برنامه یاد بعضی نفرات
 
هنرمند نباید مورد استثمار و استعمار تهیه کننده قرار بگیرد
گفت‌و‌گوی خواندنی با محمد حاتم‌پور مدیر شرکت «آوای فروهر»؛
هنرمند نباید مورد استثمار و استعمار تهیه کننده قرار بگیرد
موسیقی ما – محمد عبداللهی: محمد حاتم‌پور مدیر جوان شرکت «آوای فروهر» است که تاکنون آلبوم‌هایی نظیر «خاص» (با صدای ۹ خواننده)، «کولاک» (علی اصحابی)، «زندگی من» (بابک جهانبخش)، و «مدرس شمال» را با صدای مهدی مدرس وارد بازار موسیقی کرده است. این شرکت در حال حاضر نیز چند پروژه دست تهیه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم کنسرت مازیار فلاحی که مراحل مجوز را پشت سر گذاشته و به زودی منتشر می‌شود و آلبوم دوم قلب یخی که هنوز عنوان مشخصی ندارد، نام برد. با این تهیه کننده گپی کوتاه زده‌ایم که خواندنی شده است.

  • هدف از حضور در عرصه هنر و موسیقی چه بود؟
از زمانی که وارد عرصه موسیقی شدم وموسیقی را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم همیشه به این فکر می‌کردم که چرا برخی نگاه بازاری به این مقوله دارند و در این رابطه افسوس می‌خوردم. از لحظه‌ای که به صورت حرفه‌ای در این عرصه پا گذاشتم، هدفم خدمت به موسیقی بوده و بس! سیاست من همیشه این بوده که هنرمند نباید مورد استثمار و استعمار تهیه کننده قرار بگیرد. بلکه بیشتر مد نظرم این بوده که هنرمند در زمینه‌ای که کار می‌کند، حرفه‌ای‌تر شود.

  • مگر سایر تهیه کنندگان این هدف را دنبال نمی‌کنند؟
متاسفانه یک سری از دوستان هستند که این کار را نمی‌کنند. این عده حتی از اینکه ما به خواننده، آهنگساز و کلا هنرمند پول زیاد می‌دهیم، اظهار گله می‌کنند و ناراحتند. بار‌ها به خود من گفته‌اند پول زیاد به هنرمند دادن موجب می‌شود او پر رو شود و توقعش بالا برود. حتی حاضر نیستند برای پیش پرداخت آلبوم و کنسرت به خواننده چیزی بپردازند. در صورتی که سیاست کلی ما این نیست. یک خواننده چرا باید با درآمد اندکی که دارد، تمام حق و حقوق آلبوم و کنسرت خود را به تهیه کننده واگذار کند و تا چندسال نتواند از کاری که انجام می‌دهد بهره مالی ببرد؟ چرا باید با قراردادهایی که می‌بندیم و همه به نفع خودمان است، خواننده را وادار کنیم تا سال‌های سال برای ما آلبوم بدهند و کنسرت برگزار کند و هرچه سود می‌کنند به جیب تهیه کننده بریزد؟ خواننده‌ای که تمامی حق و حقوق آلبوم اول خود را به تهیه کننده واگذار کرده، در آینده اگر بخواهد خودش کنسرت بدهد، هرگز نخواهد توانست این کار را انجام بدهد. چون تمامی حقوق مادی و معنوی آلبوم خود را واگذار کرده است و فقط در صدی از سود آن عایدش می‌شود. ولی من و شرکتم هرگز سعی نکرده‌ایم از حق و حقوق هنرمند سواستفاده کنیم. از این بابت خوشحالم.

  • در جایگاه مقایسه قرار گرفته‌اید؟
خوب ببینید بعضی از تهیه کننده‌ها حتی حق مصاحبه کردن را از خواننده می‌گیرند. به نظر من این ظلم کوچکی نیست. نباید در شرایطی که او دارد، حق و حقوقش نادیده گرفته شود.

