برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:57

با سلام خدمت این سایت محترم و موفّق و تمام علاقمندان و دلسوزان موسیقی پاپ داخل کشور
بعد از شنیدن چند ده بار این آلبوم ، نقد خود را از 5 منظر " صدا " ، " ترانه " ، " ملودی " ، " تنظیم " و " اتاق فکر اثر " ارائه می دهم و در آخر به هر مورد از 100% نمره خواهم داد و میانگین این 5 نمره ، نمره ی واحدی خواهد بود که نمره ی کل اثر نام می گیرد .

صدا : از نظر تقسیم بندی انواع صداها ، صدای " مهدی یراحی " جزو صداهای اصطلاحاً " حسّی " است که برای مخاطب ایرانی معمولاً جذّاب و شنیدنی است ضمن اینکه خوشبختانه مشکل کوک و از این قبیل مسائل هم ندارد و به دلیل آهنگساز بودن خود خواننده ، بهترین جای صدای یراحی را می شنویم . تنها مشکل اینجاست که در قطعه ی " داری سرباز کی می شی ؟ " شباهت بسیاری بین این صدا و صدای " علی لهراسبی " به وجود آمده که شاید به دلیل بسیار شنیده شدن همکاری این دو در آهنگ " کوه " باشد . نمره ی صدا 90%

ترانه : 5 ترانه از روزبه بمانی ، 2 ترانه از زهرا عاملی ، یک ترانه از امیرمسعود میردامادی ، نزدیک به یک ترانه از عزیز الرسام و چند خط ترانه از زانیار خسروی . قطعات سرنوشت ساز آلبوم با ترانه های روزبه بمانی که توانایی های او پیش تر با صدای " داریوش " و به اثبات رسیده است بسته شده . در کل ترانه های این آلبوم بسیار خوب است امّا اگر هدف سازندگان اثر زمزمه شدن ترانه ها توسط مخاطب باشد ( که معمولا اینچنین است ) قطعات 2 ، 6 و 8 از سایر قطعات در این زمینه موقّق تر بوده اند + قطعه 3 برای کسانی که عربی می دانند . نمره ی ترانه 85%

ملودی : تمام ملودی ها کار یراحی است جز ملودی قطعه ی 3 که بازخوانی قطعه ی " علی مودک " با ملودی " کاظم الساهر " می باشد . ملودی های قطعات 2 ، 6 و 8 از لحاظ همراهی با ترانه و برعکس بسیار خوب است ضمن اینکه 2 قطعه از این 3 قطعه مدّت های پیش تر شنیده شده بود . امّا متاسفانه ملودی ها در قطعات 1 ، 4 ، 7 و 9 بسیار کمتر از ترانه ها نمود پیدا کرده . در واقع ما در این 4 قطعه بیشتر ترانه می شنویم نه یک اثر پاپ و نه یک ملودی و ترانه ی تنگاتنگ . در کل معتقدم ملودی های یک آلبوم را نباید انفرادی ساخت . نمره ی ملودی به خاط عدم برآورده شدن انتظارات از سوی ملودی ساز خوبی چون مهدی یراحی 65%

تنظیم : مهدی یراحی با 4 تنظیم ، سیروان خسروی با 2 تنظیم ، بهزاد رئیسی و فرزاد فتاحی با 1.5 تنظیم و مهرداد احمدزاده با 1 تنظیم . تنظیم های یراحی به خوبی ملودی هایش نیست . او مجموعا در قطعات 6 ( به خاطر ترجیح دادن فضایی خلوت که با کلیت کار بسیار همخوانی داشت ) ، 2 و 9 که به همراه رئیسی و فتاحی تنظیم کرده بود خوب بود یعنی معدل کاری 50% . سیروان با 2 قطعه ی بسیار خوب بهترین تنظیم کننده ی این آلبوم نشان داد معدل کاری 100%. فتاحی و رئیسی هم خوب نشان دادند هر دو 100% امّا مهرداد احمدزاده با یک تراک خیلی به چشم نیامد . تنظیم او مرا به یاد تنظیم " تو ازم چی می خوای ؟ " با صدای سعید سام و ملودی خود یراحی انداخت . 7 تنظیم خوب از 10 تنظیم . نمره ی تنظیم 70%

اتاق فکر اثر : " منو رها کن " اتاق فکر خوبی داشت امّا احساس می کنم افکار آدمهای این اتاق تنها محدود به اینها بوده : چون یراحی و بمانی امتحان پس داده هستند مردان تعیین کننده ی این آلبوم خواهند بود در صورتی که به عقیده ی نگارنده ، بمانی از 5 ترانه 2 ترانه ی خوب داشت ( همان تیتراژها ) یعنی 40% . منظور از خوب یعنی قابلیت شنیده شدن و نوآوری . ترانه ها اگر با صدای خواننده ای مثل " داریوش " اجرا می شد بسیار عالی می نمود ضمن اینکه صدای یراحی برای اینچنین ترانه هایی هنوز خام است و جای کار دارد امّا عاملی از 2 ترانه 1 ترانه ی خیلی خوب و یک ترانه ی متوسط داشت یعنی 75% که این آمار بهتری است ضمن اینکه میردامادی معمولی بود و زانیار با همان یکی دو خط خودی نشان داد . یراحی ، تهیه کننده اثر و یا هر دست اندر کار دیگر این آلبوم می توانست از یکی ، دو آهنگساز و یکی دو ترانه سرای دیگر استفاده کند تا " منو رها کن " طیف گسترده تری از علاقه مندان را شامل گردند . نمره ی اتاق فکر 70%

نمره ی " منو رها کن - مهدی یراحی " : 76%

با آرزوی موفّقیت برای گروه سازنده ی منو رها کن

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
6 + 2 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما