برنامه یاد بعضی نفرات
 
 تکنوازی سه تار منتشر شد
حسین مهرانی در گفت‌و گو با سایت موسیقی ما خبر داد:
آلبوم تکنوازی سه تار منتشر شد
موسیقی ما- نوازنده چیره دست تار در گفت‌و‌گو با موسیقی ما از انتشار اولین آلبوم خود خبر داد. حسین مهرانی؛ مولف و نویسنده موسیقی و نوازنده چیره دست تار در گفت‌و‌گو با موسیقی ما ضمن اعلام خبر انتشار اولین آلبوم خود در گفت‌و‌گو با موسیقی ما گفت: آلبوم موسیقی «تکنوازی سه تار» اولین آلبوم من است که در آن به اجرای ردیف دستگاه شور پرداخته‌ام که اخیرا از سوی انتشارات ماهور منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شده است. این اثر اولین آلبوم من به شکل صوتی است.

این آهنگساز در ادامه صحبت‌های خود افزود: این آلبوم شامل تکنوازی‌های من با سه تار در دستگاه شور است. اما از آنجایی که تاکنون آثار بسیاری در دستگاه شور منتشر شده است با اندکی تفاوت به اجرای قطعاتی در این دستگاه از پایه لا اقدام کرده‌ام.

مهرانی همچنین تاکید کرد: در این آلبوم قطعات ضربی ردیف دستگاه شور با تنبک آرش فرهنگ فر اجرا شده است. اما محوریت اجرای این آلبوم بر روی گوشه‌های دستگاه ماهور است. رنگ اصول، گریلی و رنگ شهرآشوب عنوان سه قطعه اجرا شده در این آلبوم هستند.

در بروشور این آلبوم آمده است: در این اثر، دستگاه شور، ردیفِ میرزاعبدالله در شور لا اجرا شده است. اگرچه در موسیقی اروپایی نیز اجرای یک قطعه در تُنالیته‌های مختلف بر فضای عاطفی موسیقی اثر می‌گذارد، اما در سازهای ایرانی، به‌خصوص تار و سه‌تار، اجرای یک دستگاه از پرده‌ای متفاوت به خاطر سازوکارهای مربوط به صدادهی ساز و تناسب واخوان‌ها، تغییرات چشمگیری در محتوای عاطفی موسیقی ایجاد می‌کند. به علاوه از آنجا که در تار و سه‌تار، یک دستگاه را حتا می‌توان از پردهٔ واحد نیز با کوک‌های متفاوت اجرا کرد، در هر اجرا می‌توان زیبایی‌شناسی متفاوتی را جست. این زیبایی‌شناسی متفاوت از آن رو جلوه می‌‌کند که اجرای یک دستگاه چه از پرده‌های مختلف و چه با کوک‌های گوناگون، بر کلیت روابط مدال دستگاه اثر می‌گذارد و به تناسب موقعیت، نت‌ها یا مدهای اصلی و فرعی خاصی را تقویت و برجسته می‌کند. در این اجرا، سه‌تار دو سُل لا رِ کوک شده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1393 - 09:16

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم تکنوازی سه تار منتشر شد | موسیقی ما