برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشتی بر یک صعود و سقوط
بررسی اثر آلبوم «بی‌واژه» (محمد اصفهانی)
یادداشتی بر یک صعود و سقوط
موسیقی ما - الف. خوزستانی: با نگرشی بر چگونگی ظهور موج نو موسیقی پاپ معاصر ایران در اواسط دهه هفتاد، بدون شک باید فریدون شهبازیان را قهرمان بلامنازع این کشف دانست. کسی که با چراغ سبز مقامات ارشد صداوسیمای وقت و حمایت از موسیقی‌دانان جوان، راه را برای موسیقی نسل نو پاپ – از نوع به اصطلاح مجاز و البته وطنی– باز نمود.

ثمره این تلاش ِ حمایتی در حیطه آهنگسازی به ظهور آهنگسازانی چون فواد حجازی، بهروز صفاریان، شادمهر عقیلی و... انجامید و البته به استعدادهایی همچون علیرضا عصار، قاسم افشار، حسین زمان و بسیاری دیگر فرصت همه گیر شدن با توسل به رسانه ملی را اعطا نمود.

در این میان البته خواننده‌ای بود که موسیقی دستگاهی می‌خواند و با کسی جز فریدون شهبازیان کار نمی‌کرد. صدای باز و رسایی داشت و مسلط به ظرائف موسیقی ایرانی. محمد واعظی اصفهانی که اکنون وی را به محمد اصفهانی می‌شناسیم.

ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدن مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت. به جرات می‌توان گفت که وی از قابل توجه‌ترین دستاوردهای سیاست فضای باز صداوسیمای آن روز‌ها بود.

حضور آهنگسازان جوان و تحصیلکرده در صدا و سیما، ارکسترهای خوب و همچنین ساده بودن ورود به جرگه هنرمندان صدا و سیما، باعث شد طیفی که زیر خاکستر عرف، در منازل خود به ساز زدن مشغول بودند اینک با امکانات بیشتر، برون ده هنری قابل توجهی داشته باشند. استقبال از موج نو پاپ در بین مردم و علی‌الخصوص نسل جوان، باعث اقبال بعضی خوانندگان طیف سنتی نیز به این فرم شد.

حاصل این همکاری‌ها - در مورد محمد اصفهانی- منجر به تولید آلبوم‌هایی همچون «حسرت» گردید که به‌علت پخش همزمان ویدئو کلیپ آن در سیما به فروش و محبوبیت بالایی دست یافت. شرایط آسان برگزاری کنسرت و همچنین کمتر کپی‌شدن آثار صوتی نیز به جلوگیری از افت جذابیت «نسل نو پاپ» کمک می‌نمود. در ابتدا، صدا و سیما نیز، راسا، اقدام به انتشار تک ترانه‌های این نسل در مجموعه یک آلبوم می‌نمود که شاید سه، چهار اثر در آرشیو‌ها موجود باشد.

اصفهانی روند رو به رشد خود را البته مرهون بعضی اساتید موسیقی سنتی ایران نیز هست. بازخوانی آثار استاد همایون خرم در آلبوم «تنها ماندم» و ترانه‌های خاطره‌انگیزی همچون «غوغای ستارگان» که البته با تنظیمی مدرسه‌ای ارائه شد، تلاشی بود که کفه ترازو را در مورد ریشه هنری وی (موسیقی سنتی) در مقایسه با آثار تولیدی موسیقی پاپ، برابر نگه دارد. به بیان دیگر نگه داشتن مخاطبان دو طیف با سیاست «یکی به نعل و یکی به میخ» ادامه پیدا کرد.

با گذشت زمان و تغییرات عمده در سطح فرهنگی جامعه و ورود فرم‌های غربی با کلام فارسی، تیتراژ خوانی در سریال‌های ایرانی هویت دیگری یافته بود و خود، پله‌ای بود برای در چشم نگه داشتن هنرمندان عرصه پاپ. محمد اصفهانی در این عرصه جزء اولین‌ها بود و البته با تلاشی مضاعف، از این حیث نیز از دیگران عقب نماند. استفاده هوشمندانه از این نوع نگرش باعث می‌شد هر ترانه‌ای که برای سریال‌ها خوانده شود، بعد از ژایان آن در اولین اثر صوتی وی نیز منتشر گردد و با یک تیر دو نشان زده شود.

در این میان نگاه به سبک‌های جدید، می‌توانست به مقبولیت یک خواننده در میان نسل کم سن‌تر کمک نماید. این نوع نگاه شاید باعث تولید اثر همچون «نون و دلقک» گردید. اثری که کلیپ تصویری آن روی تصاویری از هنرمند جاودان صحنه – چارلی چاپلین – باعث انتقادات فراوانی گردید ولی هر چه بود به معروفیت بیشتر برای خواننده اثر منتهی گشت.

آلبوم «برکت» البته به مدد تفکر بیشتر و از زاویه بهتر و همکاری با مجموعه‌ای حرفه‌ای، (به نسبت آثار سه سال گذشته‌اش) توانست در بین طرفداران حرفه‌ای‌تر، شوری بپا کند. اثری که در طیف آثار محمد اصفهانی در موسیقی سنتی و پاپ باعث ایجاد تلفیقی قابل قبول گردید. سبکی که فواد حجازی به نوعی از پایه‌گذاران آن بود و صد البته که دوری محمد اصفهانی از حجازی در این سال‌ها، باعث افت کیفی آثار وی شد. این نکته در مورد افت کیفی، البته دارای ظرائفی است که به عنوان نمونه می‌توان به عدم تفکر موسیقایی یکسان بین وی و آهنگسازان آثارش، آهنگسازی خود محمد اصفهانی و سعی در همسان کردن روند حرکتی با ذائقه بازار بدون مطالعه کافی اشاره کرد.

اکنون بعد از گذشت بیش از یک دهه از فعالیت محمد اصفهانی در موسیقی پاپ، شاهد نشر اثری بنام «بی‌واژه» هستیم. در نگاه نخست و شناخت نسبی از ایشان و بعد از سکوتی چند ساله توقع شنیدن اثری با شاخص‌های موسیقایی بالا و کلامی در خور داریم.

از این نکته نمی‌توان به سادگی گذشت که ایشان دقتی در خور توجه به مضامین ادبی و ظرائف شعر کلاسیک ایران دارند که این نکته در خوانش بسیاری از آثار وی مشهود است. اما در آلبوم حاضر تمامی اشعار از ترانه سرایان معاصر است.

دقت اصفهانی در تدارکات این آلبوم قابل توجه است. ضبط چند اثر در استانبول ترکیه و استفاده از آنسامبل‌های زهی ترک که تکنیک‌شان زبانزد است، کیفیت ضبط و نهایی‌سازی (مسترینگ) و همچنین همکاری با چند نوازنده ترک از این نکات است.

اما شنیدن کامل این اثر و توجه و مقایسه با آثار قبلی چند نکته را به ذهن متبادر می‌کند. به نظر نگارنده، این اثر دارای چند گانگی سبک شده است و علت را می‌توان در هراس خواننده از عقب افتادن از سبک‌های مورد توجه نسل نوجوان و جوان دانست.

از سویی دیگر تغییر جنس و رنگ صدای محمد اصفهانی در مقایسه با آثار سلف، باعث ایجاد حسی نا‌آشنا برای شنونده می‌شود. این تغییر صدا البته اگر با افزایش سن توجیه ناپذیر باشد، با جراحی سینوس وی بی‌ارتباط نیست. هر چند که در بعضی جا‌ها به مدد نرم افزار سعی در یکسان سازی شده است.

اتفاقی که در این سال‌ها، در فرم موسیقی‌های معاصر جهانگیر گردیده است، معطوف شدن به چرخه (ریتم) بجای پردازش کلامی و نوع گویش کلام است. گر چه هنوز به قائده تبدیل نگردیده است، اما در کشورمان تاثیرات این اتفاق کاملا قابل لمس است. هر چند که ممیزی‌ها بسیاری از انواع رادیکال‌تر را از سبد فرهنگی خانوار حذف کرده‌اند.

آلبوم «بی‌واژه» نیز به نوعی از این گزند در امان نمانده است و موسیقی آن به این علت دچار افت کیفی ملودیک گردیده است. جملات نامرتبط و بی‌الگویی در آهنگسازی در بسیاری از ترانه‌ها مشهود است. در بعضی ترانه‌ها به نظر می‌آید ملودیک کردن ترانه کافی به نظر آمده است و توجهی به تلفیق صحیح کلام و موسیقی نشده است.

عدم دقت بر دامنه صوتی خواننده نیز در ترانه «غزال» دیده می‌شود. شاید در توجیه تفاوت بسیار در سبک و کیفیت ترانه‌ها، توجیحاتی از سوی پدیدآورندگان آورده شود ولی این نکته برای یک خواننده حرفه‌ای یک ضعف محسوب می‌شود. در این آلبوم دو قطعه نیز از موسیقی دو سریال به عاریت گرفته شده است که این نیز در خور توجه است. محمد اصفهانی قبلا تجربه انتشار اثر «ولایت عشق» را داشته است. موسیقی سریالی که به موفقیتی در خور دست یافت چرا که در فرم حرفه‌ای خود منتشر گردید. اما رویه انتشار موسیقی سریال در آلبومی اینچنین، اثر را دچار انشقاقی تعجب برانگیز نموده است.

موسیقی عاریتی از ترکیه و ضعف مشهود آهنگسازی، تکیه بر ترکیبات حرکتی (ریتمیک) که ماندگاری هنری ندارد، ضعف کلامی و تلفیق موسیقی و کلام در بعضی ترانه‌ها و عدم انسجام ملودیک در کل اثر می‌توان از دلائلی بر شمرد که این اثر را می‌تواند به اثر پر انتقاد – از چشم نگارنده – تبدیل نماید و کلمه سقوط هنری به ذهن متبادر می‌گردد.

