.
گفتگو با فرهاد مجذوب
در قالب پرونده ای برای نوازنده های موسیقی ایران
گفت و گو: 
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
تصویر: 
فراز فتحی
تدوین‌گر: 
مهدی اکبرزاده
plays 32572
موسیقی ما - پنجاه سال پیش بود که گیتار آکوستیک برادر بزرگترش او را مجذوب کرد. مثل خیلی‌ها در آن سال‌ها آن‌قدر تمرین کرد و ساز زد که پدرش بعد از قبولی در رشته معماری آن هم در دانشگاه شهید بهشتی، برایش یک گیتار الکتریک خرید. اما فرهاد مجذوب از همان ابتدا خودآموختگی را پیشه کرد. می‌گوید استادانش کسانی مثل دیپ پرپل، سانتانا، لدزپلین و پینک فلوید بوده‌اند و با کاور کردن قطعات گروه‌های راک آن دوره، در جاهایی مثل کافه‌تریاها و سالن‌های مختلف کنسرت می‌گذاشته‌اند.
 
بعد از انقلاب اما، جامعه روی خوشی به آنها مخصوصاً گیتار الکتریک نشان نداد و او هم سراغ گیتار آکوستیک رفت که دکتر آیوازیان تنها استادش در این زمینه بود. در آن سال‌ها به ناچار فعالیتش را در حوزه موسیقی پاپ با کسانی مثل محمدرضا عیوضی، ناصر عبدالهی، نیما مسیحا، امیر تاجیک و... آغاز می‌کند و شاگردان بسیاری هم در این حوزه داشته که بعضی از آنها مثل مثل امید حجت برای خودشان استاد شده‌اند و تأثیرگذار.

فرهاد مجذوب بیش‌تر از بیست سال پیش که هنوز زمینه موسیقی راک فراهم نشده بود، کاستی از کاورهای قطعات معروف دنیا منتشر کرد که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت و حتی اکثراً آن‌ها را با قطعات اورجینالشان اشتباهی گرفتند. او حالا این‌بار بعد از پنجاه سال، اولین آلبوم مستقلش را منتشر کرده؛ «طلوع خورشید»ی که تمام بخش‌های آن را خودش ساخته و نواخته و حالا می‌خواهد کنسرتش را هم برگزار کند.
 
فرهاد مجذوب با همان متانت و وقاری که از او سراغ داشتیم در اتاق کار خانه‌اش روبه‌روی ما نشست، برایمان ساز زد و تمام خاطراتش را مرور کرد. با این‌که دنیای بی‌رحم موسیقی به او و خیلی از هم‌کیشانش روی خوشی نشان نداد، اما با عشق از آن حرف زد و حرف زد تا یک دقیقه آخر گفت‌وگو و درخواست حمایتی که هیچ‌وقت از آنها نشد!
 
گزیده‌ای از این گفت‌وگو:
  • - با ناصر عبداللهی برای «جشن برف» در پیست دیزین کنسرت گذاشتیم؛ آنقدر سرد بود که ناصر از مردم عذرخواهی و برنامه را تمام کرد
  • - کسانی مثل «بلک کتس» و «فرهاد» پایه پاپ راک ایران بودند
  • - نوازنده‌هایی که آن زمان هر شب برنامه داشتند، شبی صد تومان دستمزد می‌گرفتند
  • - صفحه‌های گرامافون خارجی در کمتر از یک ماه به ایران می‌آمدند و ما کپی ایرانی آنها که ارزان‌تر بودند را می‌خریدیم
  • - آن زمان موسیقی راک اصلاً نُت نداشت و تا اواخر دهه هفتاد فقط شعر و آکوردبندی آثار راک نوشته می‌شد
  • - بعد از انقلاب یک عده کل گیتار الکتریک‌های ایران را در ترکیه فروختند. همین باعث شد بازار تقلب داغ شود و گیتارهای بدون برند را با عوض کردن نام‌شان با قیمت بالا بفروشند
  • - زمانی‌که موسیقی ممنوع بود، با امید و ایمان حجت و شاهرخ پورمیامین جلسات موسیقی می‌گذاشتیم
  • - بعد از آزاد شدن موسیقی، با محمدرضا عیوضی که به تازگی تیتراژ «روزگار جوانی» را خوانده بود روی صحنه رفتیم و از آن زمان دوباره فعالیت من شروع شد
  • - دکتر آیوازیان تنها استاد من در این پنجاه سال بود
  • - کارهای من با داریوش خواجه‌نوری تقریباً شکل راک گرفت و در بخش پاپ هم با امیر تاجیک، محمد خاکپور، نیما مسیحا و ناصر عبداللهی روی صحنه رفتیم
  • - دو سال عضو ثابت گروه «ناصر عبداللهی» بودم؛ تا همان سالی که فوت کرد
  • - آن زمان سن و سال کمی داشتم و نتوانستم با کسانی مثل «کوروش یغمایی» همکاری کنم
  • - «فرشید اعرابی» در حوزه موسیقی راک و متال با کلام فارسی، آثار خوبی منتشر کرده است
  • - ما از پنجاه سال پیش یک زمینه فکری در حوزه موسیقی راک داریم و من خواستم با آلبوم «طلوع خورشید» پُلی بین نسل قدیم و جدید بزنم و بگویم این نوع موسیقی یک پایه‌ای هم دارد
 


دیدگاه‌ها

شیما
104.194.25.141
دوشنبه 7 آبان 1397 - 03:49

واقعا ایشون نوازنده مهم یا مشهوری هستند که گفتگو کردین باهشون؟؟؟ این همه ادم مهم هست چرا سراغ اونها نمیرین؟

پنجشنبه 10 آبان 1397 - 17:09
وقتی شعور نداریم کامنت نذاریم

چون شما نمی شناسیش دلیل بر مهم نبودن ایشون نیست.. با این نظر و نوع صحبت کردن شما اتفاقا آدم باید به این فکر کنه که چون شما فرهاد مجذوب رو (که بسیاری از نوازنده های مطرح از شاگردانشون بودن) نمی شناسی، پس حتما آدم مهمیه!

31.57.242.121

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.