برنامه یاد بعضی نفرات
 
ستاره‌ها برای استاد نوری خواندند...
گزارشی از مراسم بزرگداشت «محمد نوری»؛
ستاره‌ها برای استاد نوری خواندند...
موسیقی ما - بهمن بابازاده:  مراسم رونمایی از تندیس «محمد نوری» با اجرای خشایار اعتمادی، رضایزدانی، هومن جاوید، مانی رهنما و علی تفرشی برگزار شد. در این برنامه ابتدا مستندی در مورد استاد نوری پخش شد و سپس رضا یزدانی «سفرهای دور» استاد نوری را اجرا کرد و بعد از او هومن جاوید بروی صحنه رفت و «طوفان» را خواند و پس از این خواننده علی تفرشی «دلاویز‌ترین» نوری را با ارکستر خواند. مکته جالب در ترتیب این اجرا‌ها این بود که هر خواننده‌ای که قطعات خود را می‌خواند، بخش بعدی برنامه را معرفی می‌کرد و صحنه را ترک می‌کرد تا هنرمند بعدی، بروی صحنه بیاید. پس از اینکه تفرشی قطعه «دلاویز‌ترین» را خواند ارکس‌تر پاپ بروی صحنه آمد و این خواننده «اگه تو آمده بودی» را بصورت ارکسترال اجرا کرد. پس از این خواننده مانی رهنما «بدرود» را فقط با نوازندگان «بند» (پاپ) به اجرا در آورد و پس از او «خشایار اعتمادی» بروی صحنه آمد و با تکنوازی پیانو قطعه «آرزو» را اجرا کرد. نکته جالب این بخش، تکنوازی ود خشایار اعتمادی بود کهرای اولین بار پشت پیانو نشست و نشان داد که تبحر خوبی در نواختن این ساز هم دارد. او پس از این قطعه «ناز انگشتای بارون» را با ارکس‌تر اجرا کرد تا همه حاضران را پرت کند به روزهای ابتدایی پاپ بعد از انقلاب.

رضا یزدانی اجرای بخش بعدی برنامه را به عهده داشت و «ای وطن» را با گروه پاپ اجرا کرد و از «هومن جاوید» برای اجرای «نازنین مریم» دعوت کرد تا بروی سن بیاید تا اوپرطرفدار‌ترین بخش برنامه را به اجرا در بیاورد. جاوید به قدری هنرمندانه از پس این بخش برآند که تمام حاضران در سالن او را بصورت ایستاده تشویق کردند.

بخش دوم برنامه با پخش مستندی درباره دکتر سریر آغاز شد و پس از پایان آن دکتر فرهادی به سخنرانی در مورد سریر پرداخت و از این آهنگساز به عنوان رهبر ارکس‌تر افتخاری این برنامه یاد کرد و حتی چوب رهبری ارکس‌تر را به ایشان تقدیم کرد. اجرای دو صدائه هومن جاوید و مانی رهنما در قطعه «آواز با عشق» بخش بعدی برنامه بود و «خموشی‌های ساحل» با صدای جاوید سکوتی محض را در سالن طنین انداز کرد.
در این قسمت از برنامه دو نوازنده تار و دف به گروه اضافه شدند و «می‌عشق» با صدای علی تفرشی و «مرسدس» با صدای مانی رهنما اجرا شد.

پس از این قسمت، یکی دیگر از غافلگیری‌های برنامه اتفاق افتاد و دختر دکتر سریر، «نگین سریر» بروی سن آمد و با تک نوازی پیانوی او و صدای مانی رهنما یکی از پر خاطره ترین آثار استاد یعنی «گریز» اجرا شد که به شدت مورد توجه نیز قرار گرفت.

موسیقی بی‌کلام و ارکسترال «عروسی» بخش بعدی برنامه بود و سپس رضا یزدانی با قطعه پر طرفدارش «خلیج فارس» باز هم سالن را به هم ریخت و با استقبال شدیدی مواجه شد. یزدانی پس از این قطعه بروی سن ماند و بقیه خواننده‌ها هم به او پیوستند و انتهای برنامه با اجرای پنج نفره ترانه «ایران» از سوی خواننده‌های برنامه توام شد تا این مراسم با شکوه و عظمت خاصی به پایان برسد.

