برنامه یاد بعضی نفرات
 
اقبال جوانان به موسیقی پاپ فرصت است نه تهدید
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نشست خبری‌اش عنوان کرد:
اقبال جوانان به موسیقی پاپ فرصت است نه تهدید
محمد ميرزماني گفت: استراتژي دفتر موسيقي ارشاد، حمايت همه جانبه از موسيقي ايراني اعم از سنتي، محلي و مقامي است.نخستين نشست خبري مديركل دفتر موسيقي ارشاد صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.در ابتداي اين نشست ميرزماني به تشريح برنامه‌ها و اهداف خود در حوزه رياست دفتر موسيقي پرداخت و گفت: استراتژي ما در دفتر موسيقي، حمايت همه جانبه از موسيقي ايراني اعم از سنتي، محلي و مقامي است. البته اگر بخواهيم به شكل وسيع و همه جانبه به آن بپردازيم نه تنها از عهده دفتر موسيقي بلكه از عهده ديگر ارگان‌ها نيز برنمي‌آيد چرا كه اين مقوله نيازمند بودجه هنگفتي است.
وي ادامه داد: ما بايد در اين شرايط، فضايي را ايجاد كنيم كه نهال موسيقي ايراني رشد كند.

  • حمايت مالي از هنرمندان موسيقي صورت مي‌گيرد
وي ادامه داد: يكي از اهداف دفتر موسيقي اجراي زنده و توليد آلبوم‌هاي موسيقي است به اين منظور سعي داريم در اين دو بخش تا جايي كه امكان دارد شرايط خوبي را فراهم كنيم تا موسيقي ايراني رشد كند.

ميرزماني ادامه داد: كمك نقدي يكي از روش‌هاي حمايتي ما از گروه‌ها خواهد بود بطوري كه اين بودجه اندك بين گروه‌ها تقسيم خواهد شد تا نشاط و انگيزه بين آنها ايجاد شود.

وي در خصوص ديگر حمايت‌هاي دفتر موسيقي ارشاد گفت: ما قصد داريم در سال آينده 4 آلبوم موسيقي از اجراهاي فعال گروه‌ها در زمينه سنتي و محلي توليد كنيم.به گونه‌اي كه بهترين اجراي زنده انتخاب و با مشاركت دفتر موسيقي به صورت آلبوم ارائه مي‌شود. همچنين گروه‌هايي كه آلبوم‌هايي در حوزه سنتي و مقامي توليد مي‌كنند با انتخاب و حمايت ما مي‌توانند دو آلبوم جديد ديگري را نيز منتشر نمايند.

  • موسيقي نواحي انعكاس خوبي در جامعه ندارد
مديركل دفتر موسيقي ارشاد با اشاره به اين كه موسيقي محلي از تبليغات كمي برخوردار است، بيان داشت: متاسفانه اين ژانر از موسيقي انعكاس خوبي در جامعه ندارد و اين وظيفه ماست كه راهكارهايي را پيش‌بيني و طرح‌هايي را ارائه دهيم.
اين آهنگساز در خصوص حمايت از موسيقي نواحي گفت:‌ اميدواريم امسال بتوانيم در حوزه موسيقي نواحي آلبومي را منتشر نماييم.

  • چراغ موسيقي نواحي رو به‌ خاموشي است
وي افزود: در حوزه موسيقي محلي تمامي اجراها بدون تبليغ و در سكوت برگزار مي‌شود و اين نشان از آن دارد كه چراغ موسيقي نواحي رو به خاموشي است.

  • شاگردان ممتاز موسيقي، بورسيه مي‌شوند
ميرزماني در ادامه اين نشست گفت: تعلق گرفتن بورسيه به شاگردان ممتاز رشته موسيقي سنتي يكي ديگر از برنامه‌هاي دفتر موسيقي ارشاد است به گونه‌اي كه در حال حاضر اين اتفاق در مقطع متوسطه براي هنرجويان فعال رخ داده كه با نتايج مثبت در آينده، مقاطع ديگر را نيز تحت حمايت قرار مي‌دهيم.