  • شاید اینطور فکر می‌کنند که چنین چیزی به نفع خواننده هاست؟
کاملا برعکس است و نتیجه عکس می‌دهد. هنرمند نباید دغدغه مالی داشته باشد بلکه برای کار هنری‌اش باید ارزش هنری قائل شود تا کارش ماندگار شود. او نباید بنا به دغدغه‌های مالی که دارد، ارزش کار هنری را نادیده گرفته و برای دستمزد کمی که می‌گیرد، کار مصرفی ارائه کند و به فکر عواقب آن نیز نباشد.

  • از این کارهای مصرفی استقبال می‌شود، به همین دلیل خواننده‌ها به سمت و سوی آن رفته‌اند.
متاسفانه بله! معمولا از این قبیل کار‌ها استقبال می‌شود و شرکت‌ها به انتشار ان‌ها روی خوش نشان می‌دهند. چون می‌توانند از قبال آن درآمدزایی داشته باشند، بی‌آنکه به ارائه کاری فاخر فکر کنند. به اعتقاد من رابطه دوستی با رابطه کاری فرق می‌کند. من دوست دارم با هنرمندهایی کار کنم که هنرمند واقعی باشند و کارشان را دوست داشته باشم، نه اینکه با خواننده کار کنم تا او را استثمار کنم و از قبال او برای خودم درآمدزایی داشته باشم. اما متاسفانه بعضی از تهیه کننده‌ها این گونه نبوده‌اند و خواننده را در استثمار و استعمار خود در آورده‌اند.

  • اما به گفته شما از این استثمار و استعمار چیزی عاید تهیه کننده‌ها نمی‌شود. مگر نه اینکه تعداد بسیار زیادی از آن‌ها با شرکت‌هایشان ورشکست شدند و الان به حرفه دیگری مشغولند و برخی از شرکت‌ها تبدیل به لوس‌تر فروشی شده‌اند؟
اینکه این شرکت‌ها به لوس‌تر فروشی و اغذیه فروشی و... تبدیل شده‌اند، جای تاسف زیادی دارد. این ناراحتی بسیار بزرگی برای ماست که این تعداد از همکاران که رقبای سالم ما بودند از چرخه موسیقی حذف شده‌اند. از بابت این حذف شدن خوشحال نیستیم. چون چنین اتفاقی موجب کوچک‌تر شدن دنیای موسیقی می‌شود و این اصلا به نفع ما نیست. در حالی در ایران این اتفاق می‌افتد که در همه جای دنیا موسیقی به عنوان دومین صنعت پولساز شناخته شده است و از طریق آن کسب در آمد می‌کنند. در ایران هم باید اینگونه باشد. اما در عین حال ما می‌بینیم که در جامعه ما همه شرکت‌ها از بین می‌روند و جامعه موسیقی ما روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.

  • فکر می‌کنید دلیلش چیست؟
عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا این اتفاق بیافتد. یک سری کارهایی که باید انجام شود و متاسفانه انجام نمی‌شود. دانلود وکپی برای مردم به امری عادی تبدیل شده است. به راحتی از روی سی دی‌ها کپی می‌کنند. تمامی این‌ها تاثیر خود را بر روی موسیقی می‌گذارد. تازمانی که عرصه موسیقی راهی برای کسب درآمد بود، هیچ مشکلی نبود و همه دوست داشتند در این عرصه کار کنند. وقتی این کار دیگر سودی نداشت آن را کنار گذاشتند و به سراغ حرفه‌های دیگر رفتند. تنها عده بخصوصی پای موسیقی ماندند.

  • شما از میان این عده بودید؟ که ماندند و ادامه دادند؟
من دغدغه مالی ندارم و از این حرفه به دنبال سود مالی نیستم. اگر سود و ضرر باعث شود که عرصه را به خواننده و هنرمند تنگ کنیم، دایره موسیقی کوچک و کوچک‌تر می‌شود، آنقدر که دیگر کسی توانایی فعالیت در آن را نخواهد داشت. همین امسال شرکت ما چهار آلبوم منتشر کرده و به بازار فرستاد.