مردم پس از اتمام این قطعه به شدت خواهان اجرای قطعه «نازنین مریم» شدند که گروه چاره‌ای جز نواختن ملودی آن نداشتند و هومن جاوید این بار با همخوانی بقیه خواننده‌ها این قطعه پر طرفدار را باز هم اجرا کرد تا همه با انرژی تمام سالن را ترک کنند.

  • حاشیه‌های برنامه:
*خانواده استاد نوری، رضا تاجبخش، بهروز صفاریان و بسیاری از بزرگان عرصه سینما میهمانان ویژه این برنامه بودند.

* دکتر میر زمانی و علی ترابی مدیر کل و معاون دفتر موسیقی وزارت ارشاد در تمام لحظات اجرای برنامه در کنار عوامل برگزاری برنامه بودند و کمک شایانی به برگزاری منظم و باشکوه آن داشتند.

* سهم اعظم اجرای این برنامه را باید به حساب موسسه توسعه هنرهای معاصر نوشت که بی‌هیچ چشم داشتی برای اجرای این برنامه وقت صرف کرد.

* لویس هویان، رهبر ارکستر این برنامه، یکی از نقاط قوت اجرایی آن بود که سهم بزرگی در هماهنگی ۵ هنرمند حاضر در این مراسم را داشت.
منبع: 
تماشا
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

علی تفرشی واقعا کولاک کرد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

با سلام به دوستان عزیزم
در برخی از رسانه ها القابی را به بنده نسبت می دهند از قبیل ( سلطان, استاد و ......) که اینجانب خود را در خور این القاب نمی دانم. من نه استادم نه سلطانم و نه ...... من محسن چاوشی هستم همین. نسبت دادن این عناوین به من از طرف دوستان و هواداران اگر چه از سر مهربانی و علاقه ایشان است اما خوشایند بنده نیست. صادقانه عرض می کنم من یک آدمم با همه نقاط ضعفی که هر آدمی میتواند داشته باشد. امروز دیگر از خودم خجالت کشدم. خودم را با خودم رو به رو کردم و مثل همیشه به این نتیجه رسیدم که شایسته هیچ یک از این القاب نیستم. از همه شما خواهش می کنم محسن چاوشی را تنها با نام یا نام خانوادگیش مورد خطاب قرار دهید تا دوست کوچکتان را خوشحال کنید. تصور شما از من با واقعیت من فاصله زیادی دارد. من نمی خواهم به خاطر تایید ها و تحسین های مفرط واقعیت خود را فراموش کنم. پس به من کمک کنید..
هوادار شما محسن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آقا غلط املایی دارین. خط هشتم نکته رو نوشتین مکته...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

یکی دیگه هم هست
پاراگراف دوم خط سوم نوشته
هنرمندانه از پس این بخش برآند=برآمد

!SH
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آقا بهروز این بیانیه و به جای اینکه اینجا بنویسی برو تو قسمت آلبوم خاص بنویس:)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

