برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت‌های نوروزیِ امسالِ «جزیره کیش» با حواشی زیادی برگزار شد. «موسیقی ما» در گفتگو با دست‌اندرکاران این برنامه‌ها به بررسی این موضوع پرداخته است؛
گرد و خاک در جزیره!
موسیقی ما – فستیوال کنسرت‌های نوروزی جزیره کیش همه ساله با حضور ستاره‌ها و چهره‌های شناخته شده موسیقی برگزار می‌شود و در سال‌های گذشته تبدیل به یکی از جذابیت‌های گردشکری مروارید خلیج فارس شده است.ستاره‌ها و خواننده‌های پاپ معمولاً در تعطیلات عید اجراهایشان را در مکان‌های توریستی از جمله جزیره روی سن می‌برند و همین روند باعث شده که تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی، به‌خاطر حضور در کنسرت‌های چهره‌های سرشناس موسیقی هم که شده، چند روزی از تعطیلات نوروی‌شان را راهی جزیره کیش شوند.

کنسرت‌هایی که همیشه در سالن اصلی جزیره (تالار شهر) برگزار می‌شد و سوای جُنگ‌ها و مراسم‌های کوچک‌تر که در رستوران‌ها و مکان‌های مختلف به اجرا در می‌آمد، اجراهای اصلی جزیره معمولاً پُرمخاطب و پُرطرفدار بوده است. نبود محدودیت‌های تبلیغاتی برای برگزارکنندگان کنسرت نیز مزید بر علت شده بود تا کنسرت‌گذاران با استفاده از بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی بزرگ و متعدد در سطح جزیره بتوانند اجراهایی مردم‌پسند و پُرمخاطب را روی صحنه ببرند.

اما نوروز 93 اجراهای جزیره با تغییراتی مواجه شد که همین اتفاقات با برخی حرف و حدیث‌ها و حواشی ناخواسته همراه بود که در این گزارش سعی شده به بررسی و آسیب‌شناسی آنها پرداخته شود.
 
  • * مزایده‌ی پُر دردسر
سازمان گردشگری منطقه آزاد کیش با توجه به درخواست‌های پُرتعداد کنسرت‌گذاران و تهیه‌کننده‌های موسیقی، اقدام به برگزاری مزایده برای برگزاری جشنواره نوروزی کیش در میان فعالین این قشر کرد تا این پروژه به بهترین پیشنهاد تحویل داده شود. رزومه شرکت برگزارکننده، میزان رقم پیشنهادی و لیست چهره‌های حاضر در برنامه (بر اساس توافقاتی که شرکت برگزارکننده با خواننده‌ها و چهره‌های شاخص داشت)، از جمله گزینه‌هایی بود که در این مزایده مورد بررسی قرار گرفت و یکی از شرکت‌ها موفق شد برنده مزایده شده و در نهایت به عنوان برگزارکننده اجراهای سالن تالار اصلی جزیره (تالار شهر) معرفی شود. تبلیغات و خبررسانی‌ها آغاز شد، اما در روزهای آخر سال بود که خبر رسید سازمان گردشگری تصمیم گرفته که علاوه بر برگزاری کنسرت‌های تالار اصلی، در چند سالن دیگر هم کنسرت‌هایی با حضور چهره‌های پُرمخاطب برگزار کند. اتفاقی که با نظرات موافق و مخالف متعدد همراه شد و همین موضوع سر و صداهای زیادی را در پی داشت.

برندگان مزایده کنسرت‌های تالار اصلی جزیره اعتقاد داشتند که این اتفاق به دلیل کشش محدود کنسرت‌های جزیره، باعث پخش شدن مخاطبان کنسرت در سالن‌های مختلف می‌شود و در واقع همه برنامه‌گذاران با سالن‌هایی نیمه‌پُر روبه‌رو شده و نتیجه این تصمیم، ضرر‌های مالی هنگفت خواهد بود. عده‌ای نیز اعتقاد داشتند که سازمان گردشگری، با تمرکز بر کنسرت‌های موسیقی و سرمایه‌گذاری فکری و انسانی روی این برنامه‌ها، توجه به بخش‌های گردشگری و توریستی جزیره را از یاد برده و گردش مالی بالای بیزینسِ موسیقی در جزیره باعث فراموش شدن خدمات گردشگری و صنعت توریسم در کیش شده است. در مقابل، تعدادی نیز با حمایت از این تصمیم و تنوع چهره‌های هنری در هر شب و امکان انتخاب بین گزینه‌های مختلف، امتیاز مثبتی را به مسئولین تصمیم‌گیرنده بابت این موضوع دادند.
 
