برنامه یاد بعضی نفرات
 
چهاردهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
با حضور هنرمندان و تقدیر از برخی چهره های سرشناس موسیقی؛
چهاردهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
موسیقی ما - چهاردهمین جشن خانه موسیقی دوشنبه 22 مهر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و تقدیر از برگزیدگان موسیقی طی دو سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه حمید رضا نوربخش صحبت‌هایی را بر زبان آورد و سپس چند نماهنگ از اساتید موسیقی ایرانی و اجرای یک برنامه ترکیبی موسیقی نواحی با اجرای هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی ایرانی از احمد محسن‌پور هنرمند موسیقی قومی مازندران، عاشیق حسن اسکندری هنرمند موسیقی آذربایجان، غلامرضا آلماجوقی هنرمند موسیقی نواحی بخش خراسان، بهرام مهربخش نوازنده نی انبان بوشهری و کوورش اسدپور شاهنامه خوان بختیاری به عنوان هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی نواحی در حضور محمدرضا شجریان، مصطفی کمال پورتراب و داود گنجه ای تقدیر به عمل آمد.

پس از قرائت بیانیه صنفی خانه موسیقی از تعدادی از بانوان هنرمند و پیشکسوت عرصه موسیقی تجلیل به عمل آمد.

فخری ملک‌پور نوازنده پیانو، گیتی وزیری‌تبار فرزند حسن وزیری‌تبار و از شاگردان روح‌الله خالقی، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و شاگردان مهدی مفتاح، آذر هاشمی نوازنده سنتور و سرپرست گروه نغمه، مهرک صفائیه نوازنده پیانو و از شاگردان اقدس پورتراب سودابه سالم کارشناس موسیقی کودک و بهناز ذاکری نوازنده سنتور از جمله هنرمندانی بودند که از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

 در ادامه این مراسم داریوش پیرنیاکان از عدم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم انتقاد کرد و گفت : ای کاش وزیر ارشاد در این مراسم حضور داشت و در این مورد به ما توضیح داد که چرا مدیران کل ارشاد استان‌ها به راحتی اجازه دارند کنسرتی را که با مجوز رسمی وزارت ارشاد می‌تواند برنامه اجرا کند، لغو کنند؟ این نوازنده پیشسکوت تار با اشاره به معضلات دیگر حوزه موسیقی در کشور گفت: متاسفانه جوانان هنرمندی که در دانشگاه‌های هنری مشغول به تحصیل هستند جایی برای فعالیت ندارند و مهم‌تر و بدتر اینکه وقتی هم جایی برای فعالیت داشته باشیم کسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد و جالب است وقتی در جایی نامی از هنرها می‌برند موسیقی در بین این نام‌ها جایگاهی ندارد.

 وی در ادامه صحبتهای خود به مسائل فقهی فعالیت در حوزه موسیقی پرداخت و گفت: هیچ روایتی که نشان دهد موسیقی حرام است وجود ندارد، از سوی دیگر این درست نیست که ما جمعیت زیادی از شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. من از فقهای گرامی می‌خواهم برای ما توضیح دهند که کجای دین ارزشمند اسلام موسیقی را حرام اعلام کرده است. ضمن اینکه مشکل صدور مجوزها، سالن اجرای کنسرت، مشکلات بانوان فعال در زمینه موسیقی و ...از جمله مشکلات دیگری است که باید بیشتر از اینها به آن توجه شود. ما برای اجرای برنامه و تمرین نیازمند سالن‌های ویژه هستیم. آیا نباید فکری به حال دخالت‌های غیر موجه در کنسرت‌های شهرستان شود؟ اصولا مدیر کل ارشاد یک استان چگونه می‌تواند کنسرت دارای مجوز از وزارت ارشاد را لغو کند؟ چرا ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به راحتی تعطیل می‌شود و اقدامی هم برای تجدید نظر در فعالیت آن صورت نمی‌گیرد؟
 بعد از صحبتهای پیرنیاکان و در بخش دیگری از مراسم تقدیر از هنرمندان موسیقی از فرهنگ شریف نوازنده پیشکسوت تار، نصرالله ناصح پور خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی، یوسف پوریا سازنده پیشکسوت ساز و منوچهر ریاحی صدابردار پیشکسوت موسیقی در حضور فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف و حسنن ریاحی تقدیر به عمل آمد.

بعد از این بخش، فریدون شهبازیان نماینده هیات داوران برای انتخاب برترین آلبوم‌های 2 سال گذشته به روی صحنه آمد و بیاینه هیئت داوران را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: چرا مردم موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند؟ چون آنچه به نام موسیقی سنتی به خورد ما می‌دهند واقعی نیست؛ اگر ملودی‌های جذاب هم شنیده می‌شود از موسیقی محلی به صدا درمی‌آورد. در میان 40 آلبوم به تعداد انگشتان دست آثار قابل توجه وجود داشت و متاسفانه اکثر آثار از راهیابی به دوره نهایی بازماندند این در حالی است که تنها گروه نوازان ارکسترال توجه ما را جلب کردند.

