گفت ‌وگو با مهرداد نصرتی آهنگسازی که این روزها چند قطعه با صدای خودش منتشر کرده است؛:
افراد ناکارآمد زیادی در موسیقی فعالیت دارند
موسیقی ما - مهرداد نصرتی از خاص‌ترین آدم‌های موسیقی است. یک آهنگساز موفق و همیشه متفاوت که به تازگی پا به میدان خوانندگی هم گذاشته است. مهرداد نصرتی همیشه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته. از اولین آهنگ‌های منتشر شده‌اش مثل «یه مسجد» با صدای امیر تاجیک، تا «راز» با صدای ناصر عبداللهی، از «نمی دونی» و «منو ببر به دنیامو» با صدای احسان خواجه امیری تا یکی دو آهنگی که به تازگی با صدای خودش منتشر کرده، همیشه جلوتر یا به عبارت دیگر خاص‌تر از دیگران بوده. این گفتگو به بهانه انتشار دو قطعه با صدای مهرداد نصرتی انجام شد. از موسیقی و ترانه و امروز و دیروز گفتیم و گفتیم و البته به پایان نرسیدیم. خوانندگی آغاز تازه‌ای برای ارائه هنر و استعداد این اسم خاص موسیقی است.
 
  • اخیراً دو قطعه به خوانندگی خودت به انتشار رسیده که هم مردم دوستش داشته‌اند و هم اهالی موسیقی. نکته جالب در اینجاست، آهنگسازی که از موفق‌ترین‌های این سال‌ها بوده و به موفقیت تعدادی از خواننده‌ها کمک کرده حالا خودش وارد این میدان شده. جرقه خواننده شدنت از کجا و چگونه زده شد؟
خواندن چیزی بود که از کودکی با آن درگیر بوده‌ام. از دوران مدرسه و سرودهای جنگ و برنامه‌هایی که این ور آن ور اجرا می‌کردیم تا به امروز. به هر حال نوع موزیکی که من در آن دوران می‌پسندیدم یعنی لحن پاپ چیزی نبود که در آن دوران وجود داشته باشد و از طرفی صدای من اصلاً قابلیت خواندن کارهای سنتی را نداشت چون فرم خوانندگی‌ام فرم دیگری است. گذشت و گذشت تا اینکه موسیقی پاپ آزاد شد و من هم شروع به فعالیت کردم. اولین کارم هم یک آلبومی بود به اسم «کولی» که برای خودم تولید کردم. در سال ۱۳۸۰ و خیلی ازدوستانم هم کمکم کردند. اما با نظرسنجی که آن دوران با ناصر عبدالهی انجام دادم به این نتیجه رسیدم که این آلبوم را منتشر نکنم. ناصر عبدالهی به من گفت این کار را نکن. نگاه ناصر این بود که صدای من به کیفیت و لحنی برسد که متعلق به خودم باشد و من آن موقع این خصوصیت را نداشتم. من این جنس صدای امروزم را نداشتم و فقط داشتم از یک سری پارامترهایی که از گذشته شنیده بودم استفاده می‌کردم.اما الان به حرف ناصر رسیدم. می‌توانم با یک لحن خاص و تمبر خاصی خودم را به مخاطب بشناسانم. در ملودی‌هایی که برای خواننده‌های دیگر ساختم خیلی وقت‌ها تحریرهایی مختص به خودم داشته‌ام که خواننده‌هنگام اجرا آن تحریرها را اجرا کرده و بعدا که کسی صدای من را شنیده پیش آمده که به من گفته چرا فلان جای آهنگ را مثل فلان خواننده خواندی. در صورتی‌که این‌طور نیست و آن خواننده بوده که تحریر من را عینا اجرا کرده. این مسئله اما ثابت کردنش یک مسئله کمدی‌ای در ذهن مخاطب می‌شود.
 
  • البته وقتی قطعات مختلفی با صدای خودت منتشر شوند آرام آرام این مسئله برطرف می‌شود.
بله. کم‌کم دارد جا می‌افتد. من احساس کردم که این پتانسیل را دارم که هم می‌توانم آلبوم‌های متعدد داشته باشم و هم این‌که می‌توانم روی استیج اجرای خوبی داشته باشم جای خوشحالی دارد نتیجه‌ای که دارم از کارم می‌گیرم خیلی خوب است. تصمیم گرفتم حضور پررنگی در زمینه خوانندگی داشته باشم.
 
