برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهری تیموری «فاخته»
گفتگو با مهری تیموری «فاخته»
همه چیز از یک اتفاق ساده آغاز شد
لیا شیرازی: زمانی که برای اولین بار پوس‌تر آلبوم «بزن بارون» که دکلمه یک خانم بدون همراهی آوا و آواز و صدای خواننده مرد در ژانر موسیقی پاپ، پشت وی‌ترین فروشگاه‌های محصولات فرهنگی دیده شد، در کنار عجیب بودن، نشان از رخ دادن کورسوی اتفاقات خوب در عرصه موسیقی بود.این تفکر و جرات که «من به عنوان یک خانم می‌توانم اثری ارائه دهم که مطابق تفکر و اندیشه درونی‌ام است» از اندیشه خانمی برخواسته بود به نام مهری تیموری که با نام هنری «فاخته» آلبوم خود را منتشر کرده بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی ما تنها خانمی ست که موفق به انتشار آلبوم دکلمه در موسیقی پاپ به صورت مجاز شده است.
 
  •     راه تازه‌ای برای بیان احساسم می‌خواستم.
من مهری تیموری، فرزند سوم خانواده و متولد ۳۰ شهریور سال ۱۳۵۸ در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه و در حال حاضر ساکن تهران هستم. پدرم که نزدیک به ۴ سالی می‌شود برای همیشه از دستش داده‌ایم، بازنشسته ارتش بود و مادرم در حال حاضر معلم بازنشسته هستند. در خانواده‌ای فرهنگی بزرگ شدم و رشته تحصیلی‌ام ادبیات بود. به واسطه علاقه به این رشته از ۱۵ سالگی شروع به نوشتن کردم. در‌‌ همان دوران به علت رفت و آمد خانوادگی با هنرمندانی همچون کیانوش گرامی و رضا آشتیانی به هنر و بازیگری علاقمند شدم و در چند فیلم هم نقش‌های کوتاهی بازی کردم. با این حال، بازیگری تمام آن چیزی نبود که من از هنر و علاقه‌ام به این رشته می‌خواستم. شعر در وجودم ریشه قوی تری دوانده بود. به دنبال راه دیگری برای بیان احساسات درونی‌ام می‌گشتم و سرانجام یافتن این مسیر، راهی به سمت تولید و ساخت آلبوم دکلمه «بزن بارون» به سوی من باز کرد.
  •     ترانه‌هایم را دکلمه کردم و تشویق شدم.
همه چیز از یک اتفاق ساده آغاز شد. یک روز که برای سرودن تیتراژ یک فیلم به موسسه سینمایی رفته بود، به طور اتفاقی با آقای نیما نورمحمدی آشنا شدم و در طی آن گفتگو، شرایط برای تولید آلبوم دکلمه به آهنگسازی ایشان هموار شد. البته در ابتدا قرار بود، او صرفا روی یک ترانه برای تیتراژ آن فیلم موسیقی بسازد. به همین خاطر من هم چند ترانه به ایشان پیشنهاد دادم و با این هدف که ایشان بتوانند با اشعارم ارتباط بهتری برقراری کنند، سروده‌هایم را‌‌ همان جا دکلمه کردم و این نقطه آغاز و ورود من به این عرصه بود. در پایان آن مصاحبت، ترانه‌ها برای اجرا در آلبوم انتخاب شدند و در واقع تیتراژ آن فیلم که «انتقام» نام داشت به دست فراموشی سپرده شد. البته در این فیلم که به کارگردانی بهروز طاهری ساخته شده بود، بخش‌هایی رو دوبله کردم. ناگفته نماند که اگر تصور کردم صدای خوبی دارم و از عهده این کار بر می‌آیم، تقصیرش متوجه اطرافیانی است که من را برای اتمام و انتشار این آلبوم ترغیب کردند. به شخصه، نمی‌توانم از نگاه بیرونی نسبت به خودم، صدایم را ارزیابی کنم اما خوشحالم که استقبال از «بزن بارون» که اولین آلبوم دکلمه بدون آوا و آواز و همراهی صدای یک آقا در عرصه موسیقی پاپ بود، به من ثابت کرد که تا حدودی موفق عمل کرده‌ام.
 
