برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرایی از گروه فردوسی به سرپرستی فرید الهامی؛
سیمرغ کوه قاف شیرازی‌ها را شوکه کرد
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: پرفومنس سیمرغ کوه قاف به آهنگسازی فرید الهامی 6 مهرماه در تالار حافظ شهر شیراز برگزار شد.  پرفومنس سیمرغ کوه قاف توسط گروه فردوسی به سرپرستی و آهنگسازی فرید الهامی شامگاه شب گذشته درتالار حافظ شیراز روی سن رفت تا خاطره ای خوش برای مردم هنردوست ان شهربه یادگار بگذارد.این کنسرت که پیش از این قرار بود طی دو روز در این شهر برگزار شود با یک اجرای یک سانسی، توانست مخاطبان خود را با ترکیب و فرمی که داشت، شوکه کند.

درپرفورمنس «سیمرغ کوه قاف» که ترکیبی از تئاتر و موسیقی و گرافیک است، و در این کنسرت گروه فردوسی آن را در چهار بخش مجزا برای مخاطبان به اجرا درآورد.

بخش اول این کنسرت اختصاص داشت به اجرای آفرینش که در واقع اولین بخش از این پرفومنس به حساب می‌آید. در این بخش گروه فردوسی در کنار بازیگری دو بازیگر فرم به اجرا پرداخت. این بخش در کنار بازی زیبای دو بازیگر فرم به نامهای فرید طاهری و اکبر داوودی، تصویرگری سعید خزاعی، مخاطبان این پرفومنس را روی صندلی میخکوب کرد.

پس از اجرای بخش آفرینش، بخش عاشق اجرا شد تا علاوه بر کیفیت اجرایی یک موسیقی کاملا ایرانی، طراحی‌هایی متناسب با موسیقی و بازی در اجرا به وجود آید که خالق آن باسرعتی متناسب با ریتم موسیقی به آن‌ها اقدام کرده بود.

بخش‌های دیگر این پرفومنس به هجران و وصال اختصاص داشت که مانند دیگر بخش‌ها ترکیبی از تئاتر، موسیقی و تصویرگری را با خود به همراه داشت. این کنسرت در نوع خود یک کار نو در عرصه موسیقی است که فرید الهامی با ساخت موسیقی آن در کنار فرید طاهری که کارگردانی آن را به عهده داشت، تصویرگریهای متناسب با محتوا را برجسته می‌کرد.

پرفومنس «سیمرغ کوه قاف» موسیقی بی کلامی را در بر دارد که به گفته سازنده آن هدف از آن آشنایی بیشتر مردم با موسیقی بدون سخنگو بوده است.

این کار تلفیقی کار تلفیقی از موسیقی مقامی (تنبور، سرنا، شمشال و بالابان)، موسیقی کلاسیک (چنگ، ویلنسل)، موسیقی سنتی (عود و کمانچه) بود که در آن از سازهای کوبه ای ابداعی فرهاد صفری استفاده شد.
استفاده از فضاهای مختلف در جای جای این کنسرت تمامی حواس مخاطب را درگیر خود می‌کرد. استفاده از سایه‌ها به کمک بازی فرم و طراحی و ترکیب آن‌ها با هم به موسیقی این فرصت را نمی‌داد تا خودی نشان دهد. چرا که همه چیز در جهت تکامل یکدیگر به کار گرفته شده بودند و در تعامل با یکدیگر بودند. همین موضوع باعث می‌شد تا هیچ بخش و بر دیگری ارجحیت نداشته باشد و تئاتر، فرم، موسیقی، تصویرگری همه و همه یکسان دیده و شنیده شوند.

«سیمرغ کوه قاف» با گروه فردوسی به سرپرستی فرید الهامی، با وجودی که برای اولین بار در ایران برگوب از خود بهزار می‌شد، چهره ای خود به یادگار گذاشت. الهامی که در ساخته های خود برای استاد شهرام ناظری همواره از نوگرایی‌های موسیقایی خود بهره مند می‌شود این بار نیز نوگرایی‌هایی را در قالب کنسرت با گروه جوان خود به اجرا در آورد.

در این کنسرت نوازندگانی همچون عباس زند (سرنا و بالابان)، امین حیدری (عود)، بهار ایلچی (چنگ)، سانازحمیدی (ویلونسل)، فرهاد صفری (باژنگ) شهریار نظری، محراب اسرافیلی، آرمان دکه ای وفرنود الهامی، سید سینا ذوالنوری (تنبور) یونس پاکنژاد (کمانچه) و شهرام رضایی (دهل و کوزه) فریدالهامی را همراهی کردند.

اجرای این پرفومنس توانست با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، مورد استقبال مردم هنردوست شیراز قرار بگیرد تا جایی که در پا خیان، از اعضای گروه خواستند به اجرای بداهه بپردازند.

فرید الهامی به زودی همراه با گروه فردوسی این پرفومنس را در تبریز روی سن خواهد برد.

عکس‌هایی از تمرین این اجرا در شیراز را در زیر می‌بینید:
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مهر 1392 - 00:50

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 2 مهر 1393 - 12:29

از دیدن اسامی دوستان قدیمی در گروه فردوسی اشک شوق بر دیدگانم نشست
جد سادات الهامی همیشه یار و یاورشان باشد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیمرغ کوه قاف شیرازی‌ها را شوکه کرد | موسیقی ما