برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با راستین وقاری، خواننده و آهنگساز:
برخی آهنگسازان حوصله کار با صداهای جدید را ندارند
موسیقی ما - زینب‌السادات افتخاری: با وجود این که این روزها حضور جوانان در عرصه موسیقی بسیار پررنگ تر از گذشته شده است اما همواره خوانندگان درعرصه های گوناگون موسیقی برای فعالیت با مشکلاتی روبه رو هستند مشکلاتی چون وقفه های طولانی در انتشار یک آلبوم، نبود حق کپی رایت، خط قرمزها و حذفیات، ندادن مجوز برای انتشار آلبوم یا اجرای کنسرت و...  باعث می شود برخی عطای کار در این عرصه را به لقایش بخشیده و به فعالیت های دیگر بپردازند و برخی نیز با وجود تمام مشکلات سرسختی کرده و به فعالیت خود ادامه میدهند. با راستین وقاری خواننده جوان موسیقی پاپ که به تازگی اولین آلبومش وارد بازار موسیقی شده است درباره مشکلاتی که برای انتشار آلبوم حرف دل پشت سر گذاشت گفتگویی داشتیم که در زیر میخوانید:
 
  • چطور وارد عرصه موسیقی شدید؟
موسیقی و آواز را در سن کم شروع کردم. در واقع آواز را با قرائت قرآن آغاز کردم. بعدها خواندن را همراه با ساز شروع کردم  در دانشکده موسیقی هم ساز جهانی گیتار را برگزیدم و در نهایت نیز تکنیک‌های آوازی را نزد مرحوم  استاد محمد نوری ادامه دادم. چند سالی است که در این عرصه فعال هستم و به تدریس موسیقی مشغولم.
 
  • چه شد که به فکر انتشار آلبوم حرف دل افتادید؟
5 سال پیش تصمیم به انتشار آلبوم حرف دل گرفتیم  و کار را آغاز کردیم اما به دلیل مشکلاتی این وقفه طولانی ایجاد شد و درنهایت امسال روانه بازار موسیقی شد.
 
  • اشاره کردید به مشکلات به نظر شما هنرمندی که می‌خواهد برای اولین بار یک اثر موسیقی منتشر کند با چه مشکلاتی باید دست و پنجه نرم کند؟
اولین مرحله دریافت  مجوز برای  شعرو ترانه است که پروسه زمانبری است، موزیک کار است که اصلاحیه‌های بسیاری به آن وارد می‌شود. در نوبت ماندن برای یافتن کمپانی نیز از دیگر مراحل کار است. بعد از این مراحل یافتن شرکتی که کار را بدرستی و به موقع پخش و توزیع کند از  مهمترین مراحل کار شماست چرا که بسیاری از شرکت‌های پخش به قدری این زمان را طولانی می‌کنند که کار به نوعی سوخت می‌شود و به دلیل این که  آهنگ‌ها قدیمی شده و همسو با فضای روز جامعه نیست دیگر مخاطب آن را نمی‌پذیرد. اتفاقی که برای خود من پیش آمد و آنقدر آلبوم دیر وارد بازار شد که دیگر آن کیفیت اصلی را که باید در زمان خود می‌داشت، نداشت و به همین دلیل هم  آن طور که باید دیده نشد.
 
  • چه پیشنهادی به هنرمندان جوان دارید؟
قطعا مشکلات بسیاری برای انتشار آلبوم سر راهشان وجود دارد. دوستان جدیدی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند  باید کفش آهنی  به پا کنند و قبل از شروع کار یک اسپانسر خیلی خوب پیدا کنند. دوم اینکه آهنگسازی که با او کار می‌کنند حوصله این کار را  داشته باشد چرا که این روزها همه عادت کرده‌اند با چهره‌های شناخته شده و صداهای آشنا کار کنند و دیگر کسی حوصله کار با صداهای جدید را ندارد.
 
