برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «یک لحظه عاشق شو» حمید حامی – 2
نیکان: «حامی» تا کنون فقط پنجاه درصد توانایی‌های خود را نشان داده است
موسیقی ما – ششمین قطعه از آلبوم «یک لحظه عاشق شو» با تنظیمی از «نیکان» شنیده شد. او که از دوستان و همراهان قدیمی «حمید حامی» است برای تنظیم قطعه «با من حرف بزن» نسبت به همکاری های گذشته اش با این خواننده کمی متفاوت تر عمل کرد. چند دقیقه ای را با نیکان گپ زدیم و نظراتش را در مورد آلبوم یک لحظه عاشق شو و جزئیات آن جویا شدیم:
 
  • *در مورد کلیت آلبوم «یک لحظه عاشق شو» چه نظری دارید؟
سالها است به خاطر دوستی صميمانه ای كه با «حميد حامي» دارم کم و بیش در جریان لحظه به لحظه کارهای او هستم. به همین دلیل می دانم که حامی زمان زيادی برای به سرانجام رساندن آلبوم «یک لحظه عاشق شو» صرف كرد. اگر اشتباه نکنم او حدود یک سال و نیم روی میکس و مستر کارها وسواس به خرج داد كه خوب یا بد بودن اين وسواس را به گوش موزیسین ها  و شنونده ها می سپاریم. من همیشه وسواس حامی را دوست دارم زیرا افتخار می کنم خواننده ای داریم که در ذره ذره کارهايش با وسواسِ به جا عمل می كند. این به معنای دخالت در امور نیست بلکه وسواس او یعنی که کار برایش اهمیت دارد و می خواهد آثار در بهترین حالت به نتیجه برسد. در كل آلبوم قابل قبولی است و همیشه صدای حامی را دوست دارم و در انتخاب کارهایی که انجام می دهد هوشمندانه عمل می کند.
 
  • *حامی در برخی از قطعات این آلبوم به سراغ فضای متفاوتی نسبت به آثار گذشته اش رفت که تقریبا به سمت پاپ – راک نیز گرایش داشت. فکر می کنید در این تغییرات موفق ظاهر شد؟
عنوان پاپ – راک  را برای این قطعات نمی توان انتخاب کرد. او به سراغ فضاهای نو و مدرن تری رفت که در گذشته تجربه نکرده بود. این فضاهای جدید در تنظیم های آلبوم مشهود بود و قطعه ای که من برای او تنظیم کرده بودم نمونه بارز فضاهای جديدتر با حفظ سبک هميشگی كارهای حامی است. این قطعه «با من حرف بزن» نام داشت که فرم مدرن دارد و نسبت به کارهای گذشته حامی تفاوت های زیادی داشت. البته باز هم در به کار بردن اصطلاح مدرن تردید دارم و بهتر است بگوییم فرم های جدیدی را در تنظيم های قطعات یک لحظه عاشق شو تجربه کرد که پیش تر به سراغ آنها كمتر رفته بود. حامی در حال تجربه فضاهای جدیدی است که در اولین برخورد این تجربه با مخاطبان دیدیم که با استقبال  زيادی همراه بود. گواه موفقیت حامی در این حضور متفاوت ، چاپ سری دوم آلبوم است که پیش از عید وارد بازار شد. البته در باب ملودی ها و ترانه ها باید بگویم حامی در فرمی که همیشه کار کرده است این بار هم جلو رفت و فقط سعی کرد که این تفاوت را در تنظیم های آلبوم ارائه کند. امضای او در این آلبوم وجود دارد و دلیل حرفم اين است كه  تمامی این قطعات را با یک پیانو نیز می توان اجرا کرد. کارها به صورت ملودیک با ترانه های فاخری است که همیشه حامی به دنبال آنها رفته و موفقیت داشته است.
 
  • *کمی از تولید قطعه «با من حرف بزن» برای ما بگویید.
این قطعه تیتراژ سریال پربیننده ای به همین نام بود که با تماس حامی عزيز و پیشنهاد همکاری که ارائه کرد این قطعه به سر انجام رسيد. قسمت هايی از ملودی و تنظیم را هم زمان جلو بردیم و حتی ترجیع بند ترانه در لحظه آخر توسط «بابک صحرايی» عزيزم اضافه شد و کار را ضبط کردیم. این سريال آنقدر موفق و پربیننده بود که فکر می کنم برای سومین بار در حال پخش از شبكه های مختلف است. البته برای حضور اين قطعه در  آلبوم یک تنظیم دوباره و جدید انجام دادم .
 
  • *با توجه به سابقه دوستی که با او دارید و اینکه گفتید در جریان لحظه به لحظه کارهایش قرار دارید می خواهم بدانم آیا حامی یک خواننده ریسک پذیر است؟
بله او همیشه ریسک پذیر بوده است. اما او به دلیل هوش بالايی که دارد در کارهای خود ریسک منجر به شکست انجام نمی دهد و کارهایی که با صدایش همخوانی دارد را انتخاب می کند. خواسته ها و علایق مخاطبانش را هم در نظر می گیرد و بعد به سمت تغییر حرکت می کند.
 