  • ضرر کردید یا به سود رسیدید؟
من نمی‌توانم بگویم چقدر ضرر و چقدر سود داشته‌ایم. فقط در یک جمله می‌توانم بگویم که از ابتدای سال ۹۰ تا کنون هیچ آلبومی سود نداشته است. چرا که آمار دانلود و کپی بالارفته است. من دغدغه مالی ندارم ولی انتشار یک آلبوم مثل کارت ویزیت یک شرکت است و در کارنامه او ثبت می‌شود. ما نگاه حمایتی نسبت به موسیقی داریم و کسب و کارمان چیز دیگری است. ولی چون حرفه‌ای به این عرصه نگاه می‌کنیم همچنان مانده‌ایم و دوست داریم بمانیم. سال گذشته هم وضعیت بازار موسیقی خوب نبود و شش ماه دوم بسیار به ضرر همه تمام شد.

  • امسال هم به همن منوال خواهد بود؟
خیلی خوب است که ما صادقانه با موضوعات برخورد کنیم. این روز‌ها یک آلبوم که منتشر می‌شود، حداکثر ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نسخه می‌فروشد و ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نسخه آمار کذب و غلطی است. منتهی به جای بالا رفتی این آمار، هر روزه به آمار دانلود و کپی اضافه می‌شود.

  • اگر میزان دانلود‌ها و کپی‌ها نیز در نظر گرفته شود این آمار به چه رقمی می‌رسد؟
دانلود‌ها و کپی‌های غیر مجاز تقریبا حدود ۱۵-۱۰ برابر فروش است. دو تا سه میلیون آمار دانلود داریم. چرا نباید آلبومی بفروشد ولی به راحتی دانلود شود و در ماشین و … گوش داده شود؟ متاسفانه این‌ها عوامل ورشکستگی موسیقی و ضربه زدن به بدنه ان است. من به عنوان یک تهیه کننده از این اوضاع نابسامان ناراحتم.

  • باوجود این همه آلبوم باز هم شرکت‌ها ورشکسته خواهند شد؟
اصلا این طور نیست که فکر کنید این همه آلبوم همگی آلبوم‌هایی خوب هستند و می‌توانند جذب سرمایه کنند. خواننده‌های آلبوم اولی معمولا باید خودشان برای آلبومشان هزینه کنند، حتی برای پخش آن نیز باید هزینه کنند تا شرکتی آن را پخش کند. خواننده‌ای که آلبومش ۲-۳ هزار نسخه می‌فروشد، معلوم است که با وجود هزینه‌هایی که کرده، ضرر می‌کند. چون از ترانه گرفته تا تنظیم و آهنگسازی و تولید و تکثیر و … همگی هزینه بر هستند. برای یک آلبوم معمولی ممکن است ۶۰ میلیون هزینه شود ولی ۲-۳ هزار نسخه بفروشد که مبلغی حدود دو میلیون عایدش می‌شود. مابقی که ۵۸ میلیون بوده، ضرر می‌شود. این‌ها رقم‌هایی هستند که وجود دارند. در ازای این ما خواننده‌هایی داریم که صدا و استعداد خوبی دارند ولی نادیده گرفته شده و به دلیل نداشتن هزینه تولید آلبوم، از این سیستم حذف می‌شوند. کوچک شدن عرصه موسیقی به نفع هیچ کس نیست بلکه به ضرر همه است. متاسفانه ما اتحادیه‌ای نداریم که از این صنف حمایت کند. همه به فکر ضربه زدن به هم و سود بردن خودشان هستند. خودمان دست به دست هم داده‌ایم و می‌خواهیم موسیقی را نابود کنیم. مثل کسی می‌مانیم که در قایق نشسته و دارد آن را سوراخ سوراخ می‌کند. نمی‌داند که دارد به خودش ضربه می‌زند. دوستان بسیاری شکایت می‌کنند که چرا شرکت «آوای فروهر» پول‌های کلان به خواننده‌ها می‌دهد و دستمزد نجومی به خواننده می‌دهد. چرا حقوق مادی معنوی آلبوم را به خواننده واگذار می‌کند؟