  • بسیاری از افرادی که وارد این عرصه می شوند از هزینه های آن بی خبر هستند. برای ساخت یک اثر چه میزان هزینه لازم است؟
هزینه‌ها بسیار بالاست. حداقل هزینه ای که  برای تولید یک تک آهنگ باید در نظر بگیرید چیزی حدود 3 میلیون تومان است و  اگر  آهنگساز کار شما چهره شناخته شده‌ای باشد همراه با داشتن شعر، این هزینه برای شما بین  8 تا 9 میلیون تومان می‌شود و برای انتشار یک آلبوم نیز حدود 40 میلیون تومان هزینه لازم است .باید برای ورود به این عرصه بدون اسپانسر بودجه ای در نظر گرفته باشید و توقع برگشت این هزینه را هم نداشته باشید. در آلبوم‌های بعدی که شناخته شدید می‌توانید به فکر برگشت هزینه باشید، اما در آلبوم اول این اتفاق رخ نمی‌دهد.
 
  • اصولا چرا خیلی از آهنگ‌های جدید مثل ترانه‌های قدیم در ذهن مردم ماندگار نمی شود؟
از ویژگی‌های مهم ترانه‌های قدیم می‌توان به شعر آن اشاره کرد که بسیار محکم و قوی بودند، شعر از همه عناصر دیگر در موسیقی مهم‌تر است. از سوی دیگر  آهنگسازی که شما با او کار می کنید و اطلاعاتی که او  دارد نیز بسیار در این ماندگاری نقش دارد. این روزها اغلب آهنگسازان  ما آکادمیک کار نکرده‌اند و بیشتر تجربی هستند. عامل بعدی خواننده است که دلیل عدم ماندگاری ترانه‌های این روزها می‌تواند قوی نبودن آنها باشد.
 
  • برای ماندگار شدن یک قطعه و یک اثر چه مولفه‌هایی لازم است که موسیقیدان‌های جدید از آن بی خبرند؟
همیشه یک طرف ماجرا اشکال دارد. در واقع سه عامل باعث می‌شود که یک آهنگ در گوش ماندگار نباشد: اول شاعر اثر، دوم آهنگسازی که خلق اثر می‌کند که باید بسیار قوی باشد و هارمونی درستی ایجاد کند و سوم خواننده است که اتفاقا بیشتر از همه دیده می‌شود و جاوید می‌ماند. خواننده هرچقدر بتواند قوی‌تر بخواند اثرش ماندگارتر شده و مردم آن را زمزمه می‌کنند. قطعا هیچ یک از این سه عامل به تنهایی نمی‌تواند جبران این ضعف را بکند. از سوی دیگر ممکن است آهنگ متناسب با زمان حال نباشد و یا ملودی از چیدمان سازی درستی برخوردار نباشد که خیلی مورد توجه واقع شود.
 
  • فکر می‌کنید ساخت کلیپ در یک آلبوم چقدر به دیده شدن و فروش آن کمک می کند؟
بسیار زیادبه شرط آنکه برنامه‌ای و شبکه‌ای مختص به موسیقی داشته باشیم که این کلیپها دیده شوند. ساخت کلیپ هزینه بالایی دارد و برای یک آهنگ باید حداقل بین 7 تا 8 میلیون تومان هزینه کنید و اگر کلیپ شما سناریو هم بخواهد این مبلغ بیشتر می‌شود. باید با توجه به این هزینه جای ارائه هم وجود داشته باشد چرا که مردم بیشتراز آنکه هزینه‌ای بابت خرید کالا بدهند  دانلود را ترجیح می‌دهند. حال اگر این کلیپ را در دمو بگذارید شاید یک یا دو بار بیشتر دیده نشود و بعد فراموش شود در نهایت هم  آهنگ‌ها را در فلش می ریزیم و دیگر به سراغ cd نمی‌رویم.
 
  • بحث گرافیک و تبلیغات چقدر در فروش آلبوم و یا حتی اجرای کنسرت می تواند موثر باشد؟
قطعا تاثیرزیادی دارد. هرچه گرافیک بهتر و بیشتر باشد مطمئنا مخاطب بهتر می پسندد چرا که ابتدا جذب عکس شده و بعد به سراغ باقی ماجرا می رود. اما اگر کار گرافیکی ضعیف باشد قطعا مورد توجه واقع نمی‌شود. هر چه کار گرافیکی قوی‌تر باشد بیشتر در حافظه تصویری مخاطب جای می گیرد و مورد توجه واقع می شود.
 
