برنامه یاد بعضی نفرات
 
آقای بنفش, پالت
نگاهی به آلبوم آقای بنفش از گروه پالت؛
آقای بنفش خوش‌شانس
  •  سمیه قاضی‌زاده | منتقد‌ موسیقی

    موسیقی ما - حالا که کمی از حال و هوای پرشور روزهای اول انتشارر آلبوم «آقای بنفش» گذشته می‌شود با خیال راحت‌تر دربارهء آن نوشت و نظر داد.آلبوم «آقای بنفش» آلبومی تلفیقی است اما مثل همه آلبوم‌های موسیقی تلفیقی دیگر که پراکندگی در آن‌ها موج می‌زند و واژه تلفیقی تنها دلیلی است برای توجیه به هم ریختگی در ان‌ها بلکه برعکس «آقای بنفش» کاری است از گروهی نوپا در موسیقی ایران که دغدغه اصلیشان از سر تا ته آلبوم همین سبک و سیاق تلفیقی بوده است و لاغیر.

گروه پالت که یکی از نوپا‌ترین گروه‌های موسیقی در ایران است با هوشمندی از همین ابتدای راه برای خودش مانیفستی مشخص ساخته و پرداخته. مانیفستی که در آن اوضاع شعر و سبک موسیقی به شکلی کاملا واضح مشخص است. تکلیف مخاطبشان هم مشخص است. یا این سبک و سیاق را می‌پسندد و طرفدارشان می‌شود یا از کنارشان می‌گذرد و طرفشان هم نمی‌آید.

اولین باری که نام گروه پالت را شنیدم پاییز و زمستان سال گذشته بود. ناگهان توسط چندین نفر از اهالی موسیقی نام این گروه را می‌شنیدم که همه‌شان طی هفته‌های مختلف مرا به کنسرت این گروه در مکان‌های جورواجور و نامتعارفی مثل برج آزادی یا سالن‌های تمرین کوچک دعوت می‌کردند. دعوت‌هایی که هرکدام به دلایل گرفتاری‌هایی متاسفانه اجابت نشد، اما همین پشت هم شنیدن نام یک گروه کافی بود تا بیش از پیش نسبت به آن‌ها و کار و ایده‌شان کنجکاو شوم. تا اینکه خوشبختانه به فاصله‌ای کوتاه پس از این کنسرت‌ها، آلبوم «آقای بنفش» منتشر شد و چه به موقع. گروه پالت بسیار هوشمندانه گام‌هایش را یکی پس از دیگری تنظیم کرده بود و بعد از یک معرفی نسبتا خوب از خود در فضاهای مجازی و رسانه‌ای، حالا آلبومش را روانه بازار می‌کرد؛ کاری که در همه جای دنیا بس متداول است و اصلا شیوهء انتشار آلبوم و امید برای فروش آن همین شیوه است.

و اما خود آلبوم... طبیعی است که مثل خیلی از آثار هنری که وقتی خیلی انتظارشان را می‌کشی و بعد از مدتی که به آن‌ها رسیدی، انتظارت به آن شکل برآورده نمی‌شود، من نیز در مواجهه با «آقای بنفش» دچار چنین حالی شدم. اما این اصلا به آن معنا نیست که ناامید شده باشم یا ذره‌ای از ارزش کار گروه پالت کم شده باشد. نه، اما راستش آن میزان خلاقیتی را که در انتظارش بودم – شاید شبیه آن حسی که اولین بارهایی که آثار محسن نامجو را می‌شنیدم - در آن نیافتم. مگر در یکی دو قطعه که قطعا یکی از آن‌ها‌‌‌ همان قطعهء بسیار زیبای «آقای بنفش» بود. قطعه‌ای در کلاس موسیقی جهانی، با سازبندی عالی، ملودی‌پردازی بسیار زیبا و البته اجرایی خوب. آن‌طور که از شنوندگان این آلبوم هم شنیدم، همگی متفق‌القول این قطعهء کوتاه بی‌کلام را در میان تمامی قطعات باکلام این آلبوم بیشتر پسندیده‌اند.

