برنامه یاد بعضی نفرات
 
چکنواریان: موسیقی زبان خداوند است
گفت‌و‌گو با لوریس چکناواریان درباره‌ی موسیقی مذهبی؛
چکنواریان: موسیقی زبان خداوند است
موسیقی ما - چکنواریان قضاوت درباره موسیقی مذهبی امروز کشورمان را به آیندگان می‌سپارد و معتقد است زمان مشخص می‌کند یک اثر هنری ماندگار است یا یکبار مصرف موسیقی مذهبی مدتی است که مورد توجه نهادها و سازمان‌های فرهنگی به خصوص صداوسیما قرار گرفته و در سال‌های اخیر ارکسترها و آلبوم‌های موسیقی مذهبی بیشتر سفارش داده می‌شوند.


این ماجرا با توجه به وجود مناسبت‌های مذهبی در کشورمان نیاز به دقت بیشتری دارد. این که تنوع آهنگسازان در فهرست سفارش‌دهندگان رعایت شود و فقط عده‌ای خاص در این فهرست قرار نگیرند و این که شأن موسیقی و مذهب در موسیقی تهیه شده رعایت شود از نکاتی است که معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

با لوریس چکنواریان که ساخت موسیقی فیلم و سریال بشارت منجی را در کارنامه خود دارد در این باره گفتگو کردیم.

به نظر شما چیزی به نام موسیقی مذهبی وجود دارد؟
بله، هر ملتی و هر قومی، موسیقی مذهبی دارد. موسیقی، زبان خداوند است. انسان‌ها احساساتشان را نمی‌توانند ابراز کنند مگر با ابزار هنر و موسیقی یکی از بهترین این ابزارهای نشان دادن احساسات مردم در موقعیت‌های مختلف است.

بیشتر این موسیقی‌ها را مردم می‌سازند و آهنگسازان همان موسیقی مردمی را تنظیم می‌کنند. حتی آهنگسازان بزرگ دنیا هم از موسیقی مردمی برای ساخت و تهیه موسیقی‌های جدید استفاده می‌کنند و تم همه موسیقی‌های جدید بومی و مردمی هستند.

موسیقی مذهبی و به خصوص آهنگ‌های محرم و صفر هم بیشتر از آنچه مردم از قدیم زمزمه می‌کردند الهام گرفته‌اند. در کشور ما موسیقی بومی و مردمی فراوان است اما متأسفانه کسی نیست که این زمزمه‌ها را جمع‌آوری و ثبت کند. 

من به نوبه خودم بخشی از این موسیقی‌های مردمی را جمع‌آوری کردم و از آن برای مجموعه‌های «رستم و سهراب» و «پیامبر(ص)» استفاده کردم. به نظر من عده‌ای باید باشند که موسیقی‌های مردم و بومی را به نت تبدیل کنند تا حفظ شوند.

موسیقی مذهبی چه نشانه‌هایی دارد؟
موسیقی مذهبی هر قومی و مذهبی نشانه‌های مخصوص به خودش دارد. ولی به طور کلی بیشتر موسیقی‌های مذهبی غمی پنهان یا آشکار در خود دارند.

فکر می‌کنید سیر جدیدی که با عنوان موسیقی مذهبی در موسیقی کشور ما ایجاد شده است، مسیر درستی را می‌پیماید؟ آیا در این حرکت شأن مذهب و موسیقی حفظ می‌شود؟
ببینید، هنر و به طور خاص هنر موسیقی یک امر کاملا دموکراتیک است. هر کس حرف خودش را باید در این عرصه بزند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید این خوب است یا بد. قضاوت درباره خوب یا بدی و یا ماندگاری یا یکبار مصرف بودن موسیقی به عهده آیندگان است.

هیچ کس امروز نمی‌تواند درباره موسیقی امروز قضاوت کند. ممکن است هنری که امروز به چشم نیاید یا خوب به نظر نیاید، برای آیندگان بسیار ارزشمند و جالب باشد.

منبع: 
خبرآنلاین
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 دی 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چکنواریان: موسیقی زبان خداوند است | موسیقی ما