  • دوست دارید از آن دست خوانندگانی باشید که هر سال آلبوم تولید می کنند یا دوست دارید چند سال یکبار اقدام به انتشار اثر کنید؟
من دنبال دادن آلبوم یا ندادن آن نیستم. من به  دنبال پذیرش مردم هستم حتی به عنوان یک تک آهنگ، اما این اتفاق اگر زود به زود بیفتد و اکیپی که با آنها کار میکنم اینقدر با هم هماهنگ کار کنند  چرا که نه این کار را انجام می‌دهیم.
 
  • این روزها مافیای موسیقی بوجود آمده فکر می‌کنید این خوب است که آدم‌ها تنها در یک مجموعه و با یک گروه خاص کار کنند؟
حضورمافیای موسیقی کمر خواننده‌های صاحب نام را هم شکانده است و باعث کمتر یا بیشتر شنیده شدن موسیقی شده است. تنها هنرمند است که یک هنرمند را درک می‌کند. به نظرم کسانی که در این  مافیا حضور دارند هنرمند نیستند که حال هنرمند را درک کنند و صرفا به فکر برگشت پول خود هستند. زحمت هم دراین راه نمی کشند، تنها به دنبال منافع خود هستند. اما هنرمند سعی می کند دست هنرمندی را که درحال افتادن است بگیرد. در واقع مافیای موسیقی باعث شده حال و روز موسیقی ما اینگونه باشد و فضا برای تنفس وجود نداشته باشد.
 
  • با توجه به اینکه خود شما به تدریس موسیقی مشغول هستید فکر می کنید چرا با وجود این همه آموزشگاه موسیقی خروجی خوبی در این زمینه نداریم؟
برخی آموزشگاه‌های موسیقی خوب هستند و از افرادی استفاده می‌کنند که فارغ  التحصیل همان رشته هستند. یکسری از آموزشگاه‌ها برای اینکه  دستمزد کمتری به استادان خوب بدهند از شاگردان خود برای تدریس بهره می‌برند و به همین دلیل خروجی خوبی هم ندارند. از سوی دیگر بحث آموزش موسیقی خیلی برای مردم جا نیفتاده است. پس می توان گفت بخشی از عامل نبود خروجی هم مردم و هم آموزشگاه ها هستند.
 
  • اولین کنسرت شما چه زمانی خواهد بود؟
در تلاش هستم تا این کاربه زودی انجام شود.  با کمک دوستان و خواست خداوند اولین کنسرت را شهریورماه برگزار می کنم.
 
  • با توجه به این که اولین اجرای زنده شما خواهد بود دلهره و استرس ندارید؟
نه چون بار اولم نیست. در دانشکده موسیقی معمولا اجرای صحنه‌ای زیاد بوده و جلوی مردم اجرا داشته‌ام ضمن اینکه بیشترین برنامه هایی که اجرا کردم در فضای باز بوده است.
 
  • تا به حال شده در برنامه زنده ای توپوق بزنید؟
نه این اتفاق خوشبختانه رخ نداده است. آخرین برنامه تلویزیونی من "زنده باد زندگی" بود که اجرای زنده هم داشتم. تا به حال برایم پیش نیامده و به این موضوع هم فکر نکردم و نمیدانم اگر این اتفاق رخ دهد چه واکنشی نشان میدهم.
 
  • اولین اجرای شما در همان زمان دانشجویی همراه چه حسی بود؟
اجراهای دوره دانشجویی که داشتم با آنچه که منتظرش هستم در شهریورماه رخ دهد خیلی فرق می‌کند. در دوره دانشجویی شرایط خاص است و شما برای دوستانتان اجرا می‌کنید که خیلی همراه با استرس نیست. می‌توانم بگویم کنسرت شهریور ماه به نوعی آرزوی پرواز من خواهد بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1392 - 10:04

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 26 مرداد 1392 - 11:54

موفق باشی راستین جان

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برخی آهنگسازان حوصله کار با صداهای جدید را ندارند | موسیقی ما