برنامه یاد بعضی نفرات
 
این ها روی صحنه ستاره‌اند یا منتظر تاکسی ایستاده‌اند؟!
یادداشت بابک ریاحی پور درباره آلبوم «88» بنیامین
این ها روی صحنه ستاره‌اند یا منتظر تاکسی ایستاده‌اند؟!
موسیقی ما- بابک ریاحی پور: صرف نظر از این که آلبوم جدید بنیامین خوب است یا بد، در مورد چنین آلبوم هایی ما با یک مشکل بزرگ مواجه هستیم و آن هم موفقیت آلبوم اولی است، یعنی وقتی آلبومی از یک آرتیست منتشر می‌شود که آلبوم اولی او بسیار موفق بوده، طبیعتا این کار جدید او فورا با آلبوم قبلی‌اش مقایسه می‌شود، بنابراین واقعا در این شرایط هیچ کس به این کاری ندارد که آلبوم فعلی خوب است یا نه. در مورد آلبوم تازه بنیامین، مشکل اصلی ماجرا این جاست که بدون استثنا همه در جست و جوی قطعه‌ای مثل «دنیا دیگه مثه تو نداره» می‌گردند و البته آن را پیدا نمی‌کنند. آلبوم «88»، آن هیت فراگیر را ندارد، اما از همه این حرف‌ها گذشته نسبت به بضاعت موسیقی سبک پاپ ایرانی و خیلی از آلبوم‌های پاپ موجود در بازار این روزها، بهتر از آب درآمده است. مجموعه قطعه‌های آلبوم چیز خوبی است، یعنی وقتی یک نفر از سر تا ته آلبوم را گوش می‌کند، هیچ آهنگی را رد نمی‌کند و بگوید؛ «اه، این دیگر چی بود؟». نکته خوب دیگری که در مورد تیم بنیامین و محسن رجب‌پور صدق می‌کند این است که این‌ها برای هر مود و سلیقه‌ای، قطعه‌ای توی این آلبوم قرار داده‌اند، از آهنگی که به درد جشن‌ها و مهمانی‌ها می‌خورد توی این آلبوم هست تا آهنگی که به درد دپ زدن و عصرجمعه‌ها می‌خورد و این به نظر من از شاخصه‌های خوب یک آلبوم پاپ می‌تواند باشد، به این خاطر که آهنگ های پاپ باید به گونه‌ای تهیه و تنظیم بشود که آدم ها بتوانند خودشان را در قالب اشعار پیدا کنند و خلاصه آن فضا را یا درک کنند و یا آن را تجربه کرده باشند، شعرهای آلبوم «88» چیپ نیست و از سویی، دیگر از کلمه‌های قلمبه و سلمبه‌ای مثل «اقاقی» و «رازقی» خبری نیست، که باز درمورد این آلبوم نکته خوبی است، در واقع می‌توانیم درباره آلبوم جدید بنیامین بگوییم که شعر و موسیقی با هم‌همخوانی دارند، چون ما گاهی آهنگ‌های پاپی داریم با اشعاری بسیار سنگین و موسیقی‌ای خیلی سبک و یا برعکس که شعر و ریتم آهنگ اصلا با هم جور در نمی‌آیند. مثلا نمونه بارز آن قطعه «برو دیگه دوست ندارم»، متعلق به یک خواننده لس‌آنجلسی است که ریتم آهنگ بسیار شاد و تند است با شعر سیاه و غمگین. این مضحکه‌ای بود که ما یک مدت در موسیقی سبک پاپ‌مان داشتیم و الان خدا را شکر برطرف شده است.
فقط این نکته باقی می‌ماند که این آلبوم موفقیت آلبوم قبلی را بدست آورده است؟ چون این آلبوم یک کار تیمی است؛ کسی که شعرها را گفته و شخصی که آلبوم را تنظیم کرده و خود بنیامین و از همه مهم‌تر محسن رجب‌ پور که مدیر برنامه او است، به نظرم قدم بعدی‌ای که این تیم برمی‌دارند بسیار مهم است. چون اگر آلبوم قبلی به خاطر هیتی که داشت احتیاجی به کار دیگری نداشت اما آلبوم جدید، صد در صد به این محتاج است که روی صحنه برود و روی صحنه معرفی بشود. بنیامین به نظرم کارش به جایی رسیده که دیگر فقط با آلبوم به بازار‌دادن و عکس‌های خوشگل گرفتن کارش راه نمی‌افتد و لازم دارد که مثل همه خواننده های دیگر به روی صحنه برود و آن جا محک زده شود، چه بسا داریم خوانندگان تازه کاری که اصلا صحنه‌داری بلد نیستند، یعنی یک آهنگ هیت دارند که معروف شده اما بعد که بروی صحنه می‌روند جوری رفتار می‌کنند که انگار کنار خیابان منتظر تاکسی ایستاده اند!
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 1 خرداد 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

