برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفتگو با سایت«موسیقی ما» عنوان شد:
کامران عطا: فاجعه یعنی این که آلبوم های موسیقی از جعبه «لپ لپ» سر در می آورند!
موسیقی ما – وحید لشکری: «کامران عطا» موسیقی را از سال 1363 و زیر نظر «ادوارد کلیولند» در کشور انگلستان آغاز کرد و آموزشهای خود را در کشور آلمان پیگیری کرد. او سال 1381 به ایران بازگشت و دومین آلبوم خود به نام «آخرین دیدار» را سال گذشته منتشر کرد. کامران عطا در گفتگوی مفصلی که با سایت«موسیقی ما» داشت ضمن گلایه از شرایط موجود اعلام کرد که از بازگشت به ایران پشیمان است! این گفتگو را تا انتها بخوانید:
 
  • *چرا طی چند وقت گذشته نام شما را در عرصه موسیقی پاپ کمتر شنیدیم؟
قصد داشتم برای عید نوروز کنسرتی را در کیش برگزار کنم که متاسفانه شرایط فراهم نشد. اکنون با اعضای گروهی به نام «کانال» مشغول تمرین هستیم و قطعا شهریور ماه به روی صحنه خواهم رفت. به زودی جزئیات این برنامه را از طریق سایت«موسیقی ما» به اطلاع مخاطبان می رسانم چون فعلا دو سالن را مدنظر داریم و هنوز به قطعیت نرسیدیم. چندی پیش هم به مناسبت ماه رمضان قطعه ای به نام «آرامش محض» را با ترانه ای از «پوریا متابعان» و آهنگسازی خودم و تنظیم«آرش آردفروشان» منتشر کردم.
 
  • *از آخرین آلبومتان برای ما بگویید و اینکه آیا راضی بودید؟
من خودم از کلیت راضی بودم و همان مخاطبانی که شنیدند و نقد کردند هم نظرات مثبتی داشتند. ولی هیچ کسی در بازار موسیقی پس از انتشار آلبوم صد در صد راضی نخواهد بود. چون مردم ما بابت یک سی دی موسیقی پول نمی دهند و ترجیح می دهند یک دی وی دی رایت شده بخرند که در آن چندین آلبوم وجود داشته باشد.
 
  • *این مساله شما را دل سرد کرده است؟
خیر. ولی همه از این مساله ناراضی هستند و ما خودمان متوجه هستیم که مردم به جای خرید نسخه اصلی و حمایت از هنرمندانی که برای آنها فعالیت می کنند به سراغ دانلود یا خرید سی دی های کپی می روند. آلبوم ها از فروشگاهها برگشت می خورد و اوضاع فاجعه بار است چون فاجعه یعنی اینکه آلبوم های موسیقی از جعبه «لپ لپ» سر در می آورند!
 
  • *چرا؟
این مشکلات اخیر کاملا تقصیر مردم هم نیست و دلایل گوناگونی دارد. دلمان را به این خوش کرده ایم که از طریق پخش مویرگی و سوپر مارکتی کارها راحت تر به فروش می رسد ولی فروشنده های سوپر مارکتها آموزش ندیده اند و نمی دانند که کالاهای فرهنگی را چگونه به مردم ارائه کنند. فروشنده برای یک «تن ماهی» جایگاه اختصاصی دارد ولی سی دی های فرهنگی را روی هم می ریزند و چیدمان درستی ندارند و پوسترهای تبلیغاتی محصولات را هم روی یکدیگر می چسبانند. من خودم اتفاقی به یکی از این فروشنده ها اسم چند آلبوم را گفتم و پرسیدم که چرا پوستر آنها هست ولی سی دی هایشان را در معرض دید عموم نگذاشته اید؟ به من می گوید اینها را که کسی نمی خرد و از پایین پیشخوان جعبه نو و دست نخورده آلبومها را بیرون می آورد و می گوید نهایتا به شرکت مرجوع می کنیم. در حالی که او در مقام تشخیص فروختن یا نفروختن محصولات فرهنگی نیست. همه مسائلی که ذکر کردم مربوط به زمانی است که شرکتهای پخش کار خودشان را به درستی انجام بدهند ولی برخی از این شرکتها هم در نوع خود دردسرهای زیادی ایجاد می کنند. آلبوم من از طرف شرکت«هنر اول» خوب پخش شد ولی اتفاقات تلخ فروش که بیان کردم گریبان گیر آن هم شد.
 