بجز این قطعه «درس علوم» هم که روی اشعار حکیم عمر خیام ساخته شده است، قطعه‌ای است شنیدنی. شاید بد نباشد بدانید که بیشتر قطعات این آلبوم همچون دیگر کارهای گروه پالت روی اشعار شعرای نامی ایران از قدیم تا جدید همچون مولانا، سعدی، خیام، فروغ فرخ زاد، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی و... آهنگسازی شده است.

در کنار همه ویژگی‌های مثبت گروه پالت، به نظرم نقش عنصر «شانس» را نباید نادیده گرفت. «آقای بنفش» در یکی از بهترین زمان‌هایی که یک آلبوم با این سبک و سیاق می‌تواند منتشر شود، به بازار موسیقی ایران عرضه شد.
 

اولین نکته مهم اینکه مدتی بود که آلبوم تلفیقی باکلام آن هم به شکل مدرن و جوانانه منتشر نشده بود و همین مساله به معرفی و فروش آلبوم بسیار کمک کرد. از سویی دیگر تبلیغات مردمی در فضاهای مجازی و دست و به دست گشتن قطعات هم کمک بزرگی برای این آلبوم بود تا بار دیگر خودش را به سکوهای اول بازار موسیقی ایران نزدیک کند تا آنجا که این روز‌ها در نظرسنجی بزرگ سایت موسیقی ما، آلبوم «آقای بنفش» در چندین رشته نامزد دریافت جایزه شده است.

به همه این‌ها طراحی متفاوت جلد آلبوم را هم اضافه کنید. کافی است حتی گذری جلد این آلبوم را ببینید تا دلتان بخواهد بدانید قطعات داخل آنچه حال و هوایی دارد. متاسفانه ناشران موسیقی کمتر به این مقوله توجه می‌کنند و اینطور که پیداست پروسه ضبط و تولید آثار موسیقی هم آن‌قدر نفس‌گیر است که جانی برای هنرمند نمی‌ماند تا برای جلد اثر هنری‌اش دغدغه‌ای داشته باشد. بهرحال امیدوارم که گروه پالت حالا حالا‌ها بماند و بخواند و بنوازد و تجربه کند و به سرنوشت خیلی از گروه‌های نو‌پرداز ایرانی که بعد از مدتی از هم می‌پاشند و اعضایشان تن به مهاجرت می‌دهند دچار نشود.
منبع: 
خبرآنلاین
تاریخ انتشار : شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 10:19

دیدگاه‌ها

شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 15:04

از گروهش خوشم نمیاد

یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 - 18:31

اول كه اين آلبومو ديدم فك نميكردم اينقدر خوب باشه و بار اول كه گوش دادم فقط ترك اول به دلم نشست اما بار بعدي كه گوش دادم به زيبايي آهنگاي اين آلبوم پي بردم.اين آلبوم از نظر موسيقي فوق العاده هست

دوشنبه 9 اردیبهشت 1392 - 15:58

از نظر من معرکه بود...
خیلی قشنگ بود!
صدایی زیبا، آهنگ سازی عالی و در کل همه چیز عالییییییییی بود!!!!
مخصوصا" ترک 5و6 که شاهکار بود!
واقعا" از اعضای این گروه تشکر میکنم که آلبوم به این خوبی ارائه دادن...
بازم مرسی....

یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 - 10:19

سلام
خانوم من این آلبوم رو گوش نکردم ولی تک موزیک از این گروه شنیدم و صدای امید نعمتی رو هم در گروه دنگ شو و با خواندن نقد شما دلم می خواست بیشتر با این آلبوم و گروه آشنا شم ولی واقعن متعجب شدم
شما دقیقن چه چیزی رو نقد کردید؟
خاطره نوشتید؟
وصل آکورد ها و هارمونی ها و تکنیک های نوازندگی و توع تلفیق رو نقدر کردید؟
باز هر چقدر می خونم متوجه نمی شم چرا اسم این دل نوشته رو گذاشتید نقد.