سلام آقای ریاحی پور:

باید بگم که من با نظر شما کاملا مخالفم،آخه این چه حرفی‌ هستش که شما راجبه این آلبوم میزنین، کجای این خوبه،کجای شعراشون خوبن، اینک همش راجع عاشقتم یا عاشقمی صحبت می‌کنن،بعلاوه این آقای بنیامین چه تغییری در آلبوم جدیدش داده نسبت به این البوم قبلیش.شما چه پیشرفتی رو تو موزیکش میبینین.

واقعا متاسفم از نقدی که زدین به این آلبوم و بنظرام بهتره شما به همون نوازندگی مشغول باشین تا نقد کردن بقیه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

سلام آقای ریاحی پور
بعضی آدم ها در اشتباه اند و دیگران هم یا از این اشتباه خبر نداردند یا خبر دارند و به قصد (سوء) استفاده خود را بی خبری سپرده اند.
شما نوازند ه ی خوبی هستید. (نه فوق العاده یا استثنائی). اما منتقد خوبی نه. موسیقی هایی که درباره شان حرف می زنید (نه تنها مثل این اواخر تنها ستاره های پاپ، بلکه همان زمان که در مجله شهروند گرو ه های فرنگی را معرفی می کردید) موسیقی "خاص" ی نبودند. به گمانم شما با نوشتن این به ظاهر نقدها (چون بیشتر به اظهار نظر شخصی بی هیچ معیاری شباهت دارد تا نقد بر اساس اصول) به شخصیت هنری خودتان که نوازندگی باشد بیشتر ضرر می زنید تا اینکه کمکی بکند به بالاتر رفتن و بهتر شدن آن. "همه چیز" گوش دادن نشانه ی خوبی نیست. باور کنید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

اتفاقا محض اطلاعتون باید عرض کنم که، چیزی که من بعد از شنیدن 15 تا قطعه ها گفتم،دقیقا همین بود: «اه، این دیگر چی بود؟»!!!!
فکر کردید چون خودتون نگفتید،هیچکی دیگه هم نمیگه؟
اصلا شما به اینکه یه نفر از اول تا آخر قطعه بگه: " آخ عزیزم عزیزم عزیزم..."!!! میگید شعر،که تازه میاید مقایسه میکنید که:شعر و موسیقی با هم‌ همخوانی دارند!!!
مطمئنا بنیامین با جابجا کردن "من تو رو"با"تو رو من" و تکرار هزار دفه ایش کمک شایانی به بالا بردن "بضاعت موسیقی سبک پاپ ایرانی"کرده!!!....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

ای بابا. در مورد چاووشی و ... چرا اینجا نظر میدین؟ واقعا بعضیها شورشو در آوردن.

در رابطه با آلبوم بنیامین کاملا با نگارنده مخالفم. ه نظر من:
آلبوم «88»، آن هیت فراگیر را ندارد، اما از همه این حرف‌ها گذشته نسبت به بضاعت موسیقی سبک پاپ ایرانی و خیلی از آلبوم‌های پاپ موجود در بازار این روزها، بهتر از آب درنیآمده است.

به نظر میاد کسی که این نقد رو نوشته اصلا آلبوم رو گوش نداده و...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

عالي بود اقاي ريا حي پور ..موافقم ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

مدت زمان چند قطعه که حتی به اندازه اه گفتنم نیست.

متن شعرها رو اگر روی یک ورق بنویسید ببینید واقعا شعرها

قشنگ هستن؟؟؟؟؟؟

استفاده از کلمات عجیب که معنی انها مشخص نیست مثل((روی قلب من زوم )) !!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

آلـــبـــوم 88 آلبوم پخته شده 85 بود

یعنی یه خواننده که صداش در اول جوانی عالی بود

و حالا که کمی سنش بیشتر شده پخته تر شده و حالا این آلبوم یک آلبوم پخته است

و به همین دلیل تونست پرفروش ترین آلبوم تاریخ ایران بشه

به نظرم یک نفر که تا سن 25 سالگی 2 آلبوم فوق العاده موفق داشته وقتی سنش به 30-35 برسه

دیگه کسی میشه که میتونه توی دنیا با خواننده های بزرگ دنیا رقابت کنه

در هر حال بنیامین یک خواننده جوان هست که تونست برای سوپراستار شدن یک سبک جدید عرضه کنه

