برنامه یاد بعضی نفرات
 
علیزاده: «آموزش» را به عنوان یک نسخه خوب برای خودم تجویز کرده‌ام
وب‌سایت «مکتب علیزاده» رونمایی شد
موسیقی ما - موسیقیدان صاحب‌نام ایران گفت: در آموزش موسیقی ایرانی نیازمند تغییر و تحول هستیم و تعصبات‌مان را باید کنار بگذاریم. باید به شاگردان‌مان یاد دهیم که وجود خود را در هنر پیدا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحب‌نام موسیقی ایران صبح امروز (شنبه) در نشست خبری رونمایی از سایت رسمی خود اظهار کرد: در نشست خبری سال گذشته که برای تور کنسرت من در کشور برگزار شده بود، یکی از خبرنگاران از من سوال کرد آیا موسیقی و شرایط بومی استان‌هایی که قرار است کنسرت برقرار شود را در نظر گرفته‌اید؟ من به این موضوع فکر نکرده‌ بودم و متوجه شدم که ایده بسیار خوبی است. زمانی که روی صحنه رفتم یاد این سوال افتادم و وقتی قطعه‌ای از موسیقی بومی آن منطقه را می‌نواختم، عکس‌العمل مخاطبان یکی از زیباترین لحظه‌های کنسرت را رقم می‌زد.
وی ادامه داد: اخیرا که با آقای ناظری در اروپا کنسرت برگزار کردیم، با فرهنگ بالای مخاطبان اروپایی مواجه بودیم اما متاسفانه تعدادی از مخاطبان این کنسرت‌ها که از هموطنان ما بودند در زمان برگزاری کنسرت‌ها یا با دوربین‌هایشان عکس می‌گرفتند یا صدای زنگ موبایلشان به گوش می‌رسد. اما به جرات می‌توانم بگویم یکی از بافرهنگ‌ترین شنونده‌های دنیا، مخاطبان شهرستانی ما هستند. در تور کنسرت داخل کشور، نه صدای زنگ موبایلی آمد و نه دوربینی برای عکس گرفتن روشن شد. این اتفاق، موضوعی است که من را بسیار سر شوق آورد.

علیزاده با اشاره به برنامه‌ریزی‌های خوب شهرستانی‌ها در این کنسرت‌ها بیان کرد: اما متاسفانه یک اتفاق استثنایی در تور کنسرت داخلی من رخ داد. از سوی اداره ارشاد گرگان آمدند و خواستند که این برنامه را با دوربین حرفه‌ای ضبط کنند و فیلم آن را به ما بدهند. اما دو ماه بعد یک آلبوم تصویری به صورت غیرقانونی و با مهر ارشاد منتشر شد. البته در زمان برگزاری کنسرت اداره ارشاد با ما همکاری صمیمانه کرد. با این حال ما این موضوع را از طریق قانونی پیگیری می‌کنیم.
آهنگساز «شورانگیز» با بیان اینکه نیاز به آموزش موسیقی در شهرستان‌ها احساس می‌شود، افزود: همه چیز در تهران خلاصه شده است و به همین خاطر هنرمندان برجسته شهرستانی مجبور می شوند به تهران بیایند. چیزی که در شهرستان ها به چشم‌ می‌خرد شوق زیاد و نداشتن امکانات است. در شهرهایی که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کردیم علاقه‌مندان زیادی از شهرهای دور می‌آمدند تا چند ساعتی در این کلاس حضور پیدا کنند و من از این لطف و توجه‌شان خجالت‌زده می‌شدم.
وی با اشاره به دشوار بودن آموزش موسیقی ابراز کرد: من بیش از 30 سال تدریس کرده‌ام و می‌دانم که این کار انرژی زیادی می‌طلبد. مدتی بود که کار تدریس را رها کرده‌بودم اما آنچه اکنون به من برای ادامه آموزش انرژی می‌دهد دیدار با آدم‌های مشتاق است و مانند یک نسخه خوب آن را برای خودم تجویز کرده‌ام.
علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر سه شهر تهران، شیراز و گرگان به عنوان مرکز آموزش انتخاب شده‌اند، افزود: تمرکز این کلاس‌ها بیشتر بر روی سازهای تخصصی من است. من معتقد نیستم که یک کتاب و متد جوابگوی هر شاگردی است. موسیقی نکات ظریف روحی و روانی زیاد در خود دارد. پیش از این من چهار مجموعه با عنوان «ده قطعه برای تار» براساس نیازها و خواسته‌های شاگردان منتشر کرده بودم که مجموعه پنج نیز در راه است. ممکن است این مجموعه تا شماره ده نیز ادامه پیدا کند. با این حال سعی می‌کنیم فقط تار و سه‌تار در این کارگاه‌ها نداشته باشیم بلکه اگر لازم باشد از دوستان دیگر برای سازهای مختلف ایرانی استفاده کنیم.
آهنگساز آلبوم «فریاد» همچنین از برگزاری نشست‌هایی با علاقه‌مندانی موسیقی که نمی‌خواهند ساز کار کنند، خبر داد و گفت: این کلاس‌ها برای درک بیشتر از موسیقی ایرانی برپا خواهد شد.

