برنامه یاد بعضی نفرات
 
فريدون: آهنگ «آهای خوشگل عاشق» را برای مريم‌نامی ساخته‌ام
گزارش مفصلی از كنسرت فريدون در تهران؛
فريدون: آهنگ «آهای خوشگل عاشق» را برای مريم‌نامی ساخته‌ام
موسیقی ما - امین موسوی: اولین كنسرت فریدون در تهران شب پیش در حالی برگزار شد كه چهره‌های شناخته شده‌ای مثل بهروز صفاریان، پدرام كشتكار، امیر علیزاده و فرزانه كابلی سرپرست گروه نمایشی در سالن همایش های برج میلاد فریدون را همراهی می‌كردند، این كنسرت به همت موسسه فرهنگ و هنر حافظ و شركت آوای هنر برگزار شد. متن زیر گزارشی از سئانس اول كنسرت است كه حاشیه‌های سئانس دوم هم به آن اضافه شده است.

طبق عادت معمول كنسرت‌های كشورمان، برنامه با كمی تاخیر با سخنان و خوش آمد‌گویی سراجی مدیر موسسه فرهنگ‌و‌هنر حافظ شروع شد. بعد از مدتی پرده‌ها كنار رفت و احسان نیزن قطعه بی‌كلام زیبایی را با ویولون خود به همراهی گروه نمایشی و بقیه نوازنده‌ها اجرا كرد، بعد از این قطعه فریدون با كت سفید و پیراهن مشكی وارد صحنه می‌شود و آهنگ «خونه به خونه» را با كمی استرس اجرا می‌كند، فریدون بعد از اجرای اولین قطعه زندگیش عید غدیر را به مردم تبریك می‌گوید، و اضافه می‌كند: «امیدوارم امشب بتوانیم برنامه خوبی برای شما داشته باشیم، بعد از سال‌ها من این افتخار را داشتم كه بتوانم در تهران برنامه داشته باشم، خب برای من سخت است یك خورده، راستش من خیلی حرفای قلمبه سلمبه بلد نیستم بگویم و خیلی‌ها با زدن همین حرفا پول در می‌آورند ولی این حرفا كار من نیست، دوست دارم در این كنسرت به شما نزدیك شوم و خیلی با هم صمیمانه كنسرت را اجرا كنیم؛ خب بریم سراغ قطعه «دوست دارم» كه فقط به خاطر شما كه دوستون دارم اجرا می‌كنم» این قطعه با پیانوی زیبای امیر علیزاده و كمانچه نوازی احسان نیزن شروع می‌شود، و با هم‌خوانی زیبای فریدون و امیر علیزاده ادامه پیدا می‌كند، علیزاده كه در این قطعه با زبان آذری تصنیف عاشقانه «كوچه لره سو سپمیشم» را اجرا می‌كند، نشان می‌دهد كه صدای خوبی نسبت به خیلی از خواننده‌های پاپ دارد!

قطعه بعدی با نوای زیبای گیتار شروع می‌شود و فریدون آهنگ «فاصله‌ها» را اجرا می‌كند، در پاپان قطعه فریدون می‌گوید این آهنگ را به عشق آنهایی اجرا كردم كه فاصله‌شان از من زیاد است و در ردیف‌های عقب نشسته‌اند.

بعد از اجرای ضعیف فریدون در قطعه «غریبه» فریدون می‌گوید: «امشب من سر وصدا نمی‌شنوم چرا؟» مردم هم به شدت او را تشویق می‌كنند، بعد از این ترانه نوبت به آهنگ «كبوتر» می‌رسد كه با نوای خیره‌كننده سه‌تار شروع می‌شود و فریدون هم می‌خواند: «آسمون بغض شو خالی می‌كنه آدمو حالی به حالی می‌كنه»، در این قطعه گروه نمایشی با چتر‌هایی در دست اجرای جالبی داشتند، ولی نكته عجیب این بود كه هر وقت گروه نمایشی بر روی صحنه می‌رفتند نور سن كمتر می‌شد و در بعضی قسمت‌ها كلا گروه نمایشی دیده نمی‌شدند، البته بعد از اجرا، صحبتی با فرزانه كابلی داشتم كه او گفت ما اصلا با بچه های نور تمرینی نداشتیم، بخاطر همین این مشكلات بوجود آمده است.

