برنامه یاد بعضی نفرات
 
پدرام درخشانی
سرپرست گروه «رومی» در گفتگوی با «موسیقی ما» درباره آلبوم جدید و معضلات این روزهای بازار موسیقی سخن گفت:
پدرام درخشانی: برای پخش خوب آلبومت، باید خوب هم خرج کنی
موسیقی ما – وحید لشکری: خالق آلبوم های «رومی 1 و 2 » پس از موفقیت آنها سومین رومی را نیز روانه بازار کرد. «پدرام درخشانی» آلبوم «رومی3 » را با حضور مطرح ترین چهره های خوانندگی و نوازندگی تولید کرد و توانست نظرات مثبت زیادی را به خود جلب کند. حدودا یک ماه پس از انتشار آلبوم « رومی3 » پدرام درخشانی در گفتگو با سایت«موسیقی ما» از این آلبوم و بازخوردهای آن و پدیده ای به نام بحران شرکتهای پخش موسیقی سخن گفت:
 
  • مراحل تولید آلبوم رومی 3 چند وقت به طول انجامید؟
دقیقا دو سال.
 
  • «هومن جاوید» چطور وارد این پروژه شد ؟
 پیش از این هم ما با هم کنسرت داشتیم. تقریبا سال 84 بود که اولین کنسرتمان را با هم داشتیم و بعضی وقت ها هومن به گروه ما می آمد ولی کار ضبطی با او نداشتم. یک صدای این مدلی هم برای آن قطعه میخواستم و به عنوان مثال دلم میخواست «آندره بوچلی» در آن قطعه می خواند و به دنبال یک صدای اپرایی بودم و نزدیک ترین شخص به من هومن جاوید بود.
 
  • «بامداد فلاحتی» و «مهرداد هویدا» چطور؟
مهرداد هویدا که از اولین خواننده های رومی بود.«سینا سرلک» هم که رومی قبلی را خوانده بود. با بامداد هم یک سری کنسرتهایی رفته بودیم و دیدم که قابلیتهای خوبی دارد و از او هم استفاده کردیم.
 
  • تا کنون نسبت به آلبوم بازتاب و نظری را دریافت کرده اید؟
بله.البته مدت زیادی نیست که آلبوم منتشر شده است و حدود یک ماه می شود.
 
  • در مجموع نظرات مثبت بود؟
بله خوب بود. سعی کردم به گونه ای باشد که تمام سلیقه ها را در بر بگیرد.یک سری کارهای بی کلامی که در آن هست که روی آنها کار زیادی انجام شده است و آثار با کلام هم کار زیادی برده است. البته اکثرا آن ترکی که سینا خوانده را بیشتر دوست داشتند.
 
  • سبک و فضای «رومی 3» یه مقدار گرایش بیشتری به سمت پاپ داشت. درست است؟
بله. آلبوم رومی 1 یک مقداری راک بود و رومی 2 هم بیشتر سنتی بود و این رومی بیشتر به سمت پاپ حرکت کرده است. ریتمها و ملودی ها یک مقدار ساده شده بود که گوش نوازتر باشد.
 
  • دلیل این اتفاق عامه پسند شدن کار بود یا می خواستید با دو آلبوم قبلی تفاوت داشته باشد؟
البته بعضی قطعه ها همان حالت خودش را دارد. اما بله چون رومی 2 یک مقدار سنگین بود و می خواستم یک مقدار عامه پسندتر باشد.
 
  • از منظر خودتان که خالق اثر هستید چه نقطه ضعفی را برای آلبوم در نظر می گیرید؟
من خیلی تلاش کردم که نقطه ضعفی نداشته باشم.از نظر تنظیمات و ضبط و نوازنده ها و نوازنده هایی که استفاده کردم و هم طراحی جلد و همه چیز را سعی کردم عالی باشد. الان زود است که بخواهم روی آن نقطه ضعف بگذارم چون شاید بتوانم یک سال دیگر این کار را انجام بدهم اما الان نمی توانم. خیلی برایش زحمت کشیدم و دو سال کامل وقت گذاشتم که کار بدون نقص باشد و از بهترین امکانات استفاده کردم. در کارهای قبلی شاید یک ایرادهایی داشتند که سعی کردم آنها را نداشته باشد.و یک کار تکنیکال باشد و تکنیک خودم در سنتور را نشان بدهم که در کارهای قبلی این را کمتر نشان داده بودم. در ضبط و حضور نوازنده ها خیلی دقت کردم و الان نمی توانم نقطه ضعفش را بگویم. ولی اگر یک مقدار که جلوتر رفتم شاید بتوانم نکته ای را بیان کنم.
 
