برنامه یاد بعضی نفرات
 
رابطه عميق انساني در توليد هنري از تكنيك موثرتر است
گفت‌وگو با سيامك سپهري سرپرست گروه رستاك؛
رابطه عميق انساني در توليد هنري از تكنيك موثرتر است
موسیقی ما - ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه رابطه عميق انساني در گروه براي توليد هنري، بسيار تاثيرگذارتر از تكنيك است. اميدوارم در كشور ما اين بحث ديگر وجود نداشته باشد كه كار تيمي در فرهنگ ما وجود ندارد.

سيامك سپهري سرپرست گروه رستاك  درباره شكل‌گيري و فعاليت اين گروه اظهار كرد: از سال 76 هسته اصلي گروه رستاك شكل گرفت و در سال 81 طرح كلي آلبوم «رنگ‌واره‌هاي كهن» ريخته شد. هرچند كه زمان تحقيق بر روي قطعات و ساخت آنها طولاني شد اما نتيجه‌اي راضي‌كننده داشت. اين افتخار را داشتيم كه يك گروه مستقل موسيقي را 15 سال حفظ كنيم و به لحاظ انساني و موسيقايي به پويايي دست يابيم.

وي درباره آهنگ‌سازي قطعات اين گروه عنوان كرد: در گروه رستاك، آهنگ‌سازي به صورت كارگاهي شكل مي‌گيرد و در كنار توليد يك قطعه، چيزهاي زيادي مي‌آموزيم. قطعات ساخته شده توسط گروه بيش‌تر با ذهنيت اعضاي آن هماهنگ است و رستاك بيش از كار موسيقي بر مبناي روابط افراد شكل گرفته است و موسيقي در درجه دوم قرار دارد.

سپهري درباره عامل موفقيت گروه رستاك گفت: چند عامل دست به دست هم داد تا اين اتفاق ميمون رخ دهد؛ وجود يك نگاه واحد در مجموعه رستاك كه بخشي از آن هنري و بخش ديگر هم روابط دروني بود. علاقه داشتيم در مخاطب يك شعف ايجاد كنيم و اين موضوع براي ما بسيار مهم بود. احترام به مخاطب اصلي‌ترين موضوع براي كار ما بود و هيچ‌گاه حاضر نشديم اين احترام را بي‌اهميت جلوه دهيم. آرزو داشتيم لذتي كه از ملودي‌هاي مربوط به اين خاك مي‌بريم، جوانان‌مان را نيز بهره‌مند كنيم و بتوانيم فضاي شايسته‌اي از لحاظ شنيداري براي آنان فراهم آوريم. در نتيجه، مجبور بوديم براي رسيدن به اين هدف نوع زبان موسيقي‌مان را امروزي كنيم.

سرپرست گروه رستاك به تازگي آلبوم تصويري «همه اقوام من» را به بازار موسيقي ارائه كرده است ادامه داد: ما اصراري بر يك نوع از موسيقي مناطق كشورمان نداريم و تنها مي‌خواهيم از المان‌هاي زيباي موسيقي سراسر كشورمان استفاده بهينه و به نوعي آنها را بازخواني كنيم. در گروه رستاك خواسته‌مان در مدت‌زمان طولاني اين بوده است كه به يك زبان خاص دست يابيم. اين كار نياز به زمان طولاني و كار زياد داشت. خوش‌بختانه كارمان مورد توجه اساتيدي هم‌چون عمران، درويشي، رياحي و موحد قرار گرفت هر چند كه نقدهايي به كار داشتند اما ارتباط جدي و خوبي با آثار ما برقرار كردند.

وي با بيان اينكه هر اثر هنري با هدفي كه دارد، معنا مي‌يابد ابراز كرد: زيبايي يك پديده فرهنگي به عناصري است كه كنتراست‌هاي زيادي با هم دارند. موسيقي ايراني زيبايي‌هاي زيادي دارد و حس دروني و شعف بيروني در آن موج مي‌زند كه اين عناصر در موسيقي مناطق مختلف وجود دارد. غمي كه در موسيقي ايراني احساس مي‌شود نشأت گرفته از فرهنگ ايراني است. در عين حال شعف بي حد و حصري نيز در موسيقي مناطق ايران وجود دارد و ما براساس نيازي كه در جامعه مي‌ديديم به ايجاد وجد پرداختيم.

سپهري در ادامه گفت: آرزوي‌مان اين بوده كه مخاطب‌مان از لحاظ سني، مختلف باشند. هرچند كه به اين آرزو نزديك شده‌ايم و اينك از كودك يك‌ساله به بالا، با آثار ما ارتباط برقرار مي‌كنند و اين براي ما افتخارآفرين است. بسياري از اين قطعات براي مردم نقاط مختلف كشور ما، حس نوستالژيك داشته است بنابراين با افراد مسن نيز اين قطعات ارتباط خوبي برقرار كرده است.