قطعه بعدی آهنگ «آهای خوشگل عاشق» بود كه شور عجیبی در جمعیت ایجاد كرد، فریدون این قطعه را به تمام بانوان ایران تقدیم كرد و با خنده‌ای گفت: «اگر این آهنگ نبود ما هم اینجا نبودیم». بعد از این قطعه مردم با فریاد «دوباره دوباره» خواستار اجرای این آهنك می‌شوند كه فریدون میگوید دست خودم بود چند‌بار این اهنگ را می‌زدم ولی خب من كاره ای نیستم، بروید به بهروز صفاریان بگویید، ولی صفاریان برنامه كنسرت را تغییر نمی‌دهد و اجرای دوباره «آهای خوشگل عاشق» را به آخر برنامه موكول می‌كند.

آهنگ بعدی «گل ناز» است كه فریدون در لحظاتی از اجرا آهنگ را از ریتم می‌اندازد كه بعد از پایان این قطعه می‌گوید: «بالاخره ماهم بزرگ می‌شیم درست می‌شیم، هنر اصلی متعلق به بچه‌های نوازنده هست، من آواز‌خوانی نالایق هستم كه افتخار این را پیدا كردم كه در كنار اینها باشم» با گفتن این جمله مردم او را به شدت تشویق می‌كنند، در جایی دیگر یكی از تماشاگران از فریدون در خواست آهنگ شاد می‌كند او هم می‌گوید: «مگر آلبوم‌های منو گوش نكردید؟ البته اگه منو ول كنین كه من دوست دارم تا صبح براتون آهنگ شاد بزنم، من اونقدر آهنگ شاد دارم، در فرصت‌های بعدی اونها را اجرا می كنیم»

با قطعه بعدی یعنی «بیا بریم از این دیار» فریدون جو و شور زیادی به مردم می‌دهد، در این قطعه احسان نیزن كمانچه زیبایی را می‌نوازد. بعد از اجرای «غریبه» فریدون سن را به یاشار خسروی می‌سپرد تا او به مدت چند دقیقه با ساكسیفون‌نوازی خود حس لذت موسیقایی ما را ارضا كند و حسرت این را بر دل ما گذارد كه ای كاش خسروی خودش به تنهایی هم یك كنسرت می‌داد. بعد از اینكه فریدون دوباره روی سن می‌آید، می‌گوید:«این یاشار كار ما را خراب كرد و رفت»

بعد از اجرای آهنگ «وطن» كه پدرام كشتكار تنظیم كننده‌اش بود، نوبت به اجرای ترانه «افسون» می‌شود كه نت‌های سه‌تار را به دلیل نبودن نوازنده سه‌تار، گیتار اجرا می‌كند. قطعه بعدی «با من بمون» است كه بهروز صفاریان به همراه پیانو نوازی‌اش همخوانی با فریدون می‌كند كه تشویق شدید مردم را به همراه دارد، به لحاظ فنی اجرای صفاریان بی‌نقص‌تر و درست‌تر از فریدون بود. البته باید به این نكته هم توجه كرد كه حنجره فریدون بعد از اجرای این همه قطعه خسته بود.

بعد از این قطعه، فریدون عكاسی كه ازش عكس می‌گیرد را می‌بیند و به او می‌گوید «از من خوب عكس بنداری ها»، از خودش یك فیگوری هم می‌گیرد و این باعث خنده همگان می‌شود. فریدون نگاهی به جمعیت می‌كند و می‌گوید: «می‌دانید فرق من و شما در چیست؟ در این است كه من پرروترم و خیلی راحت خواننده شدم وگرنه خوانندگی شما بهتر از من هست»

مردم با ترانه بعدی یعنی «خونه به دوش شهر عشق» كه ریتم تندی دارد، سر و صدای زیادی می‌كنند، بعد از اجرای این ترانه نوبت به آهنگ «بوی سیب» می‌رسد كه یكی از زیبا‌ترین آهنگ‌های پاپ در مورد شهدا است، فریدون می‌گوید: این آهنگی را كه اجرا می‌كنم وظیفه بسیار سنگینی بر دوش من بود، شركتی كه آلبوم من را تهیه می‌كرد این وظیفه را بر عهده من گذاشت، من مدت‌ها فكر می‌كردم با این شعری كه اصلا یك داستان بود چه كار می‌شد كرد، این ترانه البته از اشعار بسیار زیبای عبدالجبار كاكایی بود، من این كار را در كاست آلبومم قرار ندادم تا كسانی فكر نكنند این كار برای مجوز گرفتن آلبومم بوده است، این آهنگ را من برای دلم خواندم، بخاطر كسانی كه رفتند در مرزها شهید شدند تا ما امروز اینجا باشیم، و این وظیفه‌ای بر دوش من بوده است»

در این آهنگ گروه نمایشی با پرچم‌های از ایران، چكمه، جنازه و ویلچر حركات جالبی را انجام دادند.
بعد از این قطعه آهای خوشگل عاشق دوباره اجرا شد، بعد از این قطعه فریدون و گروهش هم بدون خداحافظی صحنه را ترك كردند و این باعث ناراحتی بعضی از مردم شد.