این طبیعی است که از کسی که آثاری بسیار درخشان در طول حیات کاری خود منتشر نموده است توقع بیشتری از جوان جویای نام و «آلبوم اولی» می‌رود. بنابر بعضی شنیده‌ها، محمد اصفهانی آلبوم دیگری در دست تهیه دارد که نگاهی کاملا حرفه‌ای‌تر به آن گردیده است. اما در فلسفه هنر معاصر، هنرمندان دارای فراز و فرود بسیار، آفتاب مستعجل خواهند بود و ماندگاری از آن آنانیست که قوام را مایه دوام می‌کنند و –خود – سبک گذار می‌شوند.
منبع: 
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

این فقط یک کامنت بود نه مطلب خیلی خیلی موشکافانه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

لطفن یک مصاحبه تصویری مثل بهنام صفوی انجام دادید با
سعید شهروز و روزبه بمانی بنیامین و حمید عسگری هم انجام بدید

و البوم جدید رضا صادقی که میاد

و اخر بهنام صفوی نگفت البوم چند تراک داره :)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

خوب بود
ولی واقعا بهتر نبود اگه با این اهنگسازای ترکی همکاری نمیکردن؟؟
سبک اهنگسازیاشون به روحیات ما ایرانی ها نمیخوره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

به نظرمن تحمل نقد شنیدن پایینه.همه می دونن آقای اصفهانی انسان بزرگی هست و این که به هر مناسبتی هی اینو و اونو نمی بوسه و بگه خیلی دوستون دارم عالیه اما وقتی اون همه آلبوم عالی داده تو بازار این یکی یکم پایینتره ، خب انتقاد میشه دیگه.بابا جان توقع ها بالاس از ایشون.
خوب این میشه که کلی از طرفداراش میان به موسیقی ما بد و بیراه میگن وگرنه من که توهینی ندیدم تو این نقد.بیشتر یه گزارش کاری از ابتدای کار ایشون بود.نقد همیشه وجود داره طرفدارا هم همیشه وجود دارن و از هنرمند دفاع می کنن.مگه این همه از شهرداد روحانی انتقاد نشد برای کنسرت ارکستر سمفونیک که موسیقی فیلم اجرا کرد؟کار ها باید تولید بشن شنیده بشن نقد بشن .این که دیگه این همه دعوا نداره رفقا.در ضمن من دو تا کار رو از همه بیشتر دوست داشتم:باور نکن/ناجی
مخلص آقای دکتر و منتقد و طرفدارا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سقوط هنری؟؟؟ توقع دارید دکتر دیگه چیکار کنه؟بهتره از هنرمندمون حمایت کنیم .هیچ کس نمیتونه به قدرت صدای دکتر شک کنه.زنده باد محمد اصفهانی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

ارزش انسان زعلم و معرفت پیدا شود
بی هنر گر دعوی بیجا کند رسوا شود!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

اصفهانی عــــــاشقتم........

و شما "منتقد" گرامی... توهم دیگه بسته

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آلبوم جدید اصفهانی پس از 5سال سکوت نایاب شد و به تیراژ دوم رسید.
اونچه که سطح یه آلبوم رو مشخص می کنه استقبال مردم هست.و این استقبال بی نظیر در ده روز نشانگر موفقیت این آلبوم است.به نظر من آلبوم بی عیب و نقص بود و هیچ مشکلی نداشت.این آلبوم محشر بود.نقدتون رو اصلا قبول ندارم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

