برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با محمد فكار
محمد فکار پس از ادعای شاگردی استاد محمدرضا شجریان؛
من شاگرد استاد شجریان نیستم
موسیقی ما - محمد عبدالهی: محمد فکار بعداز سال‌ها آموزش در عرصه آواز سنتی در ازای انتشار آلبوم سنتی و ادای دین به اساتیدی که در کنار آنها به آموزش و یادگیری پرداخته است، به انتشار آلبوم پاپ «سکوت تلخ» اقدام کرده است. این آلبوم هفته آینده روانه بازار موسیقی خواهد شد. با او درباره او و آلبوم پاپش گفت‌و گو کرده‌ایم:
 
  • *محمدفکار آنطور که در رزومه‌اش معرفی شده، خود را شاگرد استاد محمد رضا شجریان می‌داند، در حالی که بعداز سالها به جای اینکه جا پای استاد خود بگذارد، به بیراهه می‌رود و آلبوم پاپ منتشر می‌کند. چرا؟
شاگرد استاد شجریان بودن افتخار بسیار می‌خواهد ضمن اینکه در خدمت اساتید دیگری نیز تلمذ کرده‌ام، زمانی که احساس کردم باید وارد عرصه موسیقی شوم ابتدای این شلوغی و همهمه بدسلیقگی‌های گوش مردم بود. خوب کسی که سنتی خواندن را بداند، برای ورود به عرصه پاپ همه چیز دارد جز تکنیک پاپ خواندن را. چون من بر این باورم که پاپ خواندن تکنیک می‌خواهد. آن زمان مردم پاپ می‌خواستند و من هم با فراگرفتن تکنیک پاپ، توانایی هر دو سبک را، پس پاپ را برای شروع انتخاب کردم وآن را با سنتی تلفیق کردم و فکر می‌کنم بیراهه نرفته‌ام. بهتر این است که ابتدا مردم با من آشنا بشوند بعد از آن آموخته‌هایم در سنتی باعث می‌شود پا جای اساتید خود بگذارم.
 
  • *شاگردانی که به انتشار آلبوم اقدام می‌کنند معمولا از استاد خود کسب اجازه می‌کنند شما چنین کاری کردید؟ فکر می‌کنید اگراستاد شجریان این آلبوم را بشنوند چه عکس العملی خواهند داشت؟
دقیقا دنبال کسب اجازه و حتی راهنمایی هم بودم، ولی شرایط آن زمان خاص در آن سالهای خاص دسترسی من را به اساتید بزرگوار همچون استاد شجریان مسدود کرد ولی کارهایی را انتخاب کردم که با شنیدن آن‌ها شرمسار این عزیزان نباشم، این حرف دل را هم باید بگویم که بدون بزرگ نمایی در آلبوم «سکوت تلخ» تکنیک‌های صدایی خاصی به کار رفته که شاید فقط همکارانی که به اشتباه الان در صدر موسیقی پاپ هستند نیز نتوانند حتی آن را تکرار کنند!
 
  • *شنیده می‌شود توانایی‌های شما در اجرای برخی از تکنیک‌های آوازی در عرصه موسیقی سنتی کافی نبود که به موسیقی پاپ روی آوردید. در این زمینه دفاعی دارید؟
انگار بعضی‌ها می‌خواهند من را مجبور کنند بگویم «من شاگرد استاد شجریان نیستم»، تمام جواب این سوال در آلبومی که به بازار می‌آید خواهد بود، بشنوند و قضاوت کنند، ضمن اینکه برای اولین بار در ایران می‌خواهم خواننده هر دو سبک باشم و دقیقا مدتی بعد از انتشار آلبوم سکوت تلخ با سبک پاپ، آلبومی تمام کلاسیک و سنتی ارائه خواهم داد.
 
  • *از قابلیت‌های موسیقی سنتی چه استفاده‌هایی در موسیقی پاپ کرده‌اید؟ اصلا موسیقی سنتی و قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که در این زمینه داشتید، در موسیقی پاپ کارآمد بود؟
از بهترین قابلیت‌ها، می‌توانم به صحیح خواندن، استفاده کمتر از تیون، اوج و پایین خواندن، تحریرهای مختلف و نقش موثر درتغییر ملودی وکال اشاره کنم. شنونده پاپ نمی‌خواهد لحن سنتی و تحریر زیاد بشنود پس برخی از توانایی‌ها در اینجا قابل استفاده نبودند.
 
