برنامه یاد بعضی نفرات
 
همکاری محمدرضا درويشي و همايون شجريان در شوق‌نامه
عيدفطر منتشر می‌شود
همکاری محمدرضا درويشي و همايون شجريان در شوق‌نامه
موسیقی ما - محمدرضا درويشي از انتشار مجموعه پروژه عبدالقادر مراغه‌اي با صداي همايون شجريان خبر داد.
محمدرضا درويشي(آهنگساز و محقق) در گفتگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اين خبر گفت: اين مجموعه درواقع بازخواني تصانيف عبدالقادر مراغه‌اي است كه توسط گروه عبدالقادر مراغه‌اي به سرپرستي خودم اجرا شده و همايون شجريان آن را خوانده است.

وي افزود: سه عدد سي دي، سه عدد كاست، كتابچه متن و توضيحات، فولدر نت‌ها در قطع بزرگ و اطلاعات مربوط به سازها، نوازنده‌ها و گروه، بخش‌هاي مختلف اين مجموعه موسيقي را تشكيل مي‌دهد كه قرار است بعداز عيد فطر توسط انتشارات كانون پرورش فكري منتشر شود.

اين پژوهشگر افزود: مجموعه «شوق نامه» حاصل پنج سال كار است كه سه سال تمرين و ضبط آن طول كشيد و دو سال هم نت‌نويسي آن وقت برده است.

محمدرضا درویشی درخصوص این اثر گفت: غير از روایت‌های مکتوب درباره عبدالقادر مراغه‌اي نوشته تقي بينش كه در رساله‌هاي جام اللحان، مقاصد الحان و ادوار صفي‌الدين ارموي موجود است، ما سند ديگري از مراغه‌اي در ايران نداشتم.

وي ادامه داد:30 تصنيف به عبدالقادرمراغه‌اي منسوب شده است. من طي سفر به تركيه توانستم 24 تصنيف را جمع‌آوري كنم اما شش تصنيف ديگر را هنوز پيدا نكرده‌ام.محمدرضا درويشي در ابتدا كار مجموعه «شوق نامه» را با يك گروه هفت نفره آغاز كرد كه به تدريج به يك گروه 22 نفره تبديل شد و سپس شماره گروه به 9 نفر كاهش يافت.

اين گروه به سرپرستي محمدرضا درويشي و خوانندگي همايون شجريان، بيست و چهار تصنيف منسوب به عبدالقادر مراغه‌اي را براساس اشعاري از حافظ، جامي، خيام، فيضي دكني، فصيحي و شاعران ناشناخته اجرا مي‌كند. درويشي در اين پروژه؛ اشعار عربي و مصرع‌هاي تركي را نيز در قالب آلبوم «شوق نامه» ضبط كرده‌است.

عبدالقادر مراغه‌اي، رياضيدان، موسيقيدان و نوازنده ايراني قرن نهم هجري است كه لقب معلم ثاني را در موسيقي دارد. او علاوه بر نوازندگي در خوشنويسي، شعر و نقاشي تبحر داشته است. ارتباط بين موسيقي ايراني و موسيقي ترك ازجمله پژوهش‌هاي اوست. او همراه با فارابي، ابوعلي سينا، صفي‌الدين ارموي و قطب‌الدين شيرازي از بزرگترين نظريه‌پردازان موسيقي ايراني به شمار مي‌رود.

محمدرضا درویشی، زاده ۲۵ مهر ۱۳۳۴ در شيراز، آهنگ‌ساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دایرةالمعارف سازهای ایران است. وی در سال 1357 در رشته آهنگسازی از دانشكده هنرهای زيبای تهران فارغ‌التحصيل شد. او علاوه بر آهنگسازی، از بيست سال پيش پژوهش در موسيقی نواحی مختلف را با سفر به شهرها و روستاهای ايران آغاز كرده است. موسیقی کلیدر که براساس رمان کلیدر محمود دولت آبادی ساخته شده‌ است، یکی از شاهکارهای درویشی است. آلبوم‌های گنبد میناً و جان عشاق حاصل همکاری وی با پرویز مشکاتیان است.

وي موسيقي فيلم‌هايي كیسه برنج(محمدعلی طالبی)، تخته سیاه(سمیرا مخملباف)، روزی که زن شدم(مرضیه مشکینی)، سفر قندهار(محسن مخملباف)، اسامه(صدیق برمک)، شهرآشوب(يدالله صمدی) و ... را نوشته است.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

درود بر نام بزرگ شجریان که هر چه قدر از محبوبیتشون بگیم ، کم گفتیم.

بی صبرانه منتظر شاهکار دیگری از همایون عزیز هستیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

چه قدر خوب که همایون شجریان قدرت بی نظیر آوازشو در راه خلق اثار نو و با ارزش بکار می گیره.
محمد رضا درویشی ام که مثل همیشه بی نظیر.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همکاری محمدرضا درويشي و همايون شجريان در شوق‌نامه | موسیقی ما