  • * آغاز بحران
با قطعی شدن برگزاری چند کنسرت در مکان‌های مختلف جزیره، برنامه‌گذارانی که واجد شرایط برگزاری کنسرت در جزیره اعلام شده بودند، به تکاپو افتادند و رقابت برای جلب توجه ستاره‌های موسیقی در بین آنها به اوج خود رسید. در اوج این ماجرا یک‌باره خبر رسید که خواننده‌های پاپ توافقاتی را بین خودشان صورت داده و قرار و مدارهایی گذاشته‌اند که تنها با شرایطی متفاوت نسبت به سال‌های قبل حاضر به اجرا در جشنواره نوروزی جزیره‌اند. این شرایط از بحث‌های مالی و نوع قرارداد شروع و به گزینه‌ها و جزئیات دیگر ختم می‌شد.
 
  • * همه راضی؟
با توجه به شرایط حساس به‌وجود آمده، برگزارکنندگان برنامه‌های کیش حاضر شدند که برای جذب خوانندگان مورد نظرشان، تعاملات لازم را انجام دهند. برخی خواننده‌ها با شرایطی ویژه حاضر به اجرای برنامه در کیش شدند و برخی نیز با توجه به پایبندی‌شان به توافق با دیگر خواننده‌ها، روی مواضع‌شان ایستادند.

کنسرت‌های جزیره با استقبال نسبی مواجه شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بخش عمده‌ای از هزینه‌های صرف‌شده از سوی تهیه‌کننده‌ها برنگشت و ضرر و زیان‌هایی نیز متوجه عوامل برگزاری شد. در بعضی شب‌ها بلیت‌های رایگان برخی کنسرت‌ها در سطح جزیره توزیع شد تا شاید تب کنسرت در شب‌های دیگر بالا بگیرد و سالن‌ها پر شود ولی پراکندگی و تعدد برنامه‌ها باعث شد همه برنامه‌گذار‌ها به تصورات مالی که پیش از شروع برنامه‌هایشان داشتند، دست نیابند.
 
  • * پاسخ‌هایی به علامت سوال‌ها
خبرنگار «موسیقی ما» پس از تهیه گزارش کنسرت‌های امسال جزیره و انتشار آنها در همین رسانه، با پرس‌وجوهای فراوان موفق شد جزئیات بیشتری از پشت پرده فستیوال نوروزی کیش به دست آورد و این جزئیات را با دست‌اندرکاران برگزاری کنسرت‌ها در میان گذاشت. در این گفتگوها به همه حواشی این کنسرت‌ها پاسخ داده شده که می‌تواند بخشی از شبهات را روشن کند.

لازم به ذکر است «موسیقی ما» به‌عنوان رسانه‌ای بی‌طرف و صرفاً جهت روشن شدن افکار عمومی این گفتگوها را منتشر می‌کند و علاوه بر آنکه هیچ مسئولیتی درباره محتوای صحبت‌های مطرح شده ندارد، آمادگی این را دارد که نظرات سایر طرف‌های موضوع را نیز منعکس کند.
 
***
 
 
منوچهر حسنی:
فاصله دو سالن از هم 50 متر بود!
 
منوچهر حسنی (مدیرعامل موسسه آوای باران) برگزارکننده کنسرت‌های اصلی جزیره در «تالار شهر» کیش بود. او اعتقاد دارد که جشنواره امسال آنطور که باید و شاید نتوانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و برخی اتفاقات باعث ضرر و زیان‌های مالی برنامه‌گذاران شد:
 
* برگزاری همزمان کنسرت‌ها در کیش بیش از همه کنسرت‌های سالن اصلی را تحت‌تأثیر قرار داد. آیا چنین اتفاقی در جزیره تا به حال سابقه داشت؟
نه، هر زمان که فستیوال نوروزی در تالار «شهر» جزیره کیش برگزار می‌شد، دیگر شاهد اجرای کنسرتی در جزیره نبودیم.