  •     انتخاب نام مستعار «فاخته»
اشعار و ترانه‌های من پر از تنهایی و اندوه هستند و این شاید به احساس درونی‌ام برمی گردد و یا دلیلش این است که ناراحتی‌ها تاثیر بیشتری بر روحیه‌ام دارند. همیشه سعی کرده‌ام شکننده نباشم و مشکلات را تحمل کنم اما به هر حال نمی‌توانم منکر لطافت روح زنانه‌ام باشم؛ چیزی که در تمام اشعارم به چشم می‌خورد. در واقع من خودم را به تصویر می‌کشم؛ با‌‌ همان احساس، غم‌ها و شادی‌ها. ترجیح می‌دهم در ترانه‌هایم تنها یک زن باشم تا شبحی از هر جنس و اعتقادی. هنگامی که استارت ضبط آلبوم خورده شد، به فکر یافتن نامی افتادم که در کنار خاص و راحت بودن، نشان دهنده درونیاتم باشد چرا که معتقد بودم یک نام مستعار و ساده می‌تواند باعث برقراری ارتباط بهتری با مخاطب شود. نام «فاخته» را به این خاطر انتخاب کردم که شخصا به این پرنده علاقه خاصی دارم؛ پرنده‌ای که با وجود آرامش، تنهایی و اندوهی که در چهره دارد، سمبل آواز خوش در فصل بهار است.
  •     تمام تفکرم این بود که «من» باشم.
در آلبوم اول از اشعار خودم استفاده کردم زیرا احساس می‌کردم، بهتر از سروده دیگران روی صدایم می‌نشینند. به هر حال آن‌ها از احساس شخصی و درونی‌ام برخواسته بودند و اینگونه بهتر می‌توانستم معنا و مفهومشان را به شنونده‌ها منتقل کنم. البته قبول دارم که به واسطه این مساله، تم تصویری آلبومم تقریبا سیاه و منفی شد اما از آنجایی که در آلبوم اول ترجیح می‌دادم، «من» باشم؛ بدون نقش و ریا، به این نتیجه رسیدم،‌‌ همان سروده‌هایی را اجرا کنم که با آن‌ها ارتباط قلبی برقرار کرده‌ام. معتقدم تصنعی اما زیبا حرف زدن، شاید در یک لحظه مخاطب را درگیر کند اما نمی‌تواند تاثیر قطعی و اساسی به جا بگذارد. می‌خواستم‌‌ همان سروده‌هایی را اجرا کنم که متعلق به روح و ذهن من هستند. البته برای آلبوم دوم احتمال دارد به جزء خودم از ترانه چند نفر دیگر هم استفاده کنم و صحبت‌هایی هم در این زمینه شده است که پس از به نتیجه رسیدن نام این دوستان عزیز مطرح خواهد شد. این دوستان هم تفکر و نگاهی شبیه به من دارند و جای کار با یکدیگر وجود دارد. برای برقراری ارتباط با ترانه این عزیزان سعی کردم از قطعاتی با تصاویری که در ذهن خودم بود، استفاده کنم و در واقع صرفا نوع کلام و لحن بیان واژه‌ها تغییر کرده است وگرنه باز هم من خودم هستم؛ با‌‌ همان دیدگاه، اندیشه و تفکر.
  •     این آلبوم برخورد‌ها و پیامدهای متفاوتی برایم داشت.
پس از انتشار آلبوم، پیغام‌های زیادی با موضوع تبریک دریافت کردم البته برخوردهای منفی و‌گاه منتقادانه هم کم نبودند. گاهی از زن بودنم ایراد گرفتند که نباید وارد عرصه هنر می‌شدم و برخی نیز به غمگین بودن قطعات معترض بودند. به هر حال، چه محبت‌ها و چه مخالفت‌ها، هر دو را بر دیده منت گذاشتم و خوشحال هستم که هنوز در این مسیر فعالم. می‌توانم بر این ادعا صحه بگذارم که در این راه با تلخی و سختی‌های زیادی مواجه بودم. نه اسپانسری و حامی مالی وجود داشت و نه حمایت معنوی می‌شدم. البته تلخی‌ها را به شیرینی رسیدن به هدف بخشیدم اما کم نبودند کسانی که ساز مخالف زدند و سنگ سر راهم گذاشتند و این‌ها خاطره سازان سختی‌های این مسیر شدند. هر آنچه از این آلبوم برای من حاصل شد، نتیجه تحمل و تلاشم بود. در هر کاری، مخالف مسیر آب حرکت کردن، سخت و طاقت فرسا است. زمانی که این آلبوم تکمیل شد، از چند جهت زیر فشار بودم. دلهره گرفتن مجوز و رفع تغییر و ایرادهای احتمالی آرام و قرار را از من گرفته بود چرا که این آلبوم برعکس موارد مشابه خالی از صدای آقا به عنوان همخوان بود. از سوی دیگر، عدم استفاده از اشعار کلاسیک فارسی کار را کمی سخت‌تر کرده بود. به هر حال من می‌خواستم کار جدید انجام دهم و خوشحالم که به هدفم رسیدم.