نه اینکه از خواننده های لس آنجلسی تقلید کنه و مدتی روی بورس باشه و مدتی بعد فراموش بشه

مثل محسن چاووشی و حامد هاکان و خیلی های دیگه که حرفی برای گفتن دیگر ندارند و به زور با گماشتن عده ای در اینترنت میخواهند خودشون رو بهترین خواننده جلوه بدن اما خب وقتی کسی آلبوم شما رو گوش نده دیگه حرفی باقی نمیمونه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

شما بهتره چند جلسه ای فارسی بیاموزید بعدا در مورد این شعرها صحبت کنید

اون زبانی که شما بلدید زبان فارسی دری پشمالوست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

من نظرم تایید نشد عجیب بود.نوشته بودم به بنیامین واسه این شعرها انتقاد می کنم چون موسیقیمون واقعاداره به بیراهه می ره.خدایی این شعرهارو رو کاغذ بنویسید چه معنی داره؟؟؟؟؟
اما صد البته از چاوشی بهتره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

ممنون آقای ریاحی پور. عالی بود. من کاملا با شما موافقم
درمورد طرفدارای چاوشی هم که دیگه همه جا شناخته شدن و حرفاشون به هیچ وجه برای هیچ کس مهم نیست. بگذارید برای خودشون خوش باشن! کسی به حرف های اون ها (حرف که چه عرض کنم، چرندیاتشون!!) اهمیتی نمی ده! بزارید هی بال بال بزنن ببینیم با این کارها چی نصیبشون میشه. تا حالا که هیچ فایده ای براشون نداشته چون سر سوزنی از محبوبیت بنیامین و یا خواننده های دیگری که اون ها اقدام به تخریبشون کردن کم نشده و تنها اتفاقی که افتاده اینه که کسانی مثل من که تا پیش از این هیچ احساسی به چاوشی نداشتیم و کارهاشم دنبال می کردیم حالا دیگه از چاوشی متنفر شدیم و دیگه هیچ وقت کاراشو دنبال نمی کنیم! یعنی احساسی تنفری که اینا او وجود ما بیاد کردن اجازه نمی ده که دنبال کنیم...
بی صبرانه منتظر شروع کنسرت های خواننده ی محبوبمون که صداش مال خودشه و مثل بعضیا! از ترس رو شدن دزدی صداش و کامپیوتری بودن صدای گوش خراشش شبا کابوس نمی بینه و برای اجرای کنسرت بهونه های الکی نمیاره لحظه شماری می کنیم... بنیامین جان دوست داریم. موفق باشی و پاینده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

با نقد جناب ریاحی پور کاری ندارم.
اما وقتی اولین دفعه گوشش دادم بنظرم فقط تکرار بود.
اما وقتی خریدمو توی ماشین هر روز گوشش کردم بنظرم عالی اومد. همه ی اهنگهاش زیبان

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

واقعا آلبوم بدی بود
آقای ریاحی پور هم به دلیل مناسباتی که دارن روشون نشده بگن که آلبوم افتضاحه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

اگه این آلبوم بده بقیه ی آلبوم هایی که تا حالا منتشر شدن از بدم بدترن! این البوم فوق العاده بود.... عالیه عالی!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

آلببوم بسیار زیبایی بود گرچه بیشتر آهنگ ها از کامپیوتر اسفاده شده بود و از موسیقی زنده خبری نبود ولی در کل خوب بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

مهم اینه که بنیامین بتونه آهنگاشو روی صحنه اجرا کنه که از این جهت هم مشکلی نداره. همه جای دنیا از امکانات دیجیتالی برای ضبط آهنگ استفاده میشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

من حتی یه بار هم حاضر نشدم این آلبوم 88 بنیامین رو کامل گوش کنم چه برسه براش پول هم بدم!
و همینطور آلبوم محسن چاوشی رو از پارسال که خریدم یه بار گوش دادم و گذاشتمش توی آرشیو موزیکهام
به نظرم این دو تا آلبوم خیلی روی اعصاب هستن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

ممنون حامد خان که 88 رو گوش ندادی. آخه شنیدن این آلبوم لیاقت می خواد! که بعضیا لیاقتشو ندارن!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

آلبوم بنیامین از نظر شعر و تنظیم و صدابرداری اصلا سطح بالایی نداره اما خب میشه به عنوان یه آلبوم سرگرم کننده بهش نگاه کرد که بخصوص واسه گوش دادن تو ماشین بد نیست!
تو ایران فقط یه نفر توی سطح استاندارد کار میکنه اونم سیروان خسرویه که از نظر من تنها کسیه که کاراش ارزش خریدن و گوش دادن مداوم رو داره..
کارایی که بنیامین به بازار میده قشر عام رو شاید راضی کنه اما برای کسی که درک هرچند کمی از موسیقی استاندارد داره حتی قابل نقدم نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