  • آیا آلبومی در دست انتشار داری؟
تقریبا آلبومم به اتمام رسیده و تا پایان سال قطعا میکس و مسترها هم به پایان می‌رسد. اسم آلبوم فعلا «زندگی واقعی» است. با شعری از مونا برزویی. در این آلبوم تنظیم‌کننده‌های خیلی خوبی با من همکاری داشته‌اند مثل بهروز صفاریان، فرشاد حسامی، زانیار، هومن نامداری، امیر جمال فرد، رامین عبداللهی و احتمالا بهروز علیاری. بیشتر تنظیم‌ها را هم رامین عبداللهی انجام داده و تمام ملودی‌ها از خودم است. پنج‌ تا از ترانه‌ها از حسین غیاثی است و دیگر ترانه‌ها از مریم اسدی، مونا برزویی، نیلوفر حسین‌خواه و امیر پیرنیان است این آلبوم را با هماهنگی و همراهی آوای هنر جناب آقای جلیل‌پور دارم کار می‌کنم.
 
  • آیا از این پس حضوری دائمی در عرصه خوانندگی خواهی داشت؟
اگر میل خودم را بپرسی بله، اما نمی‌دانم تقدیر چه خواهد شد. من قطع به یقین در موزیک خواهم ماند چون یک آهنگسازم و کارم موزیک است. خواندن را خیلی دوست دارم.
 
  • واکنش خواننده‌هایی که برایشان در این سال‌ها آهنگسازی کرده‌ای نسبت به خوانندگی‌ات و انتشار دو قطعه با صدای خودت چه بوده؟
خب تمام این خواننده‌ها از دوستان من هستند. همه‌شان طبیعتا به عنوان یک دوست از خوانندگی‌ام خوشحالند اما یک نگرانی دارند و آن هم این است که امکان دارد از این به بعد ملودی‌های خوبم را به آنها ندهم و خودم بخوانم. این مسئله را به طور مستقیم هم به خودم اعلام کرده‌اند. حرفشان هم منطقی است اما کم‌کم این مسئله جا خواهد افتاد.
 
  • در بین خواننده‌های مطرحی که در این سال‌ها با آنها همکاری داشتی مثل رضا صادقی، احسان خواجه‌امیری، سعید شهروز یا دیگران آیا کسی بوده که مثل ناصر عبداللهی با خوانندگی‌ات مخالف باشد؟
بحث ناصر عبداللهی بحث دیگری است. ناصر بزرگتر و مهتر من بود. مرشد من بود. من برای گرفتن مجوز آلبوم «کولی» خیلی زحمت کشیدم و یادم هست یکی از آهنگ‌ها را 17 بار تغییر دادم اما وقتی ناصر گفت نخوان مجوز آلبومم را در حیاط وزارت ارشاد پاره کردم. قطعا آن زمان، زمان خواننده شدنم نبوده و شاید مثل خیلی از خواننده‌هایی که آن موقع کار می‌کرند و الان هیچ اثری ازشان نیست احتمال داشت من هم به چنین سرنوشتی دچار شوم.
 
  • مهرداد نصرتی همیشه بسیار با دقت و با وسواس کار می‌کند. حتی چند سال پیش یک نشست خصوصی ترانه هم داشتی و با تعدادی از ترانه‌سراهای خوب می‌نشستی و کار کارگاهی می‌کردی. همه ما هم می‌دانیم که خیلی وقت همکاری‌ات با یک خواننده را به دلیل برآورده نشدن توقعاتت در اجرا کنسل کرده‌ای. آیا آلبومت را با همین وسواس تولید کرده‌ای؟
قطعا همین‌طور است به هیچ‌وجه کم دقتی نکرده‌ام. موفقیت قطعه «راز» با صدای ناصر عبداللهی برایم یک تجربه جالبی بود. یادم هست آن موقع تهیه‌کننده و حتی ناصر نسبت به تنظیم خلوت آن کار نگران بودند اما به ناصر گفتم به من اعتماد کن و خوشحالم که نتیجه خوبی داشت و «راز» با موفقیت زیادی روبه‌رو شد. در این آلبوم هم همین وسواس را داشته‌ام.
 