  • چه جوابی برای آن‌ها دارید؟
خوب ما طرز فکرمان این است. خواننده نباید دغدغه مالی داشته باشد. باید خیالش راحت باشد تا بتواند کار کند. اگر فردای روزگار نتوانست با من کار کند، خودش به تنهایی بتواند از پس خودش برآید. بتواند کنسرت بگذارد و آلبوم منتشر کند. نه اینکه برای رضایت من دست به هر کاری بزند تا برای همکاری او با دیگران رضایت نامه صادر کنم. خواننده باید در آمد حرفه‌ای داشته باشد و دستمزد حرفه‌ای بگیرد. نمی‌توانی به خواننده رقم کمی بدهی و توقع بالا داشته باشی. در بازیگری حرفه‌ای، در بازی فوتبال و کلا در هر چیز حرفه‌ای باید وضعیت به این منوال باشد.

  • یک آلبوم نرمال در شرایط کنونی چقدر هزینه دارد؟
یک تراک خوب بین ۲-۳ میلیون هزینه برای تولید و تنظیم می‌برد. هزینه یک آلبوم با دارا بودن ۱۰ قطعه چیزی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون هزینه می‌برد. چون تهیه کننده بابت چنین چیزی هزینه نمی‌کند، خود خواننده دست به کار می‌شود و با قیمت کمتری آلبوم را می‌بندد و به خورد مردم می‌دهد. این آلبوم‌ها معمولا هم توسط شرکت‌ها خریداری نمی‌شوند. برای اینکه شرکت‌ها توقع کار خوب دارند. باید پول خوب داد تا کار خوب شنید. اما سوالی که من دارم این است که چرا پول خوب نمی‌دهید که کار خوب تحویل بگیرید؟ طرف به ازای ۱۰۰ هزارتومان یک ترانه بسیار ضعیف تهیه می‌کند و آن را با یک موسیقی دم دستی می‌سازد و وارد بازار می‌کند. هنرمند را باید ساپورت مالی کرد. وقتی ما این کار را می‌کنیم از ما خرده گرفته می‌شود. بعضی‌ها از این شکل حمایت کردن ما خوششان نمی‌آید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

خسته نباشید
اکه میشه یه مصاحبه هم با امیر ثالثی انجام بدید
آلبومش در راهه
بی صبرانه منتظر آلبوم امیر ثالثی و فرزاد فرزین ام

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

سلام .... ممنون
بی صبرانه منتظر فیلم های کنسرت مازیار فلاحی عزیز هستم.
فیلم های کنسرت مازیار عالیییه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

کاش آقای حاتم پور یه خبر از آلبوم فرهاد جواهرکلام میداد که کی میاد ظاهرا از گوشه کنار شنیده میشه که ترکونده.منتظر می مونیم ببینیم چه کرده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

والا من که یادم نمیاد گفته باشن توی کنسرت فرزاد فرزین, قراره "آلبوم" شلیک اجرا شه! از اول گفته بودن یکی دو آهنگ از آلبوم شلیک اجرا میشه, که همینطورم شد! تیزر آلبوم رو هم توی سالن پخش کردن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

آره،آقا اکه میشه یه مصاحبه با امیر ثالثی انجام بدید

اکه تو آلبومش از آهنک هایی که تا حالا خونده فاصله نکیره،احتمالا میترکونه،البته اکه تبلیغ کنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

lotfan dvdie concertaye FARZAD FARZIN ro ham bir0n bedin

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

فیلم کنسرت مازیار فلاحی پسر خیلی خوبه مشتاقانه منتظرشم با تشکر از موسیقی ما

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

ey val kheili khube vali hamin aghaye hatampour ham shayad ye ruz mese hame beshe

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

باید به چنین شرکت ها و مدیران روشن فکری که متأسفانه تعدادشون انگشت شماره...! افتخار کرد...
امیدوارم رفتار بچه گانه ی حسادت از بین بعضی ها پاک بشه و روز به روز شاهد پیشرفت روزافزون موسیقی، آبروی یک ملت، باشیم...!

