برنامه یاد بعضی نفرات
 
سر مردم نمی‌شود کلاه گذاشت
نشست خبری آلبوم «خاطرات گمشده» با صدای «فریدون آسرائی» برگزار شد
سر مردم نمی‌شود کلاه گذاشت
موسیقی ما - بهمن بابازاده: برگزاری نشست‌های خبری برای آلبوم‌های موسیقی، اتفاقی است که در یکی دو سال اخیر رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک عرف در بازار موسیقی کشور می‌شود و ادامه این روند به «جدی‌تر» شدن بحث موسیقی در کشور کمک شایانی خواهد کرد. فریدون آسرائی چندین سال پس از استقبال شدید مخاطبان موسیقی از آلبوم «غریبه» و پس از پشت سر گذاشتن اتفاقات و روندی پرفراز و نشیب در همه این سال‌ها، با آلبومی به قول خودش سرشار از غم فراق و امیدوار به آینده به گود رقابت بازگشته و می‌خواهد خاطرات شگفت‌انگیز غریبه را باز هم برای مخاطبانش تکرار کند. خاطراتی که هنوز هم با یک دور شنیدن «آهای خوشگل عاشق» می‌شود ردی از آن‌ها را در پس زمینه نوستالژیک مخاطبان موسیقی پیدا کرد. خاطرات خوش و شیرینی که بعد از گذشت سال‌های سال همچنان هستند و به هیچ وجه گرد کهنگی رویشان ننشسته…
این نشست که اتفاقات و نقل و قول‌های جالبی نیز در آن عنوان شد با حضور عوامل آلبوم و مسئولان شرکت جهان تصویر ظهر دیروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. گزارشی از این نشست را با هم می‌خوانیم.

  • یک شروع متفاوت
فریدون آسرائی، عبدالجبار کاکائی، پاشا یثربی و صادقی (مدیرعامل شرکت جهان تصویر) به همراه خانم شکیب (سخنگو و روابط عمومی شرکت جهان تصویر) روبه‌روی خبرنگاران و اهالی رسانه به سوالات آن‌ها پاسخ گفتند و شروع برنامه با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی ایران بود.

در ابتدای برنامه عوامل آلبوم صحبت‌های ابتداییشان را به عنوان مقدمه بیان کردند که صحبت‌های عبدالجبار کاکائی در این بین قابل توجه بود: «فریدون به مخاطب ایرانی با آلبوم «غریبه» شناسانده شد. دنیای موسیقی با چهره‌ای مواجه شد که در انتخاب شعر و ملودی تحولی بزرگ را در این عرصه ایجاد کرد و به نوعی توقعات مخاطبان موسیقی را بالا برد. او با یک سری پیش‌فرض‌های جدید وارد گود موسیقی شد و با خلق برخی اتفاقات جدید، باعث شکل‌گیری فضاهایی جدید شد که مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفت. او شعر و ملودی را بسیار خوب و حرفه‌ای می‌شناسد و دارای تفکر مستقل اجتماعی و عاشقانه قابل توجهی است که می‌شود از او به عنوان یک نظریه‌پرداز سطح بالا نام برد که در بین خواننده‌های پاپ خیلی کم می‌توان چنین شخصیتی را یافت. او در مواجهه با شعر و کلام آن‌ها را به خوبی در صدایش متجلی می‌کند و به خوبی می‌تواند مقصود را با کلام برساند. کمتر ترانه‌ای را دیده‌ام که ترانه‌ای با صدای ایشان اشباع نشود.

  • تاریخ پرحرف و حدیث انتشار آلبوم
از اواخر سال قبل که بحث انتشار آلبوم جدی شده بود، حرف و حدیث‌های فراوانی درمورد تاریخ انتشار آن عنوان شد. رسانه‌ها با ذکر منابع مختلف اخبار ضد و نقیضی درمورد تاریخ انتشار آلبوم مخابره کردند که البته از سوی شرکت صاحب امتیاز آلبوم نه تایید می‌شد و نه تکذیب.