  •     برنده مسابقه برنامه «خانواده» شدم.
در برنامه «خانواده» شبکه یک سیما با اجرای آقای هرمز شجاعی مهر، مسابقه‌ای با مضمون بهترین مناجات برگزار می‌شد. من هم تماس گرفتم و دست نوشته‌هایم را به عنوان مناجات خواندم. وقتی با من تماس گرفتند و گفتند که در این مسابقه برنده شدم و باید بروم جایزه‌ام را دریافت کنم، بسیار خوشحال بودم و سر از پا نمی‌شناختم. روزی که قرار بود، برای دریافت جایزه بروم، شادروان ناصر عبداللهی که گویا صدای و سروده‌های من را شنیده بودند، با من تماس گرفتند و پیشنهاد دادند با هم همکاری داشته باشیم و خواستند برایشان ترانه‌ای بنویسم. آنقدر از این تماس خوشحال شدم که جایزه را فراموش کردم. ترانه را نوشتم اما دیگر خبری از ایشان نشد تا اینکه خبر فوتشان را شنیدم. صد افسوس!
  •     آلبومم را به ناچار روی سایت‌ها قرار دادم.
متاسفانه با فضا و جو بدی در عرصه موسیقی مواجه شده‌ایم که سبب عدم فروش آلبوم‌ها و شکست مالی هنرمندان شده است. اینترنت با آنکه به نوعی بهترین و مهم‌ترین حامی اهالی موسیقی محسوب می‌شود اما بزرگ‌ترین ضربه را نیز بر پیکره این هنر وارد می‌کند. هر علاقمند به موسیقی با دانلود رایگان و آسان یک قطعه، در واقع خنجری از پشت به هنرمند محبوبش می‌زند چون باعث می‌شود او برای همیشه به علت مشکلات مالی از این وادی خارج شود. با توجه به اینکه شرکت‌های تولید، اقدام به انتشار تعداد کثیری آلبوم نکرده و چون گذشته شرکت‌های غیر هنری برای معرفی آثار و محصولات خود جهت اسپانسرینگ بر روی آلبوم‌ها حساب باز نمی‌کنند، ما هم مجبور شدیم لااقل برای شنیدن در ابعاد بیشتر، به انتشار آلبوم به صورت اینترنتی پس از آنکه مدتی از انتشار آن گذشته، دست بزنیم. در واقع آلبوم «بزن بارون» شامل ۵ ترانه به نام‌های «بزن بارون»، «به یاد تو»، «عشق اشتباه»، «گناه» و «یادگاری» می‌شد که به تازگی تمام قطعات این آلبوم به همراه دو تک قطعه «آرزو» و «دل خسته» که در زمان انتشار از آلبوم حذف کرده بودیم را در یک مجموعه برای دانلود بر روی سایت‌ها قرار داده‌ایم که خوشبختانه با استقبال مواجه شده است. تک قطعه دیگری را نیز آماده انتشار دارم که البته با آهنگساز و ترانه سرای جدیدی کار کرده‌ام و این، در واقع تستی برای تغییر فضای کار به سمت سروده‌های دیگر همکاران است.
منبع: 
نشریه موسیقی آرمانی
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 فروردین 1392 - 08:53

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 29 فروردین 1392 - 09:03

بخون خانوم بخون.مبارکا باشه

پنجشنبه 29 فروردین 1392 - 12:26

درود برهمه ي زنان ايراني و فعال در جامعه ي ايران

جمعه 30 فروردین 1392 - 11:35

امیدوارم که موفق باشید
بانوی ایرانی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همه چیز از یک اتفاق ساده آغاز شد | موسیقی ما