برنامه یاد بعضی نفرات
 
موسیقی شرقی به مردم هیجان کاذب نمی‌دهد
در نشست خبری کنسرت شرقی مطرح شد:
موسیقی شرقی به مردم هیجان کاذب نمی‌دهد
موسیقی ما- لی‌لا رضایی: نشست خبری کنسرت گروه شرقی به سرپرستی سامان احتشامی با حضور وی و کورش بابایی نوازنده کمانچه و بابک چمن آرا-مدیر نشر موسیقی آوای خورشید-در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست مدیر نشر موسیقی آوای خورشید وابسته به مرکز موسیقی بتهوون، از برگزاری کنسرت گروه شرقی در روزهای ۲۳ و ۲۴ تیرماه در تالار وحدت خبر داد و با اشاره به زمان محدودی که برای تبلیغات کنسرت در اختیار وی و گروه بوده، گفت: به حداقل تبلیغات بسنده کردیم. چراکه برگزاری کنسرت در آخرین لحظات تصمیم گیری شد. نشر موسیقی آوای خورشید بعداز ۵ سال، اولین کنسرت خود را با گروه شرقی برگزار می‌کند تا بار دیگر بتواند به جرگه کنسرت گذاران بپیوندد.

وی فروش خوب بلیت در روز اول فروش را غیر قابل پیش بینی دانسته و از استقبال مردم از این کنسرت ابراز امیدواری کرد.

چمن آرا با اشاره به آخرین کنسرتی که توسط مرکز موسیقی بتهوون برگزار شده و در واقع کنسرت مشترک وی و گروه دستان به خوانندگی سالار عقیلی بوده، تاکید کرد: همه تلاش‌های ماههای اخیر موجب شد تا نشر موسیقی آوی خورشید بتواند مجددا به عنوان کنسرت گذار نیز وارد عرصه موسیقی شود که امیدوارم به ثمر بنشیند.

وی درخصوص همکاری با گروه شرقی گفت: با توجه به شناخت از سامان احتشامی و نیز گروهی که با وی همکاری می‌کند، تصمیم به برگزاری این کنسرت در آخرین لحظات گرفتیم و تلاشمان بر این است تا برنامه‌ای در حد استانداردهای موجود برگزار شود. قیمت بلیت‌های این کنسرت نشان می‌دهد که هدف از انجام این کار، ارتفاع مالی نیست و امیدوارم برنامه خوبی برای مخاطبان باشد.

در دامه نشست سامان احتشامی که سرپرستی گروه شرقی را عهده دار است، از تولد گروه شرقی سخن به میان آورد و گفت: این گروه در سال ۱۳۸۰ کار خودر ا آغاز کرد. در سال ۱۳۸۳ کورش بابایی به گروه اضافه شد و تا کنون موفق به برگزرای کنسرت‌های موفقی در سالن‌ها و نیز جشنواره‌های مختلف شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه در دو بخش اجرا می‌شود گفت: در بخش اول برنامه، با نوازندگی پیانو توسط من، پیانوی دیگری به نوازندگی خانم یلدا صمدی، اضافه خواهد شد. قطعه اول این اجرا، موسیقی افسانه معروف «سلطان وشبان» به یاد مرحوم بابک بیات است. پس از آن نیز قطعه‌ای ارمنی به نام «نسیم» توسط من و یلدا صمدی اجرا خواهد شد. سپس سازهای پوستی اضافه شده و موسیقی آذربایجانی اجرا می‌شود.

احتشامی که قرار است در این کنسرت ملودیکا بنوازد، در خصوص استفاده از این اسباب بازی کودکانه گفت: سال گذشته صدای این اسباب بازی را محک زدم، و امسال در این کنسرت با دو ملودیکا به روی صحنه خواهیم رفت.
در انت‌ها نیز قرار است این گروه، «رنگ تمنا» از ساخته‌های قدیم سامان احتشامی را اجرا کند.

قطعه ارمنی «اعتراف» و نیز قطعاتی از موسیقی با تم‌های لری و کردی و بختیاری از دیگر قطعاتی است که در این کنسرت اجرا می‌شود.

احتشامی همچنین گفت: قطعه‌ای از کیوان ساکت با عنوان «پرواز» و نیز قطعه‌ای از پرویز مشکاتیان به نام «خزان» را در کنسرت شرقی به روی سن خواهیم برد.

در ادامه نشست، کورش بابایی درباره نقش خود در ان کنسرت گفت: نقشی که من در این سناریو دارم، بیش از آنچه که نوازندگی باشد، در واقع جانشینی برای خواننده است. در این موسیقی بی‌کلام، به نوعی من نقش ساز ملودیک را اجرا می‌کنم و جای کلمات را می‌گیرم. به این صورت، موسیقی پررنگ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: کار من اجرای کلمات با کمانچه است که در واقع با دانش و حمایت خوب سامان احتشامی به سمع مخاطبان می‌رسانیم.