  • الان که در شرف انتشار آلبومت هستی وضعیت موسیقی امروز را چگونه می‌بینی؟
الان افراد ناکارآمد زیادی در موسیقی مشغول به فعالیت هستند. اما متاسفانه از دست ما هم خارج است. شبکه‌های ماهواره‌ای دارند موزیکی را به مردم ارائه می‌دهند که هیچ سلامتی ندارند اما چون با تصویر همراهند و مدام تکرار می‌شونددیده و شنیده می‌شوند و متاسفانه این‌جور کارها سرلوحه موزیک امروز شده‌اند. کاشکی ما هم یک شبکه موسیقی در اختیار داشتیم و می‌توانستیم به همه جای دنیا ثابت کنیم که موسیقی خوب ایرانی به چه شکل است. لازمه موزیک امروز، تصویر است. در همه جای دنیا به این شکل است چون تصویر می‌تواند موزیک را کاملا در ذهن شنونده جا بیندازد حتی به شکل غلط. یک سری از خواننده‌های امروز با وجود موفقیتی که دارند نماینده موسیقی ما نیستند. مثلا هیچ خانواده‌ای قبول نمی‌کند که فرزندش حرف‌هایی را بزند که امثال ساسی مانکن و تتلو در آهنگ‌هایشان می‌زنند، اما رسما داریم گوش می‌کنیم و برایمان دارد جا می‌افتد.

در موسیقی این گروه واژه‌های نامناسب زیادی بیان می‌شوند که مورد قبول هیچ خانواده‌ای در جامعه ما نیست از طرف دیگر در وزارت ارشاد ما مجبوریم که از خیلی کلمه‌های بدیهی فاصله بگیریم. ما اگر امکان ارائه کارهایمان را به شکل مناسب و به همراه تصویر دلاشته باشیم مطمئن باشید حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت و این موسیقی ماهواره‌ای حال حاضر را از سکه خواهیم انداخت، ما این توانایی را داریم. همان‌طور  که در حال حاضر موسیقی و ترانه خارج کشور توسط بچه‌های داخل سرپا مانده، ترانه‌سراها و آهنگسازهای خارج کشور دیگر حرفی برای گفتن ندارند. اما در خارج کشور تنها چند خواننده خوب داریم که صداهای ماندگاری هستند.
 
  • آیا به آینده امید داری؟
قطعا. الان در شرایط فعلی و در دولت جدید اوضاع خیلی بهتر شده. مجوز‌ها بهتر صادر می‌شوند و مطمئنم که شرایط بهتر خواهد شد. در حال حاضر کنسرت‌های زیادی داریم که با موفقیت‌های ویژه برگزار می‌شوند و این نشان می‌دهد که مردم موسیقی داخل ایران را پذیرفته‌اند و دوست دارند و برایش هزینه می‌کنند. این اتفاق خیلی خوبی است که باید ازش به درستی استفاده کرد. ای کاش یک صنف موسیقی تشکیل شود و این صنف به درستی از اهالی موسیقی حمایت کند. الان حتی در همین دوبی قوانینی وجود دارد که خواننده را ملزم می‌کند که درصدی از درآمدش از برنامه‌ها و کنسرت‌هایش را به ترانه‌سرا و آهنگسازش بدهد. در ایران اما این چنین نیست. خواننده میلیارد میلیارد پول درمی‌آورد اما هیچ چیزی نصیب سازندگان اثرش نمی‌شود. به همین خاطر است که کمتر به خواننده مطرح آهنگ می‌دهم. چون می‌دانم از نظر اقتصادی هیچ سودی از موفقیتش نخواهم داشت. دغدغه‌ اقتصادی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موسیقی امروز است. وقتی این حق و حقوق وجود داشته باشد من آهنگساز هم می‌توانم وقت بیشتری برای کارهایم بگذارم چون می‌دانم که برای همیشه برایم سود خواهد داشت. این مسئله یکی از مسائل موجود در موسیقی است که یک صنف می‌تواند حلش کند.
 