شهبازیان در ادامه قرائت این بیانیه خاطر نشان کرد: برای آنکه موسیقی را از ورطه‌ای که در آن گرفتار آمده نجات داد، حمایت دولت از هنرمندان لازم است تا هنرمندان برای امرار معاش آثار را روز به روز نازل‌تر عرضه نکنند. تشکیل فرهنگستان موسیقی دومین راه است. می‌توان پیش از آنکه هنرمندان موسیقی نواحی از دنیا بروند آثارشان را ثبت کرد و لحن و لهجه آن‌ها را گرفت و چارچوب را حفظ کرد و در مقام موسیقی سنتی جای داد که توسعه مقام‌ها را سبب شود و در عین حال نظام ردیف‌نوازی را بر هم نزند. تدریس موسیقی در آموزشگاه‌ها تولید و بخش موسیقی و قومیت موسیقی که عدم آن به موسیقی لطمه وارد می‌کند باید مورد توجه قرار گیرد.
 
 تجلیل از معین کرمانشاهی ترانه سرای پیشکسوت، اهدای جایزه مشترک بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک غربی به سید مهدی حسینی آهنگساز آلبوم «مونودیزم» و محمد سعید شریفیان آهنگساز آلبوم «زمین و آفتاب» و جایزه بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک ایرانی به شاهین شهبازی آهنگساز آلبوم «آبروی آب» از بخش‌های دیگر این مراسم بود. همچنین غلامرضا ترابی مدیر موسسه پیام اسلام به عنوان ناشر پیشسکوت معرفی و لوح تقدیر خود را دریافت کرد.

پخش نماهنگی از بیوگرافی هنرمندان تقدیر شده موسیقی نواحی در جشن خانه موسیقی توسط گروه سازینه، پخش کلیپی از پیشکسوتان موسیقی سنتی ایرانی و درگذشتگان سالهای گذشته موسیقی ایرانی، اجرای یک قطعه مشترک و تلفیقی از موسیقی نواحی شامل شاهنامه خوانی، گروه سوار بازی منطقه ازگل، ترانه کدخدا با رقص گیله مرد (اجرای نمادین کشت و زرع)، اجرای حرکات موزون ایل قشقایی و بختیاری همراه با تکنوازی سازهای این منطقه، آیین چوب بازی منطقه خراسان، آیین‌های آوازی و حرکات موزون منطقه آذربایجان، اجرای موسیقی نواحی و حرکات نمایشی موسیقی منطقه مازندران و کردستان و تکنوازی نی انبان محسن شریفیان در حوزه موسیقی منطقه بوشهر از جمله برنامه‌هایی بود که دراین مراسم برای مخاطبان ارائه شد.

 همچنین ستاره هستی نوازنده کمانچه و تارا پیراینده نوازنده تار از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، گروه سپید و سیاه به سرپرستی پیمان میر آقاسی و خوانندگی وحید تاج و ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و رهبری ارکستر جاوید مجلسی به اجرای قطعات موسیقایی پرداختند.

منبع: خبرگزاری مهر

موسیقی ما: همانطور که کاربران محترم سایت مستحضرند، «موسیقی ما» همواره بنا به وظیفه و رسالت خود به پوشش اخبار و رویدادهای حوزه موسیقی پرداخته و این مهم را تنها و فقط وظیفه و رسالت خود برشمرده است. این وظیفه اگرچه می تواند با عدم حضور نمایندگان خبری این مجموعه در یک رویداد موسیقایی مختل شود، اما تمام تلاش عوامل «موسیقی ما» بر این است که بدون توجه به حاشیه ها به آنچه که بر دوش دارند عمل کنند؛ فارغ از کلیه بالا و پایین ها، حب و بغض ها و احساس رقابت هایی که شاید برای ما چندان محلی از اعراب نداشته باشد. «موسیقی ما» نهایت تلاش خود را مبذول می دارد تا کلیه رویدادها و اخبار موسیقایی را پوشش دهد؛ حتی اگر توسط برگزارکنندگان برنامه ها سعی در نادیده گرفتن این مجموعه شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1392 - 13:30

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 25 مهر 1392 - 18:04

وقتی که خوده اهالی هنر دو دستگی ایجاد میکنن نباید انتظاری بیش از این از هنر این مملکت داشته باشیم! جشن خانه موسیقی برگزار بشه و بعد ... جالبه!!! آقای نوربخش هم که یکی از مسئول لایق خانه موسیقی هستن و تلاشهای زیادی کردن خداییش!! من نمیدونم این عزیز و چند تن از دوروبریاشون رو چه کسی در این جایگاه قرار دادن که اینجوری دارن با موسیقی این کشور بازی میکنن! هیچ وقت لحن ایشون در مستند از درآمد تا فرود رو و نوع موسیقی پاپ گفتنشون رو یادم نمیره که خیلی زشت بود...! فعالیتهای کاملا سلیقه ای ایشون و اطرافیانشون هم که دیگه عالی تره نمونشم که میبینید...! به امید روزی که مسئولین لایقی در حوزه هنر داشته باشیم.
ممنون از موسیقی ما.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چهاردهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد | موسیقی ما