برنامه یاد بعضی نفرات
 
اندر حکایت راه‌اندازی پایگاه خبری جشنواره موسیقی فجر؛
چه بسا خاطراتی که دود شدند ...

[ آرش نصیری - روزنامهنگار و منتقد موسیقی]

1- درست یادم نیست چه سالی بود. احتمالاً باید حوالی سال‌های 80 یا 81 باشد. خبرنگار موسیقی در جشنواره فجر بودم و قرار بود برای روزنامه «همشهری»، در ستونی هر روزه، درباره جشنواره بنویسم و بنابر آنچه قرار گذاشته بودم، در 10 روز جشنواره، می‌خواستم به دوره‌های قبلی آن بپردازم. برای خودم برنامه‌ها ریخته بودم که چطور انبوه اطلاعات جشنواره‌های قبلی را در یک ستون خلاصه کنم و کدام بخش‌ها به صورت سرفصل در همه این ستون‌ها وجود داشته باشد و خلاصه آنکه برای خودم خیالبافی می‌کردم که در برابر اطلاعات فراوان موجود، چگونه باید برخورد کنم که با مشکلی مواجه شدم که کاملاً با آنچه در ذهن داشتم فرق داشت. از جشنواره‌های گذشته هیچ چیزی پیدا نمی‌کردم. آن روزها اوضاع خوبی هم داشتم با یک پارتی معتبر در آنجا و می‌توانستم به همه بخش‌های مختلف مرکز موسیقی و تالار سرک بکشم. به همه‌جا سر زدم و از همه پرسیدم. همه لطف داشتند و جواب می‌دادند، اما چیزی نبود که نبود؛ طوری که از یک جشنواره‌ی 10 روزه فقط یک ستون روزنامه‌ای، آن هم به زور قلمفرسایی و کنار هم چیدن شنیده‌ها، جور می‌کردم. البته حاصل آن رفت‌و‌آمدها، گزارش مفصل دیگری شد با این تیتر: «از آرشیوهای موسیقی چه خبر؟» یا چیزی شبیه به همین.
 
2- این گزارش در یکی از ضمیمه‌های روزنامه چاپ شد و البته نمی‌دانم کسی به آن توجه کرد یا نه. کسی هم چیزی به ما نگفت یا اقلاً به روی ما نیاوردند، اما خبردار هم نشدیم که کسی به این فکرها هست یا نه. حالا البته بیشتر از 10 سال از آن روزها گذشته و در خبرها می‌آید که: «پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در انجمن موسیقی ایران رونمایی شد.» (موسیقی ما - یکشنبه 24 آذر 1392) و البته خود آقای علی ترابی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران می‌گوید: «از آنجایی که هیچ مرجع رسمی ‌برای انتشار اخبار مربوط به جشنواره و نیز اطلاعات آرشیوی دوره‌های مختلف این رخداد موسیقایی وجود نداشت، اقدام به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره موسیقی فجر کردیم.» (همان)
آقای ترابی یکی از مدیران باسابقه در مجموعه برگزارکننده جشنواره و امور موسیقی است و لابد مشکلات و آسیب‌ها را دیده که به این کار اهتمام ورزیده، اما نکته مهم‌تر حضور چند روزنامه‌نگار باسابقه در مجموعه‌های مرتبط با این موضوع است. «سحر طاعتی» چند سالی است که مدیر روابط‌عمومی جشنواره است و در کنارش همکارانی چون «سعید اداک» دارد و لابد در سال‌هایی که خودشان به عنوان روزنامه‌نگار و خبرنگار خبرگزاری‌های مختلف در بخش‌های مرتبط با موسیقی حضور پیدا می‌کردند، آسیب‌ها را دیده‌اند و حالا که یک روزنامه‌نگار دیگر یعنی خانم «ندا انتظامی» به مدیریت روابط‌عمومی معاونت محترم هنری رسیده، این مجال را پیدا کرده‌اند که این اقدام فرخنده را سر و شکل دهند.
 
3- این کارها اساساً ژورنالیستی است، همانطوری‌ که روابط‌عمومی‌های جشنواره‌ها و مراکزی از این دست هم باید در دست اصحاب رسانه باشد. از شرح اتفاقاتی که در آن مراکز در ایام جشنواره می‌گذشت هم بگذریم و بگذاریم برای مجالی بعد که چگونه کسانی که سال‌ها درباره و برای موسیقی نوشته و کار کرده بودند، پشت سر کسانی می‌ماندند که معلوم نبود از کجا آمده‌اند. حالا همین اتفاق فرخنده راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره موسیقی فجر را پاس می‌داریم و پیگیری می‌کنیم تا هرچه زودتر نهایی و فعال شود و امیدواریم یک سایت زنده و پویا باشد و همینطور امیدواریم روابط‌عمومی مجموعه معاونت هنری و ارشاد به تعامل سازنده با اصحاب رسانه‌ها ادامه دهد تا فضای سازنده خبررسانی و نقد سازنده به وجود آمده و ادامه پیدا کند.
 
4- سحر طاعتی مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره گفت: «سایت جشنواره موسیقی فجر به نشانی www.fajrmusicfestival.com از بخش‌هایی چون اخبار، عکس، تاریخچه جشنواره، آرشیو جشنواره (شامل بیست‌وهشت دوره جشنواره)، فیلم، سالن‌ها و هنرمندان تشکیل شده است.» وی ادامه داد: «این سایت که اولین بانک اطلاعاتی جشنواره‌های موسیقی فجر محسوب می‌شود، علاوه بر انتشار اخبار، در بخش آرشیوی خود اطلاعاتی از دوره‌های مختلف جشنواره -شامل اسامی ‌گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف (رقابتی، جنبی، بین‌الملل)، اخبار، عکس، مدیران و شورای سیاست‌گذاری، داوران، برگزیدگان، تقدیرشدگان، پوستر و جدول اجرا‌ها را جای داده است که مخاطبان با مراجعه به دوره‌های مختلف جشنواره و نیز هر کدام از این بخش‌ها می‌توانند اطلاعات لازم را کسب کنند. همچنین در بخش دیگری از سایت، بیوگرافی هنرمندان شرکت‌کننده در دوره‌های مختلف جشنواره و مشخصات سالن‌هایی که در طول روند جشنواره میزبان گروههای موسیقی بوده‌اند، قرار گرفته است.» (همان)

به این پایگاه سر بزنید، به دست‌اندرکاران آن انرژی بدهید و ایراداتش را به آنها گوشزد کنید. این داشته، ارزان به دست نیامده است. چه بسا خاطراتی که دود شدند...
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 دی 1392 - 09:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چه بسا خاطراتی که دود شدند ... | موسیقی ما