برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگسازان فیلم بی‌خبر از یکدیگرند!
فردین خلعتبری:
آهنگسازان فیلم بی‌خبر از یکدیگرند!
موسیقی ما - فردین خلعتبری این روز‌ها مشغول نوشتن دو متن موسیقی فیلم برای سیروس الوند و داریوش فرهنگ است. فردین خلعتبری (آهنگساز موسیقی فیلم و سخنگوی ارکستر ملی)  گفت: موسیقی فیلم «پرتغال خونی» به کارگردانی سیروس الوند مانند دیگر آثارم است ولی گرایش آن به موسیقی پاپ بیشتر است.

وی درباره این موضوع که چرا درحال حاضر بسیاری از کارگردان‌ها بیشتر به سراغ آهنگ‌سازان جوان می‌روند، گفت: عمده این صحبت شاید به این دلیل باشد که آهنگسازان جوان به‌دلیل ناشناخته بودن برای جمع‌آوری سابقهٔ کاری به دستمزد پایین رضایت می‌دهند.

این هنرمند ادامه داد: در چنین شرایطی بهتر است که آهنگسازان قدیمی و باسابقه با درایت عمل کنند و با حفظ کیفیت؛ به فکر چارهٔ کار باشند.

خلعتبری با اشاره به اینکه به‌دلیل علاقه‌اش به سینما سعی دارد همیشه در این فضا باقی بماند، در توضیح چگونگی درایت آهنگسازان باسابقه گفت: من از ارکس‌تر بزرگ و به‌صورت زنده برای موسیقی فیلم استفاده می‌کنم. همچنین شیوهٔ کار من به‌دلیل علاقهٔ بیش از حدم به سینما؛ به‌صورت ضبط با ارکس‌تر بزرگ و به‌صورت آنسامبل است که در آن از نوازنده‌های بسیار مطرح و حرفه‌ای استفاده می‌کنم به همین دلیل هزینه‌های این نوع موسیقی در مقایسه با آن دسته از آهنگسازانی که از ریتم سمپل استفاده می‌کنند؛ بسیار زیاد است.

وی افزود: در همین راستا من به‌اجبار برای اینکه دستمزد با هزینه‌هایم همخوانی داشته باشد؛ مجبورم روش‌های دیگری را امتحان کنم تا هم در این حوزه بمانم و هم به کیفیت کار صدمه وارد نشود.

این آهنگساز موسیقی فیلم که هم‌اکنون سخنگوی ارکس‌تر ملی نیز هست، اظهار داشت: حتی برخی مواقع برای ارائهٔ یک کار باکیفیت، از دستمزد خودم گذشته‌ام و آن را به اعضای ارکس‌تر پرداخت کرده‌ام؛ به‌گونه‌ای که به دفعات به حداقل دستمزد راضی شدم و آن‌هم به‌دلیل این است که سینما را دوست دارم و برای ماندن در این حوزه هزینه‌هایش را نیز می‌پردازم. این آهنگساز گفت: برخی مواقع هم برای اینکه بتوانم کار را ارزان‌تر دربیاورم؛ از تکنیک‌های ضبط استفاده می‌کنم تا حجم ارکس‌تر را بیشتر ‌کنم تا بتوانم یک کار ارزشمند و باکیفیت ارائه دهم. به‌عنوان مثال در ضبط؛ می‌توان مادام که یک ارکس‌تر ۱۰ نفره وقتی دو تا سه بار یک قطعه را می‌زنند؛ صدای یک ارکستر بزرگ را از آن‌ها گرفت.

فردین خلعتبری در پاسخ به این پرسش که چرا دستمزد آهنگسازان فیلم ناهمگن و متفاوت است، گفت: متاسفانه در صنف ما هیچ وحدتی وجود ندارد. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت اعضای صنف ما جدا و بی‌خبر از هم روزگار را سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: در این‌باره که چرا یک آهنگساز دستمزد کم می‌گیرد و دیگری دستمزد بالا؛ باید گفت که این اتفاق در همهٔ جای دنیا مرسوم است و آهنگسازان جوان برای پر کردن سابقهٔ کاری خود به دستمزدهای کم هم قانع می‌شوند. البته همین آهنگسازان جوان اگر به جایی برسند که کارنامهٔ کاری آن‌ها پرشود؛ به یک دستمزد ثابت می‌رسند و از قیمت خود پایین‌تر نمی‌آیند.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 دی 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آهنگسازان فیلم بی‌خبر از یکدیگرند! | موسیقی ما