برنامه یاد بعضی نفرات
 
«وداع» به روایت سراج و میرزمانی
۷ و ۸ دی ماه با ارکستر سنتی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود؛
«وداع» به روایت سراج و میرزمانی
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «وداع» به خوانندگی حسام الدین سراج و آهنگسازی محمد میرزمانی با عنوان روایت موسیقایی عاشورایی ۷ و ۸ دی ماه با ارکستر سنتی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی این کنسرت، در نشست خبری که صبح امروز با حضور حسام الدین سراج، محمد میرزمانی و محمد حسن تفرشی مدیر برگزاری کنسرت در سالن کنفرانس برج میلاد برگزار شد، تفرشی درباره روند برگزاری این برنامه گفت: اجرای روایت موسیقایی عاشورا از دو ماه پیش طی جلسه‌ای با آقای سراج شکل گرفت و از‌‌ همان زمان مقدمات کار فراهم شد.

وی ادامه داد: این برنامه قرار است ۷ و ۸ دی ماه برگزار شود که امیدواریم در سالهای آتی نیز شاهد اجرای چنین موسیقی‌های مذهبی در این ایام از سال باشیم چرا که موسیقی مذهبی بخش قابل توجهی از موسیقی ایران را تشکیل می‌دهد.

در ادامه این نشست حسام الدین سراج خواننده موسیقی سنتی درباره این اجرا گفت: من معتقدم این قبیل برنامه‌ها از جای دیگری رقم می‌خورد و افرادی در این میان وسیله‌ای برای رقم زدن این اتفاق می‌شوند.

وی افزود: شکل گیری وداع بر اساس جلسه‌ای بود که بنده با برادران تفرشی داشتم و مقرر شد که کار در قالب یک ارکس‌تر سنتی و آواز و با توجه به فضای مذهبی کار در ایام محرم وصفر اجرای صحنه‌ای شود. به دنبال این تصمیم گیری اعضای ارکس‌تر با نظر بنده و آقایان می‌رزمانی و تفرشی انتخاب شدند که امیدواریم اجرایی درشان مقام والای امام حسین (ع) داشته باشیم.

سراج در ادامه با اشاره بخش آواز در این اجرا گفت: با توجه به اینکه تفاوتهایی در رنگ آمیزی بخش آهنگسازی ایجاد شده در بخش آواز تغییری بوجود نیامده است همچنین برای اینکه بخشی از کار در آلبوم وداع به صورت دکلمه است ما نیز در اجرای صحنه‌ای آن و بواسطه اینکه شیرازه شعر از دست نرود از وحید جلیلوند برای این بخش بهره بردیم.

این خواننده با بیان اینکه من با واژه مناسبتی برای چنین برنامه‌هایی مخالفم، بیان داشت: من معتقدم اگر کاری با دل انجام نشود جذابیتی نخواهد داشت چرا که اگر شعر و ملودی با حساسیت انتخاب شود قطعا دلنشین و پر مخاطب خواهد بود. ما خودمان کار وداع را بعد از ۷ الی ۸ سال توانستیم به انجام برسانیم.

وی با اشاره به دیگر آثار خود با تم مذهبی گفت: هم اکنون آلبومی را با عنوان مسیحا و با تم مذهبی در دست انجام دارم که قرار است به زودی در اختیار مخاطبان قرار گیرد اما به طور کلی برای انجام کارهای اینچنینی معتقدم که باید تشنگی لازم ایجاد شود.

در ادامه این نشست می‌رزمانی آهنگساز آلبوم موسیقی وداع و رهبر ارکس‌تر سنتی اجرای روایت موسیقایی عاشورایی نیز در این باره گفت: این اثر سال‌ها پیش در قالب یک آلبوم منتشر شده و هم اکنون سعی کردیم با تغییراتی در ترکیب سازبندی آن را به صورت صحنه‌ای اجرا کنیم.

وی بیان داشت: من سعی کردم رنگ آمیزی قطعات برای این اجرا به گونه‌ای باشد که بر غنای کار بیفزاید و ترکیب ارکس‌تر را به شکلی داشته باشیم که با آنسامبل‌های دیگر متفاوت باشد.

این آهنگساز با بیان اینکه تلاشم بر این بوده که ترکیب جدیدی از سازبندی در این اجرا ارائه دهم، اظهار داشت: در ارکس‌تر سنتی برای اجرای آلبوم «وداع» بیشترین نقش را نی و کمانچه بر عهده دارد ولی در کنار این دو ساز، سازهای بادی – چوبی و هورن را نیز به کار گرفتم.

می‌رزمانی که در این اجرا در جایگاه رهبر ارکس‌تر حضور خواهد داشت، ادامه داد: تاکید من در ساختار سازبندی این اجرا بر روی ساز هورن است چرا که صدای خاص عرفانی را به خوبی القا می‌کند که امیدوارم با این ترکیب کنونی بتوانم مسیر این آلبوم را تعیین کنم.

وی با اشاره به حضور نوازندگان پیشکسوت در ترکیب ارکس‌تر گفت: ما سعی کردیم از نامداران و پیشکسوتان عرصه موسیقی در ارکس‌تر بهره ببریم به گونه‌ای که علی رحیمیان مایس‌تر ارکس‌تر هستند و هنرمندانی چون علیرضا خورشیدفر، ظهرالدینی و قربانی و... نیز در کنارمان حضور دارند.

آهنگساز آلبوم موسیقی وداع با بیان اینکه شاکله اصلی موسیقی کشورمان، آیینی است، بیان داشت: تاریخ موسیقی کشورمان نشان می‌دهد که در لوای مذهب موسیقی بیشتر پیشرفت کرده و برخی ردیف‌ها از تعزیه گرفته شده و وارد موسیقی سنتی شده است اما به هر صورت شرایطی در هر کشور و جامعه‌ای پیش می‌آید که هنرمندان باید از آن بهره‌مندی لازم را داشته باشند.

می‌رزمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آسیب‌شناسی مداحی و آواز سنتی پرداخت و گفت: متاسفانه مداحی در کشور ما متولی ندارد که به نظر من باید یک صنف، انجمن و کانونی تشکیل شود که مداحان کشور را سازماندهی کند و آموزشهای لازم را به آن‌ها بدهد.

در پایان این نشست حسن تفرشی گفت: بلیت‌های این اجرا از فردا در سایت سی گذر و مراکز فروش با قیمت ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌گردد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «وداع» به روایت سراج و میرزمانی | موسیقی ما