g.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

ای کاش کنسرتا میومد بازار ما که از کنسرت محرومیم...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

باز دم شما گرم که موندین و حمایت می کنید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

الان برا چی عکس رضا یزدانی رو گذاشتین ؟!
که دو نفر بیان بخونن؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

بی صبرانه منظره البوم دوم مازیار فلاحی هستم

و امیدوارم دوستان کمتر کپی کنن حداقل البومای خواننده های خوب و معروف بخرم مثل البوم رضا صادقی مازیار فلاحی حمید عسگری بنیامین خواجه امیری اصحابی محین یگانه و.......

و منتظره البوم جدید جهانبخش و علی اصحابی هستیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

امیدوارم آقای حاتم پور که نشون داده فکر بازی داره و انسان منصفیه به فکر معرفی یک پدیده به دنیای موسیقی هم بشه.
کارهایی که تا امروز کرده خیلی خوب بوده ولی جای خالی چنین حرکتی در پرونده ایشون حس میشه.
امیدوارم همیشه موفق یاشه .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

سلام

همین اقای حاتم پور من می خواستم راجبش بگم نمی دونم درسته یا نه

تو تبلیعات کنسرت ابان فرزاد فرزین که یکی از اسپانسراش همین شرکت

اوای فروهر بود نوشته بود با اجاری البوم جدید شلیک...

اما تو خود کنسرت فرزاد فرزین گفت اصلا ما مجوز اجرای شلیک رو

نداشتیم.بعد از کنسرت هم ایشون اعلام کردند از هوادارام معذرت

خواهی میکنم چون اصلا شلیک مجوز اجرا نداشته و دوستان برای

تبلیعات همچین چیزی نوشتن...

البته میگم کنسرت فرزاد فرزین در ابان چند اسپانسر داشت.

اگر این درست باشه انقدر هاهم به فکر موسیقی نیستن اقای

حاتم پور و سود وضرر هم براشون خیلی مهم بوده که تبلیعات

دروغ کردن

بازهم میگم این کنسرت چندین اسپانسر داشته تا اون جایی که که

من میدونم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

لطفا نظر منو بگذارید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

ممنون از تصحیح عکس
موفق باشید !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

vaghean bayad be sedaghate in tahiye konande hedye dad ke in ghadr negahe khoob be bazare mosighi dare,
r

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

سلام
من یه سوال مهم دارم لطفا راهنمایی کنین
من الان میتونم مثلا البوم کما2 حمید عسگری رو کپی کنم؟-چون که چند سال از مدت انتشار البوم میگذرد؟
یعنی این حقوق کپی رایت مدت زمان داره؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

سلام.من خواننده جوانی هستم که هزینه تولید آلبومم رو ندارم.البته چن تراک رو آماده کردم اما دیگه کم آوردم.میخوام از آقای حاتم پور کمک بخوام واسه البومم.قول میدم همه جوره جبران کنم.پیش هرکس هم بخوان تست صدا میدم چون اجرای زنده خوبی دارم.منتظرم

سه شنبه 11 تیر 1392 - 12:23

سلام من قصد خوندن یه تک آهنگ رو دارم تا راهم باز بشه برا آلبوم دادن ، اما این روزها برا منی که تازه شروع کردم و تجربه ندارم پیدا کردن یه تیم خوب و صادق که آهنگسازی و تنظیم و ..... رو برام انجام بدن مشکله ، خواهش میکنم من رو راهنمایی بکنید به اشخاصی وصل کنید ممنونم - خوزستانی هستم

دوشنبه 9 دی 1392 - 18:40

...بااین کارت بلیط های کنسرت روقیمتش رو بردی بالا این استعمار نیست؟توکه حرف میزنی چرا فشار رو در اخر روی مردم میاری ؟جوابتو میشنوم حرفم با سندو مدرکه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هنرمند نباید مورد استثمار و استعمار تهیه کننده قرار بگیرد | موسیقی ما