کاملا تایید میشه، این آلبوم اصلا منو راضی نکرد. آلبوم های قبلی ایشون عالی بودن مخصوصا برکت.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقدی بر یک نقد ( نقد یادداشتی بر یک صعود و سقوط)
متنی که به عنوان نقد بر ررسی اثر آلبوم «بی‌واژه» محمد اصفهانی) یادداشتی بر یک صعود و سقوط) در سایت موسیقی ما نوشته شد. عکس العمل محمد اصفهانی را در روزنامه شرق بدنبال داشت. خیلی از دوستان نظرات مختلفی در این زمینه در خود سایت نوشتند ولی به عنوان یک فرد کوچک از دنیای موسیقی وظیفه خود دیدم با نقد این نقد دلیل پاسخ گویی دکتر اصفهانی را هم مشخص کنم.
متن های شماره دار از سایت موسیقی ما عینا امده است.و پاسخ نقد در پرانتز امده است.
1- ثمره این تلاش ِ حمایتی در حیطه آهنگسازی به ظهور آهنگسازانی چون فواد حجازی، بهروز صفاریان، شادمهر عقیلی و... انجامید و البته به استعدادهایی همچون علیرضا عصار، قاسم افشار، حسین زمان و بسیاری دیگر فرصت همه گیر شدن با توسل به رسانه ملی را اعطا نمود.(بدون شک زیر سوال بردن توانایی افراد قدری مثل حجازی، بهروز صفاریان، شادمهر عقیلی که در زیمنه کاریشان استادند واقعا عجیب است. البته فضی بسته ان زمان برای موسیقی پاپ باید می شکست اما آیا توانیی انها فقط به مدد رسانه ملی رو شد یا خودشان هم قوی بودند؟این نوع نقد از اینجا شروع می شود که نشان دهد حضور محمد اصفهانی هم از این نوعهاست!!!!!!)
2- در این میان البته خواننده‌ای بود که موسیقی دستگاهی می‌خواند و با کسی جز فریدون شهبازیان کار نمی‌کرد. صدای باز و رسایی داشت و مسلط به ظرائف موسیقی ایرانی. محمد واعظی اصفهانی که اکنون وی را به محمد اصفهانی می‌شناسیم.
ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدن مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت. به جرات می‌توان گفت که وی از قابل توجه‌ترین دستاوردهای سیاست فضای باز صداوسیمای آن روز‌ها بود.( برادر عزیز یا خواهر عزیز نمی دانم چون از اسم مستعار شما چیزی بر نمی آید محمد اصفهانی با خواندن آهنگهایی در زمینه مذهبی پای به عرصه گذاشت. توانایی بینظیر او در اجرای تواشیح در آلبوم النور و اجرای آهنگهی مذهبی آلبوم گلچین که هنوز هم در میان آلبومهای موسیقی تک است و بیشترین تقلید را داشته نشان قدرت اوست)
3- اصل این همکاری‌ها - در مورد محمد اصفهانی- منجر به تولید آلبوم‌هایی همچون «حسرت» گردید که به‌علت پخش همزمان ویدئو کلیپ آن در سیما به فروش و محبوبیت بالایی دست یافت. شرایط آسان برگزاری کنسرت و همچنین کمتر کپی‌شدن آثار صوتی نیز به جلوگیری از افت جذابیت «نسل نو پاپ» کمک می‌نمود. ( این یعنی دلیل موفقیت حسرت این موارد بوده است.الف) کلیپ ان ب)کمتر کپی شدن. اول اینکه اگر کلیپی قشنگ نباشد که طرفداری ندارد. ضمنا این کاری است که خیلی از دوستان دیگر من انجام داده اند. نمونه های الانی ان مثل علی لهراسبی مهدی یراحی محسن یگانه و..... هنوز هم اینکار را می کنند.ضمنا در مورد دوم تا جایی که یادم میاد همون زمان در حالی که من نوار کاست اورجینال محمد اصفهانی را خریدم 200- 300 نفر از روش کپی زدند تا جایی که مثل یک نوار مادر بی کیفیت شد. اتفاقا اون موقع بحث کپی رایت نبود و خیلی ها با خیال راحت از نظر مذهبی و قلبی کپی می کردند!!!!)
4- اصفهانی روند رو به رشد خود را البته مرهون بعضی اساتید موسیقی سنتی ایران نیز هست. بازخوانی آثار استاد همایون خرم در آلبوم «تنها ماندم» و ترانه‌های خاطره‌انگیزی همچون «غوغای ستارگان» که البته با تنظیمی مدرسه‌ای ارائه شد، تلاشی بود که کفه ترازو را در مورد ریشه هنری وی (موسیقی سنتی) در مقایسه با آثار تولیدی موسیقی پاپ، برابر نگه دارد. به بیان دیگر نگه داشتن مخاطبان دو طیف با سیاست «یکی به نعل و یکی به میخ» ادامه پیدا کرد.(واقعا سیاست این منتقد عزیز به واقع سیاست یکی به نعل و یکی به میخ استاز یک طرف استاد نامیدن استاد خرم و از طرف دیگر تنظیم مدرسه ای استاد...بدون شک محمد اصفهانی مدیون اساتید موسیقی هست و در این شکی نیست. اما یک سوال چرا این حضرات عزیز و اساتید مورد قبول شما به محمد اصفهانی اهنگهایشان را می دادند نه علیرضا افتخاری؟؟؟؟چرا بابک بیات خدا بیامرز انقدر برای محمد اصفهانی ارزش قائل بود؟چرا ولایت عشق را به او سپرد؟دوست عزیز کمی فکر کردن در زمینه این که چرا اساتید خودشان حاضر بودند با محمد اصفهانی کار کنند بیجا نیست. چرا استاد شهبازیان برای خیلی از افراد محبوب شما کاری نساختند؟؟؟)
5- ا گذشت زمان و تغییرات عمده در سطح فرهنگی جامعه و ورود فرم‌های غربی با کلام فارسی، تیتراژ خوانی در سریال‌های ایرانی هویت دیگری یافته بود و خود، پله‌ای بود برای در چشم نگه داشتن هنرمندان عرصه پاپ. محمد اصفهانی در این عرصه جزء اولین‌ها بود و البته با تلاشی مضاعف، از این حیث نیز از دیگران عقب نماند. استفاده هوشمندانه از این نوع نگرش باعث می‌شد هر ترانه‌ای که برای سریال‌ها خوانده شود، بعد از ژایان آن در اولین اثر صوتی وی نیز منتشر گردد و با یک تیر دو نشان زده شود.(واقعا مانده ام چه بگویم. تیتراژ خوانی چیزی است که خیلی از دوستان خواننده منتظر انند. مگر سیروان با ان تنظیمهای بینظیرش وارد تلویزیون نشد؟اگر خوب نگاه کنیم متوجه می شویم خیلی از خواننده های خوب کشور این راه را پیموده اند. اگر لیستش را بنویسم کلکسیونی می شود طولانی. (از محسن یگانه. مهدی یراحی.رضا صادقی.هماشون شجریان. احسان خواجه امیری.محمد علیزاده فریدون آسرایی. فرزاد فرزین و....این لیست حداقل 10-15 نفر دیگر هم جا دارد) ضمنا کلمه تلاش مضاعف بوی بسیار بدی می دهد.مگر محمد اصفهانی گدایی آهنگ می کند؟اگر قرار بود این کار را کند که مثل بعضیها روزی آهنگ می داد نه 5 سال یکبار.ضمنا این یک تیر و دونشان که کار همه است. همه ان دوستان این کار را می کنند. ضمنا من خیلی از تیتراژهای محمد اصفهانی را بسیار دوست دارم که در البومهایش نیست.)
6- در این میان نگاه به سبک‌های جدید، می‌توانست به مقبولیت یک خواننده در میان نسل کم سن‌تر کمک نماید. این نوع نگاه شاید باعث تولید اثر همچون «نون و دلقک» گردید. اثری که کلیپ تصویری آن روی تصاویری از هنرمند جاودان صحنه – چارلی چاپلین – باعث انتقادات فراوانی گردید ولی هر چه بود به معروفیت بیشتر برای خواننده اثر منتهی گشت.(درست نفهمیدم معروفیت خواننده یا اثر؟مگر محمد اصفهانی به مدد تلاشهای مضاعفش برای تیتراژ خوانی معروف نبود؟مگر از کلیپهاش به اندازه کافی سو استفاده نکرده بود؟پس چرا او معروفتر شود؟چون با چارلی چاپلین کلیپ ساخته؟پس توقع داشتی با اکبر عبدی بسازد ؟( با همه احترام به ایشان)ضمن آنکه انتقاد ات بیشتر از شعر بود که واسه پول بودن رو می گفت که خودش جای بحث دارد)
7- آلبوم «برکت» البته به مدد تفکر بیشتر و از زاویه بهتر و همکاری با مجموعه‌ای حرفه‌ای، (به نسبت آثار سه سال گذشته‌اش) توانست در بین طرفداران حرفه‌ای‌تر، شوری بپا کند.( چه جالب نمی دانستم بابک بیات و فریدون شهبازیان و فواد حجازی و سایر اهنگسازهایی که قبلا هم با اصفهانی بودند حرفه ای نبودند و اینجا بعضی هاشون حرفه ای شدند.جالب نیست؟؟؟؟؟)
8- سبکی که فواد حجازی به نوعی از پایه‌گذاران آن بود و صد البته که دوری محمد اصفهانی از حجازی در این سال‌ها، باعث افت کیفی آثار وی شد. این نکته در مورد افت کیفی، البته دارای ظرائفی است که به عنوان نمونه می‌توان به عدم تفکر موسیقایی یکسان بین وی و آهنگسازان آثارش، آهنگسازی خود محمد اصفهانی و سعی در همسان کردن روند حرکتی با ذائقه بازار بدون مطالعه کافی اشاره کرد.( چند نکته جالب در این پاراگراف هست. اول اینکهما نفهمیدیم مگر اصفهانی غیر از حسرت که ان هم به مدد تلویزیون و کلیپش و.... فروخت کار دیگری با فواد کرده بود؟دوم تفکر موسیقیایی سیروان و برادرش زانیار هم با هم فرق می کند و یکسان نیست. مگر می شود تفکر یکسان موسیقیایی داشت؟اگر اینطور بود که گروههای موسیقی از هم نمی پاشید. نمونه ساده اش جدایی پیام صالحی از گروه اریان و بحثهای بین انان است که در سایت موسیقی ما کم انتشار نیافته است.ضمن انکه اهنگسازی محمد اصفهانی مثل هر فرد دیگری امکان پذیر است. او به نخبگی در این زمینه رسیده است. یادمان نرود آلبوم گلچین و حسرت چند اهنگ از خود محمد اصفهانی داشت که البته او ادعای آهنگسازی نمی کند. بیشتر ترانه خوانده شده را می دهد تا برایش آهنگ تنظیم کنند. این امری طبیعی است و نواسازی در میان جوانانی مثل مهدی یراحی و... هم هنوز وجود دارد.ضمنا بحث عدم مطالعه بازار نشان از بی فکری نقد دارد. وقتی استاد شجریان هم آلبوم می دهند با وجود تم آثارشان به بازار دقت می کنند یعنی محمد اصفهانی با کار کردن با آن همه اساتید موسیقی و فواد حجازی که اگر اهنگ با هم نمی ساختند دوستی ایشان و علیرضا عصار مشهور است یا کار کردن با علیرضا کهن دیری، آریا عظیمی‌نژاد که راجع به ایشان هنوز در سمت راست صفحه تان هنوز نقد هست نمی داند بازار یعنی چه؟؟؟؟؟ )
9- اکنون بعد از گذشت بیش از یک دهه از فعالیت محمد اصفهانی در موسیقی پاپ، شاهد نشر اثری بنام «بی‌واژه» هستیم. در نگاه نخست و شناخت نسبی از ایشان و بعد از سکوتی چند ساله توقع شنیدن اثری با شاخص‌های موسیقایی بالا و کلامی در خور داریم.( مگر ایشان ..... نبود؟ چرا توقع دارید؟واقعا این نقض حرفهای قبلی نیست؟ضمنا چه جالب از اینجا به جای نقد محمد اصفهانی تازه نقد بی وازه شروع شد!!!!)
10- از این نکته نمی‌توان به سادگی گذشت که ایشان دقتی در خور توجه به مضامین ادبی و ظرائف شعر کلاسیک ایران دارند که این نکته در خوانش بسیاری از آثار وی مشهود است. اما در آلبوم حاضر تمامی اشعار از ترانه سرایان معاصر است.(این هم متنی بود برای خودش. کدام آلبوم محمد اصفهانی کلکسیون شعر کلاسیک بوده؟خوب این نشان از همان بازار سنجی می دهد که بقول شما محمد اصفهانی بلد نیست)
11- اما شنیدن کامل این اثر و توجه و مقایسه با آثار قبلی چند نکته را به ذهن متبادر می‌کند. به نظر نگارنده، این اثر دارای چند گانگی سبک شده است و علت را می‌توان در هراس خواننده از عقب افتادن از سبک‌های مورد توجه نسل نوجوان و جوان دانست.(دوست عزیز مگر شما نگفتی آلبومهای قبلی هم به همین بلا دچار بوده پس چرا برای خودت مثال نقض می آوری؟بیشتر آلبومهای محمد اصفهانی چند گانگی سبک داشته. حسرت نبود؟فاصله نبود؟نون و دلقک نبود؟برکت نبود؟حال شما خوب است؟؟؟؟)
12- از سویی دیگر تغییر جنس و رنگ صدای محمد اصفهانی در مقایسه با آثار سلف، باعث ایجاد حسی نا‌آشنا برای شنونده می‌شود. این تغییر صدا البته اگر با افزایش سن توجیه ناپذیر باشد، با جراحی سینوس وی بی‌ارتباط نیست. هر چند که در بعضی جا‌ها به مدد نرم افزار سعی در یکسان سازی شده است.( وا... من شخصا این حس نا آشنا را نداشتمحس نا آشنا کدام است؟ضمنا بد نیست یکبار به کنسرت ایشان بیایید چون نرم افزار آنلاین برای اینکار در کنسرت هم آمده است.واقعا گفتن از افزایش سن عجیب نیست؟یعنی صدای محسن یگانه و فرزاد فرزین که بینیشان را عمل کرده اند یا محسن یگانه همان است که بود؟؟؟؟ضمنا چه اطلاعاتی از دکتر دارید . من که نمی دونستم)
13- تفاقی که در این سال‌ها، در فرم موسیقی‌های معاصر جهانگیر گردیده است، معطوف شدن به چرخه (ریتم) بجای پردازش کلامی و نوع گویش کلام است. گر چه هنوز به قائده تبدیل نگردیده است، اما در کشورمان تاثیرات این اتفاق کاملا قابل لمس است. هر چند که ممیزی‌ها بسیاری از انواع رادیکال‌تر را از سبد فرهنگی خانوار حذف کرده‌اند.( احتمالا منظور ایشان از چرخه همان ضربآهنگ است. بله خوب بعضی ها زیادی تند روی می کنند. خوب این امری عادی است که ممیزان حذفشان کنند)
14- آلبوم «بی‌واژه» نیز به نوعی از این گزند در امان نمانده است و موسیقی آن به این علت دچار افت کیفی ملودیک گردیده است. جملات نامرتبط و بی‌الگویی در آهنگسازی در بسیاری از ترانه‌ها مشهود است. در بعضی ترانه‌ها به نظر می‌آید ملودیک کردن ترانه کافی به نظر آمده است و توجهی به تلفیق صحیح کلام و موسیقی نشده است.( خیلی سعی کردم منظور شما را از جملا ت بی ربط پیدا کنم یافت نشد. بی الگویی در آهنگسازی در ترانه؟؟؟؟می بخشید ولی به عنوان کسی که قبل از موسیقی شاعر بوده ام این اولین بار است همچین جمله فوق العاده ای را می شنوم.کدام ترانه فقط!!! ملودیک شده است؟بد نیست یک نگاهی به شعرهای بعضی دوستان فوق العاده شاعر آهنگساز بیندازید. چون شاعران محمد اصفهانی فقط شاعر حرفه ای هستند و این کار اولشان نیست. اهورا ایمان، ترانه مکرم، مرجان محمدی،‌عبدالجبار کاکایی، رویا میرفخرایی، علی معلم برای او شعر سرو ده اند که من نمی دانم از کجا به این نکته مهم رسیده اید کهترانه سرایانی مثل اهورا ایمان و عبدالجبار کاکایی و معلم ترانه سرایان ضعیفی شده اند!!!!)
15- عدم دقت بر دامنه صوتی خواننده نیز در ترانه «غزال» دیده می‌شود.(تا جایی که می دانم دامنه صوتی محد اصفهانی در حد بسیار بالایی است و این همان نکته ای است چه در پاپ خوانی په سنتی خوانی چه در قرائت قران و خواندن تواشیح کمک ایشان بوده. پس عدم دقت در کجاست؟؟؟؟چرا نگفته اید کجاست؟)
16- شاید در توجیه تفاوت بسیار در سبک و کیفیت ترانه‌ها، توجیحاتی از سوی پدیدآورندگان آورده شود ولی این نکته برای یک خواننده حرفه‌ای یک ضعف محسوب می‌شود.( اتفاقا در این مورد باید بگویم سخت در اشتباهید این نگرش به همه طرفداران است. من بعضی از اهنگهای البوم را بسیار می پسندم بعضی را گوش نمی کنم. کسی دیگر نوع دیگری می کند. ضمنا نگاهی به مصاحبه های همه خوانندگان جدید بیندازید. حتی بعضی مثل رضا صادقی و بابک جهانبخش برای عدم یکرنگی از خودشان هم گذشته اند. واقعا این مثال نقض حرف شما نیست؟)
17- در این آلبوم دو قطعه نیز از موسیقی دو سریال به عاریت گرفته شده است که این نیز در خور توجه است. محمد اصفهانی قبلا تجربه انتشار اثر «ولایت عشق» را داشته است. موسیقی سریالی که به موفقیتی در خور دست یافت چرا که در فرم حرفه‌ای خود منتشر گردید. اما رویه انتشار موسیقی سریال در آلبومی اینچنین، اثر را دچار انشقاقی تعجب برانگیز نموده است.( با توجه به اینکه این بحث را پاسخ دادم اما بد نیست شما آلبومهای کسانی مثل علی لهراسبی و احسان خواجه امیری با احترام به هردو عزیز را بشنوید. ضمنا نوع اجرا کاملا تغییر یافته است. نه مثل ایشان همان اهنگ و همان اجرا)
18- موسیقی عاریتی از ترکیه و ضعف مشهود آهنگسازی، تکیه بر ترکیبات حرکتی (ریتمیک) که ماندگاری هنری ندارد، ضعف کلامی و تلفیق موسیقی و کلام در بعضی ترانه‌ها و عدم انسجام ملودیک در کل اثر می‌توان از دلائلی بر شمرد که این اثر را می‌تواند به اثر پر انتقاد – از چشم نگارنده – تبدیل نماید و کلمه سقوط هنری به ذهن متبادر می‌گردد( با توجه به اینکه کل بحثها را جواب داده ام فقط می گویم این اثر پر انتقاد از خشم نگارنده نه چشم نگارنده است. ضمن انکه با توجه به حرفهای شما محمد اصفهانی صعودی نکرده تا سقوط کند.)
19- این طبیعی است که از کسی که آثاری بسیار درخشان در طول حیات کاری خود منتشر نموده است توقع بیشتری از جوان جویای نام و «آلبوم اولی» می‌رود. بنابر بعضی شنیده‌ها، محمد اصفهانی آلبوم دیگری در دست تهیه دارد که نگاهی کاملا حرفه‌ای‌تر به آن گردیده است. اما در فلسفه هنر معاصر، هنرمندان دارای فراز و فرود بسیار، آفتاب مستعجل خواهند بود و ماندگاری از آن آنانیست که قوام را مایه دوام می‌کنند و –خود – سبک گذار می‌شوند. (چه شنیده های جالبی. هنرمندان دارای فراز و فرود بسیار؟؟؟؟؟با عرض معذرت می توانستید از فحشهای چاله میدانی هم استفاده کنید . شاید هم نوشته اید و سایت موسیقی ما حذف کرده است!!!!ضمنا آفتاب مستعجل مدت کوتاهی می ماند . ضمن انکه سبک گذاری کار آسانی نیست که شما بدنیال انی. کارهایی که بقول دوستان امضا دار است با کلام شما که سبک گذار باشند متفاوت است. محمد اصفهانی نه داعیه سبک گذاری داردمثل بعضی ها که با تمسخر سواد موسیقی مردم دم از ایجاد سبک می زنند نه دنبال اینکار است. او گفته که می خواهد حرفش را بزند هر طوری که باشد.)
20- باید بگویم نقد فوق نقد که نه فحشنامه ای به سبک موسیقی ما بود. عدم سواد موسیقی فردی که نویسنده این نقد بود و حتی یک مورد قابل ذکر نداشت که قابل توجه باشد.احتمالا معنای نقد با فحاشی بسیار فرق دارد ولی اقای یا خانم ا. خوزستانی معنای این دو را با هم اشتباه گرفته اند ضمن انکه فحشنامه فوق نه برای بی واژه که برای محمد اصفهانی بود ونشان از خشم و ناراحتی ایشان از محمد اصفهانی بود.واقعا دلیل انتشار این متن سبک و بی مایه از طرف سایت موسیقی ما چه بود؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من نظری راجع به این نقد ندارم به هر حال هر کس میتونه قبول کنه یا نه ولی خواستم در جواب فردی که به اسم هادی نظر گذاشته بگم :
اصلا بعید بدونم شما طرفدار اقای اصفهانی هم باشی فقط باز اومدی بحثی بی ربط و نظری بی ربط بدی که باید به عرضت برسونم در مورد چاوشی هم مطالب انتقادی گذاشتن یه موردش :
http://www.musicema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-1-pid-1685.html
و میبینی که ده ها برابر بیشتر از این قضیه هم واکنش نشون دادن طرفدارا
پس رو هوا الکی حرف نزن
و اینکه همیشه چاوشی بهترین و پرفروشترین البوم میشه سه ساله اون دیگه ربطی به این سایت و اون سایت نداره همه جا همینه
خوب حالا هم نمیخوام بحث کشش بدم مگر نه حرف زیاده واسه جوابت و نمیخواستم هم اینجا نظر بدم ولی چون خودت بحثی بی ربط راه انداختی و گفتی مجبور شدم جوابی کوتاه بهت بدم
اولین نظر هم تو قسمت البوم دکتر اصفهانی من نظر دادم و تبریک گفتم
با احترام به دکتر اصفهانی و طرفداراشون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من نمی دانم نویسنده مطلب فوق کیست ولی به نظر می رسد شخصی کاملا غیر حرفه ای نگارنده مطلب بوده شک نکنید من سالها در این زمینه فعالیت دارم صرف نظر از ارائه آلبوم ضعیف باید گفت:
محمد اصفهانی 45 ساله سن بالایی ندارد که صدایش تغییر کرده باشد وعمل سینوس نیز بر روی صدا تاثیری ندارد اگر بخواهیم این علل را تعمیم دهیم که بسیاری از اساتید این رشته چه پاپ ویا سنتی الان قدرت تکلم هم نباید داشته باشند!!!