حاشیه های كنسرت در هر دو سئانس :
- در هر دو سئانس علیزاده و صفاریان به كمك فریدون می‌آمدند و با لب‌خوانی اشعار و حركات دست و بدن سعی در این داشتند كه فریدون را در درست خواندن ترانه ها را یاری دهند.

- فریدون در سئانس اول گفت ایلیا خسروی نوازنده درام 16 ساله هست در حالی كه در سئانس دوم گفت 20 ساله است!

- فریدون بعد از اجرای «آهنگ آهای خوشگل عاشق» در سئانس دوم گفت: « من آهنگساز نیستم، من فقط ملودی می‌نویسم، بهروز صفاریان آهنگساز هست، وقتی من این آهنگ را ساختم برای كسی ساختم كه اسمش مریم بود، هیچ وقت فكر نمی‌كردم یك روز «اگه دست روی دستم نذاری خدا نگهدار» اتفاق بیفته ولی افتاد ولی خوشحالم كه امروز شماها را حداقل دارم، جایش خیلی خالی هست، همیشه دوست داشت در اولین كنسرتم باشد، هر جا كه هست خدا نگهدارش»

- استقبال مردم در سئانس اول كمتر از سئانس دوم بود.

- عبدالجبار كاكایی و پژمان بازغی در سالن حضور داشتند كه بارها فریدون از كاكایی تشكر كرد.

مصاحبه با عوامل و نكات تحلیلی كنسرت :
- با اینكه فریدون در اجرای قطعات معمولی خوب ظاهر نشد، معلوم نیست چرا اجرای قطعه آوازی در آهنگ «بوی سیب» را قبول كرده است، آواز فریدون در این قطعه كه با جواب آواز ساز كمانچه همراه بود، نشان داد بین خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ فاصله زیادی از لحاظ فنی و اجرای زنده وجود دارد.

- صندلی‌ها در اجرای اول كامل پر نشده بود ولی در كل استقبال بد نبود.

- از یاشار خسروی در مورد اجرای گروه می‌پرسم: می‌گوید خب ما تمریناتمان كم بود، همین قطعه‌ای كه من با ساكسیفون اجرا كردم، دیروز در آوردیم، برای اجرای اول با این تمرینات كم، كنسرت خوبی بود. از او در مورد این می‌پرسم كه دیگر با چه گروه‌هایی همكاری می‌كند، می‌گوید من در خارج از كشور فعالیت می‌كنم و در ایران هم فقط با بهروز صفاریان كار می‌كنم.

- از پدرام كشتكار درباره كنسرت و اجرای فریدون می‌پرسم: می‌گوید خب ما مشكلات زیادی در صدا داشتیم و این كار فریدون را سخت كرده بود، از او می‌پرسم نظرت در مورد صدای فریدون در اجرا چه بود؟ می‌گوید البته كه فریدون صدای بسیار خوبی دارد ولی خب در این اجرا كمی استرس داشت، البته تمرین ما هم كم بود، ما فقط 4 روز با هم تمرین داشتیم.

- متاسفانه در تمام اجرا، صدای سه‌تار و دف ضبط شده بود كه دلیل این مسئله را از كشتكار می‌پرسم و او هم اینگونه جواب می‌دهد: خب این صداها و افكت‌ها یك حركت و یك نوآوری هست كه ما انجام دادیم، البته این كار به این دلیل نبود كه ما نوازنده سه تار و دف نداشتیم، بلكه این كار را ما از خودمان از روی عمد انجام دادیم.