  • *از آلبوم جدید چه خبر؟
قصد دارم کنسرت را برگزار کنم و پس از آن فکری برای انتشار آلبوم جدید می کنم. یکی از هدفهای برگزاری این کنسرت جنبه مالی آن است چون مردم فکر می کنند اگر دو هزار تومان بدهند و آلبوم خواننده ها را بخرند او پولدار می شود! در حالی که با درآمد حاصل از یک آلبوم می توان آلبوم بعدی را تولید کرد. تمامی هنرمندان هم عین سایر مردم در همین کشور زندگی می کنند و مشکلات و شرایط اقتصادی را درک می کنند. الان کمتر خواننده ای پیدا می شود که کارش فقط موسیقی باشد. من و خیلی از خواننده های دیگر در کنار شغلی که داریم موسیقی را فقط به دلیل عشق و علاقه و زحمتی که کشیده ایم پیگیری می کنیم و بازده مالی برایمان ندارد.
 
  • *خودتان گفتید که مردم صد در صد مقصر نیستند. درست است؟
بله. دست و پای ما هم از سوی مسئولین بسته است. اجازه نمی دهند که ما تبلیغات صحیح و اصولی داشته باشیم و از همه مهمتر شبکه اختصاصی برای موسیقی در کشور وجود ندارد. وزارت ارشاد خوانندگان را مدیریت نمی کند چون علاقه ای ندارند که به موسیقی پاپ اهمیت داده شود.
 
  • *یعنی فقط با موسیقی پاپ این مشکل وجود دارد؟
بله. شما ببینید کسی که موسیقی سنتی کار می کند یا یک آموزشگاه تاسیس می کند یا اینکه در آموزشگاه های گوناگون و هنرستان تدریس می کند. از لحاظ کنسرت هم به سادگی در کل کشور و یا خارج برنامه برگزار می کنند. همه اینها باز می گردد به این که مدیریت صحیح بر موسیقی و فعالان آن وجود ندارد.
 
  • *رسانه ها در کجای این داستان هستند؟
یکی از نشریات معروف موسیقی چندی پیش با من تماس گرفتند و می گویند یک میلیون تومان باید به ما بدهید تا با شما مصاحبه کنیم. وقتی هم که قبول نکردم به من گفتند ما از همه خواننده ها پول می گیریم ولی شما پانصد هزار تومان بدهید! من قبول دارم که رسانه ها باید درآمد داشته باشند ولی نه اینکه برای یک مصاحبه پول طلب کنند. آگهی و تبلیغات مقوله جداگانه دارد و تمامی نشریات و سایتها حق دارند بخشی از صفحات خود را به تبلیغات اختصاص بدهند. متاسفانه الان کار به جایی رسیده که رسانه هایی نظیر سایت «موسیقی ما» که فعالیت سالم دارند انگشت شمار باشند.
 
  • *پشیمان نیستید که فعالیتهای هنری خود را در ایران پیگیری می کنید؟
من به عشق موسیقی از اروپا آمدم ولی اشتباه کردم! اگر آن طرف به شکل حرفه ای موسیقی را پیگیری می کردم شاید دچار این معضلات و مشکلات نمی شدم. می خواهم این نکته را بگویم اگر نیم نگاهی هم به مصاحبه چند روز پیش«حمید حامی» هم داشته باشید متوجه جنبه دیگری از مشکلات موجود می شوید که باعث می شود انگیزه ها برای فعالیت در ایران کم شود.
 
  • *امکان دارد که از ایران بروید؟
بله. اگر بخواهم می توانم بروم و شرایط زندگی و کار برایم در خارج از کشور کاملا فراهم است. سال 81 به ایران آمدم و به من گفتند اگر می خواهی خواننده شوی باید امتحان بدهی و اتفاقا قبول شدم و مجوز خوانندگی گرفتم اما چند وقت بعد این آزمون را برداشتند!
 
