برنامه یاد بعضی نفرات
 
حال و هوايي اسپانيايي
نگاهی به آلبوم مدارا با صدای شهرام شکوهی
حال و هوايي اسپانيايي
  • محمود توسلیان
موسیقی ما - وقتی شهرام شکوهی با مدارا از راه رسید، خیلی‌ها با اتکا به خرد تاریخی خود، ناخودآگاه یکبار دیگر گوشش دادند و دیدند که باید یکبار دیگر هم بشنوند. ناگهان خود را و زندگی خود را در آینهٔ صدای زبر و بی‌مهابای شکوهی دیدند. این شد که خیلی زود از شرق و غرب و شمال و جنوب پر شد از مدارا.

شاید خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند، قطعاتی با این حال و هوا و شمایل در بین عموم راه پیدا کند، اما صمیمیت در صدای خش دار شهرام شکوهی تاثیر گذار‌تر از آن بود که بخواهند نشنیده‌اش بگیرند.

آلبوم مدارا با استفاده غالب از گیتار حال و هوایی اسپانیایی دارد که اتفاقا جنس صدای خواننده‌اش به موازات موسیقی حرکت می‌کند و اتفاقا همین همنشینی است که ما را با محصولی یکدست روبرو می‌کند و احتمالا همین یکدستی است که دل شنونده را برده است. اما بی‌شک این استنتاج نمی‌تواند دلیل اصلی موفقیت این آلبوم باشد.
علاوه بر وی‍ژگی‌های موسیقایی اثر، باید به جنس صدای متفاوت شکوهی هم اشاره کرد. صدای این خواننده که به گفتهٔ خودش سال‌ها برای تربیت آن کوشیده و یک شبه به اینجا نرسیده است. خشونت و بدویت موجود در حنجره شکوهی سبب شده است که موازنه‌ای روحی میان شنونده ایرانی و آن جنس از صدا برقرار شود.

 جهانی که شکوهی در آلبوم مدارا ترسیم می‌کند، به واسطهٔ بیان آرکائیک در شعر‌ها و نوستالژی ذاتی ما ایرانی‌ها، شنیدن آلبوم مدارا را برای ما خوشایند می‌کند. اما به نظر نگارنده پاشنهٔ آشیل شکوهی و آلبومش همین ترانه هاست.

ترانه‌های مدارا به لحاظ کیفی ومحتوایی قدم در راه تکرار می‌گذارند و توانایی آن را ندارند که تصاویر تازه‌ای از ذهن و جهان سرایندگان به شنونده‌اش ببخشد. پس به تدریج این ترانه‌های به ظاهر ساده از ذهن بیرون می‌رود وتن‌ها صدای خواننده است که در خاطره‌ها می‌ماند.

تلاش‌های آهنگساز برای ملودی‌پردازی و خلق جملات متفاوت و منطبق بر ویژگی‌های موسیقی ایرانی امتیاز ویژه‌ای به کلیت اثر بخشیده است که به ناخودآگاه هر ایرانی راه پیدا می‌کند.

مدارا به عنوان اولین اثر یک مولف به نام شهرام شکوهی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در چنین شرایطی است که هنرمند باید در ادامه مسیر خود با در نظر گرفتن بسیاری از چیز‌ها به سمتی پیش برود که گام دومش در امتداد گام نخست باشد و به نحوی مسیر سپری کند که بتواند پاسخگوی توقع ایجاد کردهٔ اولیه باشد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

هه خندم میگیره به این البوم رو نقد میکنن میگن عالی و پرچم سفید رو نقد میکنه میگه افتضاع اخه کسی نقد میکنه که خودش خواننده یا سررشته ای داشته باشه منم می تونم نقد کنم بگم این بد اون خوبه تویی که نقد میکنی اول خودت رو نقد بکن ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

اولا این آلبوم چه ربطی به چاوشی و پرچم سفید داره؟

بعدشم اون شخصی که پرچم رو نقد کرد یکی دیگه بود نه این آقا!