- تصاویر پخش شده در پشت گروه هنگام اجرا جالب بود، تصاویری از آتش و دشت و دریا و غیره. ولی خب این كار نظم و برنامه ریزی خاصی نداشت، چون تصاویر پخش شده در سئانس اول و دوم در بعضی از قطعات با هم متفاوت بودند

- فریدون آنقدر صمیمی و گرم صادق هست كه به سختی می‌توان از او انتقاد كرد ولی واقعیت این است كه او در اجرای قطعات ضعیف ظاهر شد و كلا گروه هم بعد از اجراها خسته و ناراحت بودند و جو خوبی بینشان حاكم نبود، از بهروز صفاریان می‌پرسم اجرا چطور بود با حالت خاصی می‌گوید اجرا بد نبود ولی از چشم‌هایش معلوم است كه از اجرا راضی نیست. در كل ملودی‌ها، اجرای گروه موسیقی و خود جنس صدای فریدون در سطح موسیقی پاپ ایرانی عالی بود ولی فریدون از لحاظ فنی ایرادات زیادی در اجرایش دیده می‌شد، بعضی اوقات همراه ریتم نمی‌خواند، بعضی اوقات خارج می‌خواند و بعضی اوقات هم اصلا تكه‌هایی از شعر را در اثر كمبود نفس‌جا می‌انداخت.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آذر 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

- اين كنسرت ويژگي هاي مثبت و منفي زيادي داشت، ولي در كل ما توقع بيشتري از گروه صفاريان و فريدون داشتيم و دلخوش بوديم كه بلاخره يك كنسرت موسيقي پاپ قرار است در سطح استاندارد هاي جهاني برگزار شود ولي به هيچ وجه كنسرت ديشب چه از لحاظ نمايشي و چه از لحاظ موسيقايي در سطح بالاي حرفه اي نبوده و معلوم بوده است كه هر دو گروه وقت كافي براي تمرين، براي بوجود آمدن تسلط و هماهنگي نداشته اند. اميدواريم موسيقي پاپ مملكتمان به حدي برسد كه بتوانيم از فلسفه، هويت و وجودش دفاع كنيم و سرمان را براي داشتن اين نوع موسيقي بالا بگيريم، آرزويي كه بعيد است به اين زودي ها برآورده شود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

1.کنسرت با45 دقيقه تاخير شروع شد.
2.کنسرت فوق العاده اي بود.هرکي نيومد از کفش رفت.واقعا!
3.فريدون ابتداي کنسرت يه کم استرس داشت و چند بار سوتي داد مثلا يادش مي رفت بخونه يا شعرو اشتباه مي خوند ولي با صحبت هاي گرمش خيلي خوب با مردم ارتباط برقرار کرد.
4.فريدون نشون داد از اون ادمهايي که هرچي تو دلشه رو به زبون مي اره يه ادم خاکي و فوق العاده بي ريا. با شوخي هاش همه رو مي خندوند و همش مي گفت اقاي صفاريان مي گه زياد حرف مي زني!
5.بهروز صفاريان يه کلمه هم با مردم حرف نزد و وقتي مردم مي خواستن که يه اهنگ دوباره اجرا بشه فقط لبخند مي زد که يعني نه!
6.اجراي حرکات موزون و نور پردازي فوق العاده باعث افتادن فک عده اي شد!
7.کنسرت خيلي يهويي تموم شد!قبلش هم اعلام نکردن که اين اخرين اهنگه و همه ي عوامل بدون خداحافظي رفتن و يهو پرده افتاد پايين!
8.در کل از اون اتفاق هايي بود که فکر نکنم حالا حالا ها دوباره تکرار بشه.به همه ي عوامل خسته نباشيد مي گم.
اقای صفاریان هر چند ما به خاطر شما اومدیم و شما هم با ما حرف نزدی ولی خسته نباشی ما که راضی بودیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

http://cemicaleng.blogfa.com
دموي بسيار شنيدني از آلبوم جديد چاوشي به نام ماه شبم(اورجينال)هيچ جا نيست+++++به زودي آهنگ کامل ماه شبم هم قرار ميگيره
+++++آهنگ فوق العاده زيباي محسن چاوشي با همخواني محسن يگانه با نام خود فريبي
+++++يک سورپرايز ويژه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

کنسرت اول بوده دیگه ....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

be nazare man tamrin kam dashtan,stres ziad dashtan,va age yashar khosravi nabood mardom khyli bishtar narazi mishodan,khyli bahoosh boodan ke saxifon avordan.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

پریشب رفتم کنسرت فریدون.خیلی دیر رسیدم فکر میکردم کنسرتو از دست دادم با سرعت می خواستم برم اما ترافیک اجازه نمی داد بهار هم که قربونش برم دیر که کرده بود هیچ گم هم شده بود .اماخوبیش این بود ایران هیچ برنامه ای سر وقت اجرا نمیشه و م که رسیدیم هنوز شروع نشده بود.