  • *یعنی شرایط قبل بهتر بود؟
منظور من این است که دیگر هر کسی و بدون در نظر گرفتن اصول خوانندگی وارد این عرصه شد. ببینید الان مثلا کسی آمده که عین «احسان خواجه امیری» می خواند و من که کارم موسیقی است و شنوایی قوی دارم حقیقتا فکر کردم که احسان است! بدتر از همه این است که طرف می گوید من شبیه خودم می خوانم نه شخص دیگر! دقیقا یادم است که مرحوم استاد«محمد نوری» می گفت تقلید نکنید و صدای خودتان را داشته باشید. این در حالی است که مردم به دنبال یک کار یا صدای نو هستند.
 
  • *در مورد تیتراژهای ویژه برنامه های ماه رمضان چه نظری دارید؟
من خیلی پیگیر تلویزیون و برنامه های آن نیستم ولی تیتراژی که «فرزاد فرزین» برای برنامه «ماه عسل» خوانده است را دوست داشتم.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 تیر 1392 - 04:33

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 27 تیر 1392 - 23:03

چه عجب بالاخره یکی از اهالی موسیقی، به صحبت های اخیر حامی واکنش نشون داد. اوضاع بده. ای کاش بقیه ی خواننده ها هم نصف حامی، جسارت داشتند.

جمعه 28 تیر 1392 - 01:04

موسیقی پاپ بیشتر از سنتی طرفدار داره اونوقت اینجوری باهاش برخورد میشه....

جمعه 28 تیر 1392 - 01:30

کسی کارت دعوت نفرستاده براتون
هنرمند کسیه که لیاقت مردم و حمایتاشونو داشته باشه ... مردمی که برا خواننده ی مورد علاقشون از همه چی می زنن . اگه از ایران و مردمش فقط می خواین انتقاد کنین و اه اه و پیف پیف بگین به جای تلاش برا درست کردن موسیقی ، همون بهتر که اونور آب تشریف داشته باشید . برا مردم مرام خوانندشون مهمه نه اینکه زیر نظر ادوارد فلان بوده دیگه یادش رفته که به جای تلاش برای تغییر شرایط موجود بگه می خوام از ایران برم ! به سلامت
متاسفانه این تب انتقاد از موسیقی خیلی جدیدا مد شده.شروع کنندش هم حامی نبود.
می گن یه روز یه پشه ای روی یه درختی می شینه . بعد که می خواد بلند شه بره به درخت می گه مواظب باش من می خوام برم ! درخت بهش می گه کسی اومدن تو رو متوجه نشد که واسه رفتنت خبر می دی.
روی صحبتم با ایشون نبود ... با کسایی بود که بعد از اتفاقات خوبی که داره برا موسیقی (مثل جشن بزرگ موسیقی ما) و کلا فضای کشور می یفته شروع کردن به نق زدن .
کمی انصاف داشته باشیم . باور کنید می تونیم فضای موسیقی رو بهبود ببخشیم . موسیقی ما با جشنش نشون داد این کار شدنیه . بیاین تا همه ی جامعه ی موسیقی دست به دست هم بدیم و موسیقی رو از این شرایط در بیاریم . باور کنید می شه

جمعه 28 تیر 1392 - 11:24
محمد

علی جان حرفت کاملا اشتباهه، من به طور نزدیک با خواننده ها بوده ام.. تهیه کنندگان آلبوم و یا شرکت هایی که در ایجاد یک آلبوم قرار است به هنرمند کمک کنند ابتدا با یک قرار دوستانه شما را گول میزنند و بعد مثل یک خون آشام به جون خواننده ها می افتند و نمیگذارند که خواننده از حد خاصی بیشتر پیشرفت کنند با کار های مختلف. آلبومشان را در صف انتشار آنقدر نگه میدارند که خوانندگان مطرحی که با آن ها قرار داد بسته اند را ازدست ندهند و کلا این موسیقی ما حالت مافیایی دارند نمونه اخیر این مسئله در مورد مهدی یغمایی و حامی به طور واضح دیده شده است :)