  • نقطه قوت و برتری اش نسبت به سایر آلبومهای شما چه بود؟
نقطه قوتش می تواند این باشد که سبکهای مختلف و بیشتری موسیقی در آن به کار رفته است و تنوع خواننده ها و رنگ موسیقی ها وجود دارد. هر قطعه ای یک ماجرای خاص خودش را دارد.یک آلبوم یکدستی نیست و می تواند تنها نقطه ضعفش را این بگویم که آلبوم یکدستی نیست.شاید بعضی ها خیلی روی این نکته حساس اند که یک آلبوم منتشر می شود باید یک دست باشد و یک جنس موسیقی را داشته باشد.این هر قطعه اش یک داستان خود را دارد و مثل یک فرشی که همه چیزش به هم متصل باشد نیست و اینکه در رومی 3 هر قطعه حرف و ماجرای خاص خودش را دارد.قطعات طولانی است و در هر قطعه یک ماجراهایی اتفاق می افتد مثلا در«ابیانه» یا در «زندگی زیباست» چه اتفاقاتی می افتد. بعضی ها ممکن است دوست نداشته باشند به آلبومی گوش کنند که یکدست نباشد و سبک های متنوعی دارد.این مساله شاید نقطه قوتش باشد می تواند نقطه ضعفش هم باشد.
 
  • از پخش آلبوم رضایت داشتید؟
بله. از پخش کارهای قبلی ام هم بهتر بود. باز هم می گویم زمانی زیادی نگذشته است و آخر اسفند پخش شروع شد و باید دو سه ماه از روی آن بگذرد. تقریبا هفته آخر اسفند پخش شد و عید هم که تعطیل بود و تازه بازار راه افتاده است و نمی توان قضاوت دقیقی داشت.
 
  • در مقوله پخش آلبوم ها از دیدگاه برخی فعالان موسیقی و به خصوص خواننده ها شرکت های پخش بحران ایجاد کرده اند و این مشکلات ایجاد شده به فعالیتهای هنرمندان هم لطمات زیادی را وارد کرده است. نظر شما نسبت به بحران شرکتهای پخش چیست؟
ببینید رقابت در موسیقی زیاد شده است در حالی که تبلیغات روی موسیقی هم ماجرای خودش را دارد. باید پول خرج شود حالا اسمش را نمی خواهم بگذارم«مافیا» ولی اگر شما بخواهید کارتان خوب پخش شود باید پول خرج کنید. حتی برای سایتهای اینترنتی که این را بالا ببرند یعنی برای خودش یک بیزنس شده است. اگر شما الان بخواهید کارتان شناخته شود راهش فقط برگزاری کنسرت و کیفیت کار نیست. ممکن است کار بی کیفیت هم داشته باشید ولی خیلی قشنگ به مردم نشان بدهید که این قضیه با پول است. قبلا قضیه این گونه نبود چون بازار محدود بود و اینترنت و سایتها وجود نداشتند و موسیقی فقط خودش بود. کنسرتی برگزار می شد و مردم می رفتند می دیدند و دهان به دهان می پیچید و یک کار معروف می شد. الان نه اینگونه نیست ممکن است یک کار درجه ده باشد که آن را با کلی زرق و برق به عنوان درجه یک ارائه کنند و قضیه کاملا تجاری شده است.
 
  • پس به نظر شما یک روال عادی است و بحرانی در کار نیست؟
خیر.نمی شود ایراد گرفت و در همه جای دنیا همین گونه و روال به همین شکل است. این مساله در ایران تازه چهار پنج سال می شود که اتفاق افتاده است ولی هنوز آدم ها زیاد به آن عادت نکرده اند حتی خود من! ولی من دوره قبل را دیده ام و الان خودم را در یک دوره دیگری احساس میکنم. اگر من بعدا بخواهم باز هم آلبوم منتشر کنم دیگر حتی به سبک رومی3 هم عمل نمیکنم یک مدل دیگر جلو می روم چون مدل کار اصلا عوض شده است.
 
  • و این روزها چه کارهایی را در دست اجرا دارید و چه برنامه ای برای آینده دارید؟
فعلا  کار خاصی در دستم نیست اما تعدادی کنسرت خارج از کشور دارم و می خواهم با دقت و وسواس خاصی آنها را انجام بدهم و برنامه ریزی ام برای آن موقع است.
 
  • برنامه این کنسرتها به قطعیت رسیده است؟
بله قطعی شده است. ولی الان به جزئیات آنها نمی پردازم ولی در آینده نزدیک روی آنها کار میکنم. شاید هم در این بین کاری پیش بیاید ولی برنامه اصلی همان کنسرتهای خارج از کشور است.
 
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 31 فروردین 1392 - 00:26

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 - 08:56

اینکه خیلی خوبه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پدرام درخشانی: برای پخش خوب آلبومت، باید خوب هم خرج کنی | موسیقی ما