  • سفارش ساخت آثاري براي اركستر ملي و سمفونيك
ميرزماني با اشاره به برنامه‌هاي اركستر سمفونيك ملي و گروه كُر اظهار داشت: اركستر سمفونيك تهران برنامه‌هاي مدوني براي خود دارد اما بحث مهم در اين زمينه سفارش ساخت قطعات به آهنگ‌سازان است به طوري كه ما قصد داريم بخش توليد و سفارش را افزايش داده ضمن اين كه قطعات قبلي نيز اجرا شوند.
وي افزود: يكي از طرح‌هاي ما ساخت قطعات كوتاه توسط آهنگسازان است، چرا كه مي‌خواهيم هنرمندان بيشتر مشغول به كار شوند و به اين واسطع شرايط مطلوب و تنوع خاصي در آثار اجرايي ايجاد شود.
اين آهنگساز در خصوص اركستر ملي نيز گفت: در رپرتوار اجرايي اركستر ملي قطعات جديد كمتري ديده مي‌شود و بيشتر اين اركستر به اجراي آثار گذشتگان مي‌پردازد. بر اين اساس تصميم داريم آثار جديد بيشتر توسط اين اركستر اجرا و از آهنگسازان جوان براي ساخت قطعات جديد حمايت و دعوت كنيم.

  • پايان نامه‌هاي دانشجويي اجراي صحنه‌اي مي‌شوند
ميرزماني ادامه داد: اجراي پايان نامه‌هاي دانشجويي كه سال‌ها در بايگاني‌ها مانده‌اند و حتي در بخش رقابتي جشنواره فجر نيز حضور يافته‌اند، از ديگر برنامه‌هاي دفتر موسيقي ارشاد است.

  • حضور موزيسين‌هاي ممالك اسلامي در ايران
مديركل دفتر موسيقي ارشاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به فعال شدن بخش امور بين‌الملل دفتر موسيقي اظهار داشت: هدف ما فعال كردن اين بخش خصوصاً در بخش موسيقي ممالك اسلامي است كه به دنبال اين طرح موزيسين‌هاي اين كشورها را شناسايي و از حضورشان در ايران استفاده خواهيم كرد.

  • مطالبات رهبري را جامعه عمل مي‌پوشانيم
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري و اشاره به جمله ايشان مبني بر اينكه موسيقي را به سمت معنا، به سمت هدف و هدف‌هاي متعالي ببريد، گفت: اهداف ما اين است كه مطالبات رهبري را جامه عمل بپوشانيم چرا كه بالاترين اهداف الهي و انساني است و اميدواريم در اين دوره بتوانيم به اين اهداف بپردازيم.

  • موسيقي پاپ بايد در جهت اهداف فرهنگي ما باشد
ميرزماني در خصوص حمايت از موسيقي پاپ بيان داشت: موسيقي پاپ، آشتي با فرهنگ و هويت خودي يكي از شعارهاي ماست .ما بارها در جمع هنرمندان عرصه پاپ اعلام كرده‌ايم كه علاقمنديم اگر حركتي در حوزه اين نوع موسيقي صورت مي‌گيرد، آنرا براي خود كنيم. من معتقدم وقتي جوانانمان به اين نوع موسيقي علاقمند هستند ما بايد به موسيقي پاپي كه در جهت اهداف فرهنگي ما باشد، بپردازيم. ما بايد كاري كنيم كه موسيقي پاپ متعلق به خودمان باشد به گونه‌اي كه پاپ ايراني و يا ملي داشته باشيم.
وي با اشاره به اشعار نادرست موسيقي پاپ افزود: متاسفانه بخش اعظم اين نوع موسيقي عاشقانه است. بر اين اساس اهداف ما استفاده هنرمندان از شعرهايي است كه قابل دفاع باشد. ما توصيه مي‌كنيم هنرمندان عزيز در توليد آلبوم‌هاي خود يك قطعه موسيقي غير عاشقانه را نيز در كارهايشان داشته باشند.
وي ادامه داد: يكي از ايراداتي كه به اين نوع موسيقي وارد است، عدم استفاده از ملودي‌هاي محلي است، توصيه ما بر اين است كه در روند موسيقي پاپ اشعار و متون قديمي مورد استفاده قرار گيرند چرا كه اولين قدم انس با ادبيات فارسي، در موسيقي پاپ اتفاق مي‌افتد. كه اين خود باعث مي‌شود انس و الفتي بين اين دو برقرار شود.
ميرزماني اظهار داشت: اكثر موسيقي پاپ ما ريتم است و اين درحالي است كه ملودي موجبات ماندگاري يك اثر را پديد مي‌آورد. من معتقدم ما بايد از چيزي حمايت كنيم كه سال‌ها ريشه در فرهنگ ما دارد.
مديركل دفتر موسيقي ارشاد در اولين نشست رسانه‌اي خود در خصوص روند تسريع مجوز كنسرت‌ها و آلبوم‌ها، گفت: من تمامي مجوزهاي موسيقي سنتي و محلي را بلافاصله بعد از تاييد شوراي سياست‌گذاري امضاء مي‌كنم و در آينده نيز روند بهتري در اين زمينه اجرا خواهد شد.
وي در خصوص انتخاب محمد گلريز بعنوان دبير جشنواره موسيقي مقاومت گفت: انتخاب ايشان از روي دوست و همكار بودن با بنده اتفاق نيفتاده بلكه ايشان از چهره‌هاي برجسته موسيقي هستند و آثار جاويداني طي سال‌هاي گذشته خلق كرده‌اند.

