برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با نوید گوهری سرپرست ارکستر نیلپر به بهانه اجرای آثار وسک
دلیل موجهی برای نپرداختن به موسیقی معاصر در ایران نیست
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: اجرای آثار «پِطِریس وَسک»، برای اولین بار در ایران به قدری جذابیت دارد که بتواند مخاطبان جدی موسیقی کلاسیک را با خود همراه کند. ارکستر «نیلپر» به مدیریت احسان تارخ و سرپرستی نوید گوهری در روزهای پایانی مردادماه و اولین روز شهریور ماه بر روی سن تالار رودکی میزبان میهمانان و مخاطبان خود خواهد شد.با نوید گوهری درباره جزییات این گروه و اجرای پیش و گفت و گو کرده‌ایم:
 
  • *اجرای آثار هنرمندی که خود قابلیتهای بسیاری دارد و درجهان شناخته شده است، ریسک پذیری بالایی می‌خواهد، چگونه دست به این کار زدید؟
قبل از هرچیز باید به این موضوع بپردازم که چطور با آثار وَسک مرتبط شدم و بعد از مدتی اجرای این آثار به دغدغه ای شخصی برایم تبدیل شد.آثار وَسک دارای جهان بینی است که من به شدت با آن احساس قرابت می‌کردم. زندگی معاصر، انسانیت و سقوط قریب الوقوع همه عناصر زندگی است. اینکه در جهان معاصر همه چیز درحال فروپاشی است. کشمکش و نزاع دائمی بین زندگی و مرگ. آنچه که برای زندگی اهمیت دارد موجب مرگ عنصر دیگری از این چرخه می‌شود.پیشرفت‌های به دست آمده همگی برای زندگی بهتر و راحت‌تر حیاتی هستند اما به همان اندازه باعث تخریب و مرگ ِبخشی از طبیعتِ ذاتی بشر می‌شود؛ و دراین چرخه بسته زندگی معاصر بیشترین بخشی از حیات بشریت که لطمه می‌بیند، صداقت، ایمان و انسانیت در نهاد آدمی است.بنابراین پرداختن به این مساله که بخشی از دغدغه شخصی من در طی سالیان اخیر نیز بود، در قالب اجرای آثار وَسک می‌گنجید.ریسک پذیری بالای این حرکت، درواقع اجرای پست مدرن از آهنگسازی با سبکی بسیار شخصی بود. در ابتدا خود من باید وقت و دقت بسیاری برای شناخت این آهنگساز و سبک وی در آهنگسازی صرف می‌کردم که در واقع این پروسه، از یک سال پیش و با تهیه نت‌ها شروع شد.
در مرحله بعد انتقال این مفاهیم به ارکستر و رسیدن به یک درک جمعی و صدا دهی مناسب بود که هدف اصلی تمرینات به حساب می‌آمد.اجرای آثاری از آهنگسازان معاصر و شناخت آنان مسئله ای است که به نظرم مخاطب‌های خاص خود را دارد و درعین حال برای جامعه جوان موسیقی نیز نیازی مبرم و اساسی است. اگرچه همه ما با فقر فرهنگی در زمینه موسیقی جدی آشنا هستیم و حتی آثار دوره های کلاسیک و رومانتیک هم هنوز به اندازه کافی اجرا نشده و مخاطبِ فراوان ندارد اما فکر می‌کنم برای کسی که به طور جدی کار موسیقی می‌کند، این دلیل موجهی برای نپرداختن به موسیقی معاصر در ایران نیست. به همین دلیل ریسک بالای این اجرا را هم به دلایل شخصی و هم به دلایل حرفه ای پذیرفته‌ایم.
 
  • *در حالی برای این اجرا از یک ارکستر بزرگ استفاده کرده‌اید که مانند بسیاری از گروه‌ها می‌توانستید در چیدمان تان از سازهای کمتر استفاده کنید. الزامی به حضور این همه ساز در ارکستر بود؟ یا صرفا به دلیل وجهه تصویری و بالا نگه داشتن سطح کاری بود؟
 اجرای این کنسرت با 22 نفر ارکستر زهی انجام می‌شود.
 