صادقی در این مورد اعتقاد دارد: «مجوز نهایی آلبوم ۱۹ اردیبهشت اخذ شد و ما از زمانی که مجوز صادر شد خبر از انتشار آلبوم در روزهای انتهایی خرداد را در رسانه‌ها منعکس کردیم. در حین آخرین مراحل ضبط مشکلاتی برای یکی از قطعات آلبوم پیش آمد که همین باعث شد تاریخ انتشار عقب بیفتد. البته ما چندان هم بدقول نشده‌ایم و با تاخیری یک‌هفته‌ای آلبوم را وارد بازار موسیقی خواهیم کرد. اما من همین جا خبر قطعی تاریخ انتشار را هفته بعد اعلام می‌کنم که تحت هر شرایطی آلبوم وارد بازار خواهد شد.

  • آسرائی: این آلبوم بخشی از زندگی شخصی من است!
خواننده آلبوم «خاطرات گمشده» در مورد کلیت آلبوم و مراحل تولید و ضبط آن و حسی که این روز‌ها نسبت به آن دارد گفت: «بیش از یک سال پیش با «پاشا یثربی» تصمیم به تولید این آلبوم گرفتیم، محوریت حرف‌هایی که در این آلبوم آورده شده اتفاقاتی است که این اواخر در ایران برای من اتفاق افتاده. همه ترانه‌ها بخش‌هایی از زندگی شخصی من را روایت می‌کنند و بخشی از کار‌ها نیز نگاهی دارد به اجتماعی که من در آن زندگی می‌کنم. ولی در این آلبوم گله و شکایت دارم! از زندگی و همه بازی‌هایش …به هر حال عقیده دارم که سر مردم نمی‌شود کلاه گذاشت!»

  • یک عشق تلخ و نافرجام
آسرائی در پاسخ به سوالی درباره فضای تلخی که تحت تاثیر فضای شخصی این خواننده در برخی ترانه‌های آلبوم وجود دارد، گفت: «ترانه‌هایی که انتخاب می‌کنم باید یک همدردی قابل لمسی با من و فضای زندگی‌ام داشته باشند. خواننده‌ها این حق را دارند که گله کنند. من در آلبوم اولم از عشق عمیقی حرف زدم که زیبا بود و لذیذ. شور عشقی را خواندم که با نگاهی به زندگی خودم آن را استخراج کرده بودم ولی این آلبوم، آلبوم دردهای جدایی من است. دردهای این جدایی را خوانده‌ام جدایی تلخی که هنوز با من است و جریان دارد».

  • کاکائی: زمان راکد نمی‌ماند
آثار فریدون چیزی جدایی از احساس شخصی این خواننده نیست. همه و همه نقل قول‌های زندگی شخصی اوست. به هر حال زمان راکد نمی‌ماند و می‌گذرد و یک هنرمند هم در طول زمان عقاید و احساساتش تغییرات فراوانی می‌کند.

این موضوع در مورد مخاطب نیز صدق می‌کند. اگر مخاطب از خواننده مورد علاقه‌اش توقع یک احساس و نگاه یکنواخت را داشته باشد آن وقت است که باید به سلیقه او شک کرد.

  • ایرانسل آلبوم را لو نداده
حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد ماجرای انتشار قطعات این آلبوم در آهنگ‌های پیشخوان ایرانسل قبل از توزیع آلبوم در بازار به وجود آمده که مدیر عامل شرکت جهان تصویر در پاسخ به این انتقادات و اینکه چرا قبل از انتشار آلبوم این اتفاق و این قرارداد منعقد شده، گفت: «ما تاریخ مشخصی را برای انتشار آلبوم در نظر داشتیم که متاسفانه نرسیدیم در آن تاریخ آلبوم را روانه بازار کنیم. با شرکت ایرانسل هم قرارداد‌‌ همان تاریخ را برای شروع کارشان به توافق رسیده بودیم.

این سلسه اتفاقات باعث به وجود آمدن این حرف و حدیث‌ها شده البته به نظر من چندان هم تبعات بدی نداشته. اعتقاد دارم که این اتفاق باعث تشنه‌تر شدن مخاطبان برای شنیدن آلبوم شده است».