37.254.85.77
جمعه 28 تیر 1392 - 22:41
علی

محمد عزیز ؛
شما چه طور از تهیه کننده انتظار دارین به فکر جیبش نباشه ؟ ... اتفاقا همه کار می کنه که جیبش پر بشه . تو کشور های دیگه هم وضع بهتر از این نیست اون جا تهیه کننده ها به مراتب بیشتر دنیال جیبشونن و اعتقادشون فقط پوله .
محمد عزیز باور کن اگه خواننده کار در خور توجه داشته باشه هم جیب خودش پر می شه هم جیب تهیه کننده و چی از این بهتر ؟ قبول دارم که مشکل اساسی ای به نام ارشاد جلوی خواننده های ماست . اما به خاطر ارشاد نباید به همه تهمت باند و مافیا و کثافت کاری چسبوند . همون طوری که شرکت هایی هستن که فقط و فقط به فکر جیبشون نباشن .
باید واقع بین بود ... تصویری که این دوستان با لپ لپ و امثالهم از موسیقی برای ما ترسیم می کنن فرسنگ ها از واقعیت دوره .
می خوام بگم انتقاد کردن کار فوق العاده آسونیه . مخصوصا واسه خواننده ای که دستش به گوشت نمی رسه . وقتی حامی و چار نفر دیگه شروع می کنن به همه اتهام زدن ، اون بنده خدایی که تا حالا 5 تا آهنگم نخونده و یکی از یکی افتضاح تر شروع می کنه می یفته تو این جریان که آقا حق مارو خوردن ! حق شما ؟ شما اصن کاراتو می شه گوش کرد که می گی حقمو خوردن ؟ شمایی که کمبود استعدادتو با انتقاد کردن جبران می کنی ؟ با ایشون نیستم ها ... با آدمکایی ام که تا می بینن جو متشنج شده هر چی از دهنشون در می یاد به هر کی می گن .
من می گم راه انداختن این موج ها خطرناکه . این که گناهکار رو در کنار بی گناه بسوزونیم . به امثال خواجه امیری و لهراسبی بگن مافیا . به خواننده های مطرح ما از یک طرف تهمت بزنن ...
این کارا کارای افراد ضعیفه ... همونایی که تو رویاهاشون خودشونو جای ستاره های ما می بینن . این روحیه رو این رفتارا رو جا نندازیم که فردا گریبان خودمونم می گیره . همه می تونن به عالم و آدم بد و بیراه بگن .
ممنونم

188.158.109.217
دوشنبه 31 تیر 1392 - 19:46
فهیمه عزیزی

علی آقا این که دست به دست هم بدیم و برای اعتلای موسیقی ایران تلاش کنیم خیلی هم خوبه ولی یه نیم نگاهی به صحبت های اخیر رضا صادقی با موسیقی ما و مدارکی که ارائه کرده، بندازید تا ببینید اوضاع موسیقی ایران چه قدر افتضاحه.

2.190.18.56
جمعه 28 تیر 1392 - 03:25

لپ لپ یعنی چی حرف شما رو قبول ندارم

جمعه 28 تیر 1392 - 09:07

دوست عزیز لپ لپ یعنی همون تخم مرغ شانسی...همون جعبه هایی که توش شکلاتو عروسکو...اینا هس!
که متاسفانه پارسال به جای این چیزا البوم خاص از توش در اومد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا این یعنی فاجعه من خودم شخصا بغض کردم وقتی این صحنه رو دیدم واقعا خیلی سخته...اونوقت ببینید خواننده های این اثر چه حالی پیدا میکنن این چیزا رو بفهمن!
ممنون (البته لپ لپ واسه من نبودا از من گذشته ولی خب جایزشو دیدم :d)

یکشنبه 30 تیر 1392 - 00:30

ولی خب همه که نمیتونن ستاره بشن یه چیزهایی مثل ذوق و استعداد باید در وجود ادم باشه من چندبار بیشتر صداشون رو نشنیدم وخیلی صدای خوبی نداشتن تو کشور خودشون وقتی نتونستن موفق بشن فکرنکنم که جای دیگه ای هم بتونن به جایی برسن
بالاخره یه نفر میشه محمد علیزاده یه نفر میشه احسان خواجه امیری
اما خیلی هم نباید جو رو بد نشون داد پس این همه البومی که منتشر میشه و کنسرت ها یی که داره در کشور برگزار میشه و اتفاقا مورد استقبال مردم هم واقع میشه چیز دیگه ای رو میگه