شنبه 28 اردیبهشت 1392 - 16:04

کار خوبی نبود در کل

یکشنبه 5 خرداد 1392 - 16:10

حالا چرا این اسم من اسم این گروه رو شنیدم یاد گروه های راک افتادم اما خلاف نظرم بود و آلبوم بسیار پخته و زیبایی بود ولی درس علوم یه ذره از ارزش کار پایین آورده

یکشنبه 30 تیر 1392 - 23:13
جواد

ببین آقا کسایی که یه سری تو موسیقی در میارن از سبک راک خوششون میاد.در ضمن برو رضا یزدانی رو گوش کن بعد نظر بده.به نظر من تو موسیقی مجاز آهنگ های رضا یزدانی از همه بهتره.امیدوارم the ways هم مجوز بگیره.

178.173.228.133
شنبه 11 خرداد 1392 - 16:26

عرض خسته نباشید خدمت اعضای گروه پالت،آلبوم جالب و زیبایی بود،من که موسیقی سنتی کار می کنم از جو کلی کار و این ایده ی جالبشون خوشم اومد واقعا جای تحسین داره این تلفیق ها...
جای بهتر شدن هم دارن، با توجه به اولین آلبوم بودن این اثر مطمئناً آلبوم بعد پخته تر و قوی تر خواهد بود...
.
در ضمن ای کاش کمی کارشناسی و جزئی تر نقد می کردین.
در کل ممنون...

یکشنبه 19 خرداد 1392 - 11:13

سلام
ببخشيد خانم اين مثلا اسمش نقده شماهم منتقدي؟؟!! "ملودي بردازي زيبا و اجراي خوب" اين نقد نوشتن نيست دوست عزيز. نقد موسيقي نوشتن يه كار تخصصيه حداقلش يه توضيحات موسيقي توش بايد باشه!!
متنتون خوبه ولي لطف كن اسم منتقد رو بكار نبر.

سه شنبه 28 خرداد 1392 - 15:01

دفعه اول که این آلبوم رو گوش دادم اصلا خوشم نیومد ولی بار دوم که شنیدمش واقعا خوشم اومد البته اگه یه کم موسیقیش پخته تر باشه و خواننده حرفه ای تری کار رو اجرا کنه خیلی بهتره خوانندگان سنتی واقعا بهتر می توانند این جور کارها را اجرا کنند چون خواندن حرفه ی شان و تحصیلاتشان است.

دوشنبه 10 تیر 1392 - 21:19

من که خوشم اومد.تو این روزا که تنظیم های الکتریک و صدا های کامپیوتری تموم موسیقیمونو گرفته شنیدن یه البوم اکوستیک ادم رو ذوق زده میکنه.
ملودی ها هم به نظرم کیفیت قابل قبولی داشتن.به هر حال دستشون درد نکنه که نو اوری کردن...خیلی هم خوب.

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 19:51

به نظر من همه چی خوب بود جز صدای خواننده !

پنجشنبه 10 مرداد 1392 - 14:01

جالبه نگارنده مطلبشو در بخش نقد آلبوم آورده ولی دریغ از یک پاراگرف که درباره نحوه ارکستراسیون، تنظیم و حتی چینش سازهای مختلف تو دل آهنگها صحبت کنه. اگه این طوری باشه هر کسی می تونه دلنوشته خودش راجع به رنگ جلد آلبوم یا تاریخچه خواننده و نوازنده و اینکه از کی شروع به کار کردن و به عنوان نقد عرضه کنه...امیدوارم این نگارنده هم لااقل به حرمت اسمی که روی مطلبشون گذاشتن وقت بیشتری برای آشنایی با هنر موسیقی در وجه تئوریکش انجام بدن و بعد بیان نقد بنویسن

شنبه 12 مرداد 1392 - 10:40

بد نيست
ولي ميتونه بهترم باشه
درسته نكات منفي هست ولي نقاط قوت رو نميشه ناديده گرفت

چهارشنبه 25 دی 1392 - 11:43

سلام خیلی ممنونم از مطالب خوبتون

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آقای بنفش خوش‌شانس | موسیقی ما