خواهش میکنم این گونه نقد های ابتدا یی ودبستانی و یا غرض ورزانه را در چنین سایت تخصصی نگذارید چون خودتان زیز سوال خواهید رفت متشکرم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

ما شا ا... بابا ای ول این نظر های حرفه ای رو کی می نویسه فهمیدم سواد ستودنی و قابل توجهی داره در حد اول یا شایدم دوم ابتدایی خوبه.کاش منم مثل این دوست می تونستم اینقدر راحت بدون اینکه بشناسمش خوردش کنم اما حیف که من یه چیزی دارم که این نویسنده نداره اونم وجدانه وجدان یا بهتره بگم نفس لوامه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

در نقدتون تعبیر زشت یکی به نعل و یکی به میخ رو دیدم.به نظرتون این نقطه ی ضعفه؟؟؟؟این اوج هنرمندی دکتر اصفهانی و نشانگر تسلط بالای ایشون بر انواع شکلهای موسیقی است.شما از این موضوع ایراد می گیرید؟دکتر اصفهانی هم بر موسیقی سنتی و هم بر موسیقی پاپ تسلط دارن.این موضوع که ارضای سلیقه های مختلف هست در تمام آلبومای ایشون دیده میشه.مثلا در همین آلبوم جدید کار غزال سنتیه.اثری مثل ناجی مشابه کارای قدیمی دکتره و کارای ترکی و ... خلاصه اینها سلایق مختلف رو ارضا می کنه.این اوج استادی و توانایی دکتر رو نشون میده.نه اون تعبیر غلط و باطل شما.
واقعا متاسفم که از ابتدای انتشار بی واژه هر کس می خواسته انتقاد کنه از جمله موزیک ما فقط گفته که انتظارم بالاتر بود و از این حرفای میون زمین و هوا.نقد باید علمی باشه.اینجور نقد کردن کاملا پوچ و بی ارزشه.دقیقا منظورتون رو مشخص کنید.بگید فلان آهنگ ترانه ش یا آهنگش یا طرز خوندنش یا ... مشکل داشت.صریح انتقاد کنین.این که می گید که انتظارا از دکتر بالاتر بوده یا این آلبوم نسبت به کارای قبلی ضعیف تر بوده و خلاصه اینجور گنگ حرف زدن رو اصلا قبول نداریم.هر وقت مستند و علمی و صریح نقدتون رو مطرح کردین در خدمتیم برای بحث و مناظره.

م
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آلبوم جدید اصفهانی پس از 5سال سکوت نایاب شد
استقبال از آلبوم جدید محمد اصفهانی به گونه ای بوده که برخی رسانه ها در گزارشی نوشتند که جدید ترین آلبوم محمد اصفهانی درروزهای اخیر نایاب شده است.

