برنامه یاد بعضی نفرات
 
كليپ «چرا رفتي؟» چه تاثيري در فعاليت همايون شجريان خواهد داشت؟
كليپي كه كليپ نيست
[ علی رضوی - روزنامه‌نگار ]

كمتر از چند هفته طول كشيد تا «چرا رفتي؟»، قطعه خوش‌ساخت و دلنشين همايون شجريان از آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شيطان» كه تهمورث پورناظري روي شعري از سيمين بهبهاني آن را ساخته و ديويد گارنر امريكايي آن را تنظيم كرده بود، در روزهاي اوج خود گرفتار حاشيه‌هاي دردسرسازي شود كه هنوز هم ادامه دارد. نخستين جرقه حاشيه‌ها درست در روز رونمايي آلبوم زده شد.

مراسم رونمايي كه البته در نوع خود هم كم نظير بود و با حضور ستاره‌هايي از سينما و موسيقي و كليپ‌ها و سخنراني‌هايي كه پيش از اين سابقه نداشت، برگزار شد. كليپ «چرا رفتي» ساخته باران كوثري نخستين بار در آن مراسم پخش شد و البته نخستين بازخورد را هم در همان مراسم گرفت. محمد رحمانيان كه براي سخنراني روي صحنه دعوت شده بود، گفت: «از باران كوثري، سحر دولتشاهي و مهرداد صديقيان تعجب مي‌كنم. اين‌همه اُور- اكت [بازي اغراق‌شده] را نمي‌فهمم. به خدا ما تئاتري‌ها هم مثل مردم معمولي موسيقي گوش مي‌دهيم و احساساتي مي‌شويم. اين‌همه سر تكان دادن‌ها و اداهاي اضافه براي چيست؟»اين شروعي بود براي انتقادهاي بيشتر و بزرگ‌تر. البته نه از سوي منتقدان، بلكه از سوي مردم و آن هم در شبكه‌هاي مجازي و سايت‌ها و وبلاگ‌هاي موسيقي. با پخش شدن كليپ از شبكه‌هاي خارجي دامنه اين انتقادات به خانه‌ها هم رسيد و حالا نقد كليپ جديد همايون شجريان نقل بيشتر محفل‌هاي خانوادگي شد كه موسيقي را دنبال مي‌كنند. داستان به انتقادات زباني و بحث و نظرهاي دوستانه ختم نشد. دامنه اين بحث‌ها آنقدر بزرگ شد كه آهنگساز اين اثر را مجبور به واكنش كرد.

تهمورث پورناظري كه به نظر سفارش‌دهنده اصلي چنين كليپي بوده، در يادداشتي كه در سايت موسيقي ما منتشر كرده در اين باره گفته: «از آنجا كه مراسم رونمايي اين آلبوم در نوع خود بي‌سابقه بود (از نظر تجربي)، تصاويري براي اين اثر تهيه شد كه تنها و تنها براي خالي نبودن صحنه «تالار وحدت» به هنگام پخش كارها به آنجا رسيد و به هيچ عنوان قصد ما [از اين حركت] ساختن كليپ نبود.»«تنها و تنها خالي نبودن عريضه» مهم‌ترين دليل پورناظري براي ساخت اين تصاوير بوده كه به عقيده او كليپ هم نيست. اما خيلي زود اين كليپ با كيفيت بسيار بالا روي وب‌سايت‌هاي مختلف قرار گرفت و البته از شبكه‌هاي موزيك مختلف هم پخش شد. پورناظري در مورد واكنش‌هايي كه به اين آلبوم هم داده شده، مي‌گويد: «واكنش‌هاي بسياري به اين تصاوير [داده] شد كه در نوع خود كم‌نظير بود. بخشي بسيار خوشايند و بخشي سازنده و بخشي ديگر بسيار غم‌انگيز. اين آهنگساز در آخر باز هم تاكيد مي‌كند كه اين يك كليپ نيست. البته توضيح نداده است كه اگر كليپ نيست چه چيزي مي‌تواند باشد. يا اگر كليپ نيست و كيفيت يك كليپ مورد نظر آنها را ندارد چرا در وب‌سايت‌هاي مختلف كه به گفته او به دليل درخواست مردم بوده قرار داده شده و نسخه با كيفيت آن را چه كسي منتشر كرده است؟برادران پورناظري تجربه مشابه ديگري هم با شجريان پدر داشتند كه نظرات مثبت و منفي زيادي را به همراه داشت.

ضبط كليپ در قالبي كه به آن Tiny desk concert مي‌گويند براي مجموعه NPR كه بارها و بارها از شبكه‌هاي مختلف پخش شد و در شبكه‌هاي اجتماعي و وب‌سايت‌ها هم دست به دست شد. از طرفي طرفداران شجريان از اينكه بعد از سال‌ها يك كليپ با كيفيت از اجراي زنده اين خواننده مشاهده مي‌كنند به وجد آمده بودند و برخي ديگر كليپ ضبط شده را سخيف توصيف كرده بودند و در شأن شجريان ندانستند. شجريان پدر و پسر تا به حال هيچ واكنشي نسبت به اين انتقادها و اعتراض‌ها نداشتند. با اين حال پورناظري‌ها در دوتجربه اخير نشان دادند كه اهميت ويژه‌يي براي كار تصوير و كليپ‌سازي قايل هستند و براي اين كار سراغ ستاره‌هاي شناخته شده‌تر مي‌روند. اما كليپ‌سازي با چنين شرايطي چقدر مي‌تواند به موسيقي ايراني كمك كند؟
منبع: 
اعتماد
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1393 - 09:05

دیدگاه‌ها

دوشنبه 25 فروردین 1393 - 10:39

با دیدن این تصاویر فهمیدم تو ایران اگه اسم داشته باشی یعنی توانایی هر کاری رو داری. باران کوثری اگه هنرپیشه معروفی نبود و به جاش من مثلا این رو ساخته بودم عمرا برای رونمایی البوم هم حاضر نبودن نشونش بدن.

