برنامه یاد بعضی نفرات
 
محمد علی بهمنی در رونمایی آلبوم بادآباد:
نخواستم برای انتشار «بادآباد» پارتی بازی کنم
موسیقی ما - نشست خبری رونمایی آلبوم «بادآباد» روز یکشنبه ۱۱ (یازدهم) اسفندماه با حضور می‌دیا فرج‌نژاد، محمد علی بهمنی، اشکان کمانگری، کامران منتظری و عباس سجادی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. محمد علی بهمنی درباره دادن مجوز و ممیزی‌ها گفت: ممیز یعنی اینکه فکر کسی را قیچی می‌کند ولی کار‌شناس به معنای این است که ضعف کسی را بیان می‌کنند در نتیجه کار‌شناس را با ممیز اشتباه گرفتیم.

در ابتدای این مراسم می‌دیا فرج‌نژاد ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی گفت: آلبوم «بادآباد» طی دو روز آینده از سوی انتشارات آوای باربد منتشر می‌شود و در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار می‌گیرد. این اثر موسیقایی در دستگاه همایون و دشتی است و اشعار از محمد علی بهمنی، سایه، فریدون مشیری، سعدی و سیمین بهبهانی است. همچنین این آلبوم را با گروه سواران و پروه کوبه‌ای پژواک به سرپرستی کامران منتظری ضبط کردیم و حدود دو سال است که ضبط این اثر تمام شده است و ما بعد از دو سال توانستیم ۲۰ روز پیش مجوز این اثر موسیقایی را بگیریم.

فرج‌نژاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما سال گذشته کنسرت این آلبوم را برگزار کردید چطور نتوانستید مجوز این آلبوم را بگیرید، گفت: تصور من ایت است که سیاست گذاری به گونه‌ای بوده است که حساسیت روی آلبوم‌های موسیقی بیشتر از کنسرت است زیرا آلبوم برای همیشه باقی می‌ماند، همچنین زمانیکه آلبوم منتشر می‌شود برای همیشه در دسترس مردم است ولی کنسرت تمام می‌شود.

در ادامه این آهنگساز درباره وضعیت اخذ مجوز تاکید کرد: من سخنگوی کل اجتماع موسیقی نیستم ولی به عنوان یک قطره در این دریای بیکران باید بگویم سیاست‌های کلان تغییر کرده است و کورسویی از چراغی رنجور دیده می‌شود.

در ادامه محمد علی بهمنی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور شما در شورای شعر شما راحت‌تر می‌توانستید مجوز این اثر را بگیرید چرا این کار را نکردید، گفت: به نظر من صحیح نبود زیرا پارتی بازی می‌شد، همچنین آنچه که بر دیگران می‌گذرد ما هم باید آن را درک کنیم. همچنین در حال حاضر تصمیم بر این است نام بزرگان شعر از لیست کار‌شناسی برداشته شود که به زودی متوجه این موضوع می‌شوید. همچنین ان چه در گذشته صورت گرفته به خاطر درک مدیران پیشین بوده است در نتیجه باید از اینک صحبت کنیم. خوشحالی من از این است که درک درونی‌تر در حال اتفاق است. همچنین به احتمال زیاد اشعار بعضی از شاعران معاصر هم نیاز به مجوز نخواهند داشت.

این ترانه سرا درباره دادن مجوز و ممیزی‌ها گفت: عزیزانی که در شورای شعر هستند همه کار‌شناس هستند که کار‌شناس تبدیل به ممیز شده است. ممیز یعنی اینکه فکر کسی را قیچی می‌کند ولی کار‌شناس به معنای این است که ضعف کسی را بیان می‌کنند در نتیجه کار‌شناس را با ممیز اشتباه گرفتیم. اط نظر قوانین حقوقی به گونه‌ای است که حتی اگر کتاب چاپ کنید کسی حق ندارد در اصول نوشتاری دخالت کند در نتیجه ضعف کار گرفته نمی‌شود و فقط به خطوط قرمز توجه می‌شود.

می‌دیا فرج‌نژاد درباره سازهای کوبه‌ای در این آلبوم خاطرنشان کرد: در این اثر این گونه شروع کردیم که طی نشست‌ها و طی یک پروسه زمانی به سازهای کوبه‌ای رسیدیم. یعنی اینکه با هم به این نتیجه رسیدم زیرا من همیشه جایی را برای خلاقیت نوازنده‌ها باقی می‌گذارم. همچنین همه چیز تمرین شده بود ولی در حین اجرا ممکن است تغییر کند. نوازنده ممکن است در استودیو پیشنهاد بهتری دهد که من همیشه از پیشنهاد بهتر استقبال می‌کنم.

سپس اشکان کمانگری در پاسخ به این پرسش که تجربه این اثر چطور بوده است و دوست دارید دوباره تکرار شود، بیان کرد: در ارتباط با اوج خوانی و خواندن نت‌هایی که در این اثر خوانده شده است باید بگویم همه هم نسلان من توانایی لازم را دارند ولی تا به حال پیش نیامده که ارائه کنند. می‌دیا فرج‌نژاد با آواز مانند ساز برخورد می‌کند و نمی‌خواهد خواننده با سلیقه شخصی خودش کار کند. یک سال پیش از شروع کار ما با هم در ارتباط بودیم و حتی با تلفن با یک دیگر تمرین می‌کردیم که این همکاری از نظر من بسیار ویژه بود. همچنین در گذشته این موضوع برای من اتفاق نیفتاد زیرا بسیاری از دوستان به این سمت گرایش ندارند و نخواهند داشت. دوست دارم اگر اوج خوانی می‌شود فقط محدود به یک یا دو قطعه باشد یعنی اینکه یک آلبوم یک یا دو اوج شاخص داشته باشد زیرا من هم مانند بسیاری از دوستان علاقه به خواندن دارم و سابقه شنیداری مردم را اگر بررسی کنیم به این می‌رسیم که باید اصوات و درجاتی خوانده شود که مخاطبان هم بتوانند با خواننده تکرار کنند.