به گزارش پارس توریسم، این درحالی است که چهارمین آلبوم محمد اصفهانی، پس از سکوت 5ساله این خواننده دربازار نایاب شده است. این آلبوم بی واژه نام دارد و استقبال مردم باعث شده تا پخش کننده این اثر هر چه سریع تر پخش مجدد این آلبوم را درتهران آغاز کند.
http://www.ayandenews.com/news/27831/

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آقایsaeed_gt شما گویا حسودیت شده که دکتر اصفهانی همیشه آلبومهاش با استقبال روبه رو شده و این شامل آلبوم بی واژه هم شده. .از لحن نظر شما مشخص که شما خصومت نسبت به ایشون داری .
آلبوم بی واژه قرار بود اسفند ماه منتشر بشه اما چون شرکت ایران گام نتونست تولید آلبوم رو به میزان لازم برسونه (به علت استقبال از آلبوم های ایشون و کپی و دانلود نشدن ) آلبوم در این ماه عرضه شد.
شما حتی یک مصداق و دلیل برای حرفات نیاوردی !!!!
انسان های موفق و آثار موفق همیشه دشمن هم دارند.
بهتر نظر خوانندگان دیگر و حتی اون ور آبی رو هم در مورد ایشون بدونی .همچنین نظر استاد محمدرضا شجریان .
آلبوم در کمتر از 10 روزه که عرضه شده و در حال حاظر به علت استقبال زیاد به تیراژ دوم رسیده.اگر حرف من رو باور نداری با شرکت ایران گام تماس بگیر.
شماره های شرکت ایران گام : 66481656 -66481150

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سلام...

بنظر من افرادی که میان و نظرات و مطالب مخالف مینویسند خیلی آدمهای کوته فکر و ضعیفی هستند...

آخه شما کارشناسید که دارید خیلی راحت نطر میدید؟؟؟

شما جز خصومت شخصی با دکتر اصفهانی هیچ انگیزه دیگه ای برای نظر دادن ندارید.

پس خواهش میکنم برید به آهنگ خواننده های مورد علاقتون گوش بدید و سعی نکنید با حرفهای بی اعتبار و نامربوط آلبوم زیبای آقای اصفهانی رو زیر سوال ببرید!!!

پیشنهاد میکنم به منتقدان که فیلم گفتگو با دست اندرکاران این آلبوم رو ببینند بعد نظر بدهند...

با آرزوی موفقیت برای خواننده بی بدیل موسیقی ایران

ای کاش سایت موسیقی ما این نقد رو هیچ وقت تو سایتش نمیذاشت تا یه عده بخوان خیلی راحت هنر دکتر اصفهانی رو ببرن زیر سوال

از مسولین سایت تقاضا دارم هر مطلبی رو در سایت قرار ندن!!!!!

آخه در حالتی که خیلی از کارشناسان موسیقی جایگاه محمد اصفهانی در موسیقی پاپ رو همانند جایگاه استاد شجریان در سنتی میدانند چرا باید خیلی راحت به ایشان توهین شود؟!

بخاطر بزرگان هنر خواهشا یکم به پیشنهادم توجه کنید

مرسی از سایت موسیقی ما...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من موسیقی دان نیستم اما انتقاد شما را شدیدا می پسندم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

be nazare man estefade az sabke tanzim ba halat haye 'house' be jaye 'techno' ta 'trance' ke ghablan estefade mishod kheili kar ro modern karde
tracke dovome album vaghean zibast
inke yek khanande mikhad sabk haye mokhtalef ro tajrobe kone dalil nemishe ke khanande oft karde, shayad sabkhaye jadid be gooshe bazi shenavande ha khosh nayad vali baraye baziha mesle man in sabkha besiar jazab boodan

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقد شما منصفانه نیست
دکتر اصفهانی فقط به موسیقی سنتی توجه نداشتند که با باز شدن فضا بخوان به موسیقی پاپ روی بیارن ایشون حتی بخاطر اجرای موسیقی پاپ بازداشت هم شدند..
ایشون سبکشون بر مبنای پاپ و سنتی بوده و هیچ وقت تو این زمینه دچار افت نشدند و سابقه کارهای موفق سنتی شون هم به برکت برنمیگشت
اینکه پای صداو سیما رو هم بخواین بکشین وسط این طورام نبوده جناب اصفهانی با بازخوانی آثار استاد عزیز همایون خرم دچار بی مهری هم شدند و تا چندین سال پخش آثار آلبوم تنها ماندم از رسانه ملی منع قانونی داشت
اتفاقا از زیباترین و برجسته ترین کارا این بود که ترانه دلقک با کلیپ چارلی چاپلین همراه باشه چون برای ایشون ساخته شده
درمورد آلبوم بی واژه این آلبوم هم از کارای درخشان جناب اصفهانی هست و به این آلبوم می بالیم
در مورد اینکه انقد به حریم شخصی 1 شخصیت دخالت میکنین و کارهای شخصی شونو عنوان میکنین که عمل کردند یا نه نهایت ادب شما رو میرسونه
جناب اصفهانی خودشون استادند و صاحب سبکند و هیچکس نیست که به پای ایشون برسه
بی صبرانه و مشتاقانه منتظر آلبوم جدید ایشون هستیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

از سایت موسیقی ما خواهش میکنم این نقد را با این تیتر مغرضانه آن هم در صفحه اصلی برداره.به نظر من و انبوهی از طرفداران دکتر که هیچ نقدی بر بیواژه وارد نیست اگر اگر اگر هم احیانا نقدی باشد هم بهتر اینست که یک استاد موسیقی ویا یک صاحب نظر حرفه ای که برای مردم صادق بودن و بیطرف بودنش مسجل باشد این کار را انجام دهد.نقد هر کسی راکه نباید در سایت آن هم در صفحه اصلی گذاشت.ممنون از موسیقی ما . زنده باد دکتر محمد اصفهانی.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

یادداشت خوبی بود ولی تجربه های جدیدی برای هر هنرمندی لازم است. ایم آلبوم ضعف هایی داشت که برخی را شما در یادداشت عنوان کردید اما باید به آلبوم فرصت گوش دادن داد و من مطمئنم برخی قطعات این آلبوم با اجراهای مختلف در کنسرت ها ماندگار خواهند شد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقد خیلی خوبیه.ولی بهتر بود از آهنگهای خوبش هم می گفت

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

لوح تصویری پشت صحنه و صحبت های خود محمد اصفهانی شاید جواب این نوشته باشد! وقتی ایشان می گوید موسیقی برای من هدف نیست و وسیله ایست برای بیان حرفهای مفید و خوب!! دیگر نمی توان از ایشان انتظار انتشار اثری با یک سلیقه خاص و هدف مشخص داشت! بی واژه مجموعه ای از چند تیتراژ و چند اثر جدید است که هرکدام متعلق به یک آهنگساز است و این امر قضاوت درباره آلبوم را مشکل می کند طوری که هر ترک در جایگاه خودش قابل بررسی است.
من که از ترک10 بسیار لذت بردم بسیار زیاد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

جدا من خیلی انتظارم ازین آلبوم بالاتر بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

شما که اینقدر راحت انتقاد می کنید لطفا هنگام انتقاد بگید کدام ترانه..کجای ترانه... و چرا...
آلبوم بی واژه یک تجربه جدید بود برای دکتر اصفهانی.... برای ما هم همینطور... که از پسش به خوبی بر اومد..
همه میدونیم که برای اصفهانی مثل آب خوردنه که بخواد آلبومی همانند برکت و حتی بهتر از اون رو بده بیرون.... ولی ایشون در یک نقطه نشستن رو دوست ندارن و بدنبال تجارب جدیدن...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مرسی اما خیلی زیاد بود و در عین حال از بعضی واژه های گنگ استفاده و از روی عجله با غلط های املائی همراه بود!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقد خوبی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

از بی واژه بسیار لذت بردیم و از دکترممنونیم اینو از طرف خودم و بسیاری از دوستان جوانم میگم و از طرفی استقبال بی سابقه و نایاب شدن آلبوم در این مدت کم نشان میدهد که علیرغم تلاش فراوان نویسنده مقاله و توسل او به الفاظ و عبارات برای دانشمند نشان دادن خودش محمداصفهانی آفتاب مستعجل نیست هرچند که بعضی را خوش نیاید...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

"به گزارش پارس توریسم، این درحالی است که آلبوم محمد اصفهانی،پس از سکوت 5ساله این خواننده دربازار نایاب شده است . این آلبوم بی واژه نام دارد و استقبال مردم باعث شده تا پخش کننده این اثر هر چه سریع تر پخش مجدد این آلبوم را درتهران آغاز کند ."

پس مردم آلبوم دوست داشتند که استقبال شده ، هر آلبوم او سبکی داره ، سبک این آلبوم هم مورد توجه قرار گرفته.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

چه مصاحبه خوبی بود با بهنام صفوی تصویری دستتون درد نکنه
با سعید شهروز روزبه بمانی بنیامین و حمید عسگری مصاحبه تصویری انجام دهید

االبوم صادقی که میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بهنام صفوی اخر نگفت البوم چند تراک داره :)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

کاش انقدر تو نقدکردن بیرحم و بی انصاف نباشیم... آلبوم آخر دکتر اصفهانی هم بی عیب و نقص نیست... ولی کاش به سلیقه های مختلف احترام بذاریم... کسانی که ممکنه همین تراک ها رو با همین ملودی ها و تم ترکی و شاهکارهای آریا عظیمی نژاد دوس داشته باشن... استفاده از کلمه سقوط واقعا بی انصافیه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آلبوم "نون و دلقک" دیگه تکرار نمیشه یک آلبوم واقعا ماندگار و زیبا که ترکیبی بود از حاصل تلاش باتجربه ها (بابک بیات - همایون خرم و ...) و جوانترها (بهروز صفاریان - رها شایان - افشین یداللهی و ...)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نظرسنجی

نظرسنجی انتخاب 20 خواننده برتر تاریخ موسیقی ایران و همچنین بازگویی خاطرات شما از هنرمندان موسیقی

http://www.music82.persianblog.ir

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

زیبا بود...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من فکر می کنم این نقدها به هنرمندان گرامی کمک می کنه کارشون رو از دریچه دیگه ای هم ببئنن.به نظرم نقد فنی و بی طرفی میاد.در کل توقع از دکتر بالا رفته.خداییش هم به دید من جز بهتریناس.دست شما هم درد نکنه که بازتاب میدین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

چطور میتونید به این راحتی نقدهای غیر عادلانه بنویسید ........