  • *جذابیت‌هایی که موسیقی پاپ داشت و موسیقی سنتی نداشت که باعث شد پاپ را به سنتی ترجیح بدهید چه بود؟
به هیچ وجه با این سوال موافق نیستم. متن سوال می‌خواهد برتری یک ژانر را بر دیگری نشان دهد در صورتی که هر دو ژانر مخاطب خودش را دارد و جایگاه ویژه خودش را، زمان ورود من به این عرصه، جامعه پاپ می‌طلبید و هزینه تولید آلبوم سنتی نیز بسیار زیاد بود، خداوند نیز استعداد هر دو را در من قرارداده بود، پس به صلاحدید ابتدای راه با پاپ کلید خورد.
 
  • * از آلبومتان بگویید. از اینکه در این آشفته بازار با خیال راحت و فراغ بال آلبومی اکثرا آکوستیک کار کرده‌اید در حالی که خیلی از هنرمندان یارای پرداخت هزینه هنگفت سازهای آکوستیک را ندارند. این آلبوم ارزش چنین هزینه ای را داشت؟
قطعا گوش مخاطب، فهم و درک مخاطب، ارزش هزینه های بیش از این را نیز دارد، روح زندگی در ساز زنده جریان دارد، می‌خواستم این حس را منتقل کنم، زیاد شدن هزینه‌ها نیز باعث و بانی داشت، آنهایی که باعث تاخیر در روند مجوز و ساخت و تولید بودند، حتی بعضی از اشخاص دخیل در پخش، باعث شدند کلیه تنظیم‌ها از نو انجام شوند تا قدیمی نباشند، خواهش می‌کنم با طرح این سوال دست روی دلم نگذارید که باید کتاب‌ها در موردش بنویسید. فقط مخاطبان محترم بدانند تمامی هزینه آلبوم از ابتدا تا انتهای پخش را خودم پرداخت کرده‌ام و فقط به احترام شما.
 
  • *در مصاحبه قبلی گفته بودید قصد دارید از این به بعد دیگر آلبوم پاپ منتشر نکنید و در زمینه پاپ هیچ اثری از شما دیده نخواهد شد. چرا؟
می‌شود این مصاحبه را به من نشان دهید؟ همین الان درگیر ضبط آلبوم سنتی و همزمان روند مجوز آلبوم پاپ بعدی هستم. خواهشا فقط به مصاحبه و خبرهای مطمئن استناد کنید. گفتم برخی می‌خواهند من را مجبور به کار یا گفتن مطلبی غیر از واقعیت کنند.
 
  • *برای به دست آوردن دل استاد به جرگه موسیقی سنتی می‌پیوندید؟ یا موسیقی پاپ چنگی به دلتان نزد؟
نکند شما هم جزئی از همان افراد هستید؟ اساتید من آنقدر بزرگوار هستند که اگر کمبودی ببینند گوشزد کنند و اگر پیشرفتی ترغیب کننده باشند، و اینکه همیشه در حال امتحان دادن در مورد آموخته‌هایم هستم. کلا این را هم فاش کنم، فقط به دو خواننده در پاپ گوش می‌کنم «م. چ» و «م. ا» و کلا ژانر مورد علاقه‌ام برای شنیدن سنتی است.
 
  • *آلبومتان را معرفی می‌کنید؟
آلبوم سکوت تلخ دارای 8 قطعه است که بر اساس زندگی روزمره مردم ساخته شده است. شاید روزی در مورد این 8 قطعه و زندگی روزمره مردم که روی آن بسیار فکر شده است، توضیحاتی دادم، آلبوم سکوت تلخ از روز 22 شهریور در دسترس عموم خواهد بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 01:30

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 11:52

با تشکر از دوستان موسیقی ما بابت این مصاحبه،تیترهاتون در مورد آقای فکار خیلی کوبنده هستش،نمی دونم دارید کمک می کنید یا دشمنی،ولی من یکی دو تا از قطعات این آلبوم رو شنیدم،فوق العاده است،یعنی احسان خواجه امیری رقیب جدی و شاید بهتر از خودش پیدا کنه،خواهشا دوستانی که ایشون رو میشناسن بیان حمایت کنن