  • با توجه به حساسیتی که در زمینه ترانه داری و همان‌طور که اشاره کردم مدتی هم نشست‌هایی کارگاهی در زمینه ترانه داشتی چه نظری درباره وضعیت شعر و ترانه در موسیقی امروز داری؟
چرا این مسئله در موسیقی ما باب شده که اگر در یک قطعه فقط ترانه خوب باشد کافی است و مهم نیست که موسیقی آن قطعه ایراد داشته باشد؟ یک وقت‌هایی برای اینکه مقابل این جریان باشم می‌گویم ترانه برای من اولویت سوم را دارد. اولویت اول ملودی است. خیلی از کارهایی که در این دهه‌ها باقی مانده‌اند به خاطر ملودی‌شان بوده و بعد به خاطر تفکری بوده که در شعرهایشان داشته‌اند. در دوران طلایی موسیقی پاپ در گذشته، ترانه‌سراها، کنار آهنگسازها زندگی می‌کرده‌اند و با هم کار می‌کرده‌اند. تفکر، تفکر یک فرد نبوده. الان اما این‌طور نیست. خیلی از بخش‌های یک قطعه فدای ترانه می‌شوند یا بالعکس. انگار فقط حرف زدن برای مردم مهم است. باید توجه داشته باشیم که نباید ملودی وتنظیم را فراموش کنیم. بسیاری از ملودی‌ها و تنظیم‌های امروز شبیه هم هستند. چرا یک دفعه سیروان از دیگران متمایز می‌شود؟ چون دارد کاری را انجام می‌دهد که دیگران انجام نمی‌دهند. حتی در ترانه‌ها این مسئله دیده می‌شود که بسیاری از ترانه‌ها شبیه هم شد‌ه‌اند.
 
  • یک مسئله هم وجود دارد. در حال حاضر تعداد ترانه‌سراهای خوب بسیار بیشتر از تعداد آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌های خوب است. به نظرت دلیل این اتفاق چیست؟
 وقتی می‌شود با یک کامپیوتر عادی چند تا VSD و صدا را کنار هم بگذاری و اسم خودت را هم بگذاری آهنگساز و تنظیم و بلافاصله هم بتوانی وارد جریان بازار موسیقی شوی من احساس می‌کنم این مسئله اولین ضربه را به موزیک ما می‌زند. من کسانی را می‌شناسم که موزیک را نمی‌شناسند در حدی که حتی ساز زدن هم بلد نیستند اما به عنوان تنظیم‌کننده مشغول فعالیت هستند. تکنولوژی ارزان و ساده‌ای که در دسترس همگان قرار گرفته به نظر من خلاقیت را از بین بره است.

از طرف دیگر ملودی‌سازهای خوب ما یا خودشان خواننده شده‌اند یا اینکه اصرار دارند خودشان ملودی‌شان را تنظیم‌ کننده چون در اکثر موارد قیمت تنظیم بسیار بالاتر از ملودی است. مشکل اقتصادی است که موسیقی ما را به این ورطه کشانده من اما سعی کرده‌ام برند مهرداد نصرتی را حفظ کنم. در ملودی ساختنم دقت دارم و همچنین با خواننده‌های خوب کار می‌‌کنم. به شعر دقت می‌کنم که کاملا با موزیک همراه باشد. وقتی شعر را از موسیقی من جدا می‌کنی می‌بینی که خیلی حرف بزرگی نمی‌زند اما شدیدا با موزیک من همراه است و این مسئله خیلی برایم مهم است.
 
  • حرف آخر؟
در این روزهایی که وضعیت موسیقی‌مان را می‌بینم، وقتی به خوانندگی دقت می‌کنم، وقتی استیج دوستان را می‌بینم، وقتی نوع تفکر و معرفت و رفاقتشان را می‌بینیم و عیارشان را می‌سنجم، واقعا به این نتیجه می‌رسم که جای ناصر عبداللهی خیلی خالی است. من هنور کسی را نمی‌بینم که مثل ناصر عبداللهی با آن لطافت و تفکر و عشق در موسیقی حضور داشته باشد. ناصر عبداللهی یک هدیه بزرگ از طرف خدا بود. کاش خداوند دوباره چنین هدیه‌ای به ما بدهد.
 

 
منبع: 
ماهنامه هفت نگاه
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1393 - 22:36

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 7 فروردین 1393 - 00:04

ازکارهای مهردادبوی هنربه معنای واقعی بیرون میادایشالاکه تومسیرخوانندگی هم مووفق باشه کارباترانه سراهای ارزشمندی چون حسین غیاثی ومونابرزویی میتونه به استحکام این البوم اضافه کنه.