در نوشتن یک نقد باید حسن ها و ضعف ها رو با هم دید!!

هیچ اثری به طور کامل نمیتونه بی نقص باشه ولی با این نقدی که شما نوشتید، هیچ حسنی در البوم بی واژه ندیدید؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

آیا در نظر گرفتن سلایق مختلف "هراس خواننده از عقب افتادن از سبک‌های مورد توجه نسل نوجوان و جوان " محسوب میشه؟؟؟؟!!!!!!!!!

همین نسل نوجوان و جوانی که میگید صدای دکتر اصفهانی رو در حالت ها و شرایط و سبکهای مختلف شنیدند و همیشه هم راضی بودند .................................

یه کم با انصاف باشید..............

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

www.rezasadeghi.org سایت هواداران رضا صادقی
از این اثر بسیار قوی که چندین سال برای ان زحمت کشیده شده حمایت میکند این تنها کاری است که میتوانیم برای رفع خستگی چند ساله این خواننده خوش صدای کشورمان انجام دهیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نویسنده این مقاله معلومه که از موسیقی جز اصطلاح چیزی بلد نیست و الا اینقدر بچه گانه نمی نوشت ایشان از اون دسته اشخاصی است که تو خونه نشستن و هیچ هنری جز بد و بیراه گفتن به زحمات دیگران ندارن حتی جرات نوشتن اسم کامل خودشونم ندارن و اینقدر گستاخ هستن که به محمداصفهانی سرمایه موسیقی ایران و کامبیز روشن روان استاد مسلم موزیک ایران توهین میکنند و متاسفم یرای این سایت که هر روز روند رو به انحطاطش داره بیشتر میشه و داره کم کم میره جزو سایتهای زردددد!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

اتفاقا علیرغم نظر شما این آلبوم فوق العاده جذاب وشنیدنی شده
درضمن تنوع در سبک شعر آهنگ سازی و تنظیم بی نظیر بود.
ما منتظر این پدیده در سال 90 بودیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقد مقد تعطیل.آلبومی متفاوت از دکتر محمد اصفهانی.کلا تو این یک سال دو تا آلبوم درست و حساببی دیدم که حریص بود و بی واژه.هم به محسن چاوشی و هم به محمد اصفهانی میگم خیییییلیییییی کارتون درسته و محشرید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من ایران زندگی نمی کنم و این آلبوم رو از آی تیونز خریدم.به نظرم دو تا آهنگ باور نکن و ناجی خیلی خوب بود ولی در کل فکر کنم چون بیشتر آهنگا تو سبک آقای دکتر نبود و تکراری هم داشت و هم اینکه چون برکت خیلی خوب بود توقع مردم بالاتر بود.نظر سنجی سایت هم همینو نشون میده.اشکال نقدش این بود که از هیچ چی تعریف نکرده بود ولی خداییش فنی که بود.بعضی ها هم خوب خوششون نیومد ولی باید جنبه انتقاد هم داشت دیگه.به هر حال هم از آقای دکتر و هم از موسیقی ما متشکیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من با امیر رضا موافقم اسیدی هر دوتا آلبوم عالی بودن
تو این اواخر البته کما 3 هم بدک نبود فقز عسکری باید از این تکرار خودشو بکشه بیرون
در کل دست نمام هنرمندان درد نکنه
باور نکن یراحی هم فوق العاده بود .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

بعد 4-5 سال اومده همچین البوم ضعیف بی ارزشی رو داده ادعاش هم اینه که ترکیه البوم ضبط کردهالبومش افتضاح بود باز یکی دو تا از تیتراژ هاش بهتر بود این که ارزش گوش دادن هم نداشت

یکی گفته بود نایاب شد بعید بدونم تیراژ البوم صد هزار نسخه هم بوده باشه هیچ جا البومش گیر نمیاد مغازه های اطراف خودتون ببینید شاید از صد هزار نسخه فروش رفته از این نظر گفتن نایاب که بازم بعیده چون افراد زیادی نمیان همچین البومی رو بخرن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

با سلام خدمت تمامی دوستان گران

در مورد این متن باید چند نکته را ذکر کرد

اولا چیزی که در این متن کاملا واضح است این است که انتقاد نیست و بیشتر به تخریب شخصیت می ماند فراموش نکنید که در مورد چه کسی به بحث و اظهار نظر پرداختید ایشان شخصیتی هستند که صرفنظر از هنرشان شخصیتی هستند که بی شک به لحاظ الگو بودن در جامعه ما مطرح هستند و یکی از نماد های زندگی ایرانی اسلامی هستند پس شایسته نیست که حتی اگر هنرشان به صفر مطلق هم برسد زبان به گزاف گشوده و این ستاره درخشان ایران زمین را آفتاب مستعجل خطاب کنیم

ثانیا بعضی می خواهند این آلبوم را بد مطلق و یا خوب مطلق بدانند در حالی که این کار بی شک اشتباه است و در هر کاری یکی از جنبه های کار تقویت می شود به شخصه معتقدم به این آلبوم نیاز بود تا تعادلی میان آثار حزن آلود و شاد و هنری برقرار شود و البته واضح است که ترانه هایی چون معجزه و اگه باشی ماندگاری چندانی حتی نزد هواداران دکتر از جمله خود من نخواهند داشت اما کسی نمی تواند منکر نیاز روح جمعی جامعه به این آثار شود

ثالثا در بعضی محافل و سایت ها دیده می شود مقایسات نابخردانه ای انجام می شود که مثل این می ماند که بگوییم فیزیک بهتر از شیمی است که این با عقل سلیم در تضاد مطلق است و هر کدام کاربرد خود را دارد

در پایان نیز از استاد محمد اصفهانی می خواهم چنانچه در حال مطالعه این سطور هستند دوباره ما را در خماری نگذارند و ما را تا 5 سال دیگر رها نکنند تا از تکراری شدن آهنگ ها در طی 5 سال مجبور شویم به سطح هنری پایین تری رفته و آهنگ های دیگران را گوش دهیم و از ایشان می خواهم برای بستن دهان یاوه گویان دوباره عزم جذم کرده و اثری ماندگار خلق کنند

زنده باد استاد محمد اصفهانی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

در جواب آفتاب مستعجل آقای نویسنده!
اصفهانی خواهد ماند ولی هیچ وقت خود را تکرار نخواهد کرد

دوما تو ویدوی و آلبوم گفتن که وقتی چند تا شعر خوب گیرم بیاد ،آلبوم میشه حسرت و وقتی چندتترانه خوب گیرم بیاد بی واژه درست میشه
در ضمن این آقای نویسنده اگه راست میگن مقاله ای رو زمان به اصطلاح صعود دکتر نوشتن به ما نشون بدن تا ببینیم این حرفها ژسته یا واقعیت !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سلام.متاسفانه نقد شما یک نقد توام با تخریب بود.وگرنه یک نقد سالم اینگونه بیان نمیشه!
ببخشید! شما که به این راحتی از اساتید حرفه ای موسیقی همچون همایون خرم ایراد می گیرید تا بحال چند اثر موسیقی فاخر ساختید؟
اصلا تا بحال در مراحل ضبط و تدارک یک آلبوم بودید؟
نمیتونم تصور کنم که شما چطور به تنظیم اوج اسمان تنظیم مدرسه ای!!!!! میگید؟؟؟!!!!
شما تنظیم دانشگاهی انجام میدین که این تنظیم مدرسه ایه؟!!
همیشه در نقد ها نکات مثبت و منفی در نظر گرفته میشه.
شما که به خودتون اجازه میدید در مورد استاد محمد اصفهانی اینطور سخن بگید منم میتونم شما رو نقد بی رحمانه و تخریب گونه کنم.درسته؟؟!!!
ایراد کار ما اینه که هیچ وقت خودمون رو نمیتونیم جای دیگران بذاریم.مثلا شما کلی زحمت بکشی یه اثری تولید کنی که به نظرت ارزش پخش داره بعد من بیام بگم اه اه چه افتضاحی به بار اومد.این نقده؟؟؟؟
یکم به معنای صحیح کلمات فکر کنیم!!!
لطفا توی فرهنگ لغت دنبال کلمه ی نقد بگردید تا مفهوم صحیحش رو بدونید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مدیر جان حتما تاییدش کن اینو یه کم مردم بخندن،نمیخوام ها تایید نشه چون اگه نشه اینجا میام آدرس یه وبلاگ میدم دوستان خودشون پیگیر باشند.پس لطفا تایید کن هاااااااااااااااا.

