برنامه یاد بعضی نفرات
 
توقعات و خواست‌های اهالی موسیقی از مدیران موسیقی دولت جدید – 2
بابک چمن آرا: سالهاست که برای کنسرت‌ها و آلبوم‌ها، به آئین‌نامه‌ای متعهد می‌شویم که هیچوقت آنرا ندیده‌ایم
موسیقی ما – بهمن بابازاده: آرام آرام و با مشخص شدن کابینه دولت جدید، مدیران هنری مراکز مختلف فرهنگی در حال معرفی هستند تا با به روی کار آمدن مدیران جدید، فضای فرهنگی کشور سر و کل جدیدی را به خود ببیند. در این بین گمانه زنی ها و شایعات فراوانی نیز درباره چهره هایی که قرار است در راس مسند موسیقی کشور قرار بگیرند در روزهای گذشته منتشر شده که باید دید سرانجام چه کسی برای این بخش از کشور در نظر گرفته شده است. سایت «موسیقی ما» بر اساس رسالت کاری خود در این شرایط مهم و تاثیر گذار، سراغ چند تن از مدیران و چهره های حوزه موسیقی کشور رفته و درباره خواسته ها و توقعات آنها از مسئولین جدید و ارشد فرهنگی، گفتگوهایی را انجام داده است. در بخش دوم این سری گفتگوها سراغ «بابک چمن آرا» رفتیم و با این مدیر حوزه موسیقی در این باره به گپ و گفت نشستیم.

مدیر فروشگاه قدیمی «بتهوون» در ابتدای صحبت های خود با اشاره به درخواست ها و کمبودهای فراوان این حوزه، خواسته های خود را از مدیران جدید این بخش، این چنین مطرح نمود: «سر و سامان دادن و سر و شکل دادن به وضعیت کارشناسی حاکم، که از وضعیت سلیقگی بیرون بیاید و یک روال درست و منطقی در این عرصه جاری باشد، مهم ترین بخش از خواست های اهالی موسیقی است. به نظرم خروج از وضعیت کنونی بسیار لازم و با اهمیت می تواند باشد. روال سلیقه ای که بایستی منطبق بر سلیقه فلان فرد و مدیری ست که امروز هست و شاید فردا نباشد. این سردرگمی در واقع بزرگترین بحران همه این سالها بوده که ضربه های بزرگی را هم به پیکره موسیقی کشور وارد آورده.»

وی ادامه داد: «آماده کردن و انتشار آئین نامه ای رسمی در قالب قانون دیگر دغدغه ایست که باید در مورد آن چاره اندیشی شود. سالهاست کمبود چنین آئین نامه ای احساس می شود.همین باعث سردرگمی های زیادی در این عرصه شده است. ما سالهاست که در زمان برگزاری کنسرت ها و انتشار آلبوم ها، به آئین نامه ای متعهد می شویم که هیچوقت آنرا ندیده‌ایم. این آئین نامه اگر به صورت رسمی به شرکت ها و موسسات فرهنگی ارائه شود، آنها نیزمتقابلا می توانند خیلی روشن و شفاف درباره نوع سیاست گذاری هایشان برنامه ریزی نمایند. معضل بزرگ دیگری هم که در سالهای گذشته باعث تعطیلی بسیاری از نهادهای فرهنگی و موسسات شده، نبود قانون کپی رایت برای آثار موسیقی در کشور است. این قانون باید تصویب و به مرحله اجرا در بیاید. اتفاق و جریان تخریبی ای که ما این روزها شاهد آن هستیم این است که در قانون کشور، دانلود غیر مجاز جرم نیست. یعنی چهارچوب قانونی برای محکوم کردن آن وجود ندارد و همین رویه باعث شده که خیلی ها عطای حضور در صنعت نشر موسیقی را به لقایش ببخشند. این ماجرا به نظر من باید از سوی وزارتخانه پیگیری و اجرایی شود. هر چند اعتقاد دارم که بزرگترین ناقض قانون کپی رایت در کشور، خود صدا و سیما است که باعث شده این روال سوء استفاده از آثار هنرمندان، رفته رفته به یک روال عادی و عرف تبدیل شود.»

چمن آراء همچنین درباره بحث های نظارتی و تعطیلی و لغو برخی برنامه هایی که دارای مجوز وزارت ارشاد نیز هستند، گفت:«فکر می کنم در بخش اول صحبت هایم به این نکته اشاره کردم. نبود یک قانون رسمی باعث این اتفاقات می شود. در رویه جاری، یک درخواستی ارائه می شود و یک تائیدی صورت می گیرد. بعد اگر مشکلی پیش بینی نشده ای بوجود بیاید، دوستان موسسه یا شرکت برنامه گذار را محکوم می کنند و وقتی شرکت و برگزار کننده برنامه می گوید: این ماجرا به ما ابلاغ نشده بود، با پاسخ :«شما خودت باید این را می دانستی و حواست بود!»، رو به رو می شوند.»

مدیر عامل موسسه «آوا خورشید» در انتهای صحبت های خود درباره «بحران ممنوع الکارهای حوزه موسیقی» نیز خاطر نشان کرد: «منِ هنرمند باید بدانم که چه کاری اگر انجام بدهم ممنوع الکار می شوم. اگر ندانم طبق فلان قانون و آئین نامه، جرمی را دچار شده ام، که نمی شود در این مورد پیشگیری صورت بگیرد. این کمبودها رفته رفته به بحران تبدیل می شوند و همین باعث پسرفت شرایط فعلی می گردد.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مرداد 1392 - 11:14

دیدگاه‌ها

سه شنبه 29 مرداد 1392 - 14:24

به دولت جدید شدیدا امیدوارهستیم

سه شنبه 29 مرداد 1392 - 15:25

دقيقاً درسته. اي كاش لا اقل به خاطر مجوز ندادن ها معياري تعيين مي كردند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابک چمن آرا: سالهاست که برای کنسرت‌ها و آلبوم‌ها، به آئین‌نامه‌ای متعهد می‌شویم که هیچوقت آنرا ندیده‌ایم | موسیقی ما