برنامه یاد بعضی نفرات
 
هنرمندان موسیقی در شوک تغییر رویکرد تالار وحدت!
درآمدزايي يا حمايت از هنرمندان؟
هنرمندان موسیقی در شوک تغییر رویکرد تالار وحدت!
آمن خادمی:مسئولان بنیاد رودکی و تالار وحدت عرصه و مجال حضور هنرمندان موسیقی را در سال ۹۰ تنگ‌تر از پیش کرده‌اند و اگر چک هنرمندان ۴۸ ساعت قبل از اجرا نقد نشود، آن‌ها نمی‌توانند برای اجرا به تالار وحدت بروند.مسئولان بنیاد رودکی و تالار وحدت عرصه و مجال حضور هنرمندان موسیقی را در سال ۹۰ تنگ‌تر از پیش کرده‌اند و اگر چک هنرمندان ۴۸ ساعت قبل از اجرا نقد نشود، آن‌ها نمی‌توانند برای اجرا به تالار وحدت بروند. این در حالی‌ست که طبق رویه مرسوم وظیفه مسئولان موسیقی کشور حمایت از هنر اصیل در برابر نمونه‌های وارداتی است.

به گزارش «فردا» در سال‌های گذشته هنرمندانی که در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کردند نگران پرداخت هزینه‌های هنگفت سالن همچون سالن‌های دیگر نبودند. بر اساس رویه پذیرفته شده سال‌های قبل، روند به این صورت بود که ۶۰ درصد از فروش بلیت به سرپرست گروه و ۴۰ درصد به تالار وحدت تعلق می‌گرفت که به عقیده اهالی موسیقی قانون مناسبی برای این تالار بزرگ موسیقی کشور بود اما مسئولان بنیاد رودکی چندی‌ست که به فکر درآمدزایی از تالار وحدت افتاده‌اند در حالی‌که این تالار اصلا برای این کار ساخت نشده است.

همچنین این تالار در رویه جدید خود اجاره‌ای بالغ بر ۵ میلیون تومان را در کنار ۴ درصد ارزش افزوده و ۵ درصد عوارض در نظر گرفته که هر گروه با پرداخت هزینه سامانه فروش، مبلغی حدود ۶ میلیون تومان برای هر شب کنسرت خود باید به تالار بپردازد اما در سال‌های گذشته گروه‌ها پس از فروش، به نسبت درآمد با تالار وحدت تسویه حساب می‌کردند.

همچنین در سال جاری اگر یک گروه بخواهد یک اجرا را به صورت حرفه‌ای در تالار ضبط کند، باید ۱۵ درصد از درآمد حاصل از انتشار که بنا بر نظر غیرکار‌شناسی مسئولان تالار وحدت رقمی معادل دو میلیون و پانصد هزار تومان است، در‌‌ همان ابتدا به تالار پرداخت کنند.

یکی از مسئولان تالار وحدت در گفت‌وگو با فردا در پاسخ به این پرسش که «این رقم چگونه محاسبه شده است» می‌گوید: «همه هنرمندان طراز اول در این تالار کنسرت می‌دهند و فروش آلبوم‌های آن‌ها باید بالا باشد. یعنی یک اثر که در تالار وحدت تولید می‌شود باید نزدیک به ۱۷ میلیون تومن بفروشد تا ۱۵ درصد آن بشود ۲ و نیم میلیون تومان.»

در همین زمینه اهالی موسیقی با انتقاد از این نحوه محاسبه نظر این مسئول را به شدت رد کرده و معتقدند این‌گونه اظهار نظر‌ها تنها نشانگر عدم صلاحیت مسئولان مربوطه در حوزه موسیقی است.

در همین حال و با وجود تغییر رویکرد محسوس مسئولان بنیاد رودکی، مسئولان این بنیاد اعلام کرده‌اند قانون بنیاد در مورد قرارداد هنرمندان از سال ۸۲ تاکنون تغییر نکرده است اما پیگیری‌های «فردا» نشان‌گر آن است که اگر هر گروه چک قرارداد خود را تا ۴۸ ساعت قبل از اجرا نقد نکرده و مبلغ ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تومان هم برای ضبط حرفه‌ای کنسرت پرداخت نکند، اجرا ملغی می‌شود که این موضوع بدعت جدیدی در رویه قراردادهای کنسرت در بنیاد رودکی محسوب می‌شود.

مسئول گفت‌وگو کننده با ما که موکدا هم خواسته نامش در این خبر ذکر نشود، همچنین می‌گوید: «بعضی از هنرمندان بد حساب بوده‌اند و ما نمی‌توانیم برای رسیدن به پولمان دائم دنبال آن‌ها بدویم. ما با دیگر نهادهایی که تالار را اجاره می‌کنند، مانند نهاد ریاست جمهوری، وزارت راه، بنیاد شهید و دیگر نهادهای دولتی این مشکل را نداریم و فقط هنرمندان هستند که بدقولی می‌کنند.»
منبع: 
فردا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 خرداد 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

نکنه یارانه موسیقی رو هم برداشتن؟؟؟ در ضمن،دیگر نهادهایی که به عزیزان حال میدن حکایتشون معلومه دیگه....!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هنرمندان موسیقی در شوک تغییر رویکرد تالار وحدت! | موسیقی ما