  • *در تیم تولید این آلبوم شاهد حضور چهره های متفاوتی نسبت به دو اثر قبلی حامی بودیم. به نظر شما تغییرات این بخش هم موفقیت آمیز بود؟
آلبوم «آخدا» برای معرفی و حضور جدید حامی نبود. آن اثر یک گردآوری از کارهایی بود که او برای تیتراژهای سينما يا سيما اجرا كرده بود. با وجود این تحولات ، ملودی ها و تنظیم ها در يک لحظه عاشق شو در ادامه راه قدیم او است. باز هم می گویم که بیشتر تغییرات در تنظیم موسيقی قطعات مشهود است. اما با همه این مسائل افراد جدیدی که به این آلبوم اضافه شدند کار خود را به بهترین شکل انجام دادند. من و سایر دوستان با ریسک پذیری حامی تجربیات جدیدی داشتیم که باید قضاوت را بر عهده مخاطبان بگذاریم تا ببینیم این فرم جدید را قبول می کنند یا خیر. من خودم از بازخورد هواداران حامی نسبت به قطعه با من حرف بزن بسیار شگفت زده شدم که تا این حد مورد توجه قرار گرفته است.
 
  • *مهمترین نقطه ضعف یا انتقادی که می توانید نسبت به این اثر داشته باشید چیست؟
من به عنوان یکی از اعضای تولید کار در حال حاضر نمی توانم قضاوت درستی داشته باشم. حامی تمام تلاش خود را داشت که با بهترین ها همکاری داشته باشد ولی ترجیح می دهم نقد این اثر را به اساتید فن و مخاطبان واگذار کنم.
 
  • *بزرگترین نقطه قوت این کار چه بود؟
نقطه قوت شاخص این کار صدا و تکنیک صدای حامی بود. به نظر من حامی جزو معدود خواننده های حرفه ای ایران است. به دلیل اینکه هم بسیار خوب پاپ امروزی می خواند و هم در خواندن پاپ – کلاسیک تبحر دارد. با توجه به آشنایی کاملی که با او و صدايش دارم ، حامی تا کنون فقط پنجاه درصد از  توانایی های خود را به مخاطبانش نشان داده است.
 
  • *اگر میزان استقبال و بازخورد این آلبوم را در نظر بگیریم می خواهم بدانم پیش بینی شما از آلبوم بعدی حامی چیست؟
او دوست دارد که نسبت به توانایی صدای خودش اتفاقات جدید را رقم بزند. وی در سبک ها و مدل های مختلف خواندن توانمند است و کلا حامی غیرقابل پیش بینی است! با توجه به این مسائل حتی من هم نمی توانم پیش بینی كنم که بگویم به سبک گذشته خود باز می گردد یا کار جدیدتری ارائه می کند. البته او در عین ریسک پذیری مراقب طرفداران همیشگی خود هم هست.
 
  • *تقریبا در اغلب آلبوم های این خواننده نامی از زنده یاد «بابک بیات» دیده می شود. این بار هم او از دکلمه ای با صدای این هنرمند فقید استفاده کرد. فکر نمی کنید اینکه هنوز نام مرحوم بیات در آلبوم ها و آثار حامی وجود دارد به استقلال کاراکتر هنری او لطمه وارد می کند؟
این دکلمه از مرحوم استاد «بابک بیات» برای اين قطعه نبود و استفاده از آن در اصل ارق حامی نسبت به استاد بیات بود. فکر می کنم که این دکلمه روی یک مصاحبه تلویزیونی شنیده شده بود ولی حامی به یاد استاد بیات از آن استفاده کرد. با نظر شما خیلی موافق نیستم زیرا همه آدم های بزرگ در دنیا یک الگویی داشتند. این حرکت حامی احترام به الگوی خودش و احترام به یکی از بزرگان موسیقی کشور است. این در استقلال کاری او و آثارش تاثیر منفی نمی گذارد كه هيچ بلکه نشان می دهد که او هنوز به یاد این پیشکسوت بزرگ است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 فروردین 1393 - 15:33

دیدگاه‌ها

دوشنبه 25 فروردین 1393 - 08:17

اقا کم پرونده سازی کنید. از امیر عباس گلاب و آراد آریا هم خبر بزاریییییید. آهاااااااااااااااااای

دوشنبه 25 فروردین 1393 - 08:33

واقعا قبول دارم حامی و مانی رهنما و نیما مسیحا و محمد اصفهانی هنوز همه توان خود را در کارهایشان ارایه نکرده اند با این همه این چهار نفر بی نظیرند.

چهارشنبه 27 فروردین 1393 - 09:10

اگه حرف نیکان عزیز درست باشه که احتمالا هم هست و دلیل به دروغ گفتن نداره پس قدرتمند ترین خواننده ایرانی داخل و خارج هست از همه لحاظ از صدا تا....

پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 - 16:54

به نظر من تنها نقطه ضعف ایشون، "ترانه" است؛ اگه از ترانه های قوی تری استفاده کنن و همکاریشون رو با بابک صحرایی کمتر کنن، فوق العاده میشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نیکان: «حامی» تا کنون فقط پنجاه درصد توانایی‌های خود را نشان داده است | موسیقی ما