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 14:27

اقای عبدالهی من اصلا این خواننده رو نمیشناسم
اما شما تیتر رو جوری نوشتید که ادعا کرده:من شاگرد شجریان نیستم...
در صورتی که خلاف این رو گفته و اذعان کرده خیلی ها دوست دارن این رو از من بشنون
این تیتر زدن شما غیر اخلاقیه...
همچنان که نوع مصاحبتون هم ادبیات زشت و طلب کارانه ای رو پیش گرفته که حتی هنرمند بهتون اعتراض میکنه که نکنه شما هم جزئی از این افراد هیتید؟
و با تیتر زدنتون ثابت کردید حرفش درسته...
متاسفم برای این مصاحبه غیر بی طرف

موسیقی ما برای اثبات بی طرف بودنت تایید کن...

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 16:15

واقعا گاهی به موسیقی ما شک میکنم ،دارید تخریب میکنید یا تشویق؟ با اومدن ایشون به عرصه موسیقی باید خوشحال باشید در صورتیکه انگار حضور ایشون داره باعث دلخوری برخی از تیتر اولی ها میشه که احساس خطر کردن!

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 17:18

درود بر استاد استادان شاه شاهان مرد مردان جناب پادشاه استاد شجریان بزرگ

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 17:19

فقط یک ترک از ایشون شنیدم به نام "دلم گرفته" که با ادعایی که ایشون از قابلیت های خودشون دارن مغایرت داره!؟ البته نمیشه فقط با یک کار قضاوت کرد!!
"این حرف دل را هم باید بگویم که بدون بزرگ نمایی در آلبوم «سکوت تلخ» تکنیک‌های صدایی خاصی به کار رفته که شاید فقط همکارانی که به اشتباه الان در صدر موسیقی پاپ هستند نیز نتوانند حتی آن را تکرار کنند!" نسبت به این حرف ایشون با جدیت منتظر شنیدن آلبوم هستم که ببینیم واقعا این طوریه!!

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 17:28

شما فقط قصدتون از سوالا و تیتر تخریب این آقا بوده هر کسی هم میفهمه اینو
آقای عبداللهی خجالت آوره
تاییدم نکردید مهم نیس

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 18:43

از مجموعه با تجربه ((موسیقی ما)) انتظار چنین برخوردی رو با یک خواننده به هیچ وجه نداشتم.

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 22:59

یکی که محس چاووشی اون یکی کیه مجید اخشابی یا کسی دیگه؟

دوشنبه 25 شهریور 1392 - 15:38
راستین خلجی

محسن چاووشی رو خوب اومدی، نفر بعدی هم حتما محمد اصفهانی هست.

2.178.61.178
پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 01:23

آقای سامی تراک دلم گرفته رو از ایشون شنیدم،بتازگی هم پخش شده بود و تعداد دانلودش نشون میداد که هوادارای زیادی داره،چیزی که من شنیدم نسبت به خواننده های زیادی که کیلویی وارد این بازار میشن نسبتا بهتر بود ولی با شما موافقم که کمی در مصاحبه اغراق شده،البته خوب شاید اومدن ایشون از سنتی به پاپ باعثش باشه،شاید ایشون میخواد شاهکارشو بعدا نشون بده،امیدوارم مثه بقیه ی خواننده ها سرکارمون نزارن و واقعا اون چیزی باشن که میگن...

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 01:28

یه کم وقت بزارین برین سرچ،بعد بیاین نظر بدین لطفا،آیتون آلبوم این استاد رو گذاشته برای فروش،قبل از انتشار تو بازار،به خدا فوق العاده بود،یعنی اینه پدیده موسیقیه امسال،اصلا همه برن جمع کنن،یه خواننده سنتی بیاد اینقدر تو پاپ خوب بخونه،خدائیش ،مرگ من برید اونجا کارو حداقل دموش رو بشنوین،تو گوگل بنویسین سکوت تلخ آیتونز

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 02:38

یکی از آهنگهای ایشونو که قراره تو آلبوم باشه گوش کردم، صدای خوبی دارن و کارشون عالی بود.