اولا : نقد یعنی بحث در مورد خوبی ها و کم و کاستی های یک چیز حالا اون چیز میخواد فیلم ، آلبوم و یا یه شخص و ... باشه که این رو باید به نویسنده ی متفکر ، اندیشمند ، فهیم ، دانا ، توانا ، خوش بیان ، خوش فکر یادآوری کرد که نقد بد گفتن از یه چیز نیست که سواد ایشان در این مورد بنده ی حقیر را مجذوب و مست کرده.
دوما : ایشان استاد مسلم و مسلط نویسندگی و نقادی هستند که چندین و چند سال است از اواسط دهه ی هفتاد تا کنون شاهد جریان های موسیقی بوده اند و اساتید موسیقی را هم بسیار خوب میشناسند و نامشان را میدانند شاید عکس آنها را هم دیده باشند و حتی دو سه تا اصطلاح دیگر را هم در طی این سالها یاد گرفته اند.
سوما : ظهور اینترنت و نقش آن بویژه وجود منابعی عالی برای تحقیق چون گوگل سرچ و ... و گسترش آنها در زندگی روز مره در فرا گیری این اطلاعات بسیار سودمند میباشد که هوش و ذکاوت و دقت این نویسنده ی هنر مند و توانایی استفاده از موارد فوق الذکر جای بسی تحسین و تشکر دارد.
رابعا : کاملا مشخص است که این نویسنده هم مانند نقادان فیلم ها و سریال ها دست کم 40-50 باری به آلبوم گوش کرده و کلش رو اعم از متن ترانه ها و آهنگسازی و صدای خواننده حفظه و هر گوشه و زاویه ای از اون رو دیده و بهش پی برده و بنا بر این قادره نظراتی مطابق واقعیت و نه شخصی بنویسه.
خامسا : معلومه که این استاد مدتی هم در رشته ی ادبیات یا رشته های مرتبط و آنهم در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده چون اشتباهات نگارشی ، فنی ، زبانی ، املایی و ... به هیچ وجه در متن ایشون دیده نمیشه.
سادسا : واضحه که این نویسنده هم مانند نقادان فیلمها اسمش رو به صورت کامل بیان میکنه و اصلا لزومی نداره اسمشو ناقص بنویسه مگر اینکه از بابت وقت تلف شده هنگام نوشتن اسمش به صورت کامل بترسه چون قراره یه چند تا نقد دیگه هم بنویسه و وقتش خیلی تنگه.
سابعا : من از صعود این استاد نقادی و نویسندگی خیلی خوشحال بودم اما چون سقوط ایشون رو شاهد خواهم بود خیلی ناراحت خواهم شد چون بالاخره هر هنرمندی مثل ایشون صعود و سقوطی دارد.حیف
ثامنا : نقد بیخودی ارزشی ندارد من از همین جا میگویم : زنده باد دکتر محمد اصفهانی ، زنده باد بی واژه و زنده باد تمامی عوامل تهیه کننده ی شاهکار دهه ی اخیر موسیقی ایران - بیواژه -

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

متاسفم موزیک ما برات که نقدپذیر نیستی چون نظر قبلیم رو تایید نکردی و کاملا خصومتت رو با دکتر اصفهانی نشون دادی چون من تا حالا دست کم تو 10 سایت معتبر همون رو نوشتم و الان همه می فهمن چه با بخردی هستی تو.مجددا اینو مینویسم و ازت می خوامکه تاییدش کنی.

مدیر جان حتما تاییدش کن اینو یه کم مردم بخندن،نمیخوام ها تایید نشه چون اگه نشه اینجا میام آدرس یه وبلاگ میدم دوستان خودشون پیگیر باشند.پس لطفا تایید کن هاااااااااااااااا.

اولا : نقد یعنی بحث در مورد خوبی ها و کم و کاستی های یک چیز حالا اون چیز میخواد فیلم ، آلبوم و یا یه شخص و ... باشه که این رو باید به نویسنده ی متفکر ، اندیشمند ، فهیم ، دانا ، توانا ، خوش بیان ، خوش فکر یادآوری کرد که نقد بد گفتن از یه چیز نیست که سواد ایشان در این مورد بنده ی حقیر را مجذوب و مست کرده.
دوما : ایشان استاد مسلم و مسلط نویسندگی و نقادی هستند که چندین و چند سال است از اواسط دهه ی هفتاد تا کنون شاهد جریان های موسیقی بوده اند و اساتید موسیقی را هم بسیار خوب میشناسند و نامشان را میدانند شاید عکس آنها را هم دیده باشند و حتی دو سه تا اصطلاح دیگر را هم در طی این سالها یاد گرفته اند.
سوما : ظهور اینترنت و نقش آن بویژه وجود منابعی عالی برای تحقیق چون گوگل سرچ و ... و گسترش آنها در زندگی روز مره در فرا گیری این اطلاعات بسیار سودمند میباشد که هوش و ذکاوت و دقت این نویسنده ی هنر مند و توانایی استفاده از موارد فوق الذکر جای بسی تحسین و تشکر دارد.
رابعا : کاملا مشخص است که این نویسنده هم مانند نقادان فیلم ها و سریال ها دست کم 40-50 باری به آلبوم گوش کرده و کلش رو اعم از متن ترانه ها و آهنگسازی و صدای خواننده حفظه و هر گوشه و زاویه ای از اون رو دیده و بهش پی برده و بنا بر این قادره نظراتی مطابق واقعیت و نه شخصی بنویسه.
خامسا : معلومه که این استاد مدتی هم در رشته ی ادبیات یا رشته های مرتبط و آنهم در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده چون اشتباهات نگارشی ، فنی ، زبانی ، املایی و ... به هیچ وجه در متن ایشون دیده نمیشه.
سادسا : واضحه که این نویسنده هم مانند نقادان فیلمها اسمش رو به صورت کامل بیان میکنه و اصلا لزومی نداره اسمشو ناقص بنویسه مگر اینکه از بابت وقت تلف شده هنگام نوشتن اسمش به صورت کامل بترسه چون قراره یه چند تا نقد دیگه هم بنویسه و وقتش خیلی تنگه.
سابعا : من از صعود این استاد نقادی و نویسندگی خیلی خوشحال بودم اما چون سقوط ایشون رو شاهد خواهم بود خیلی ناراحت خواهم شد چون بالاخره هر هنرمندی مثل ایشون صعود و سقوطی دارد.حیف
ثامنا : نقد بیخودی ارزشی ندارد من از همین جا میگویم : زنده باد دکتر محمد اصفهانی ، زنده باد بی واژه و زنده باد تمامی عوامل تهیه کننده ی شاهکار دهه ی اخیر موسیقی ایران - بیواژه -

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مدیر جان شرمنده تایید کرده بودی به من یکی از دوستام گفته بود تایید نشده که الان خودم دیدم تاییدش کردی کارت درسته.مر29+1

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

با سلام
حسود هرگز نیاسود ...
با گذر کمتر از 10 روز بی واژه به تیراژ دوم رسید ... و این نشان میدهد مردم میخواهند دکتر و صدایش را ... این نقدهای بچه گانه خود را بروید جای دیگر بکنید که ما برایش پشیزی ارزش قایل نیستیم ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من متأسفم برای سایت موسیقی ما چون اولاً منتقدتون هویت نداره... اسم و فامیل مشخصی نداره که حداقل بدونیم ایشون صاحب سبک در موسیقی هستن یا نه؟؟؟!!!... اینکه به این راحتی شخصیت یک فرد شخیص رو فقط به خاطر انتشار یک آلبوم متفاوت از آلبومهای گذشته اش زیر سؤال برد، فنی و حرفه ای است؟؟؟... توی این مقاله هیچ جنبه مثبتی از محمد اصفهانی چه در گذشته چه حال نوشته نشده انگاری محمد اصفهانی فقط با شانس جلو اومده و هیچ تلاشی برای جایگاهی که الان داره، نکرده... همه چیز تصادفی بوده... خیلی جالبه که این آقا از خصوصی ترین جنبه های زندگی دکتر خبر داره اما از تلاشی که برای ارتقای موسیقی کشور داشته خبری نداره!!؟؟؟... اما یه موضوع مهم و بی پرده رو میشه حتی از این نقد غیرمنصفانه که میشه اسمش رو حتی تخریب یه چهره مردمی و شاخص گذاشت، فهمید، اینکه محمد اصفهانی یک نابغه در موسیقی ماست که هوش سرشاری در شناخت مخاطب، نیازهاش و مقتضیات زمان داره و همونطور که خودش گفته موسیقی براش هدف نیست بلکه وسیله ای برای بیان حرفهای خوب... او نیامده که کاری کنه تا بمونه او آمده بمونه تا کاری کنه! زنده باد دکتر و آلبوم بی واژه که سرشار از انرژی و حال خوبه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

اینجا هر جور نقدی به هر خواننده ای واره و موزیک ما هم هیچ مشکلی با نقد و تخریب و غیره نداره! اینجا فقط محسن چاووشیه که نقد نمیشه و فقط ازش تعریف میشه!
زنده باد سایت چاووشی ما

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

ba nevisandeh besiar movafegham,az doktor bish az inha entezar miraft,bad az albume movafagh va herfeee barekat aslan entezar chenin albumi ro nadashtam,3ta ahange tekrari,makhsoosan ahnge rastegaran ro vaghan nabayad dar album gharar midad,tanzime tracke 1 ham besiar zaeef bood va vaghan too zogh mizad,man nemidoonam chera hameye album haye akhir enghadr zaeef boode,chavoshi ham az in ghaede mostasna nabood va albume be shedat zaeefi ro erae kard,be nazare man behtarin album kare nima masiha bood,omidvaram tarafdaran chavoshi va doktor be man khorde nagirand chon be sheddat tarafdare hardo hastam.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

با عرض سلام خدمت همه دوستان
نکته ای که در مورد این مطلب به اصطلاح نقد می شه گفت اینه که واقعا این مطالب خیلی بیرحمانه و غیر منصفانه بودن چطور میشه تسلط بالای صدای خواننده ای چون دکتر محمد اصفهانی رو روی حنجره و شعر و آهنگ نادیده گرفت چطور می شه تنظیم های بسیار عالیه این آلبومو ندید و چطور میشه کارهای بسیار خوبی چون ناجی و بی واژه و باور نکن و غم دوری رو کم ارزش دونست من همینطور برای آقای saeed_gt متاسفام که اینچنین غیر منطقی و مغرضانه حرف زدند
آلبوم بی واژه الان تو بازار اصلا ارجینالش پیدا نمی شه
در پایان برای استاد دکتر محمد اصفهانی آرزوی توفیق روزافزون دارم و از ایشون و همه همکاراش به خاطر این اثر بسیار زیبا کمال قدردانی رو دارم .محمد اصفهانی واقعا بی نظیره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آقای دکتر محمد اصفهانی با آثار ماندگارشون بدون شک بزرگترین و فاخرترین خواننده ی پاپ عصر حاضرند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من اولین باری که صدای دکتر را شنیدم دانستم که ستاره ای در آسمان موسیقی ایران شروع به درخشیدن کرده است وتا زنده ام این حس با من خواهد بود .عزیزان طرفدار دکتر اینقدر حرص نخورید حتی مخالفان هم میدانند دکتر یک سروگردن از تمام خوانندگان بالاتر است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

