برنامه یاد بعضی نفرات
 
در صحرای نینوا
گزارشی از کنسرت «قیامت عشق»، روایتی از واقعه عاشورا؛
در صحرای نینوا
موسیقی ما- كنسرت «قيامت عشق» كه به بيان واقعه‌ي كربلا از زمان هبوط آدم مي‌پردازد، چهارشنبه با اجراي گروه كر «ناميرا» پايان يافت.

اين كنسرت، شامل هفت موومان به رهبري فرهاد هراتي در هواي باراني چهارشنبه شب 23 بهمن‌ماه در تالار وحدت تهران اولين شب اجراي خود را سپري كرد.

در اين كنسرت كه برخلاف اكثر كنسرت‌ها موومانها از هم قابل تفكيك نبودند، تأكيد بيشتر بر سير طبيعي داستان بود، چراكه تنها ارتباط شنونده با موسيقي و داستان از راه شنيدن بود و هرگونه قطع موسيقي جهت تفكيك موومان‌ها باعث قطع ارتباط شنونده با داستان مي‌شد.

در ابتداي اجرا فرهاد هراتي آهنگساز و رهبر كر ضمن خيرمقدم به مهمانان، در رابطه با اجراي گروهش گفت: ما امشب براي اجراي كنسرت نيامده‌ايم ولي نامي مناسب‌تر از كنسرت هم براي اين اجرا پيدا نكرديم.

وي در ادامه افزود: در اين اجرا تأكيد بيشتر بر داستان است و موسيقي و كر در اولويت دوم و سوم قرار دارند، چراكه قصد ما بيشتر بيان واقعه‌ي كربلاست.

هراتي ضمن اشاره به اين‌كه متن اين داستان توسط آزاده آريامن از اعضاي گروه كر نوشته شده و توسط بهرام زند گوينده‌ي تواناي راديو و تلويزيون اجرا مي‌شود، گفت: اين داستان در رابطه با واقعه‌ي عاشورا و انساني امروزي است كه از طريق سفر در گذر زمان به گذشته سفر مي‌كند و با خاك كربلا همراه مي‌شود و در پايان نتايجي هم مي‌گيرد.

موومان اول و دوم با نام‌هاي «وارث آدم» و «در صحراي نينوا» با همراهي صداي بهرام زند و روايت داستان از هبوط آدم آغاز شد، سپس با اجراي موومان‌هاي سوم و چهارم با نام‌هاي «شام آخر» و «رستخير ستارگان»، عماد اجلال مالسيتر گروه به جاي هراتي رهبر گروه آمد و هراتي در اجراي اين قطعات گروه كر را همراهي كرد و البته در هنگام اجراي موومان چهارم وي قطعه‌اي را به صورت آواز با همراهي گروه كر خواند.

موومان پنجم اين كنسرت با نام «اسطوره صبر» با به صدا درآمدن آرشه‌ي ويولن درحالي اجرا شد كه نوازندگان دوساز ويولن علي جعفري پويان و فلوت شهرام ركوعي به گروه اضافه شدند.

در اين موومان كه واقعه‌ي عاشورا پايان يافته درواقع با صداي آرشه‌ي ويولن و نواي فلوت ناله‌هاي بانوي صبر حضرت زينب (س) شنيده مي‌شود كه با همراهي قوي‌تر صداي راوي داستان همراه است.

موومان ششم اين اين كنسرت «شفق سرخ فام» نام داشت و در آخرين و هفتمين موومان با نام «مرگ تاريخ» نيز مجددا اجلال به جاي هراتي گروه را رهبري كرد.

در اين اجرا البته موومان هفتم 2 بار اجرا شد كه در اجراي اول هراتي گروه كر را همراهي كرد و اجلال گروه را رهبري كرد و صداي راوي داستان بر فضا غالب بود و سپس از پايان اين اجرا جمعيت حاضر در تالار وحدت به تشويق گروه پرداختند و سپس مجددا همين قطعه با رهبري هراتي و بدون همراهي صداي راوي داستان اجرا شد.

حاشيه‌ها:

- كنسرت با حدود 45 دقيقه تأخير اجرا شد.

- بسياري از صندلي‌هاي سالن اصلي تالار وحدت خالي بود و استقبال چنداني از اين كنسرت نشد.

- وجود مشكلي در ضبط يا پخش موسيقي باعث شد كه در ميان اجرا صدايي سوت‌مانند از بلندگوهاي تالار وحدت شنيده شود.

- موسيقي اين كنسرت به دليل حجم بالاي گروه اركستر و هزينه‌هاي بالاي آن از قبل ضبط شده بود و فقط 2 ساز ويولن و فلوت با اجراي زنده گروه را همراهي كردند.

- از مهمانان اين كنسرت مي‌توان گلاب آدينه، سيد جواد هاشمي، رضا فياضي، مصطفي كمال پورتراب هنرمند عرصه موسيقي و مهندس ايرج حسابي پسر دكتر حسابي نام برد.

- با وجود تأكيد برگزاركنندگان بر داستان اما صدايي موسيقي و گروه كر بر صداي بهرام زند راوي داستان غالب بود.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : جمعه 25 بهمن 1387 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در صحرای نینوا | موسیقی ما