کنسرت خوبی بود برای اهل موسیقی و لذت از موسیقی .فریدون در ابتدا حول شده بود اما کم کم استرسش کم شد و اجراش بهتر شد اما باید از مردم همراهی میگرفت که نگرفت.گلایه اون خانوم که میگفت شاد بخون خیلی کار خوبی نبود که فریدون هم خوب جوابش رو داد گفت مگه آلبومهای منو نشنییدید.خلاصه مگه آهنگهای درخواستیه یا دیسکو .کنسرت فریدون بود.البته 40 دقیق تاخیر در آخر هم بود یعنی برنامه کامل اجرا شد البته

گروه حرکات موزون فرزانه کابلی هم خوب بود اما عالی نبود

فریدون واقعا انسان خوبی بود و من خیلی از رفتارش خوشم اومد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

فقط 4 روز تمرین !؟

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

جای همه خالی قشنگترین کنسرت این چند سال بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

گزارش کنسرت محسن یگانه در رشت

ساعت حدود 19 هستش و داریم تو شهر رشت با ماشین می چرخیم و دنبال یه آدرس درست و حسابی از مکان کنسرت محسن یعنی سالن کارگران هستیم . به هر حال با کمک چند تا راننده تاکسی مسیر رو پیدا کردیم و به محل کنسرت رسیدیم . هنوز چندین متری مونده بود به درب ورودی سالن که صدای هیا هوی مردم رو که با محسن محسن گفتن جو کاملا مکان ورزشی رو به خودش گرفته بود قابل درک بود . جلو یکی از درب های ورودی که پر از دختر و پسر جوان بود که می خواستن بدون بلیط وارد کنسرت بشوند رسیدم و با چند تا شون شروع کردم به صحبت کردن.

بلاخره با ارتباط گرفتن با چراغعلی تونستیم وارد بشیم بماند که تمامی مسئولین کارت خبر نگاری ما رو چک کردن و در مورد طرح طرافیک در تهران با این کارت ها چه می شود کرد و ... مطرح شد.

به محض وارد شدن به سالن در حال تخلیه سانس قبل چشمم خورد به نور بسیار بد سالن . سیستم نوری هم که متاسفانه طبق معمول کنسرت های شهرستانها اصلا فکری براش نم کنند .

کنسرت شروع شد و محسن بعد از اینکه بچه های گروه وارد سن شده و جایگاه خود را مشخص نموده بودند وارد شد .

ماه عسل اولین آهنگ محسن بود و در ادامه آهنگ هاش یکی به یک برای گیلانی های پر شورو هیجان اجرا نمود . نفس های بی هدف ؛ گناهی ندارم , هیچکی نمی تونه بفهمه , بنویس از سر خط و ... توسط محسن یگانه اجرا شد .

محسن دو قطعه ای با گیتار زده بود و خوانده بود رو هم برای گیلانی ها اجرا کرد.

قبل از اجرای آهنگ نشکن دلم و محسن یگانه گفت که اینجا جای دوست عزیزم خالیه ! منظورم محسن چاوشی عزیز هست ( سالن یک باره منفجر شود ) این اهنگ رو من ومحسن باهم آماده کردیم و میدونم که برای تک تک شما خاطراتی را خواهد داشت و ....

آهنگ نواخته شد

ساعت حدود 11 شب بود که کنسرت تمام شد و محسن بعد از پایین آمدن از پله های استیج و در حالی که گروه در حال نواختن اخرین اهنگ بودن ناپدید شد .

محسن یگانه چندین بار از مهمان نوازی کیلانی ها تشکر کرد و گفت که خیلی بهش خوش گذشته

نوازنده ترنپت با نواختن سلو خود اهنگ گل پامچال باعث هیجان بسیار زیادی بین مردم شد .

حدود نیمی از افرادی که در کنسرت بودنند در سندلی های اطراف کنسرت را به صورت ایستاده دنبال می کردند. البته جای نشستن بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

کنسرت خوبی بود اما کیفیت کنسرت کیش را نداشت و 5 نوازنده ای که در کنسرت کیش بودند و اینجا نبودند واقعا جای خالیشان حس میشد. نورپردازی خوب نبود و حرکات موزون هم افتضاح بود و به نظر من کار را خراب کرده بود. ولی در مجموع کنسرت خوبی بود و شب خوبی را گذراندیم. با تشکر از تمامی نوازندگانو خواننده ی دوست داشتنی...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

گزارش کاملی بود... ممنون.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فريدون: آهنگ «آهای خوشگل عاشق» را برای مريم‌نامی ساخته‌ام | موسیقی ما