وی درباره وب‌سایت رسمی خود گفت: در این سایت علاقه‌مندان امکان ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی را خواهند داشت و پس از ثبت‌نام، رده‌‌بندی خواهند شد. سپس ملاقات حضوری نیز با آنان خواهیم داشت تا از نظر تکنیکی نیز دسته‌بندی شوند. در این طرح، مبتدی‌ها نیز می‌توانند حضور داشته باشند چرا که شروع کار موسیقی بسیار مهم است و اگر کسی از همان ابتدا، کاری را اشتباه شروع کند تا آخر راه را اشتباه خواهد رفت. بنابراین اگر تشخیص دهیم که خدمتی در زمینه آموزش می‌توانیم انجام دهیم محدودیتی نخواهیم داشت.
علیزاده به فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی اشاره کرد و افزود: در اوایل انقلاب، این موضوع مطرح بود که آیا فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی تکنیسین هستند یا هنرمند. این موضوع البته به چالشی فرسایشی مبدل شد که هیچ کس به آن جواب نداد. البته جواب من این است که آنها تکنیسین هستند. اگر اصول واحدی در دانشگاه‌های ما وجود داشت این هنرجوها از ابتدا تخصص‌شان مشخص می‌شود و براساس استعداد و توانایی‌هایشان به مدارج بالا می‌آمدند.
آهنگساز مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ» با بیان اینکه واژه سنتی تبدیل به یک کلمه منفی می‌شود، ابراز کرد: بهتر است به جای موسیقی سنتی، بگوییم موسیقی ایرانی. آموزش این موسیقی باید تغییر و تحول صورت گیرد و تعصبات‌مان را باید کنار بگذاریم. باید به شاگردان‌مان یاد دهیم که وجود خود را در هنر پیدا کنند. هر کس که تقلید کند یک چیز دست چندم به دست خواهد آورد. شاگردانی هستند که در استاد خود حل می‌شوند بنابراین درجا خواهند زد. ما باید سعی کنیم نگاه ریشه‌ای به آموزش داشته باشیم و همواره به‌روز باشیم، نه اینکه از خود مجسمه‌ای بسازیم و بخواهیم شاگردان‌مان مثل ما شوند.
وی محدوده کارگاه‌های آموزشی خود را محدود به داخل ایران ندانست و بیان کرد: در خارج از کشور از سوی هموطنان و غیرهموطنان دائما برای آموزش مراجعه می‌شود. بنابراین کلاس‌های آموزشی در خارج کشور نیز برپا خواهد بود. در کنسرت‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌کنیم به‌خصوص در آمریکا، یکی از شروط سالن‌داران این است که کلاس آموزشی برای معرفی موسیقی‌مان برپا کنیم. اما ما در داخل ایران، به خاطر شرایط دشوار موسیقی، حتی در شهرستان‌ها، امکان کنسرت نداشته‌ایم.
علیزاده همچنین به صفحه‌ای در «فیس‌بوک» به نام خود اشاره کرد و گفت: این صفحه توسط علاقه‌مندان باز شده است و من هیچ دخالتی در آن ندارم. گاهی سوالاتی از من در آنجا مطرح می‌شود و به جای من نیز پاسخ داده می‌شود اما با توجه به اینکه صحبت‌های منفی در آن صورت نمی‌گیرد پیگیری جدی برای مقابله با آن نداشته‌ام. اما تنها سایت رسمی من همین سایتی است که امروز رونمایی می‌شود.
آهنگساز آلبوم «بی‌تو به‌سر نمی‌شود» در بخش دیگری از این نشست درباره تکثیر غیرمجاز آثارش در ایران گفت: متاسفانه این کار گاهی توسط عنوان‌های رسمی صورت می‌گیرد. یک نمونه آن شهرکتاب‌های شهر تهران است که آثار من را به صورت غیرقانونی و کپی‌شده منتشر می‌کنند و بعضا این آثار بارکد هم دارند. از آنجا که سینما برای دولتمردان دارای ارزش است با کپی آن مقابله کردند اما برای موسیقی این اتفاق نمی‌افتد. مایه ننگ است که جایی مثل شهرکتاب به عنوان یک مکان فرهنگی کالاهای تقلبی عرضه می‌کند. در داخل ایران همیشه برای کسانی که قانونی کار می‌کنند موانع زیادی برایشان ایجاد می‌شود اما کسانی که به صورت غیرقانونی کار می‌کنند زمینه‌ سودآوری برایشان فراهم است. بنابراین باید بگویم برای عنوان شهرکتاب متاسفم.
در ادامه این نشست سعید محمدی مدیر وب‌سایت مکتب علیزاده با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی این سامانه، بیان کرد: این سایت دارای دو بخش بیوگرافی استاد علیزاده و ثبت‌نام کلاس‌ها است. در بخش ثبت‌نام کلاس‌ها نیز دو بخش کلاس‌های استاد و نشست‌های حضوری تعبیه شده است. هنرجوها و علاقه‌مندان برای حضور در این کلاس‌ها و نشست‌ها فرم‌های مربوط را باید پر کنند. این بخش‌ها بعد از یک بازه زمانی و با رسیدن به حدنصاب، تکمیل و بسته خواهد شد.
وی ادامه داد: این سایت به نشانی www.maktab-alizadeh.com قابل دسترسی است و از این پس اخبار مربوط به فعالیت‌های استاد حسین علیزاده نیز از طریق این سامانه منتشر خواهد شد. ما تلاش خواهیم کرد هیچ پیامی بدون پاسخ نماند و همواره این سایت پویا و فعال باقی بماند.
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 خرداد 1390 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وب‌سایت «مکتب علیزاده» رونمایی شد | موسیقی ما