وی درباره نام این گروه و ارتباط آن با موسیقی که دارد، گفت: ما ملودی غربی اجرا نمی‌کنیم و تمامی قطعاتمان، مختص شرق است و البته این شرق که از آن یاد می‌کنیم، صرف ایران نیست و حد و مرزی قائل نمی‌شود، بلکه به موسیقی کشورهایی نظیرعراق، ترکیه، هند، آذربایجان و حتی پاکستان است.
وی تاکید کرد: این بدان معنا نیست که ما از موسیقی این کشور‌ها استفاده کرده باشیم بلکه تم‌هایی از آن را مد نظر قرار داده و بر اساس آن‌ها کار کرده‌ایم. در واقع ما از برداشت خودمان استفاده کرده‌ایم.
 دلیل نام گرفتن این گروه همین است که مختص مرز خاصی نیست. به اعتقاد من موسیقی باید به قدری متنوع باشد که شنونده را خسته نکند.
این نوازنده کمانچه با اشاره به ریتم‌های استفاده شده در گروه شرقی گفت: ما سعی کرده‌ایم از ریتم‌های خاص استفاده کنیم و خیلی هم متداول نباشد. سعی کرده‌ایم در این قطعات از ریتم‌های ۷، ۹ و ۱۳ ضربی استفاده کنیم و ترکیباتی از این‌ها که موسیقی را متنوع و کمی متفاوت از ژانر کمانچه و پیانو می‌کنند.
بابایی در ادامه خاطر نشان کرد: شنیدن نام پیانو و کمانچه در اولین حالت، یک موسیقی راحت و روان و ساده را تداعی می‌کند ف و به قولی یک بک گراند رستورانی. اما تنوع ریتمیک در موسیقی ما این تداعی را نفی می‌کند.
وی همچنین گفت: منظور ما این نیست که یک قطعه از پاکستان یا هند و یا هر کشور دیگری اجرا می‌کنیم بلکه به یک جور تلفیق و ترکیب رسیده‌ایم که بیشتر هدفمان آن است. ما چارچوب‌ها را باز کرده‌ایم و محدودیتی نداریم. به همین دلیل نامش را شرقی گذاشته‌ایم.

بابایی ادامه داد: ما بر اساس حس و حالی که از مردم می‌گریم ساز می‌زنیم و نیز بر اساس حس و حال خودمان و در چارچوب خاصی نیستیم. احتشامی در ادامه درباره عدم استفاده از خواننده در این اجرا یادآور شد: در کنسرت‌های قبلی بخش آوازی داشتیم اما این بار این اتفاق نمی‌افتد.

می‌با این کار می‌خوایهم مردم را با اینگونه از موسیقی بیشتر آشنا کنیم. در تمام دنیا خواننده سالاری وجود دارد. این در حالی است که اهنگساز پشت پرده همه کاره است اما دیده نمی‌شود.

در فیلم‌ها وضع به همین منوال است. ۲ سال تمام آقای کارگردان زحمت می‌کشد و نهایتا بازیگر فیلم است که مطرح می‌شود و گریزی از این مساله نیست. چون مردم با کلام خو دارند. ما در اجرایمان خواننده نداریم. بریا اینکه مردم برای صدای کسی به سالن نیایند و فقط و فقط برای موسیقی هزینه کنند و بس!

احتشامی درخصوص مخاطب‌شناسی برای موسیقی خود گفت: مخاطب گروه ما‌‌ همان مخاطبی است که تالار وحدت را برای تماشای کنسرت انتخاب می‌کند نه سالنهایی دیگر را که ظرفیت بالایی دارند و با شنیدن موسیقی به هیجان می‌رسند و هنگام کنسرت ساندویچ می‌خورند. موسیقی ما موسیقی‌ای نیست که به مردم هیجان کاذب بدهد.

در ادامه این بحث بابایی تاکید کرد: ما به مارکت یک کار به آن شکل نگاه نمی‌کنیم بلکه فرهنگسازی می‌کنیم و مردم را برای رفتن به سالنهای موسیقی آماده می‌کنیم. مردم کلمات را می‌شناسند و وقتی خواننده روی سن می‌آید و می‌خواند در وهله اول این شعر است که شنیده و حلاجی می‌شود.

وی در پایان گفت: هدف ما اما چیزی دیگر است. هدف ما فرهنگسازی برای شنیدن صرف موسیقی است چون موسیقی انتزاعی‌ترین هنر است. متاسفانه این فرهنگ در ایارن کمتر مورد توجه قرارگرفته و دیده شده است. هدفمان این است که دانش موسیقی را گسترش بدهیم و مردم را به شنیدن موسیقی عادت دهیم نه کلمات! چرا که موسیقی بدون کلام هم قابل شنیدن است.

گفتنی است نوازندگانی چون کوروش بابایی، عمران فروزش، رضا دربندی، یلدا صمدی، پیمان جوانمرد و سینا سلیم‌زاده در این اجرا حضور خواهند داشت. این کنسرت در روزهای ۲۳ و ۲۴ تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و فروش بلیت‌های آن نیز آغاز شده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 تیر 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی شرقی به مردم هیجان کاذب نمی‌دهد | موسیقی ما