برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

به خدا موندم چرا هر بحثی میشه پای چاوشی عزیز رو میکشید وسط گناه کرده خیلی پرطرفداره و البوماش بیشترین فروش میره یا تو نظرخواهی ها بیشترین رای میاره بابا یه کم عقلتون به کار بندازید فکر میکنید کسی نمیتونه اسم خواننده دیگه رو بکشه وسط و باعث توهین بقیه به اون بشه حاضرم قسم بخورم که چند بار خودم مشاهده کردم که طرف اصلا طرفدار چاوشی نبوده ولی برای اینکه دعوا راه بندازه اومده به اسم طرفدار چاوشی نظر داده و باعث دعوا شده من نمیخوام به مدیران این سایت خدای ناکرده تهمت بزنم ولی باز هم شاهد بودم که سایت هایی بودن که برای اینکه مطلب و سایتشون پربازدید شه خودشون اومدن نظر دادن و بقیه رو به جون هم انداختن اولین فردی که اومده و گفته فقط چاوشی اصلا از کجا معلوم طرفدار واقعی چاوشی بوده ؟ من یا هر کس دیگه نمیتونست به اسم طرفدار یه خواننده دیگه نظر بده و باعث دعوا بین یه خواننده دیگه شه اگر اسم صد تا خواننده دیگه هم اورده شه فقط چاوشی رو میبنن طرفدارای چاوشی چون خیلی زیادن و یه سری حسودیشون میشه که خوانندشون طرفداری نداره میخوان خرابشون کنن و باعث بد در رفتن اسم اونا شه منم میتونستم اولین نظر بیام و خودم طرفدار یه خواننده دیگه جا بزنم و باعث شم دعوا بین اونا ایجاد شه ولی مگه حالم بده ؟ خوب شما هم سریع بدون اینکه ببینید واقعا اینطوره یا نه جواب اون فرد میدید و باعث میشه ناخوداگاه و خود به خود بقیه طرفداراش هم بیان و دعوا شه حالا خوبه که محسن عزیز بااخلاق ترین و با شخصیت ترین خواننده ایرانه که تو شخصیت هم زبانزد هست و هیچ وقت بر علیه کسی هم صحبت نکرده و به همه احترام گذاشته .باز من با این حال نیومدم جواب بدم ولی دیگه نتونستم باز بحث تکراری صدای چاوشی رو پیش کشیدید که تنها ایرادی که میشه به چاوشی گرفت همینه و چیز دیگه ای نمیتونید بگید در جواب اینو بخونید پس :
کنسرت دو نفره در استودیوی سلطان

صدا صدای خودش بود ...

محسن چاوشی نامی اشنا برای ان هایی است که موسیقی را دوست دارند و حتی ان هایی که از موسیقی هیچ چیزی نمی دانند و بعضی وقت ها و از روی تفنن به ان گوش میکنند . محسن چاوشی حتی از همان روزهایی که خواننده مجوز دار نبود هم طرفداران زیادی داشت و تقریبا نامش برای همه اشنا بود اما در عین پرطرفداری این خواننده ناشناس ترین خواننده شاید تاریخ موسیقی ایران است .حداقل ما سراغ نداریم پیش از این خواننده ای را که نامش برای همه اشنا باشد و ترانه هایش به گوش مردم اشنا اما چهره اش ناشناس مانده باشد .
شاید محسن چاوشی میتوانست یک سوژه خوب برای ژول ورن باشد تا یکی از داستان های تخیلی و اسرارامیزش را درباره او بنویسد چون هر چه میتوان درباره اون نوشت ، وقتی قرار نیست کسی او را بیشتر از این بشناسد .کاری که بسیاری از نشریات در این مدت انجام دادند و در طول چند سال اخیر و از روزی که محسن چاوشی نامش بر سر زبان ها افتاد ، بسیاری از نشریات شایعات عجیب و غریبی را منتشر کردند . یکی از این شایعات که بیشتر از بقیه همیشه منتشر شده و هیچ وقت هم بوی کهنگی نگرفته است داستان صدای این خواننده است . خیلی ها اعتقاد دارند صدایی که از محسن چاوشی شنیده میشود ، صدای خودش نیست و با انواع و اقسام نرم افزارهای کامپیوتری این صدا تولید میکند ! داستان محسن چاوشی چیست ؟ ایا این شایعات حقیقت دارد ؟

متکبر ، مغرور ... یا خونگرم و صمیمی ؟!

ایا دلیل فراری بودن محسن چاوشی از اهالی موسیقی و حتی خبرنگاران نشریات همین است ؟ اینکه اون خواندن بلد نیست و با استفاده از « اتوتیون » ( فالش گیر ) میخواند و با استفاده از انواع و اقسام حقه های کامپیوتری صدایش را عوض میکند ؟ ایا این صدای خش دار و زخمی صدای محسن چاوشی نیست ؟ راستش را بخواهید اگر من ( ارش ظلی پور ) هم شاید جزو یکی از ان شایعه سازان بودم و محسن را از نزدیک نمیشناختم ، دلیل دوری گزیدن از اطرافیان را همین دلایل میدانستم هر چند هیچ وقت شاید تا مطئنم نمیشدم حدسیاتم را روی کاغذ نمی اوردم !