Saeed Arbabpour
188.136.240.25
پنجشنبه 7 فروردین 1393 - 01:55

نمی دونم صدای ما چرا به جایی نمیرسه...آقای نصرتی تیمی که انتخاب کردی تکلیف بردت رو از حالا معلوم کرده...ترانه سراهایی چون مونا برزویی و مریم اسدی و حسین غیاثی...ملودی از خودت که نشون دهنده تالیف خلاقته و موزیسین هایی برای یخش تنظیم مثل صفاریان و سیروان و فرشاد حسامی...
اگه صدای یکی از طرفدارای یار غارت احسان خواجه امیری رو میشنوی بهتره بهش بگی که کمی از این تکرار هات فاصله بگیر...هر چی قرار بوده از زبون امشترک احسان و روزبه شنیده بشه ما تو این دو سال شنیدیم...تا دلتون بخواد از زبان مشترکشون و بقیه خواننده ها وازه های بهشت و احساس و دریا و برزخ و قبله و کعبه و از پله بالا رفتن و پایین اومدن و ... رو شنیدیم......ملودی هایی از جنس لحظه و تاوان رو چشیدیم و لذت هم بردیم هیچ کدومش هم ضعیف نبوده...اما یه جاهایی ریسک هم بد نیست... تغییر لازمه...یه وقتا با خودم فکر میکنم میشه یه آهنگی از احسان بیاد بیرون و رو کاورش نوشته باشه ملودی: احسان خواجه امیری ؟! میشه یه تک تراک بیاد بیرون و جلوی نام ترانه سرا و تنظیم کنندش واژه هایی غیر از بمانی و نامداری نوشته باشه؟.....
موسیقی ما لطفا یچاپ...

پنجشنبه 7 فروردین 1393 - 21:30
sajjad mohebbi

من طرفدار دو اتیشه احسانم اما کاملا با نظرتون موافقم احسان یه خورده انگاری میترسه اهنگایی که احسان رو برای اولین بار مطرح کرد کارایی مثل غریبانه . برای اولین بار .میوه ی ممنوعه یا یه خورده جدید تر در مسیر زاینده رود . مسری .کجایی . پول کثیف اینا همه اهنگسازیو تنظیمش جز تنظیم زاینده رود کار خودشه احسان با کارهای جدیدی که خودش اهنگسازی کنه میتونه جایگاهی بالاتر از این پیدا کنه با شاعرایی مثل خانم برزویی هم کار کنه بد نیس شعرهای روزبه واسه احسان تکراری شده... در کل امیدوارم البوم جدید متفاوت باشه.

46.62.149.96
سه شنبه 12 فروردین 1393 - 12:28
قیماخ

خدا از دهنت بشنوه ارباب پور...
نسبت به خواجه امیری کلا سه تا انتقاد دارم دو تاشو گفتی!!
ریسک نکردن موضوعیه که شاید نتایجشو 2-3 ساله دیگه ببینه ولی امیدوارم قبلش متوجه بشه
البته اینکه خودش تالیف نکنه ذاتا بد نیست ولی محدودیت های ایران باعث میشه اینجوری در آینده افت کنه

151.247.69.110
چهارشنبه 13 فروردین 1393 - 01:31
Saeed Arbabpour

قیماخ....چند روزه کجایی داداش؟!
خواجه امیری به نظرم تو موسیقی داخلی جز خواننده هایی باشه که واقعا تو کارهاش و انتخاب هاش همیشه باهوش عمل کرده ولی تکرار همیشه در جا زدنه حتی تکرار زیبا!!
همکاری با بمانی و افکاری تا حالا واسه خودش و طرفداراش لذت بخش بوده ولی واقعا دیگه نه چیز زیادی به کارنامه ی خودش اضافه میکنه و نه به گوش طرفداراش!
بهترین ملودی هاش هم به نظرم واسه خودش بوده تا حالا...قطعه ی بسیار خوبی مثل تب تلخ رو آهنگسازی کرده و آهنگ هایی نظیر خودت خواستی و جدایی و مسری و زشت و زیبا و میوه ممنوعه و بسیاری دیگر...
حتی تو آلبوم آخرش هم به نظرم ملودی "کجایی" خیلی سرتر از ملودی های دیگشه...مثلا از ملودی تک خطی نابرده رنج...
یکی مثل لهراسبی خب مشخصه اصلا مولف نیست و همه ی کارهاشو بقیه انحام میدن...نگاهش هم حرفه ایه...ولی خواجه امیری ملودی های به یاد موندنی ساخته...اصلا با آهنگسازی خودش شده خواجه امیری...از نوجوانی آهنگسازی میکرده حتی موسیقی متن فیلم و سریال هم نوشته...
اما چیزی که من به عنوان مخاطبش برداشت میکنم اینه که ملودی های افکاری و نصرتی همه ی ظرفیت های صداش رو بروز نمیده و خب مسلما خودش بیش از بقیه صدای خودش و میشناسه چون ملودی ساز هم بوده...
البته این به معنای تایید این نیست که همه فقط خودشون تالیف کنن من به یگانه یراحی و صادقی و تالیف هاشون انتقاد زیاددارم...ولی چاوشی قضیش فرق میکنه...