سوما شما که منتقد عیب های این آلبوم رو بگو واسمون

خوبی شما؟ ردیفی؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

این نقد!!!!!!!!!!!! در شان سایت موسیقی ما نبود با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

آلبوم خوبی بود ولی جز همون دو آهنگ مدارا و دل دیوونه ، بقیه آهنگ ها و مخصوصاً شعرها چنگی به دل نمیزد!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

واقعا فوق العاده بود آلبومش .. هم صدا هم آهنگسازی و هم شعرای آلبوم .. مخالفم با اون قسمت از نقد که گفت شعرای آلبوم طوری نبودن که بخواد ماندگار باشه .. به نظرم شعرای آلبوم هم عالی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

تو تا حالا Gipsy king گوش کردی؟؟؟!!!
میدونی وکال برداشتن یعنی چی؟؟؟؟!!!
ملودی بلدی چیه؟؟؟؟ یا کلا چند تا کلمه شنیده بودی خواستی همشو یه جا بگی!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

من لینک این نقد رو گم کردم واسه این دیر جواب دادم با عرض پوزش
بنده از سن 8 سالگی به آثار جیپسی گینگ گوش میدادم
اونایی که خیلی ادعا دارن ترک Gampana از آلبوم Love & Liberte.1993 از جیپسی رو دانلود کنند و با آهنگ جادو چشمات مقاسه کنند اگه تفاوتی فهمیدن به من بگن
ممنوون میشم از لطف شما طرفداران خواننده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

نه فقط چاوشی خوبه...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

اولا موئدب باش,دوما قبل از اینکه دهنو واکنی به عالمو آدم بتازی,نگاه کنببین اسم منتقد چیه,اسم این منتقد با اون یکی فرق میکنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

فقط میتونم بگم شهرام شکوهی عزیز فوق العاده اس س س س س س.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

بذار بگن افتضاح!
فراست ی هم به جدایی نادر... میگه افتضاح!
منتقدا این جور جاها عیارشون مشخص میشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

این البوم خیلی ساده بود و به نظرم واسه سادگی بیش از حد و شاعر ساده و... گرفت و گرنه ها ها ها کردن مثلا تحریری بد کاره جدید نیست. یه نکته دیگه هم تلفیق موسیقی اسپانیایی با آواز ایرانی بود که خیلی بد بود اما نوع آوری داشت و همین طور صدای خش خواننده که شبیه هیچ فردی نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

علاوه بر اینکه آلبوم، عالیه،متن شما هم عالیه محمود جان

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

واقعا خیلی زحمت کشیده رفته ملودی های Gipsy king رو برداشته حتی یه بار دیگه هم اجرا نکرده وکال رو برداشته صدای خودش رو گذاشته همه هم میگن ملودیش خوبه!!واقعا جای تأسف هست . . . !!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

صد در صد بهترین آلبوم پارسال بود. برای مردمی که از شنیدن به موسیقی و صدای تکراری خسته شدن ، صدای شهرام شکوهی مثل یه هوای تازه بود...
ترانه ها هم با این که نسبت به ملودی و اجرا ضعیف تر بودن ولی به اندازه خودشون خوب بودند.
امیدوارم شهرام شکوهی در آلبوم بعدیش هم موفقیت بی نظیر مدارا رو تکرار کنه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

وااااااااااای!!!!!خوبی تو؟میزونی؟کجای این ملودی ها شبیه ملودی های جیپسی کینگه؟واقعا چه شباهتی بین اینا دیدی که این حرفو زدی؟!!!!!واقعا جای تاسف داره!
هر چند البوم انقد خوب بود که با این حرفا از ارزشش کم نمیشه!
مرسی موسیقی ما

ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

نوع اوری ؟!؟!؟!؟! بر خلاف شما من فکر میکنم مردم ما دنبال موسیقی با اصالت ایرانی میگردن اما تو این اشفته بازار موسیقی ما کمتر پیداش میکنن و شهرام شکوهی دقیقا داره کاری رو میکنه که از یک خواننده انتظار میره و اگه همینطور بتونه ادامه بده بدون شک ماندگار خواهد شد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

تازه یادتون افتاده البوم مدارا رو نقد کنید؟ این البوم که مال عهد بوقه.در مورد البوم باید بگم فقط 2 تا اهنگش قشنگ بود اونم اهنگ گل و خار و لیلی و مجنون بود و بقیه ی اهنگاش یا متوسط به پایین بودن یا ضعیف.بعدشم اینکه صدای شهرام شکوهی گوش ادم رو خسته میکنه و ادم زود از صداش زده میشه چون بی جهت همش چه چه میزنه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

قبول کنیم که محسن چاووشی انقدر اسیر تکرار شده که بجز طرفدارای تعصبیش هیچکس نمیگه خوبه............ما خواننده ای میخوایم مثل فرزاد فرزین یا احسان خواجه امیری که همیشه روبه جلو حرکت کنن یا مثل شهرام شکوهی که سبکی نو ارائه کنه..............