* تصمیم‌گیرنده اصلی این موضوع کیست و چرا چنین تصمیمی اتخاذ شد؟
تصمیم‌گیرنده اصلی در این میان معاون گردشگری و رییس ستاد جشنواره و مناسبت‌های جزیره کیش است و مدیر جدید این بخش آقای «خدایی» هستند. در گذشته روال به این صورت بود که اگر در تالار شهر کنسرتی برگزار می‌شد، در سالن‌های دیگر برنامه‌ای اجرا نمی‌شد؛ مگر در قالب جُنگ و در سالن‌های هتل‌ها و پارک «دلفین‌ها» و سالن‌هایی که در محوطه‌های خصوصی بودند. امسال ابتدا مزایده‌ای برگزار کردند با عنوان مزایده برگزاری کنسرت‌های نوروزی جزیره کیش در تالار شهر. پس از قطعی شدن این کنسرت، مجوز برگزاری برنامه در سالن همایش‌های «خلیج فارس» را نیز دادند. این روال قبلاً وجود نداشت و به سردرگمی مردم منجر شد که فاصله این دو سالن 50 متر است! زمانی که مزایده برگزار می‌شود، یعنی آن مورد دیگر انحصاراً در اختیار شما است. برگزاری کنسرت از انحصار خارج شد و تبلیغات و بلیت‌فروشی هم در کنار این برنامه وجود داشت. در هر دو سالن نیز خواننده‌های سرشناس برنامه داشتند. این تصمیم اتخاذ و اجرایی شد و اینکه قیمت سالن‌ها خیلی فرق می‌کرد. قیمت آن سالن با نور و صدا نهایتاً 11 میلیون تومان شده است و قیمت سالن ما با نور و صدا 46 میلیون تومان و این مبلغ به ازای هر شب اجرا بود. ولی جالب اینجا بود که قیمت بلیت هر دو سالن تفاوتی با هم نداشت!

* در زمان برگزاری مزایده اعلام شده بود که قرار است کنسرت‌های دیگری در کنار کنسرت اصلی برگزار شود؟
ابتدا صحبتی در این زمینه نشد. من گفتم که شنیده‌ام قرار است کنسرتی در آن سالن برگزار شود ولی گفتند که هیچ کنسرتی نیست. هر چه جلو رفتیم، آنها کارهای خودشان را انجام دادند و جلو آمدند. تا اینکه روز 25 اسفند به من گفتند که این کنسرت‌ها هست و ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. فقط گفتند خواننده‌هایی که شما بخواهید را در آن کنسرت نمی‌آورند. دقیقاً خواننده‌هایی که در لیست ما بود و قرار بود آنها نیاورند را آوردند و این تناقض در صحبت‌های مطرح شده، باعث پیچیدگی موضوع شد.

* و فقط یک مرجع، در این مورد تصمیم‌گیرنده بود؟
هر دو سالن برای سازمان توسعه سرمایه‌گذاری کیش است. ولی مجوز برگزاری کنسرت از معاونت گردشگری صادر می‌شود. تالار شهر کیش معمولاً در اختیار ستاد جشنواره است و مجوز را هم صادر می‌کنند. اما آن سالن در اختیار سرمایه‌گذاری کیش است و معاونت گردشگری نقش ارشاد را ایفا و مجوز را صادر می‌کند.

* اگر این اتفاق تداوم داشته باشد، قطعاً برای سال‌های بعد برگزاری کنسرت در کیش برای تهیه‌کننده‌ها یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. درست است؟
صددرصد همینطور است. آنها می‌گویند که الان این کار را انجام دادیم و شد و از نظر آنها شده و اتفاق خوبی بوده است. قطعاً هم ما و هم برگزارکننده کنسرت مرکز همایش‌ها متضرر شده‌اند.
 
***
 
 مجید احدزاده:
به نظر من مشکلی پیش نمی‌آید که سال آینده در سه سالن کنسرت باشد
 
برگزارکننده کنسرت‌های VIP در جزیره کیش اعتقاد دارد با برخی بازنگری‌ها می‌توان اتفاقات بهتری را در جزیره به وجود آورد و سردرگمی‌های گاه و بیگاه را از بین برد:
 