دوستانی که گفتند استقبال زیاد نشان از رضایت مردم داره، چرا در همه موارد این مصداق رو قبول ندارند؟! چرا وقتی به فیلمی مثل اخراجی های 3 میرسه همه میگن مردم نمیدونستند رفتند دیدن پشیمون شدند اما تو اینجور موارد استقبال نشان از رضایت داره؟! خب اینم مردم نمیدونستند.دیدند اصفهانی بعد 5 سال آلبوم داده گفتند حتما ترکونده اما دریغ از...
نقد عادلانه و منصفانه ای نبود.بهتر بود در کنار این مواردی که عیب های کار رو گفتین و من هم قبول دارم،حسن های کار رو هم می گفتین!
محمد اصفهانی حسرت و تنها ماندم تکرار نمیشه دیگه.اما محمد اصفهانی هنوز هم در صدر خوانندگان برتر ایرانه و نمیشه منکر این شد!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

انتقادات شما کاملا غیر معقول است و فقط نظرتان را نوشتید.
اینکه استاد اصفهانی چنین آلبومی را تولید کردند فقط برای تامین ذایقه های قدیم و ایجاد ذایقه های جدید بوده که استاد به زیبایی در قالب آلبوم تهیه کردند.
ترانه های بی واژه ، غم دوری ، غزال و ........ از بهترین ترانه ها و آهنگ هایی بوده که در این سالها شنیده ایم.شما فقط در تلاش این هستید که این شخصیت بزرگ و محبوب کشور را تضعیف کنید که موفق نمی شوید چون مردم کشور ما کاملا آگاهند و خوب را از بد تشخیص می دهند.
باید از استاد اصفهانیی تشکر کرد که همواره رنگ و بویی به موسیقی می زنند و اگر ایشان نبودند موسیقی ما رو به ابتذال می رفت.
لطفا این کامنت را قرار بدین تا همه بخونن و بدونن که استاد اصفهانی هوادان و طرفداران ملیونی داره که به ایشان می بالند..........

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

بسیار متاسف شدم بعد از شنیدن این آلبوم. به عنوان کارشناس موسیقی وبه عنوان کسی که دکتر اصفهانی را از دوران استاد ارجمند شهبازیان میشناسد و به عنوان کسی که با شنیدن ترانه های آلبوم حسرت به موسیقی پاپ این کشور امید وارشدم . وقتی چنین شخصیتی رو به چنین سبک وسیاقی میاورد ، وای به حال جوانان تازه کار و ...
ردیف کردن اصواتی ناموزون (سمپل) به کمک نرم افزار های 5000 تومانی در میان انبوهی از افکت های صدابرداری ومیکس که اصلا معلوم نیست چه تفکری پشت آنهاست، نشان از سردرگمی خواننده و صد البته تیم آهنگسازی و تنظیم کننده وی دارد.
خوب میدانم که تهیه کنندگان آلبوم خوانندگان را تحت فشار میگذارند تا کارهائی به اصطلاح بفروش بسازند ولی این برای اسطورهای موسیقی یک کشور سقوطی مرگبار و برای طرفداران وی بسیار نا امید کننده است . از جناب دکتر اصفهانی انتظار میرود به عنوان سمبل موسیقی پاپ ایران از شاعران ، آهنگسازان و به خصوص تنظیم کنندگان خود بخواهند و بخواهند و بخواهند در مسیر بزرگان این هنر قدم بردارند چرا که هر چیزی جای خود را دارد و جای موسیقی در ساز شناسی ، هارمونی ، کنتر پوان و... است نه در نرم افزارها و سینتی سایزرها ، بخصوص وقتی که ناشیانه از آنها استفاده شود. با کمی تامل میتوان به تفاوت فاحش در موسیقی الکترونیک روز دنیا با آنچه در داخل میشنویم پی برد. پس لااقل بهتر است آنچه را که بهتر میدانیم ودر آن تجربه لازم را داریم انجام دهیم.
نکته دیگر که جناب دکتر بهتر میدانند اینست که در تمام استودیوهای صدابرداری حرفه ای دنیا مهندسان خبره و با تجربه مسئول امور صدا برداری و میکس و مستر هستند. ضبط آثاری در جایگاه و شان ایشان در چنین استودیوهای است نه در
ددروم های 3 در 4.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقد جالبی بود.ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

به نظر من نگارنده انتقاد فقط خواسته یه حودی نشون بوده. اصلاٌ در حدی نیست تا راجع به دکتر محمد اصفهانی نظر بده. میزان فروش این آلبوم تو این مدت خودش گویای همه چیزه. "بی واژه" از نظر من مثل همه آثار دکتر فوق العاده است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

دوستان عزیر با تمام احترام به سایت شما این نقد را منتشر کنید بصورت جدا تا این رابطه بهبود یابد
با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

این همه آلبوم منتظر میشه و شده اما برای هیچ کدوم موسیقی ما 3 تا نقد نذاشته که اولیش نقد مفتضحانه و بدون کارشناسی باشه... چرا؟؟؟؟.... لطفاً پاسخ بدید؟؟؟...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سلام
نقدتون کلی و همراه با بازی با کلمات ناشی از برداشت احساس گونه بود. کاری به محتوای فنی اش ندارم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نقد کننده عزیز منم می دونم بیسوادی درد بدیه این حرف هاتم از بیسوادیه خب مطالعه تو بیشتر کن دکتر جان صدا و استعداد تو بهترین مدافعته

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سلام به همه> این واسه همه کسایی که با محمد اصفهانی آشنا هستن ثابت شده که آقای اصفهانی خیلی روی کاراش دقت داره من خودم از شنیدن آلبوم بی واژه شکه شدم خیلی عالی بود چه از لحاظ موسیقایی و چه از لحاظ ترانه. و کار ایشون از خواننده های دیگه ما بهتر بود که ترانه هاشون بی ماهیته و آدمو خیلی سطحی می کنه. در ضمن صدای آقای اصفهانی نشون میده که ایشون از خونه قهر نکرده که خواننده بشه. در نهایت نقد ضعیفی داشتی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

سلام
من از ارادتمندان و دوستداران آقای اصفهانی از همان ابتدا بودم، زمانی که حتی اسم ایشان را نمیدانستم و فقط صدایش را می شناختم.
به نظر من شنونده هم چند آلبوم اول ایشان خیلی خیلی بهتر از موردهای آخری هستند، البته شاید چون برای من خاطره انگیز هستند، شاید، ولی به هر حال این حس و حال رو دارند.
البته با آلبوم بی واژه هم بخصوص، خود آهنگ بی واژه و نسخه ریتم آهسته آن هم بسیار ارتباط بر قرار کردم.
اما همیشه(شاید 10 سالی هست) که حسرت شنیدن آهنگهایی شبیه آهنگهای اولیه استاد در آلبومهای جدیدشان هستم. به نظرم شاید حتی تکرار آنها نیز خالی از لطف نباشد.
نکته:
زمانی که تازه صدای احسان خواجه امیری را شنیدم گاهی فکر میکردم محمد اصفهانی است بعد کم کم با خود گفتم ادای اصفهانی را در می آورد...
اما رفته رفته این آرزو در من شکل گرفت که ای کاش، ای کاش این آهنگ، یا آن یکی را بجای خواجه امیری، اصفهانی میخواند...
اما متاسفانه در آثار اخیر دکتر کمتر مواردی بوده که به سادگی با روح و روان انسان ارتباط بر قرار کند.
به امید بازگشت دکتر اصفهانی به فضای آهنگهای روزهای اول...
(ممنون)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

صدای دکتر یه معجزس درسته من سواد موسیقی ندارم اما مخاطب خوبی هستم انتظارم از دکتر اصفهانی خیلی بیشتر بود اما توی این واویلای موسیقی پاپ ایران که هر کس از راه میرسه یه اهنگ بیرون میده یا خواننده هایی که هر چند ماه یه بار البوم بیرون میدن امثال
اصفهانی نعمت بزرگیه پس منتقد محترم وژدان خودتو زیر پا نزار
دکتر محمد اصفهانی عزیز تو تو ی موسیقی پاپ ایرانی چه داخلی چه خارجی تکی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

باحرف های نویسنده مقاله خیلی موافق نیستم زیراهم درالبوم برکت وهم درالبوم بی وازه اهنگ زیباوجذاب وجوددارداینجورنیست که جناب عالی فرمودیدمدعای ادعای بنده خوب بودن بیشتراهنگ های البوم برکت وکم یاب شدن البوم بی واژه است درضمن بنده اماده شنیدن پاسخ جنابعالی ومابقی دوستان هستم ارادتمندهمگی دوستان حامداورعی شماره تماس بنده 09194862664

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

محمد اصفهانی همیشه بدون رقیب . خداییش بعضی وقتها دلم به حال رقبای دکتر که قدشون حتی به زانوی دکتر هم نمی رسه میسوزه پس حق دارن اینقدر دادو هوار کنن!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

من یکی از طرفدارای آقای اصفهانی هستم اما مختصرا باید گفت این آلبوم ارزش انتظاری 5 ساله را نداشت!!!! (فقط تراک خیال کن غزالم)
مخصوصا با آوردن تیتراژهای تلویزیونی... نمی دونم چرا خواننده های خوش صدا مثل آقای اصفهانی، خواجه امیری و امثالهم باید دنبال موزیک های تند!! برن. موسیقی برای شنونده سلیقه ای است. چرا همه دنباله رو یک سلیقه هستند؟ پول ، اعتبار و ...
امیدوارم آلبوم بعدی آقای اصفهانی جبران این آلبوم را بکند...
انشاءا...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

انتقاد من هم از محمد اصفهانی اینه که از خواندن ترانه های وطن پرستانه اجتناب می کنن و به آثار عربی و ترکی توجه بیشتری رو دارن. من که از این موضوع بسیار آزرده خاطرم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یادداشتی بر یک صعود و سقوط | موسیقی ما