  • خاطرات گمشده خود من است
فریدون در پاسخ به سوال خبرنگار تماشا مبنی بر اینکه حال و روز این روزهای خودش بیش از همه به کدامیک از قطعات آلبومش نزدیک است، گفت: «قطعا قطعه آخر آلبوم «خاطرات گمشده» خود من است جدایی غمگینی که همیشگی نبوده. عشق آخر همیشه فراموش نشدنی است و همیشه می‌ماند مثل عشق مادر به فرزند که همیشگی و تغییر ناپذیر است.

 «آن چشم‌ها هنوز‌‌ رهایم نمی‌کنند». این عین حال و روز من در این روزهاست.

  • گل گندم چرا حذف شد؟
آلبوم جدید آسرائی قرار بود با ۱۲ قطعه وارد بازار موسیقی کشور شودکه در روزهای آخر قطعه «گل گندم» از کلیت آلبوم کنار گذاشته شد. حذف این قطعه سوالی بود که آسرائی در پاسخ به آن گفت: «ما ۱۵ قطعه را برای تایید به ارشاد فرستاده بودیم که خب تعدادی از آن‌ها تایید نشدند ازجمله قطعه «دیگه نیست» که خود من عاشقانه دوستش داشتم، فضای آرامش بخش جالبی داشت که توانایی بسیاری را در برقراری ارتباط با مخاطبان داشت اما در مورد «گل گندم» باید بگویم که ایراد کوچکی در مورد ترانه کار گرفته شده بود که کاملا هم قابل رفع شدن بود و می‌شد تصحیح کرد ولی محدودیت زمانی باعث شد که علی‌رغم میل باطنی مجبور به حذف آن شویم. این قطعه را‌‌ همان ترانه‌سرایی سروده بود که «آهای خوشگل عاشق» را سروده بود و من خیلی دوست داشتم در آلبوم باشد. ولی ماجرای زمان باعث شد که مجبور به این تصمیم بشویم.

  • بهروز صفاریان و هزار حرف نگفته
ماجرای قطع همکاری این خواننده با بهروز صفاریان هنوز هم حرف و حدیث‌های فراوانی را در محافل مختلف دارد. فریدون بالاخره در این مورد به حرف آمد و سخن گفت: «این ماجرا قصه طولانی‌ای دارد و همیشه هم در این باره زیاد از من پرسیده می‌شود ولی اگر بخواهم یک جواب کامل به آن بدهم اختلاف سلیقه را بزرگ‌ترین دلیل اتمام این همکاری می‌دانم. خود من برای حضور روی استیج با صفاریان پافشاری کردم بالاخره هم موفق شدم و این اتفاق افتاد ولی نتیجه خوبی نگرفتیم. همه مقصر بودیم.

کار موسیقی همین است، کار کردن در زما‌ن‌های مختلف با آدم‌های مختلف. یک بخشی از این ماجرا هم به «ایرانی بودن» ما برمی‌گردد! ما ایرانی‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانیم در کارهای گروهی تداوم داشته باشیم!»

عکس‌ها: اکبر ترابی
منبع: 
تماشا
تاریخ انتشار : شنبه 11 تیر 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

albomesh shahkare ahanghaye taghat biyar-mosafer -khaterat gomshode-salam-fogholadehastand

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

مطمئنم خیلی آلبوم قشنگیه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

behtarin sal 100darsad

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

جانم فریدون
عاشقتم عجیب
بی صبرانه منتظرم تا آلبوم بیاد و خاطره ها از دوباره بوی نم بگیره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آخ جووووون.بالاخره میاد.بهترین آلبوم سال باید بشه.تو اون دمو واقعا صدای عالی داشت

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

استاد عزیز بهت تبریک میگم یه آلبوم جاویدان دیگه رو وارد بازار کردی بزار یه مدت بگذره اونوقت مردم میفهمن چیکار کردی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سر مردم نمی‌شود کلاه گذاشت | موسیقی ما