از مداحي تا خوانندگي
یادداشت های هفتگی؛
از مداحي تا خوانندگي
  • میثم یوسفی | منتقد موسیقی

موسیقی ما - در تاریخ ایران همیشه برهه هایی بوده که یک اتفاق سیاسی-اجتماعی، مستقیما تاثیر عمیقی روی فرهنگ جامعه گذاشته است. در تاریخ معاصر ایران مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد، انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله، همه سرآغاز اتفاقات مختلف فرهنگی یا اتمام و تغییر ذائقه های متفاوت فرهنگی را با خود به همراه داشته اند. این سرفصل های فرهنگی زمینه های مختلفی را شامل می شوند؛ ادبیات، سینما، موسیقی، تئاتر... و حتي مداحی ... و عزاداری. در جامعه ی مذهبی و عمدتا شیعه ی ایران، عزاداری امام حسین (ع) و مداحی برای عزای عاشورا یک سرفصل فرهنگی-اجتماعی ست. در این یادداشت بنا ندارم نگاه تاریخی به مداحی و عزاداری داشته باشم، اما تاثیرات متقابل مداحی و موسیقی در سالهای اخیر اتفاق مهمی بوده که قابل بررسی ست. با اتمام جنگ ایران و عراق، خیلی از چیزها تغییر کرد. آهنگران و کویتی پور دیگر بنا نبود حماسه سرای جبهه ها باشند و به طبع به سمت مداحی متمایل شدند. اما علایق قدیمی کویتی پور به موسیقی که بارها در مصاحبه هایش از آن یاد کرده ناخودآگاه او را به سمتی کشید که اولین آلبوم های مداحی و موسیقی پاپ غریبانه ی او شد. وقتی موسیقی با اشعار حماسی همراه شد دیگر قرار نبود فقط به سر و سینه ات بزنی. می توانستی در اتومبیل شخصی ات بنشینی و با چیزی مثل غریبانه حزن و اندوهت را همراهت داشته باشی.

البته که اگر جامعه به این مرثیه سرایی های مدرن نیاز نداشت اتفاق نمی افتاد و با استقبال مواجه نمی شد. تاثیری که موسیقی روی مداحی معاصر گذاشته هم کم تاثیر نیست. بسیاری از مداحی ها روی ملودی های معروف خوانندگان پاپ بوده، از شادمهر و حمید عسگری گرفته تا خوانندگان قدیمی تر، ترانه های معروفشان را در ورسیون مداحی هم می توانند بشنوند. البته اولین و معرویف ترین خواننده ای که از لحن و تم و ملودی مداحی در آثارش به خوبی استفاده کرد، همان خواننده ای است که در نظرسنجی ماندگارترین ترانه های ایرانی در یکی از شبکه های ماهواره ای، اول شد.

اما مهم ترین تاثیری که مداحی روی موسیقی و جامعه ی ما گذاشته، استفاده ی فراوان و حتا سوءاستفاده ی خواننده ها از ملودی ها، تحریرها و فرم خواندن نوحه ها بوده است. رضا صادقی، محسن یگانه، بنیامین بهادری، احسان خواجه امیری، علی لهراسبی، مازیار فلاحی، حمید عسگری، محمد اصفهانی، علی عبدالمالکی، علی اصحابی، مجید خراطها، مرتضی پاشایی و ... معروف ترین خواننده هایی هستند که هرکدام به نحوی و کم و بیش از تم مداحی ها در کارهایشان استفاده کردند. البته که بنیامین و رضا صادقی پیش از خوانندگی به مداحی می پرداختند و بعد از آن هم بارها ارادتشان به مداحی را ثابت کردند. باز دمشان گرم که تکلیفشان با خودشان مشخص است. ادامه این اسامی خواننده های غیر مطرح فراوانی ست که با سوءاستفاده هایی سخیف فقط یک تم و ملودی زیبا را که می توانست بهانه ی خوبی برای عزاداری باشد، با ترانه ی مبتدیانه‌ عاشقانه ای، تبدیل به زباله کردند.