سرپرست گروه رستاك درباره استفاده از خواننده‌هاي بومي بيان كرد: از آن‌جا كه گروه ما به يك فرهنگ و منطقه خاص تعلق ندارد، بنابراين براي اجراي هر قطعه، تلاش كرديم لهجه و فرم كار، به منطقه مربوطه نزديك باشد كه در اين راه تمرينات زيادي داشتيم. هرچند ما بسيار علاقه‌مند هستيم از خواننده‌هاي محلي در كارهايمان استفاده كنيم، اما ناهم‌گوني خواننده محلي با فضاي حاكم بر گروه‌مان، گاهي مانع اين كار شده است. با اين حال سعي مي‌كنيم در آثار بعدي تعداد خوانندگان را بر مبناي موسيقي مناطق مختلف، افزايش دهيم.

سپهري درباره آثار بعدي اين گروه عنوان كرد: در آثار ارائه شده توسط رستاك، هدف كلي‌مان ايجاد شعف بوده است. اينك براي آثار بعدي، قصد داريم به يك سوژه واحد در موسيقي مناطق مختلف كشور بپردازيم.

وي درباره تداوم فعاليت اين گروه و دليل ماندگاري آن گفت: اين معضل در گروه‌هاي موسيقي به مباحث اجتماعي موجود برمي‌گردد. معمولا در يك گروه، همه علاقه‌مند هستند كه نفر اول باشند كه اين آسيب، سبب مي‌شود پس از مدت كوتاهي، آن گروه از بين برود اما ما همواره سعي كرديم رستاك مطرح باشد نه يك نام. اينك، اين موضوع در گروه رستاك تبديل به يك فرهنگ شده است و ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه رابطه عميق انساني در گروه براي توليد هنري، بسيار تاثيرگذارتر از تكنيك است. اميدوارم در كشور ما اين بحث ديگر وجود نداشته باشد كه كار تيمي در فرهنگ ما وجود ندارد.

گروه رستاك به تازگي آلبوم تصويري «همه اقوام من» را شامل قطعاتی چون بارون (لري)، رعنا (گيلكي)، گل گل (آذري)، ليلا (خراساني)، سوزله (كردي)، بلال (بختياري)، مروچان (بلوچي) و پشت‌صحنه منتشر كرده است. اين اثر توسط موسسه سینما 24 و پخش هنر اول در تیراژ 300 هزار نسخه در سراسر کشور عرضه شده است.
منبع: 
پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

خیلی مصاحبه ی خوبی بود آرزوی موفقیت برای گروه رستاک و به خصوص آقای سپهری دارم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

با آرزوی موفقیت های بیشتر برای گروه رستاک ،گروهی که به زودی جهانی می شوند .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

تبریک میگم به گروه رستاک وتشکر می کنم.
آقای سپهری شما به هدفتون رسیدید و کار رستاک در سنین مختلف مخاطب داره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

با عرض تبریک خدمت جناب آقای سپری:

من واقعا این کار را دوست دارم و مطمئنم که هرکس دیگری که این اثر را ببیند عاشق آن می شود و با این که زحمت خیلی زیادی کشیدید توانستید یک اثر خیلی عالی بر جای بگذارید و من برای گروه شما در هر نقطه ی کشور که باشید آرزوی موفقیت دارم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام به:
سیامک,فرزاد,بهزاد
رضا,پیران,سحر,اکبر,سارا,سارا,محمد,یاور,کاوه
فقط میگم معرکه بود عالی منتظر دومی هستیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام عالی بود منتظر بعدی هستیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام به همه طرفدارای گروه پر طرفدار رستاک وخود گروه هنرمند رستاک کار همه اقوام من رو دیدم عالی ود دستتون درد نکنه .به اونایی که هنوز ندیدن سفارش می کنم برن ببینن حیف چنین شاهکار هنری رو از دست بدن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

من این کار را دیدم و دوستش دارم و مطمئنم که هرکس دیگری که این اثر را ببیند عاشق آن خواهد شد و با این که زحمت خیلی زیادی کشیدید توانستید یک اثر خیلی عالی بر جای بگذارید و من برای گروه شما در هر نقطه ی کشور که باشید آرزوی موفقیت دارم.و در نهایت بگویم که در فرهنگ های مختلف بومی هر چه که کار شوند باز جای کار دارند ....... واقعا خسته نباشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام .ممنون از مصاحبه ی عالیتون ...من عاشق کل برو بچه های رستاکم و بی صبرانه منتظر سری جدید البومم....ای کاش عکساتون بیشتر بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام کارتون خیلی خیلی خیلی عالی بود فقط حیف که از موسیقی محلی فارس و خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد استفاده نکرده اید امید وارم در کارهای بعدی باشه موفق باشید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام
آلبوم تصویری همه اقوام من بسیار زیبا بود
امیدوارم از موسیقی مازندرانی هم استفاده کنید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

رستاک دری از دنیایی جدید رو به من باز کرد و دیدم رو نسبت به اقوام ایران عوض کرد
خصوصا استاد سیامک که وقتی تار میزنن رو تک تک نورون های مغزیم تاثیر مثبت میذارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

از شما ممنونم وخشته نباشید دقیقا این حس همبستگی در گروه شما مشهوده ورمز موفقیت شماست
ومطمئن هستم به هدفتون که گروه هست نه فرد رسیده اید
بی صبرانه منتظر کار بعدی شما هستم تشکر از حرفای صمیمانه شما که نماینده گروه هستید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رابطه عميق انساني در توليد هنري از تكنيك موثرتر است | موسیقی ما