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 02:40

خوشحالم که مثل بنده به م.چ عزیز و کار درست و م.ا بزرگ و دوست داشتنی گوش میدهی :)

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 11:32

ایشون گفته:برای اولین بار در ایران می‌خواهم خواننده هر دو سبک باشم و دقیقا مدتی بعد از انتشار آلبوم سکوت تلخ با سبک پاپ، آلبومی تمام کلاسیک و سنتی ارائه خواهم داد.
پس یعنی تا حالا صدای دکتر محمد اصفهانی رو نشنیده که در هر دو زمینه توانا هستند؟؟؟

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 11:51

همه گیر دادید به موسیقی ما! کاری نکرد که فقط مصاحبه کرد
ولی ماشالله هزار ماشالله آقای فکار بیشتر از این نمیشد از خودشون تعریف کنن!

اینهمه به سوالا گیر دادید (مخصوصا کسایی که طرفدار سرسخت خواننده ای هستین، مثه خودم که طرفدار ... هستم) یکم توجه کنید گفته بدسلیقگی، هرج و مرج! والا الان حداقل 10 تا اسم خواننده به ذهن هرکس میرسه که هم مجازه هم خیلی پرطرفدار مثلا آقای چاووشی، یگانه، فرزاد فرزین، احسان خواجه امیری، علی اصحابی و ... که هرکدوم هم سبک خاصی واسه خوندن دارن
ضمنا فکر نکنم اولین نفر باشه که تلفیق میخواد کنه! قبلا هست خواننده عزییییییییز که اینکارو خیلی زیبا انجام داده

زیاد از خود تعریف کردن....

تایید میشه؟!

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 16:16

به نظرتون بهتر نیست تیترو عوض کنید؟؟؟!!!

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 18:31

م.چ که قطعا سلطان محسن چاوشی هستش
م.ا هم قطعا استاد خوش صدا محمد اصفهانی
به دلیل همین انتخابای فوق العاده مطمئنم کار ایشون درسته،آقا از خودت تعریف کن حسابی،تموم اینایی که ترک هاشون فضای اینترنت و سایتای موزیک رو اشغال کرده اینقدر بلوف میزنن ضمن اینکه هیچی نیستن،شما که در خدمت استاد بزرگوار شجریان بودی،و با آهنگی که دوست عزیزمون گفتند"دلم گرفته" و من شنیدم واقعا میتونی از خودت بتعریفی ولی خدائیش محمد اصفهانی خواننده ی هر دو سبک بوده قبل شما ولی ادامه دهنده ی هردو نبوده

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 18:41

موسیقی ما،با تیتری که زدی داری جنجال و حاشیه سازی می کنی و فکر می کنم این در حمایت آقای محمد فکار هستش،میشه یکی از کارهای آلبوم ایشون رو بزاری خیلی مشتاق شدم؟البته نزاری میرم نهایتش 2الی 3 تومان میدم میخرم ببینم چه خبره با این همه تعریف!!!
فکر نکنم تایید بشه،یعنی میشه!!

جمعه 22 شهریور 1392 - 12:36

شاگرد استاد شجریان بودن لیافت می خواهد و هر کسی این لیاقت را ندارد

شنبه 23 شهریور 1392 - 16:10

احمدرضای عزیز به همین دلیل یعنی اینکه ایشون لایق بودن شاگرد استاد بزرگ صدا باشند ، پس به احترام این استاد آلبوم شاگرد ایشون رو میخریم،و امیدوارم آلبوم خوبی باشه

جمعه 29 شهریور 1392 - 20:39

با سلام آقای محمدفکار اصفهانی هستند.سال گذشته در مسابقه خوانندگی ال جی کارائوکه شرکت کردن هم سنتی هم پاپ بازخوانی کرده بودن که هیچکدام مورد تایید هیئت ژوری قرار نگرفتن ویک کار محلی لری بارون بارونه در مرحله اول تایید شد ودر مرحله نهایی هیچ مقامی نیاوردن ایشون در قسمت پاپ میتونن موفقتر باشن .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود من شاگرد استاد شجریان نیستم | موسیقی ما