برنامه یاد بعضی نفرات
 
 «باروک تا مدرن»، چرا؟
نقدی برآلبوم «باروک تا مدرن» اثری از محمد لامعی برای گیتار
«باروک تا مدرن»، چرا؟
  • مهدی رفعتی | کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه
موسیقی ما - اصولا آندسته از آثار هنری که نگاهی تاریخی به یک سیر تکامل را مدعی می‌شوند، قبل از هر چیز مجری اثر مشخصا باید به کار خود و موضوعی که پیش کشیده اشراف داشته باشد. در اثر «باروک تا مدرن» اولین چیزی که یک مخاطب فنی موسیقی به دنبال آن خواهد بود سیر پیشرفت و تکامل آثار، تطابق و تضادهای آن دوره از تاریخ و همچنین تغییرات ساخت آثاردر طول دوران مورد تحقیق مولف بوده است....

 در هنر موسیقی زمانی که راوی اثر یک ساز سلو می‌باشد، تفاوت تاچ نوازنده در دوارن مختلف مطرح است. اتفاقی که در این آلبوم نیفتاده و این ایراد از مولف و نوازنده نیست بلکه به نوعی کم دقتی در انتخاب عنوان اثر است. وقتی این مجموعه را می‌شنویم با قطعاتی مواجه می‌شویم که از نظر ساختار فواصل و نوع احساسهایی که در درون هر اثر هنری وجود دارد به نوعی یکنواختی می‌رسیم. یعنی اینگونه نبوده که از باروک تا مدرن قطعات دارای تنوع از حیث ساختار و تکنیک باشند.

نوع انتخاب قطعات و اثر آهنگسازان در این مجموعه بیشتر از آثار رمانتیک بوده است. منظور دوره رمانتیک نیست بلکه اتمسفر آثار رمانتیک است.

لامعی که تجربه اجراهای گروهی و تکنوازی را بسیار داشته است، از پس اجراهای آلبوم به خوبی برآمده است.

اجرا‌ها با دقت و سلامت انجام شده و نوازنده به کار خود مسلط بوده است اما از حیث تاچ با بیان شخصی محمد لامعی در اجرای آثار مواجه هستیم که خود نقطه قوت این اثر سولیستی می‌باشد.

در مجموع مسایل ذکر شده از قبیل اجراهای سالم، احساس یکدست حاکم بر کل مجموعه و به گونه‌ای هدفمند بودن رپرتوار در این آلبوم است. رپرتوار مجموعه‌ای است هدفمند با یک شروع، خاتمه و جریانی برای رسیدن به هدفی نهایی که خصلتی است در مجموعه‌هایی که بیشتر جنبه‌های آکادمیک و تحقیقی دارد، بایستی رعایت شود.

تن‌ها نقطه ضعف اثر انتخاب همانگونه که اشاره شد عنوان مجموعه است چه بسا اگر در انتخاب عنوان با توجه به مضمون قطعات دقت بیشتری شده بود، می‌شد این مجموعه را موفق‌تر از این‌ها دانست چرا که آثار از آهنگسازان دوران باروک تا مدرن انتخاب شده اما شباهت کاراک‌تر در اکثر قطعات آلبوم با عنوانی که انتخاب شده مطابقت ندارد.

اگر مثلا عنوانی چون قطعات رمانتیک از باروک تا مدرن انتخاب می‌شد، مفهومی در خور توجه بیشتر برای این مجموعه بود اما بقیه نقاط قوت اثر باعث می‌شود که این مجموعه در آرشیو موسیقی تحقیقی آکادمیک جایگاه مناسبی دست یابد.

باروک تا مدرن یک آلبوم کلاسیک است که شامل مجموعه‌هایی شنیدنی از موزیسین‌های مختلف است که توسط این نوازنده گیتار کلاسیک اجرا شده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «باروک تا مدرن»، چرا؟ | موسیقی ما