برنامه یاد بعضی نفرات
 
آواز ایران به مرحله فاجعه رسیده است
انتقاد شهرام ناظری از تفرقه بین هنرمندان؛
آواز ایران به مرحله فاجعه رسیده است
موسیقی ما - شهرام ناظری استاد مطرح موسیقی ایرانی که قرار است به زودی کنسرت بی‌نظیری را با حسین علیزاده برگزار کند در تازه‌ترین مصاحبه خود از وجود تفرقه دربین هنرمندان انتقاد کرد.

شهرام ناظری در پاسخ به سوالی که شما و آقای علیزاده مدت‏‌ها بود با هم کار نکرده بودید. چه شد، دوباره تصمیم گرفتید، با آقای علیزاده همکاری کنید؟ گفت: در این‏جا به خاطر شرایطی که خیلی از نظر موسیقی مناسب نیست، تفرقه‏ی زیادی بین هنرمند‌ها افتاده است و این جدابودن ما هنرمندان از یکدیگر، چند برابر به موسیقی لطمه زده است. خوشبختانه آقای علیزاده ذهنیت نویی دارد و ذهن او با من خیلی نزدیک است. یعنی اگر در موزیسین‏های ایران بخواهیم یک نفر را انتخاب کنیم که در ذهنیت کارهای نو با من خیلی هم‏سویی داشته باشد، آن شخص حتماً حسین علیزاده است. سالیان گذشته اکثراً هم به من در همه جا و هم به ایشان می‌‏گفتند که چرا با هم کار نمی‌‏کنیم. حال خوشبختانه بعد از سال‏‌ها این اتفاق خوب افتاده است و شاید در میان این همه وضعیت تأسف‏بار هنری، چه در ایران و چه در همه‏ی جهان، وسط این تنگنا‌ها، ما بتوانیم به‏ یکدیگر انرژی بدهیم و چند کار خوب برای اجتماع‏مان انجام دهیم.

  • آواز ایران به مرحله فاجعه رسیده است
 شهرام ناظری درادامه مصاحبه خودگفته: الان در آواز معضل زیادی به‏وجود آمده است. اگر بخواهند از نظر آسیب‏‌شناسی بررسی کنند، آواز دو دهه‏ی اخیر، به وضع بسیار فاجعه‏باری رسیده است. اگر بخواهیم آواز را از ۱۲۰-۱۳۰ سال پیش بررسی کنیم –که کرده‏ایم- در طول صد سال آن نمی‌‏توانیم حتی یک نمونه تقلید پیدا کنیم؛ حتی یک نمونه. حتی استاد‌ها و شاگردهایی که پیش استادهای خیلی بزرگ تعلیم دیده‏اند، وقتی می‌‏خوانند، بازهم مانند استادهای خودشان نمی‌‏خوانند. این طرز فکر خیلی جالب بود. اما نمی‌‏دانم چرا در ۲۰-۳۰ سال اخیر فضای خیلی حقیرانه‏ای در آواز به‏وجود آمده و شبیه‏خوانی بسیار متداول شده است. صدا‌ها همه شبیه هم شده‏اند و همه‏ی شاگرد‌ها فتوکپی استاد می‌شوند.

وی تاکید کرده: البته استاد‌ها هم مقصرند که شاگرد‌ها را طوری بار می‌‏آورند که همه زیر چ‌تر خودشان باقی بمانند. در صورتی‏که من فکر می‌‏کنم روش قدما این بوده که به شاگرد اجازه می‌‏دادند و کمک می‌‏کردند که خودش را پیدا کند، نه این‏که زیر چ‌تر آن‏‌ها قرار بگیرد. اما الان این معضل به‏وجود آمده و همین هم باعث شده که فضای آواز کشور خیلی افت کند و رو به نابودی رود.
منبع: 
پارس توریسم
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

سلام کاشکی قیمت بلیطها کمتر بود تاما قشرمتوسط هم میتونستیم بلیط تهیه کنیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

اولا ممنون به خاطر خبررسانیتون
دوما اینکه متاسفانه منبع شما موثق نیست. یعنی این چیزی که شما اینجا گذاشتید فقط یه بخشی از کل مصاحبه استاد ناظری هست که تازه با صدای "رادیو المان" دویچه وله انجام شده.
برای اطلاع کسانی که کل مصاحبه رو نخوندن این لینکهای اصلی مطلب رو کی ذارم. پادکستش هم برای دانلود و جود دارد.
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6435221,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6426782,00.html

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

شهرام ناظری در اواسط اسفند در تهران کنسرت داره خواهشمند است اطلاع رسانی کنید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آواز ایران به مرحله فاجعه رسیده است | موسیقی ما