منبع: 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سعید
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

علی عبدالمالکی که قبلا خودش هم گفته بود که قاری و موذن بوده و همیشه از ائمه حمایت کرده

meysam1991
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

واقعا مطلب عجیب و غریبی بود. این خواننده هایی که اسم بردید کاراشون چه ربطی به نوحه و مداحی داره؟
مگه هر کس غمگین و احساسی بخونه میشه مداح؟؟؟
اتفاقا دقیقا برعکس گفتید مداح ها از ملودی های این موزیسین ها در کارهاشون استفاده میکنن نه اینا از مداحی ها!!
میتونم نزدیک به 20 تا لینک بذارم راجب مداحی هایی که از آهنگهای این خواننده ها کپی شده

mohammad
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

فکر می‌کنم فقط توی ایران دیده می‌شه یه نفر با ریتم هاوس، ترنس یا تکنو میاد از جدایی می‌خونه... به نظر من این خوندن غم روی ریتم تقریبا از فرهنگ مداحی گرفته شده (مخصوصا فضاهای سینه زنی‌ شور)

127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

vaghean harfe dorostiye merci

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

دوست عزیز یه بار دیگه بخونین چی نوشتم بعد در خدمتم!
«ادامه این اسامی خواننده های غیر مطرح فراوانی ست ...»
توجه کردین؟ خواننده‌های غیر مطرح فراوان...

ایلیا
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

ببخشید محمد اصفهانی کجا و کدوم شعرو به زباله تبدیل کرد
من زاده ی علی مرتضیایم...
دل آسمان خون چکان شد ازین غم...
ماه قریبستان و...
آلبوم اگه اشتباه نکنم گلچین محمد اصفهانی رو حتما گوش بدین
یا آلبوم سلام آقا کجای ملودیاش مبتدیانه بود

حامد
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

این که از چاووشی بین این خواننده ها اسم نبردی هم بامزست !

127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

به نظرم درست نوشتید اصل موسیقی ایرانی از موسیقی تعزیه و نوحه خوانی و ... است. ولی این خواننده ها از این موضوع سو استفاده کردن وبه ابتذال کشوندن به نظرم ارشاد نباید به خواننده هایی مثل یگانه و عسگری و بنیامین و این دست خواننده ها که فقط بلدن دخترهای 14و15 ساله رو راضی کنن مجوز کاربده چون موسیقی ایران زمین رو به ابتذال کشوندن و در ضمن موسیقی کشورهای دیگر رو هم قاطی کردن تا یک چیزی از اب دربیاد

Mr.FranK
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

مثلا آقای چاوشی قبلا نوحه میخوندن؟
در سبک راک پاپ؟

Mr.FranK
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

دوست عزیز نکته اول اینه که اگر حرفتون درسته و خودتون قبولش دارید پس پاش وایسید و با نام نظرتون رو ارسال کنید...

دوما هرکسی باید مجوز کار داشته باشه و این انتخاب مردمه که تعیین میکنه چه کسی بمونه و چه کسی بره...

سوما مگه ما چند نفر دختر 14-15 ساله تو این کشور داریم که این افراد اینهمه طرفدار دارن و تمام کنسرتهاشون مملو از جمعیته!

چهارمن تلفیق یک علم در موزیک هست...موزیک که میدونید چیه؟

ایلیا
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

رضاصادقی الان هم برای نشون دادن عشقش به امام حسین،ادای نذر ماه رمضان و واسه دل مردم خوب شهرش مداحی میکند این موضوع برای قبل از خوانندگیش فقط صدق نمیکنه همین1هفته پیش شب عاشورا مداحی رضارو به طورزنده از شبکه شما پخش کرد
به نظرمن یکم برعکسه این مداحان هستن که توی مداحیهاشون ازریتم خواننده ها هم که شده استفاده میکنن و شعرخودشونو روی ریتم خواننده ها میذارن
یاعلی...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.