آها یعنی آهنگ های محسن یگانه و بنیامین و چاووشی و اصحابی مال عوام الناسه و شما برگزیده شدید خانم ریحانه ؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

من به بنیامین تبریک میگم که انقدر خوب کار بیرون داده که حسادت تمام کسانی که دارن زور میزنن یه چیزی بشن اما نمیشن رو درآورده برای مثال حامد بهدادی که 17 سال دنبال بازیگری دویده و هنوزم یه فیلم نقش اول نداره به بنیامین حسادت کنه همه بهش حسادت میکنن چون فوقالعاده ادم موفقیه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

به نظرم آلبوم جدید بنیامین خیلی خوب.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

بنیامین فوق اعاده است بترکه چشم حسودا که با اسم های مختلف میان نظر میدن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

آقاي رياحي پور، واقعاً سطح شما بالاتر از اينه كه در مورد اين نوع شعر و موسيقي و خواننده مطلب و نقد بنويسيد و اگر مي نويسيد رودرباسي نكنيد و حقيقت رو بيان كنيد.
دوستان آقاي رياحي پور ملاحظه كردن و به نوعي خواستن يه حالي هم به اين نوع موسيقي و هوادارانشون بدن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

بابا اين بابك رياحي پور يكي از 5 موزيسين برتر بعد از انقلاب تو ايرانه البته تو موسيقي غير سنتي.
1- كاوه يغمايي
2- بابك اميني
3- كاوه يغمايي
4- شادمهر عقيلي
5- رضا يزداني

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

اصلاح شد:

1- كاوه يغمايي

2- بابك اميني

3- بابك رياحي پور

4- شادمهر عقيلي

5- رضا يزداني

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

khob bod vali benazare man na tanha faghato faghat farzad jonam aghay farzin eshghe jigar

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

آقايون و خانمها شما من موندم آيا شما تا حالا دقت كردين كه شعر هاي بنيامين دقيقا واسه آهنگاش ساخته شده ؟ اين يعني كاره شاعر و آهنگ ساز درست بوده!!!مثلا:
بيا تا تا بياي بيتابت مي مونم بيا كوتاه كوتاه بيا نكنه نمي خواي كه بياي تا ببينمت بكي اي بگي واي بگي آخيو هي هاي هاي بزني زير گريه كه يه روزي يه زوز بيايو نيايو ديگه فرقي نداره!
ببينيد چقدر جالبه!!!! يا :
تو رو به من تو رو تو رو خدا خود خدا مي دونه كهمن تو رو تو رو به من تو رو تو رو به من تورو دوست دارمت!!!
اين شعرارو تو هيچ آهنگي نميشه به غير از آهنگ خود بنيامين به كارد برد!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

merci aghaye riahipor man kamelan ba shoma movafegh am.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

با كمال احترام براي نظر استاد رياحي پور ، من به هيچ وجه نمي تونم با هيچ كدوم از كارهاي بنيامين ارتباط برقرار كنم...
به همون اندازه كه با نقدتون درباره ي آلبوم سيروان موافق بودم ، با اين مطلبتون مخالفم...
با تشكّر...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

يادم رفت...مي خواستم بگم كه من به آهنگ دوم آلبوم كه رسيدم ، گفتم "اه ، اين ديگه چيه؟" (البته چيزي كه گفتم ، بي تربيتي تر از اين حرفا بودD:)...
با تشكّر مجدّد از اينكه وقت مي ذارين و نقد و نظرتونو مي نويسين استاد...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

استاد دقیقاً منظورتون از این که انگار کنار خیابون منتظر تاکسی ایستادن چیه؟

ن
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

این حرفو شما زدین آقای ریاحی پور.....الان که 1390هستو شاهد موفقیت بنیامین و آلبومش چه تو ایران چه خارج از ایران هستیم.. چی می گین؟؟؟؟ هنوز فکر می کنین روی سن منتظر تاکسی هست.؟؟؟؟....الان که سنو به آتیش می کشه! جالبه که آدم ها بهای حرفهاشونو نمی دن و زمان می گذره و همه چی رو ثابت می کنه ...این درسی که ریاحی پور ها یاد نمی گیرن...توجیه این جور نقد ها و نگاها چی میتونه باشه جز حسسسسادت؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود این ها روی صحنه ستاره‌اند یا منتظر تاکسی ایستاده‌اند؟! | موسیقی ما