برنامه یاد بعضی نفرات
 
عبور قمصری و معتمدی از جشنواره موسیقی فجر؛
شبی که آواز قابل پیش‌بینی نبود
موسیقی ما - تالار وحدت در پنجمین شب گردهمایی هنرمندان و هنردوستان در بیست و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر، میزبان کنسرت عبور به آهنگسازی علی قمصری و خوانندگی محمد معتمدی بود. در این اجرا که بر خلاف معمول جشنواره امسال تقریبا به موقع آغاز شد پدرام فریوسفی (ویولن)، علی جعفری پویان (ویولن)،، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، کامران منتظری (سازهای کوبه‌ای) و علی قمصری (سه تار و دیوان) به عنوان نوازندگان گروه حضور داشتند.

با آغاز کنسرت، محمد معتمدی و علی قمصری آماده دوئت آواز شدند و کار را با ابوعطا و غزل هوشنگ ابتهاج (سایه) آغاز کردند.

نقش او کار بعدی کنسرت عبور بود که با کلام محمد علی بهمنی ارائه شد.

در ادامه با اضافه شدن نوازندگان ویولنسل و آلتو تنصیف بی‌قرار با شعر فاضل نظری ادامه مسیر عبور بود و آواز هم با همین شعر خوانده شد. تصنیف بعدی که اجاق لحظه‌ها نام داشت با شعر محمدعلی بهمنی در مایه شور ارائه شد. تا اینجای کنسرت آنچه ارائه شده بود در ابوعظا و شور قرار داشت.

هر چه می‌خواهی بگو که با همراهی کوارتت زهی آماده اجرا شد مایه بیات ترک را با شعر مهرداد اوستا به گوش علاقه مندان رساند.

با تغییر مودلاسیون به بیات اصفهان کار در ساز و آواز و با شعر فاضل نظری ادامه پیدا کرد. پایان بندی برنامه قمصری و معتمدی در جشنواره بیست و نهم به کنسرت برف خوانی اشاره داشت و دو قطعه شناخته شده از آن اجرای مشترک دوباره اجرا شدند.

وقتی قمصری آماده نوازندگی در این قسمت شد و اولین مضراب‌ها را با سازش آشنا کرد تشویق‌ها از طرف حاضرین شروع شد و این خود حکایت از نواختن قطعه‌ای آشنا می‌داد. می‌چرخد این تسبیح با شعر شفیعی کدکنی و در ادامه آنچه نزدیک است با شعر حضرت مولانا پایان بندی خوبی برای همکاری دوم قمصری و معتمدی بود.

محمد معتمدی در گفت‌و‌گو با موسیقی ما پس از پایان کنسرت عبور گفت: در این اجرا سعی ما بیشتر بر آن بود کاری را ارائه دهیم که هم در تعریف موسیقی ردیفی و دستگاهی ایران بگنجد و هم فاصله صددرصدی با کل جملات کلیشه‌ای ردیف داشته باشد و جملات تازه در آن تا اندازه زیادی به چشم بخورد.

در پایان می‌توان پذیرفت رپرتوار عبور شامل مجموعه‌ای چندبخشی با بافت چندصدایی ایرانی و مودگردانی‌های نامتعارف بود و محوریت ارائه کارهای در آن با شاعران معاصر ما قرار داشت.

حاشیه:
کامران منتظری به عنوان یکی از پرکار‌ترین نوازندگان سازهای کوبه‌ای در جشنواره امسال با عبور هم اجرای موفقی را پشت سر گذاشت. او کوزه، تنبک و پرکاشن را در کنسرت عبور ارائه داد.

علی قمصری هم تار می‌زد و هم دیوان. وقتی در میان کنسرت برای تکمیل کوارتت زهی دیوان را به دست گرفت کمتر کسی می‌توانست انتظار داشته باشد قرار است صدای تار، گیتار و دوتار را هم به خوبی از این ساز بشنود. در پاره‌ای موارد ضربات به حد اکثر می‌رسید و در پاره‌ای موارد آرامش و سکون از ساز قمصری می‌بارید.

محمد معتمدی از جمله خوانندگان با تکنیک موسیقی ایرانی است که تجربه جدیدش با قمصری نشان داد او راه‌های مختلف و البته روشنی را برای ادامه کار در آواز ایرانی مد نظر قرار داده است.

نوازندگان ویولنسل و آلتو که بیشتر بار فضای غربی موسیقی را به عهده داشتند نمایش خوبی را به لحاظ رنگبندی سازی و البته نظم گروهی با نوازندگان موسیقی ایرانی از خود به نمایش گذاشتند.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 03:02

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 15:14

کار هر جفتشون درسته

چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 15:53

وای من عاشق نوازندگی اقای قمصری هستم.

چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 20:46

خیلی خوب بوده لابد

چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 21:10

حتی اگه بهترین اجرا رو هم اون شب ارائه کرده باشن، باز هم دروغ گویی و از همه بدتر عذرخواهی نکردن قابل قبول نیست. وقتی شما قبل از اجرا همه جا در لیست نوازندگان اسم همایون نصیری و میثم مروستی رو مینویسید، شاید یک نفر به خاطر دیدن یکی از اون دو نوازنده بیاد. تو کنسرت هم که همه میگفتن حتما قطعه بعدی میان، بعد هم که اصلا انگار که نه انگار اتفاقی افتاده باشه. باور کنید به عذرخواهی چیزی از کسی کم نمیکنه.

پنجشنبه 1 اسفند 1392 - 12:59

من این کنسرت رو رفتم اما حقیقتا انتظارم بیش از اینها بود به خصوص از محمد معتمدی که نتونست انتظارات رو برآورده کنه
من هم کنسرت برف خوانی با صدای محمد معتمدی رو رفتم و هم آلبوم برف خوانی با صدای وحید تاج رو گوش دادم و هر دو فوق العاده زیبا بودن اما این کنسرت ...

پنجشنبه 1 اسفند 1392 - 21:56

کار بدی نبود اما یه حرکت بسیار بسیار زشت انجام شده بود . در تبلیغات کنسرت نام همایون نصیری و میثم مروستی به چشم می خورد که متاسفانه در اجرا خبری از این دو نفر نبود . ضمن اینکه باز هم بر خلاف تبلیغات ، خبری از پرکاشن و دف هم نبود . امیدوارم این حرکات تند ، زشت و زننده در هیچ اجرای دیگری تکرار نشود . این اتفاق نوعی دروغ گفتن و کلاه برداریست . شاید بسیاری از افراد به دیدن اجرای هنرمند محبوبشان آمده باشند... !!!! زشت ترین و زننده ترین حرکتی بود که در کنسرتی اینچنین دیده بودم .... ! بدون عذر خواهی رفتند....

شنبه 3 اسفند 1392 - 15:13

جاتون خالی خوابمون برد سر اجراشون.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شبی که آواز قابل پیش‌بینی نبود | موسیقی ما