محسن را چند ماهی است از نزدیک می شناسم . او به همراه ایمان قیاسی بارها و بارها به دفتر اتفاق نو امده و دوستی مان هم از این رفت و امدها شکل گرفت . برای من هم اشنا شدن با خواننده ای که از همه فراری است ، جالب بود . شاید تا قبل از اشنا شدن با او گمان میکردم یک ادم گوشه گیر و منزوی است که هم تکبر و مغرور است و هم هیچکس را قبول ندارد اما حدسیاتم کاملا اشتباه بود . او به شدت خونگرم ، رفیق باز و پرانرژی است و اصلا و ابدا یک جزیره ناشناخته نیست .
اما این رفاقت و این اشنایی دلیل محکمی نیست تا ذهنیاتم را فراموش کنم و به این فکر نکنم که صدایی که از محسن در اهنگ هایش میشنویم ، صدای خودش نیست و با هزار کلک کامپیوتری و غیرکامپیوتری درست شده است . این تردید هنوز در ذهن من باقی است تا اینکه او خودش دست به کار میشود !

کنسرت دو نفره سنتوری !

عصر یک روز پاییزی است . مثل اکثر روزهای دیگر . شلوغی و ترافیک کلافه ام کرده که تلفنم زنگ میخورد . محسن است . پیشنهادش وسوسه برانگیز است چون من خیلی به خانه او نزدیک هستم و از طرف دیگر میدانم گپ زدن با محسن انرژی ادم را زیاد میکند . چند دقیقه بعد در منزل محسن هستیم . دقایقی خوش و بش میکنیم و بعد به استودیوی کوچکش که در یکی از اتاق های خانه اش درست کرده ، می رویم . دوست دارم به او بگویم بخوان اماز باز هم تردید دارم که چه پاسخی بشنوم . البوم جدیدش را هم یکی یکی میگذارد و گوش میکنم و کمی با هم تبادل نظر میکنیم تا اینکه خودش سر حرف را باز میکند : «« تو هم فکر میکنی صدای خودم نیست ؟ »» خیلی بی مقدمه رفت سر اصل مطلب . نگاهش میکنم ، با لبخند شیطنت امیزی میگویم : « اره » میخندد و میگوید : « میخاهی برایت بخوانم ؟ » سرم را به نشانه تایید تکان میدهم . میپرسد : « چی دوست داری بخونم ؟ » کمی فکر میکنم و میگویم : « سنگ صبور » . پشت پیانو میشیند و شروع میکند : «« رفیق من سنگ صبور غم هام / به دیدنم بیا که خیلی تنهام »»
باورم نمیشود . صدای خودش است . همان صدایی که قبلا شنیده بودم ، حتی با خش بیشتر ، حتی زخمی تر ! نگاهش میکنم و او با احساس تمام می خواند . تمام که میشود ، فقط لبخند میزند . میپرسد : « حالا چی ؟ صدای خودم بود ؟ » میخندم و میگویم : « فکر کنم صداتو ساخته بودی قبلا ! » میگوید : « باز هم میخواهی بخوانم ؟ » من هم بی درنگ میگویم : « زخم زبون » ... و او شروع میکند : « من با زخم زبونات رفیقم / مرهم بذار با حرفات رو زخم عمیقم »

حالا دیگر مطمئن هستم که صدای محسن چاوشی بدون هیچ تغییری رو کارهایش شنیده میشود . تمام که میشود ، نگاهش میکنم . لبخندی می زند . میگوید : « فکر میکنی صدای خودم نبود ؟ » جوابی نمیدهم . حداقل خوشحالم که حالا برای یکی از سوالات سخت ذهنم پاسخ قانع کننده ای دارم . یک بار دیگر کارهای البومش را با هم گوش میکنیم ، هر چند او گفته چیزی از البوم ننویسم اما فقط این را میتوانم بگویم که در بین همه کارهایش من چمدون ، بچگی و کافه های شلوغ را خیلی دوست داشتم و مطمئن هستم البوم « حریص » پاسخ خوبی برای منتقدان او خواهد بود .

اقا محسن ، کنسرت بگذار !

