برنامه یاد بعضی نفرات
 
قصه‌گويي «شهرزاد» در «سرزمين مادري»
نخستين شب كنسرت اركستر سمفونيك تهران برگزار شد
قصه‌گويي «شهرزاد» در «سرزمين مادري»
موسیقی ما - نخستين شب كنسرت اركستر سمفونيك تهران در تيرماه 1389 به رهبري شهرداد روحاني در تالار وحدت با حضور پرشمار مخاطبان و علاقه‌مندان برگزار شد. در ابتداي اين كنسرت اركستر سمفونيك تهران به رهبري شهرداد روحاني قطعه «كاپريس ايتاليايي» از آثار چايكوفسكي آهنگساز صاحب‌نام روس را اجرا كرد. اين اثر با تك‌نوازي ترمپت آغاز شد و سازهاي زهي با تمي آرام آن را همراهي كرد. سپس اين قطعه در بخش پاياني خود به صورت حماسي و با همراهي همه سازها به كار خود پايان داد.

بعد از اين قطعه، شهرداد روحاني رو به تماشاگران گفت: خوشحالم كه هنوز در كشور خوبم ايران هستم و با همكارانم در اركستر سمفونيك تهران به اجراي برنامه مي‌پردازم. من دو نوع كار مي‌سازم؛ يكي براي كساني كه در موسيقي اهل فن هستند و يكي هم براي كساني كه با موسيقي كلاسيك آشنايي چنداني ندارند و به واسطه اين آثار با موسيقي علمي آشنا مي‌شوند.

وي ادامه داد: در ادامه اين برنامه چهار قطعه از ساخته‌هاي من را خواهيد شنيد كه جزو آثار دسته دوم هستند. من بسيار خوشحال هستم كه براي نخستين بار در كشورم ايران اين آثار را اجرا مي‌كنم.

«فرياد تهي» اثري بود كه در ادامه اين برنامه اجرا شد. اين قطعه با سازهاي ضربي و حماسه‌گونه آغاز شد و در ادامه با تمي سنگين به اجرا درآمد. اين قطعه با تشويق‌هاي تماشاگران به پايان رسيد. در ادامه، قطعه «حماسه» نيز به اجرا درآمد. سازهاي بادي آغاز گر اين اثر بودند. فرم ميليسماتيك و تحريرگونه در اين اثر، به خوبي حس حماسه و شور را در شنونده ايجاد مي‌كرد.

بعد از اجراي اين قطعه، براي اجراي قطعه بعدي، پيانو به وسط صحنه هدايت شد و شهرداد روحاني پشت آن نشست. «سرزمين مادري» با رهبري روحاني از پشت پيانو و با همراهي سازهاي بادي و كوبه‌اي آغاز شد و سازهاي زهي نيز در ادامه به همراهي پرداخت. سپس نواي پيانو با انگشتان روحاني و با ريتمي تند به صدا درآمد. اين قطعه در حال و هواي موسيقي گيلكي شادي‌هاي كودكانه و جواني را روايت مي‌كرد كه با يك كرشندو به پايان رسيد.

قطعه آخر بخش اول اين كنسرت، «اصفهان» نام داشت كه روحاني آن را براساس اثري از استاد جواد معروفي تنظيم كرده بود. اين قطعه كه در دستگاه بيات اصفهان ساخته شده بود با تك‌نوازي پيانو آغاز شد. اين اثر محتوايي ملوديك داشت و اركستر يا پيانو به تنهايي اين ملودي‌ها را اجرا مي‌كردند. گوشه صوفي‌نامه نيز در بخشي از اين قطعه با اجراي پيانو و همراهي اركستر شنيده مي‌شد. بخش اول اين كنسرت با تشويق بي امان تماشاگران به پايان رسيد.

در بخش دوم نيز سوئيت‌سمفوني «شهرزاد» از آثار معروف كورساكف آهنگساز برجسته روس به اجرا درآمد. اين سمفوني در چهار موومان نام‌هاي «دریا و کشتی سندباد»، «شاهزاده قندهار»، «شاهزاده و ملکه جوان» و «جشن در بغداد» اجرا شد كه آهنگساز با نگاهي به موسيقي شرق و داستان هزار و يك شب آن را نوشته است.
پس از پايان اجراي اين قطعه، اركستر سمفونيك تهران با تشويق زياد روبه‌رو شد و بخشي از «كاپريس ايتاليايي» را براي مخاطبان به اجرا درآورد و نخستين شب كنسرت تيرماه خود را به پايان رساند.

در اين كنسرت هنرمنداني همچون همايون خرم، مصطفي‌كمال پورتراب، هوشنگ كامكار و بهزاد عبدي حضور داشتند. همچنين تمام طبقات تالار وحدت و صندلي‌هاي آن مملو از تماشاگران علاقه‌مند بود.

اركستر سمفونيك تهران به رهبري شهرداد روحاني و با همكاري انجمن موسيقي ايران همچنين در روزهاي 5، 8 و 9 تیرماه ساعت 21 در تالار وحدت به اجراي برنامه مي‌پردازد.
منبع: 
پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران
تاریخ انتشار : شنبه 5 تیر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قصه‌گويي «شهرزاد» در «سرزمين مادري» | موسیقی ما