  • چهره‌هاي جوان وارد شوراي سياستگذاري دفتر موسيقي مي‌شوند
ميرزماني در خصوص تغيير اعضاي شوراي سياستگذاري دفتر موسيقي نيز گفت: ما بايد چهره‌هاي جوان را وارد اين شورا كنيم و اميدواريم طي ماه‌هاي آينده اين اتفاق رخ دهد. البته در چند روز آينده افرادي اضافه خواهند شد كه اسامي آنها را متعاقبا اعلام مي‌كنيم.

وي همچنين در خصوص جشنواره موسيقي فجر افزود: فردا جلسه‌اي در اين زمينه خواهيم داشت كه با دربرداشتن، نتيجه مثبت فراخوان جشنوراه را اعلام و در روزهاي آتي دبير اين دوره را نيز تعيين خواهيم كرد.

ميرزماني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در خصوص تشكيل اركستر سازهاي سنتي، افزود: اميدواريم بستري فراهم شود تا بتوانيم چنين اركستري را تشكيل دهيم.

  • پيش نويس كپي‌رايت را تقديم مجلس مي‌كنيم
وي در خصوص اقدامات لازم در جهت تصويب قانون كپي‌رايت افزود: سال‌ها پيش خانه موسيقي در اين زمينه اقداماتي را صورت داده و با آمدن من نيز اين روند پيگيري شده است به گونه‌اي كه پيش‌نويس قانون كپي‌رايت را تهيه كرديم و طي صحبت با كميسيون فرهنگي مجلس آن را به مجلس ارائه خواهيم كرد.

مديركل دفتر موسيقي ارشاد در خصوص فعاليت‌هاي گروه‌ها در شهرستان‌ها گفت:‌به دنبال ايده معاون هنري ارشاد و نيز دستور اكيد ايشان مبني بر توليدات شهرستاني، قرار است در هر استان يك آلبوم توليد شود. همچنين با توجه به صلاحيت گروه‌ها كنسرت‌هايي نيز برگزار خواهد شد.

  •  «مرغ خوشخوان» از ارشاد مجوز گرفت
ميرزماني درباره فعاليت شجريان در ايران گفت: چندي پيش استاد شجريان يك آلبوم براي اخذ مجوز به وزارت ارشاد فرستاده بودند كه عصر ديروز من مجوز انتشار اين آلبوم را با عنوان «مرغ خوشوان» صادر كردم؛ همچنين با مذاكراتي كه انجام خواهد شد شرايط برگزاري كنسرت ايشان را نيزمهيا خواهيم كرد.

ميرزماني در خصوص اجاره بهاي تالار وحدت، گفت: اين تالار شرايطي دارد كه بايد هزينه‌هاي خود را تامين كند، بر اين اساس قيمت اجاره اين سالن نسبت به گذشته مقداري افزايش يافته است.

  • جاويد مجلسي مديرهنري اركستر سمفونيك شد
وي با اشاره به تعيين مدير هنري براي اركستر سمفونيك تهران گفت: جاويد مجلسي به عنوان مدير هنري اركستر سمفونيك انتخاب شده است كه بزودي حكم ايشان نيز اعلام رسمي خواهد شد.

  •  از موسيقي‌دانان نواحي حمايت مي‌كنيم
ميرزماني در پايان اين نشست در خصوص حمايت مالي از موسيقيدانان نواحي ايران، گفت: موسيقي نواحي مقوله بسيار مهمي است چرا كه من معتقدم تقويت خرده فرهنگ‌ها همانند تقويت انگشتان دست است كه مي‌تواند مشتي محكم در جلوگيري از تهاجم فرهنگي باشد. ما علاقمنديم از موسيقيدانان اين عرصه حمايت كنيم اما متاسفانه بودجه كافي در دست نداريم كه اميدوار هستيم در آينده بودجه و امكانات لازم فراهم شود.
منبع: 
خبرگزاری مهر و فارس
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

البوم استاد کی میاد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

ایول ایول!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

بی صبرانه بی صبرانه منتظر کنسرت استاد و انتشار مرغ خوشخوان هستیم...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اقبال جوانان به موسیقی پاپ فرصت است نه تهدید | موسیقی ما