  • *حضور و دخالت مولف اصلی آثار می‌توانست دست شما را در اجرای آثار ببندد. چه الزامی به برقراری این حضور بود در حالی که می‌توانستید او را نادیده بگیرید. شاید او هرگز متوجه این اجرا نمی‌شد.
درواقع ما تصمیم داشتیم که ایشان از اجرای آثارشان در ایران با خبر شوند و یکی از مهم‌ترین دلایل این کار معرفی فعالیت‌های موسیقایی در ایران به سایر کشورها بود. به این فکر کردیم که آیا برای نشان دادن توانایی‌های ارکستر های ایرانی برای اجرای قطعات مختلف حتما باید سفرهای پرهزینه و سخت خارجی را متحمل شد؟ و یا می‌توان با کمترین هزینه‌ها و حمایت‌ها این قابلیت‌ها را معرفی کرد؟درواقع همینطور هم شد. آقای وسک از شنیدن این خبر بسیار شگفت زده و خوشحال شدند که آثارشان در ایران، کشوری با مسافت نسبتا زیاد از ایشان اجرا خواهد شد؛ و از ما خواستند تا ایشان را در جریان جزییات اجرای کنسرتمان و تمریناتمان بگذاریم که همین طور هم شد.و البته ایشان دخالتی مستقیم در نوع برگزاری کنسرت و یا تمرینات و اجراها نداشتند.
 
  • *این اتفاق می‌افتاد که شما دخالتی در تالیف مجدد پارتیتور داشته باشید و این موضوع را با مولف در میان بگذارید و ایشان پذیرای آن باشند و به نتیجه مشترک رسیده باشید؟
خیر. من دخالتی در تالیف مجدد پارتیتور نداشتم و سعی کردم که به اصل آثار وفادار بمانم. البته این آثار در طول زمان توسط خود آهنگساز تصحیحات و تغییراتی داشته که ما سعی کردیم آخرین نسخه‌ها را اجرا کنیم.
 
  • *در خصوص تنظیم‌هایی که برای اجرای این آثار با اصل آثار داشته‌اید تفاوتهایی را لحاظ کرده‌اید؟
اما قطعا تفسیر هر رهبری برای اجرای اثر می‌تواند متفاوت باشد؛ و من تفسیر خودم را برای اجرای این آثار داشته‌ام. در نحوه اجرای برخی تکنیک‌ها و رسیدن به برخی صدا دهی‌ها و یا لحن‌های بیانی این کنسرت اجرایی از آثار وسک برای ارکستر زهی است که در بین آثار وسک جایگاه ویژه ای دارد.
 
  • *برای اجراهای بعدی از حضور مولف نیز بهره مند می‌شوید؟
قطعا تمام تلاشمان این است که ایشان در جریان همه برنامه‌ها باشند و به خصوص که ارکستر نیلپر بلافاصله پس از اجرای آثار در نظر دارد تا این آثار را ضبط نماید. بنابراین در این مرحله به احتمال زیاد از نظرات ایشان به شکل مستقیم بهره مند خواهیم شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مرداد 1392 - 02:07

دیدگاه‌ها

شنبه 2 شهریور 1392 - 01:21

در کل گپ پرباری بود. هرچند میشد سوالات جالبتری پرسید ولی به هر ترتیب جوابهای رهبر ارکستر خیلی حساب شده است، به شکلی که قدری از سوال مطروحه فراتر میرود و اطلاعاتی را در اختیارمان میگذارد که به واقع باید ابتدا به ساکن مصاحبه گر مطرحشان میکرد. در جریان قرار دادن آهنگساز کاری بود ستودنی و نو... و ایدۀ ضبط آثار هم بسیار جالب و تحسین آمیز است.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دلیل موجهی برای نپرداختن به موسیقی معاصر در ایران نیست | موسیقی ما