دوشنبه 25 فروردین 1393 - 11:03

با سلام
انگار نویسنده این مطلب هم صحبت های آقای پورناظری را نخوانده است. در مطلب قبل آقای پورناظری گفتند که فایل تصویری با کیفیت را مجموعه خودشان در اینترنت منتشر کرده اند.

دوشنبه 25 فروردین 1393 - 19:31

به نظر من این کلیپ واقعا زیباست و حسی که بایدو برای این آهنگ منتقل میکنه

سه شنبه 26 فروردین 1393 - 10:10

جناب کارشناس عزیز ، شما مخیر هستید نظر کارشناسی خود را بدهید( بدون هیچگونه جانب نگری ، Bias ). کارشناس محترم یکی اصلا دوست داره کارش را بی ارزش کنه ، شما چرا آنقدر حاشیه سازی می کنی و جوش میزنی. تا کی نظر تنگی و مسایل حاشیه ای باید در فرهنگ ما رایج باشد ؟؟!!!!!!!!!!!!!

سه شنبه 26 فروردین 1393 - 11:46

من اصلا متوجه نمی شم دلیل یه سری انتقادهای بی خود و بی سود چی هست؟؟ با اور-اکت موافقم اما فقط در چند تا از تصاویر نه همه ی اون ها
غیر از این هم نه نقدی رو وارد می دونم نه واقعا جای نقدی می بینم
برای اولین بار شاهد همچین کاری بودیم هر کاری هم واسه اولینب ار کامل نیست پس به جای برخی نقدها جای تحسین هم داریم

سه شنبه 26 فروردین 1393 - 17:26

من باران کوثری را دوست میدارم و این کلیپی که ساخته را هم دوست میدارم و از این حسادتهای بیهوده متنفر میباشم و بیشین بینیم بابا اقای مثلا منتقد!!!

سه شنبه 26 فروردین 1393 - 20:46

من که مشکلی در کلیپ ندیدم.اهنگ اینقد زیباست که همه کمبودها رو محو میکنه.واقع اهنگ زیبایست دوستام با اینک زیاد همایونو نمیشناسن با یه بار دیدن کلیپ مجذوبش شدن!!!افرین پسر خسرو اواز ایران!!!

سه شنبه 26 فروردین 1393 - 22:48

عادتی داریم که اگر اسم بزرگی روی کاری باشد حتما به خودمان بقبولانیم کار خوبی است . همایون شجریان با نسیم وصل شروع و تمام شد. آنقدر هم صدایش متاثر از پدرش است که واقعا جذابیتی باقی نمی گذارد . حتی در همان نسیم وصل اگر تودماغی نمی خواند و به سبک پدرش نمی خواند و صدای زیبای خودش را به صورت ناب ارائه می کرد خیلی جذاب تر بود. من پیش فروش البوم را در بیپ تونز دیدم و از هر قطعه بخشی را شنیدم. حتی یک ترانه اش هم جذبم نکرد. این کلیپ ِ متاسفانه بسیار بی مایه و حتی با عرض معذرت مضحک را هم دیدم و تمام ترانه را هم طبیعتا شنیدم. اصلا ترانه جذابی نیست . دلیل ندارد به زور به خودمان بقبولانیم چون کار پر هزینه ای بوده کار خوبی هم هست.

پنجشنبه 28 فروردین 1393 - 19:46
مصطفی

میشه لطف کنید و یه آهنگی که از دید شما کامل هست رو اشاره کنید؟

188.158.62.88
چهارشنبه 27 فروردین 1393 - 00:05

کلیپ اصلا هم زیبا نبود...اداها و حس گرفتن های اغراق امیز و صد در صد ناشی گرایانه...مثلا چی و می خواست برسونه؟؟؟!!!چون شجریانه دیگه اصلا خطا نداره؟؟؟!!!مثل بعضی برندا که آدم گول اسمش و می خوره و بعدا میبینه بیخود بوده...تعصب بیجا نداشته باشین،کار بد بد هست ..................مثل این کلیپ تکراری و بد.............

پنجشنبه 28 فروردین 1393 - 07:53

حالا هی بگن بابا جون، این کلیییییییییییپ نیــــــــــــــــست!!! باز یه سری پیدا میشن میگن: کلیپ بسیار بدی بود! آقای محترم، خانوم محترم بفهم. این کلیپ نیست!!!

جمعه 29 فروردین 1393 - 13:46

به نظر من تركيب كليپ و اين نقدها و اختلاف نظرها يك نتيجه بسيار خوب داشته و دارد و آن فروش بالاي آلبومه.

یکشنبه 31 فروردین 1393 - 17:08

سوالی که برام پیش اومده اینه که واقعااین هنرپیشه های سینماوتیاتر ازکی جذب موسیقی ایرانی شدن که حالا براش کلیپ تهیه میکنن؟خود خانم باران کوثری واقعا-تکرارمیکنم-واقاوخالصانه بگن تحمل شنیدن آوازهای استادشجریان وپسرش رادارن؟حاضرننیم ساعت فقط نیم ساعت بشینن وبه اشعار آوازهاومعنای نهته درآنها وکلافضای سنگینی که درموسیقی ایرانی هست گوش بدن؟یادرست تربگم تحمل کنن؟گوش شنیداری برای موسیقی ایرانی خیلی سخته وکمه.

چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 - 14:00

اصلا کلیپ جالبی نبود:|

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود كليپي كه كليپ نيست | موسیقی ما