188.136.240.25
پنجشنبه 14 فروردین 1393 - 00:53
قیماخ

غیبتم رو موجه کن آقا سعید!!
من عین همین حرفا رو توی یکی از پست ها زدم ولی چون درگیری بود شنیده نشد...
اتفاقا اولین کسی که به کجایی واکنش نشون داد و بهش ابراز علاقه کرد محسن چاووشی بود که بعدا احسان هم جوابش رو داد...
همیشه میگم تکرار برای مخاطب ایرانی یعنی افت... حتی اگر قدرتمند باشه... چاووشی و احسان رو مقایسه نباید کرد چون از دو دنیای متفاوتن با دو دیدگاه کاملا متفاوت و آثار 180 درجه مقابل هم... ولی جفتشون خوبن...
متاسفانه بیش از حد مردم ایران فضای این موزیک ها رو دوست دارن و واسش ارزش قائلن و بخاطر همین احساس آرامش میکنه و نیازی به تغییر نمیبینه...
همیشه میگم چیزی که یک خواننده ایرانی رو سرپا نگه میداره تالیف خلاق هست... که احسان خان هم تالیف رو رها کرده هم خلاقیت رو!! واقعا واسم جای ناراحتی داره وقتی میبینم کسی میتونه ملودی بسازه و اینکارو نمیکنه و این به نظر من یعنی این که به موسیقی اهمیت نمیده...
با همه اینها افراد جدیدی رو توی آلبوم جدیدش میبینم که امید زیادی میره فضا رو عوض کنن... کسی مثل چاووشی که صدای کاملا پرفکت نداره انواع سبکها رو امتحان میکنه و اجرای موفقی نشون میده... حیف این صدا و شاگردی پهلوان آواز این نیست... به اندازه ای افراط شده تو این مدت که حتی وقتی کارای قدیمیشو گوش میکنم میبینم قبلا توی ریتم خونی موفقتر بود تا الآن... این قضیه مهمه و حل میشه نگرانی نداره اما هنوزم نمیخواد تالیف کنه... اگر خودش اراده کنه جایگاهش خیلی بالاتر از خواننده های تجربی مثل یگانه و چاووشی و لهراسبی و فرزاد فرزین و امثالهم هست... البته الآن نگرانی وجود نداره و عملکردش عالیه اما اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کنه یه 5 سال دیگه با افت مخاطب روبرو میشه...مرسی

151.247.101.114
پنجشنبه 7 فروردین 1393 - 10:21

برو عمو کارامد

امید
5.250.10.193
پنجشنبه 7 فروردین 1393 - 11:41

شما وقتی نمیدونی vst درسته نه vsd چه جور موزیک الکترونیک رو نقد میکنی

میلاد
77.68.40.187
شنبه 9 فروردین 1393 - 00:10

سلام
سایت موسیقی ما واسه همه خوانندگان هست؟
چرا بعضی نظراتمو منتشر نمیکنید؟
به جون مادرم قسم سعید کرمانی مجاز شده
اطلاع رسانی کنیییییییییییییییییید

سارینا
185.23.129.202
شنبه 9 فروردین 1393 - 11:37

چرا اسم میبرید و به تتلو توهین میکنید چقدر خوبه که به سلیقه همه احترام بزاریم همین خواننده از شما طرفداراش بیشترن جناب...واقعا متاسفم براتون

قیماخ
151.247.69.110
سه شنبه 12 فروردین 1393 - 12:30

متاسفانه دوستمون به یک مشکل اپیدمیک توی موسیقی پاپ دچاره که تقریبا همه باهاش طرفن...
در مورد کسی قضاوت کنید که حداقل یکبار از نزدیک دیده باشید... یا آثارش رو بطور کامل تحلیل کرده باشید!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.