برنامه یاد بعضی نفرات
 
در 71 سالگی رخ داد؛
درگذشت لو رید، اسطورهٔ موسیقی راک
موسیقی ما - جواد رهبر: لو رید، یکی از تاثیرگذارترین ترانه‌نویسان و گیتاریست‌هایی که در شکل دادن به حدود نیم قرن از موسیقی راک نقش داشت، در سن 71 سالگی از دنیا رفت. علت مرگ هنرمند آمریکایی هنوز اعلام نشده اما رید در ماه می تحت عمل پیوند کبد قرار گرفت.
 
رید فعالیت هنری‌ خود را در اواخر دههٔ شصت با گروه «ولوت آندرگروند» شروع کرد و با ترکیب عناصری از موسیقی خیابانی با عناصر موسیقی آوانگارد اروپایی توانست زیبایی و صدا را به هم پیوند بدهد و صداقت شاعرانه‌ٔ تازه‌ای به شعر راک اند رول ببخشد. از دههٔ هفتاد تا زمان مرگش هم به صورت سولو به فعالیت پرداخت و خواننده، ترانه‌سرا و موزیسینی غیرقابل‌پیش‌بینی و بلندپروازی بود. بدون حضور او موسیقی گلم، پانک و آلترنیتیو راک چیزی کم داشت.
 
یکی از ترانه‌های بسیار سرشناس لو رید، ترانهٔ «روز عالی» (Perfect Day) است که در فیلم‌های سینمایی بسیاری از جمله قطار‌بازی ساختهٔ دنی بویل هم مورد استفاده قرار گرفته است. رید در عالم سینما با ویم وندرس همکاری نزدیکی داشت و در یکی دو فیلم او حتی حضور پیدا کرد و در سکانسی آواز خواند. یکی از آخرین آثار او همکاری با گروه متالیکا در آلبوم «لولو» (Lulu) در سال 2011 بود.     
 
رید دربارهٔ پروندهٔ هنری‌اش در سال 1987 به نشریهٔ رولینگ استون گفته بود: «در طول این سال‌ها با خودم فکر می‌کردم که اگر به پروندهٔ هنری‌ام به چشم یک کتاب نگاه کنم، هر ترانه‌ای شبیه به فصلی از این کتاب است. تمامی این ترانه‌ها هم به ترتیب زمانی ساخته و منتشر شده‌اند و وقتی همه را کنار هم قرار بدهی و گوش کنی، "رمان بزرگ آمریکایی" من شکل می‌گیرد.» 
منبع: 
رولینگ استون
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آبان 1392 - 12:01

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 09:22

لیو رید صدای بسیار عالی داشت و تعادل صدایش را به خوبی حفظ می کرد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درگذشت لو رید، اسطورهٔ موسیقی راک | موسیقی ما