در ادامه کامران منتظری در پاسخ به این پرسش که سازهای کوبه‌ای همراه کننده است و توقع خلاقیت از این ساز‌ها نیست اما در این اثر این خلاقیت وجود دارد نظرتان در این باره چه بوده است، گفت: در این اثر به جای اینکه تنبک نقش داشته باشد از سازهای کوبه‌ای بیشتر استفاده شده است. این همکاری دو علت داشت که یکی به خاطر دوستی عمیق من و می‌دیا فرج‌نژاد و دیگری اینکه از ساز و روحیه همدیگر شناخت کافی داشتیم در نتیجه راحت‌تر توانستیم همکاری کنیم. همچنین حضور این ادوارت پرکاشنی لازم و ضروری بود که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشدو مخاطبان بتوانند ارتباط برقرار کنند.

در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این اثر نقش پررنگ آواز بوده است این نظر شما بوده است، تاکید کرد: این موضوع نظر شخصی خودم بوده است. یکی از پارامترهای موسیقی آواز است که اگر ببرسی کنیم متوجه می‌شویم بخشی که توانایی خواننده را نشان می‌دهد آواز است. همچنین در ۱۵ سال اخیر آواز خواندن دچار ضعف شدیدی شده است. ضعف در خواندن آواز سبب شده است تا تولیدات آوازی کمتر شود و موسیقی تصنیف گونه به خورد مخاطب داده شود. آواز یک توانایی است و تفکرم از ابتدا این بوده است که راهی پیدا کنم تا در کنار زیبایی تصنیف مخاطب را با آواز آشتی دهم. همچنین باید آواز را از حالت خسته کننده برای دنیای امروز دور کنیم. باید بپذیریم موسیقی الان با گذشته فرق کرده است و به نظر من موسیقی پاپ دهه ۵۰ موسیقی اصیل ایران امروز است.

سپس محمد علی بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا این همکاری ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: امیدوارم ادامه یابد. این اثر برای من شوق آور بود و دوست داشتم شب و روز کار کنم. زیستن در کنار هم برای من بسیار مهم بود و اگر باز هم بخواهند همکاری کنم با کمال میل قبول می‌کنم. دغدغه‌ام همیشه این بوده است که شاعر هم در استودیو حضور داشته باشد و این اثر فرصت‌های حساب شده‌ای را در اختیار همه ما قرار داده است. همچنین یک شاعر اگر خودش هم نباشد باید یک شاعر دیگر حضور داشته باشد.

در ادامه می‌دیا فرج‌نژاد افزود: در این اثر تاکید بر فضاسازی شده است و ما تلاشمان این بود که مخاطب وقتی با این اثر رو به رو می‌شود با صدای خواننده راحت‌تر ارتباط برقرار کند. همچنین گاهی پیش می‌آید آهنگساز به جای پرداختن به مطلب به فضاسازی می‌پردازد که من اصلا علاقه‌ای به این کار ندارم زیرا معتقدم مطالب و جمله بندی موسیقایی را نباید از دست بدهیم. همچنین قطعه باید از لحاظ جمله بندی صحیح باشد و زمانیکه جمله بندی را از موسیقی می‌گیریم شبیه موسیقی غربی ولی ضعیف‌تر می‌شود. آهنگساز در غرب ارکس‌تر را تنظیم می‌کند ولی در ایران فرق می‌کند زیرا آهنگساز در ایران ملودی و تلفیق شعر و موسیقی را طراحی می‌کند. همچنین تلاشم این است بخش فضاسازی، بخش ملودی و خواننده را خراب نکند.

این آهنگساز در ادامه گفت: هر صدایی شوقی را در من بر می‌انگیزد و علاقه دارم با صداهای متفاوت کار کنم. موسیقی ما تک صدایی نیست و دارای صداهای بسیاری است که توانمند هستند در نتیجه اگر احساس می‌کنم خواننده خوبی است فرصت را از آن خواننده نمی‌گیرم. همچنین من تا به امروز با یک خواننده دو اثر منتشر نکردم.

این شاعر افزود: در موسیقی سرمایه گذاری به دست شرکت‌ها افتاده است که اگر کار خوبی هم امضا شود واقعیت این است که آن را منتشر نمی‌کنند و کار خوب را پنهان می‌کنند.

در پایان می‌دیا فرج‌نژاد گفت: واقعیت این است که بعد از مجوز دادن شورای شعر بسیاری از هنرمندان با مشکل روبه رو می‌شوند زیرا باز هم اثر یا یک شعر مورد بازبینی قرار می‌گیرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1392 - 21:43

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 10:02

آلبوم رو تهيه كردم و بارها گوش دادم كار بسيار متفاوتيه. مدت ها بود كه يه آلبوم منسجم نشنيده بودم. آفرين آقاي فرج نژاد و چه صداي بي نظيري دارن اين آقاي كمانگري. عالي مي خونن.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخواستم برای انتشار «بادآباد» پارتی بازی کنم | موسیقی ما