خوانندگان مراسم « یادمان محمد نوری» آثار او را به شکل دیگری خواندند. همین امر باعث شد تا طعم خوش یاد و خاطره آثار محمد نوری که در اذهان نقش بسته بود خدشه دار شود.منوچهر صهبایی رهبر ارکستر ضمن بیان این مطلب با انتقاد از دعوت نشدن شاگردان محمد نوری برای اجرای قطعاتی که یادآور هنر این هنرمند است، در خصوص کیفیت برگزاری این مراسم گفت: هدف از برگزاری مراسم یادبود برای یک هنرمند، یادآوری خاطره او در تمام دوران فعالیت هنری اش است و اجرای آثار هنرمند توسط شاگردانش یکی از بهترین راه کارهای یادآوری و زنده نگه داشتن خاطره اوست؛ ولی متاسفانه کسانی که آثار محمد نوری را در مراسم یادمان ایشان اجرا کردند هیچ یک از شاگردان این هنرمند نبودند.این موسیقی دان در ادامه افزود: یکی از ویژگی های آواز محمد نوری این بود که آواز او بدون میکروفن در مکانی مثل تالار وحدت که سالنی آکوستیک است نیز به گوش تماشاگر می رسید. ولی متاسفانه خواننده هایی که برای اجرای آثار نوری انتخاب شده بودند صدای باز و بالایی نداشتند و اگر میکروفن ها از آن ها گرفته می شد صدای آن ها به شنونده ها در نقاط مختلف تالار نمی رسید.صهبایی در ادامه با اشاره به کم و کیف آثاری که در این تالار برگزار می شود گفت: برنامه ای که در تالار وحدت اجرا شد به هیچ عنوان مناسب اجرا در این تالار نبود. چرا که تالار وحدت یک سالن استاندارد اپرا و اجراهای رسمی است و به درد برگزاری چنین برنامه هایی نمی خورد؛ضمن این که به دلیل آکوستیک بودن این تالار نیازی به بلندگو نیست ولی در کمال تعجب دو بلندگو در دو سوی صحنه نصب شده بود تا صدا بهتر به گوش برسد. این در حالی است که خواننده و نوازنده ای که در چنین سالن هایی اجرای برنامه می کنند آن قدر توانایی اجرای یک اثر موسیقایی دارند که نیازی به بلندگو نیست و صدای خواننده و یا نوازنده به راحتی به گوش می رسد.این رهبر ارکستر در ادامه صحبت های خود با اشاره به کم و کیف رهبری ارکستر یادمان نوری گفت: اغلب ترانه هایی که در این کنسرت اجرا شد میزان چهار چهارم داشتند. این میزان ها ابتدایی ترین میزان های رهبری یک ارکستر است ولی متاسفانه نوع رهبری ارکستر در این اجرا توانایی ساده ترین اجرا را نیز نداشت.وی در ادامه افزود: حرفه رهبری ارکستر یکی از سخت ترین رشته های هنر موسیقی است که هر فرد علاقه مند علاوه بر دانش موسیقی باید در آزمونی که ویژه رهبری ارکستر در نظر گرفته می شود شرکت کند و پس از قبولی در آزمون و گذراندن تحصیلات این حرفه کار رهبری ارکستر را به عهده گیرد؛ ولی متاسفانه رهبر ارکستر در این اجرا از هیچ یک از این ویژگی ها برخوردار نبود.صهبایی افزود: یکی از نقاط ضعف این برنامه، طولانی بودن برنامه ها و نبودن آنتراکت در اجرای بزرگداشت بود. یکی از فاکتورهای مهم در استفاده از هنر این است که استفاده از هنر بیش از۲ ساعت نباید طول بکشد چرا که بیش از این زمان خستگی ذهن و گوش را برای شنونده ایجاد می کند و او در نهایت نمی تواند بر اثر متمرکز شود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

ضمنا یادم رفت
منبع : روزنامه ی خراسان
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=4&day=15&id...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

جناب آقای صهبایی،

با سلام و احترام

بازگشت به انتقاد جنابعالی در خصوص استفاده خوانندگان از میکروفون در برنامه یادمان استاد محمد نوری به استحضار می رساند که شخص استاد فقید در تمام برنامه هایی که با ارکستر پاپ اجرا نموده بودند از میکروفون استفاده می کردند و اساساً برنامه هایی که با ترکیبی از سکشن های پاپ و کلاسیک اجرا می شود به علت بالا بودن حجم صدای درامز و گیتار باس، نمی تواند فاقد ابزار مناسب صدا دهی به خواننده باشد.
در خصوص باز نبودن صدای خوانندگان، این یک برداشت شخصی و سلیقه ای از طرف شما بوده و برای ما محترم است ولی آنچه که باید به اطلاعتان برسانم اینست که مطمئناً جنابعالی در لحظاتی که خانواده محترم نوری بنده را مورد لطف خود قرار دادند و از اینکه با سبک خواندنم بیشترین تجربه حسی یادآوری از حضور و آواز این استاد فقید را برایشان خلق نمودم ، تشکر نمودند تشریف نداشتید. پس خواهشمندم در این مورد قضاوت را به عهده نزدیکان استاد (همسر ، دوستان و بستگان) بگذارید.

ارادتمند
هومن جاوید - خواننده ترانه های سرزمین خورشید، اگر تو آمده بودی و جان مریم در یادمان استاد محمد نوری

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ستاره‌ها برای استاد نوری خواندند... | موسیقی ما