یکشنبه 30 تیر 1392 - 00:52

سلام یه خواسته ازتون داشتم خواهش میکنم بهش توجه کنید چون این میتونه یکی از مشکلاتی ریشه ای باشه که موسیقی مارو از ابتدا تابه امروز تحت شعاع قرار داده تاریخ باید درست نشون داده بشه موسیقی به عنوان یک هنر قابل احترام باید درست نشون داده بشه چرا یک سریالی مثل کلاه پهلوی که وازه ای به عنوان پروز ه ی فاخر رو یدک میکشه وازه ای که به قول استاد مهدی فخیم زاده یک وازه ی تمسخر امیز شده این روز ها باید به خودش اجازه بده که توی سکانس هایی که نوازنده گان رو به تصویر میکشه اون ها رو یه عده ادم به درد نخور دائم الخمر نشون بده که تا مشروب مصرف نکنن نمیتونن ساز بزنن این بی احترامی به بزرگان موسیقی ایران که شاید خیلی از اون ها دیگه امروز در جمع مانیستن
مگه غیر از این که خیلی از این بزرگان با وضو ساز میزدن با زبان روزه در رادیو که اون زمان تنها رسانه ی ارتباط جمعی بود حاضر میشدن
این حق همه ی ماست که امروز ازشون دفاع کنیم تا در اینده شرمنده نباشیم متاسفانه من هیچ واکنشی رو در مورد این سکانس که احتمالا جسارت کارگردان بیشتر از این هابوده که شاید مورد سانسور هم قرار گرفته ندیدم خواهش میکنم که پیگیری کنید چون مهم خیلی هم مهم
حق بزرگان ما بیش از این هاست میدونم که به مطلب این جا ربطی نداره پس ثبتش نکنید

دوشنبه 7 مرداد 1392 - 09:38

ممنون از سایت موسیقی ما که برای موسیقی بخصوص پاپ ارزش قائل میشه. من به عنوان یک ایرانی و عاشق موسیقی از کامران عطا واقعا سپاسگذارم که برای عشق به وطن و مردمش با همه گرفتاری ها به ایران بازگشت و بهترین سالهای عمرش رو در اختیار این هنر و مردمش کرد. ای کاش من براتون کارت دعوت می فرستادم و از صمیم قلب ازتون قدر دانی میکردم. ممنون از زحمات شما امیدوارم که همه مسئولین کشور صدای شما رو بشنوند و مردم هم درک کنند و شما عزیزان رو بیشتر و بیشتر حمایت کنند. اون کسی هم که با متلک از شما ایراد گرفته می خوام بدونم خودش برای هنرمندی که علاقه داره چیکار کرده مطمئنم که کپی رایت شده همه آلبوم ها رو میخره. از لحن پوچش کاملا مشخصه.
درود بر هنر موسیقی و شما عزیزان هنرمند.

جمعه 4 مرداد 1392 - 19:10

حرف حق را زدی کامران عزیز واقعا باعث تاسف لپ لپ ..... نفروختن اثرها دانلود رایگان................طلب کردن پول رسانه جهت مصاحبه.......واقعا باعث تاسف و نگرانیست. ممنون از شما که جرات و جسارت بیان حقیقت های تلخ را دارید. براتون آرزوی موفقیت های بیشتر را دارم ممنون که با این شرایط سخت باز هم در وطن ماندی و به طرفدارات ارزش میدی ...................ممنون

شنبه 5 مرداد 1392 - 09:03
hami atarr

تو رو خدا اطلاع رسانی کنید. ممنون

78.158.180.50
سه شنبه 8 مرداد 1392 - 15:02

ما کمتر خواننده های مثل شما و حامی داریم همین کارها و حرفهارو زدن که شادمهر هم رفت....... و دیگه دوست نداریم شما هم از موسیقی اینجا دست بکشی کامران جان امیدوارم هر کس به نوبه خود و همچنین مسئولین تدبیری بیندیشند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کامران عطا: فاجعه یعنی این که آلبوم های موسیقی از جعبه «لپ لپ» سر در می آورند! | موسیقی ما