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

در پاسخ به amin :

دوست عزیز.اتفاقاً محسن چاووشی هرگز اسیر تکرار نشده.شما اگر درست به آلبوم پرچم سفید گوش میدادی تفاوت رو بطور بسیار واضح احساس می کردی.نمی تونم بگم به پای آلبوم ژاکت می رسید اما اثری درخور و شاسته بود.
طرفدار تعصبی هم معنایی نداره. اینکه هر چیزی خواننده بخونه بگی به به و چه چه! من دیدم خیلی از طرفدارای محسن کارهاشو نقد کردن.حتی اون دو آتیشه ها !

در مورد اینکه "ما" خواننده ای می خوایم... این ما رو از طرف کی داری میگی؟ مسلماً طرفدارای محسن از همه بیشترن.پس "ما" ، اونها هستند.یعنی می خوای بگی کسی محسن رو نمی خواد؟؟؟!!! یعنی همه میگن محسن بده؟؟؟؟

فرزاد فرزین رو به عقب حرکت کرد.آلبوم شانس بمراتب بهتر از آلبوم شلیک بود.چه از لحاظ شعر و چه آهنگسازی و فضای آلبوم.شانس تو دو روز اول تمام شد و به پخش دوم رسید. فقط تو روز اول بیشتر از 350000 نسخه فروخت!

شهرام شکوهی اول راهه.نمیشه قضاوت کرد.باید دید تو کار جدیدش چه می کنه.

در مورد احسان باهات موافقم. همیشه رو به جلو حرکت کرده و یه سر و گردن از همه بالاتره.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

همه ی آهنگاش بی نظیر بود..صدای شهرام شکوهی واقعا به دل می شینه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

ببخشید ؟ خشدار ؟! کجای صدای ایشون خش داره ؟
تنها آهنگ قشنگش مدارائه(که تازه شاید چون کلیپ کرده بودنش و داده بودن ماهواره).اونم با اغماض.به قول دوستمون بی جهت چهچهه می‌زنه.نه تو تو این آهنگ ٬ هم تو بقیه آهنگا.
ملودی آهنگای هم خیلی نخ‌نما هستن و اگر هم اینو درنظر نگیریم بسیار تحت تاثیر ترانه‌های سطحی قرار می گیرن.تازه درسته که حال و هوای اسپانیش داره به قول شما؛ ولی خب یکی در میون میشه تکنو و ترنس!!
درکل پتانسیل بالایی دارند و بالقوه کردن این پتانسیل منوط به استفاده کردن از ترانه های مناسب (مجبور نیستن خودشون ترانه بگن)٬ ملودی های خلاقانه تر و استقاده کردن به جا از تحریر‌های سنتی است.باید صبر کرد و دید که آلبوم پاییزشون چطوری می‌شه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

باید خدمت اقا سهیل عرض کنم اولا اسم اهنگ campanaاست نه gampana!دوما شما برو سه سر به خبر گذاری پانا بزن تو مصاحبش میبینی که خودش گفته چون این ملودی رو دوست داشت،دوست داشت این اهنگ ررو بخونه.پس ادعا نکرده که کارخودش بود!

پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 11:03

یهترین خواننده ایران شهرام شکوهی باسبک جدید اومد وخیلی خیلی زود توی دل مردم جاگرفت .............کجای صدای این خواننده خشداره لطفا مزه نریزید حرف بی خود نپرونید ..........خدایش به صدای چاووشی باید گفت خشدار نه شکوهی ....بهتر از صدای شکوی توی دنیا وجود نداره .....واین مطمئنم که البوم و اهنگ های بعدی اقای شکوهی هم بدون شک پرفروش و زیبا خواهند بود .....طرفداراش هم دارن روز به روز بیشترمیشن هرجامیرم حرف از اقای شکوهی ....و صد در صدکار هاو صدای اقای شکوهی ماندگار هست وخواهد ماند شرط میبندم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حال و هوايي اسپانيايي | موسیقی ما