حالا دیگر خیابان ها شلوغ نیست . در حالی که در راه برگشت به خانه هستم ، به اتفاقات روز فکر میکنم . با خودم میگویم پس چرا محسن کنسرت نمی گذارد ؟ چرا زنده اجرا نمیکند ؟ صدایش که مال خودش است و هیچ حرف و حدیتی هم دیگر نمانده . باید او را راضی کنم که بعد از انتشار این البوم روی استیج هم اجرا کند . محسن چاوشی که کنسرت بگذارد ، هم به نفع موسیقی پاپ است و هم خودش . درست مثل خیلی از خوانندگان خوب پاپ کشورمان . تصمیم میگیرم اتفاقات ان چند ساعت را در شماره بعدی مجله چاپ کنم . با خودم میگویم که شایعه سازها که این گزارش را بخوانند ، حتما قانع میشوند که صدای محسن مال خودش است . البته دیوار حاشا ، همیشه کوتاه است و برای ان هایی که دنبال تخریب هستند ، همیشه راه باز است . شاید بگویند : « بابا ، زخم زبون و سنگ صبور که نیاز به افکت نداشته ، میگفتی فلان اهنگ را بخواند ... » ای بابا ، اقای چاوشی ! کنسرت بگذار .

اتفاق نو - شماره 137 - نیمه اول دی 89

یا حرف های این ها :

رسول ترابی - رونامه نگار :

در مواجهه با هر شخص یا پدیده موفق و فراگیری همیشه سعی می‌کنیم به نوعی تخریبش کنیم و عیبی، چیزی از آن بیرون بکشیم و در بیاوریم. چرایش را هیچ وقت ندانسته‌ام. فقط منتظریم که کسی یا چیزی با اقبال عمومی روبه‌رو شود و کارگاه عیب‌سازی‌مان راه بیفتد تا ثابت کنیم این آدم یا چیزی که اینقدر موفق نشان داده، همچین چیز تحفه‌ای هم نیست. حالا این چه ربطی به یادداشتم دارد، عرض می‌کنم. در این سال‌ها خیلی‌ها را دیده‌ام که وقتی آهنگی را از چاووشی شنیده‌اند یا درباره‌اش بحث شده قبل از هر نقدی برای اولین حرف و نظر درباره یک موضوع خاص با یک دیالوگ تکراری حرف زده‌اند: «این صدا واقعی نیست، همه‌اش افکت و تیون است و…» قرار شده واقعیت‌ها را بگویم. بارها صدای live زنده محسن چاووشی را شنیده‌ام. بهتان قول می‌دهم صدا، همین صدایی است که می‌شنوید. صدایی با همین رنگ و چارچوب و وسعت. به اضافه کمی چاشنی دیلی و پژواک و تکرار صدا .او همه تلاشش را برای اثبات خودش روی استیج در همین چند ماه اخیر انجام خواهد داد تا این شایعه ها را پاک کند.
اصلا به این شایعات و خیال‌بافی‌ها و ایرادات همیشه ثابت برای همه صداهای موفق توجه نکنید و از موسیقی لذت ببرید.

محسن یگانه - خواننده :

“کجای صدای محسن چاووشی ساختگیه؟!! اگر این قضیه رو باور دارید که من خوب زنده می خونم این رو بدونید که کاری مثل نفس بریده رو من و محسن چاووشی توی یه لایه با هم خوندیم همه شرایط هم برامون برابر بود!! چه افکتی؟ چه فیلتر و ساختگی بودنی؟! معذرت می خوام اگه دارم تند با این قضیه بر خورد می کنم چون یه جورایی حداقل به منی که باهاش بارها کار کردم بر می خوره.. تا کسی کارش به نوعی گل می کنه دوست دارن به هر نحوی شده خرابش کنن و هنرش رو زیر سوال ببرن..محسن چاووشی هم به خاطره جنس صدای خاصش وقتی وارد بازار موسیقی شد هر کس خواست یه جوری از صفحه خارجش کنه..هرکی که علمش رو نداشت اومد گفت صداش فیلتره یا فلان افکت رو داره!!! صدای محسن چاووشی دقیقا” همینی هست که می شنوید چرا باید فکر کرد که نیست!!”

اخه دوست من عزیز من اگه میشد با یه افکت اینقدر محبوب و پرطرفدار شی که همه میرفتن خواننده میشدن عزیز من خوب اگه فکر میکنی به افکت ساده میشد صدا رو 180 درجه تغییر داد خوب برو تو هم خواننده شو این گوی و میدان دیگه خواننده شدن هم راحته یه میکروفون و یه حموم و یه ساند ریکوردر و فردا اهنگ میاد تو اینترنت چرا از این همه خواننده که هرروز اضافه میشن یکیشون هم بدرد نمیخوره
بس کنید این حرف های پوچ رو تو ایران تا هر کی محبوب میشه همه میخوان خرابش کنن فقطم تو موسیقی نیست فقط ایران اینطوره
مگه البوم ژاکت نبود اومد طرف هنوز البوم گوش نکرده بود اومد اولین نظر داد گفت مسخره نظرشم تو قسمت البوم ژاکت موجوده ولی باز با این حال بازم شد پرفروشترین البوم سال و تو نظرسنجی ها بهترین البوم سال
حالا اقای سعید از اراک یا بقیه باز خودتون بزنید به جاده خالی و بگید صدای خودش نیست و به همین دلخوش باشید
یا علی

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما