برنامه یاد بعضی نفرات
 
وداع با خواننده و فعال اجتماعی بزرگ آمریکا؛
پیت سیگر در 94 سالگی از دنیا رفت
موسیقی ما - جواد رهبر: پیت سیگر، مردی که از او به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی فولک معاصر یاد می‌کنند و الهام‌بخش گروه عظیمی از خواننده-ترانه‌سازهای فعال در امور اجتماعی بود، روز دوشنبه در سن 94 سالگی درگذشت.
 
 از میان ترانه‌های مشهور سیگر می‌شود به «Where Have All the Flowers Gone»، «Turn! Turn! Turn» و «If I Had a Hammer» اشاره کرد اما واقعیت این بود که او بیش‌تر از آن‌که به خاطر ترانه‌های پرفروش‌اش ماندگار شود، به واسطه‌ٔ تاثیری که بر نسل معاصر و بعد از خود گذاشت، به چهره‌ای ماندگار تبدیل شد.
 
کیتاما کاهیل جکسون، نوهٔ‌ خوانندهٔ آمریکایی به سی‌اِن‌اِن‌ گفت که سیگر عصر دوشنبه به مرگ طبیعی در بیمارستان پرسبایترین نیویورک از دنیا رفته است. سیگر یک هفتهٔ آخر عمر خود را در بیمارستان بود. به گفتهٔ جکسون سه روز آخر دیگر نمی‌توانسته حرف بزند اما هنوز می‌توانست چهره‌ٔ اطرافیان را تشخیص بدهد.
 
مرد پرحاشیه
 
سیگر در دورهٔ فعالیت‌های هنری‌اش که بیش از 70 سال به طول انجامید، اغلب دچار حاشیه و جنجال‌های مختلف بود. به گفته‌ٔ جکسون: «او در دوره‌ای زندگی می‌کرد که بسیاری از کارها هنوز انجام نشده بود، مثل ساخت ترانه درباره‌ٔ موضوع یا چیز خاصی. این روزها همه دارند چنین کاری می‌کنند.»
 
عقاید سیگر هم همیشه به مذاق سران قدرت خوش نمی‌آمد. ویلیام رولمن در زندگی‌نامهٔ سیگر دربارهٔ این نکته نوشته: «او از همان ابتدا از موسیقی فولک برای تبلیغ و گسترش دیدگاه‌های سیاسی چپ خود استفاده می‌کرد و در دوره‌ی بحران‌های ملی به طور مستقیم مقابل دولت آمریکا، منافع شرکت‌های بزرگ و آن‌هایی که با او هم‌عقیده نبودند، می‌ایستاد. همین تقابل‌ها یک عمر فعالیت هنری او را پایه‌ریزی کرد و شکل داد.»    
 
شروع کار
 
سیگر در سال 2009 در مصاحبه‌ای با سی‌اِن‌اِن خواننده شدن خود در اواخر دههٔ سی را این طور شرح داد: «شغل خانوادگی من معلمی بود و من دنبال کاری در روزنامه می‌گشتم اما کار خاصی پیدا نکرده بودم. یک روز عمه‌ام به من گفت "پیتر، اگه بیایی و در مدرسه‌ٔ ما در کلاس درس چند تا از ترانه‌هایت رو بخونی می‌تونم 5 دلار به تو بدم." 5 دلار؟‌در سال 1939، باید یک روز کامل یا دو روز کار می‌کردی تا بتوانی 5 دلار به دست بیاوری.» سیگر این پیشنهاد را قبول کرد: «خیلی زود کارم این شد که از این مدرسه به آن مدرسه بروم و ترانه بخوانم و دیگر هیچ وقت در روزنامه کار نکردم. مجبور هم نبودم در کلوب‌های شبانه یا در تلویزیون ترانه بخوانم، فقط از این دانشکده به آن دانشکده می‌رفتم و دانشجویان همراه من ترانه‌ها را می‌خواندند.» 
منبع: 
سی‌ان‌ان
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 12:06

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیت سیگر در 94 سالگی از دنیا رفت | موسیقی ما