* جمع‌بندی شما از برنامه‌های امسال جزیره کیش چیست؟
به نظر من امسال همه سلایق تأمین شدند. ما هیچ مشکلی نداشتیم و مخاطبی که پیش‌بینی می‌کردیم را داشتیم. نمی‌دانم سایر دوستان مشکلی داشتند یا خیر. خواننده‌ها امسال گاردی داشتند که دستمزد خود را بیشتر کنند و کاری کردند که کلاً تهیه‌کننده‌ها ضرر کنند. ولی برای ما اینگونه نبود و طبق قیمت‌هایی که قبل از نوروز صحبت کردیم، جلو رفتیم. حتی برخی از خواننده‌ها انعطاف بیشتری هم نشان دادند. چون ما 2-3 شب با برخی از خواننده‌ها برنامه داشتیم، انعطاف خوبی هم به خرج دادند. یک انسجامی باید بین تهیه‌کننده‌ها به وجود می‌آمد که این موضوع رخ نداد ولی ما به لحاظ اینکه قبل از سال نو قیمت‌ها را تمام کرده بودیم، شاید تفسیرهای مختلف در مورد قراردادهای ما شده باشد. قراردادهای ما مبالغ معقولی داشت و برای خود ما هم به لحاظ مالی آنچه که توقع داشتیم، برآورده شد. هر چند ما در کنار کنسرت‌های VIP، حامی مالی هم داشتیم.

* آقای عرب هزینه‌های کنسرت‌های VIP را تأمین کرده بود؟
نه. آقای عرب دو شب «بابک جهانبخش» را آوردند و ایشان هم برنامه را اجرا کردند.

* ادامه این اتفاقات به نفع تهیه‌کننده‌ها است یا به ضررشان؟
به نظر من اگر یک مقدار مهندسی دقیق‌تر روی موضوع صورت بگیرد، بد نیست. سال گذشته برنامه‌ها به صورت انحصاری در تالار شهر برگزار می‌شد. چندین نفر هم بیرون می‌ماندند و نمی‌توانستند به کنسرت وارد شوند.

* فکر نمی‌کنید تعدد کنسرت‌های جزیره در ایام شلوغ به سردرگمی مخاطبان منجر شود؟
از نظر من برای برنامه خودم هیچ سردرگمی وجود نداشت. چون قبل از سال جدید 50درصد بلیت‌های کنسرت را روی تورهای نوروزی فروخته بودیم. مثلاً از شهرهای مختلف انتخاب کرده و پس از تعیین خواننده بلیت را خریده بودند. به نظر من مشکلی پیش نمی‌آید که سال آینده اصلاً در سه سالن کنسرت باشد. ولی هزینه‌ها بالا بود و شاید تهیه‌کننده‌های دیگر برنامه‌ها متضرر شده باشند.
 
 
***

محمد علی شکرگزار:
برنده اصلی، سازمان گردشگری کیش بود
 
یکی دیگر از دست‌اندرکاران برگزاری کنسرت‌های جزیره «محمد علی شکرگزار» (مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری «سپهر مهر و ماه») بود که درباره او شائبه‌های زیادی درباره اجراهایی که در سالن «خلیج فارس» برگزار شد، عنوان شد:

* امسال جزیره کیش شاهد تنش‌های زیادی در بحث کنسرت‌های پاپ بود و همه اتفاقات دست به دست هم دادند تا جشنواره، سال خوشایندی را سپری نکند. به نظر شما مقصر اصلی این اتفاق چه کسی بود؟
همیشه تلاش ما این است که کار استاندارد انجام دهیم و خوشبختانه سالنی که در اختیار داشتیم، بسیار خوب و استاندارد بود. آقای «منوچهر حسنی» از دوستان ما هستند و سابقه همکاری با یکدیگر را هم داریم. این بحث وجود نداشت که ما در مقابل هم باشیم. اگر شرکت‌کننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها با هم تعامل بیشتری داشتند، اتفاقات بهتری رخ می‌داد.

* ظاهراً عنوان شده بود که شما از برخی کنسرت‌گذاران دیگر جزیره دشکایت کرده‌اید. این موضوع صحت دارد؟
طی صحبت‌هایی که با برخی از خواننده‌ها و مدیر برنامه‌های آنها داشتیم می‌گفتند که کنسرت شما مجوز ندارد، ولی ما مجوز را از قبل گرفته بودیم. اینکه چنین شایعاتی از کجا پیش آمد را نمی‌دانم و شاید برخی در این بین شیطنت کرده باشند. آقای «حسنی» دوست ما هستند و به ایشان هم گفتم که شکایتی از شما ندارم. بهتر بود که با همدیگر کار می‌کردیم تا ضعف‌ها را بپوشانیم. من به آقای «»احدزاده هم گفتم که شکایتی از هیچ شخصی نداریم. نامه‌ای به خود سازمان نوشتیم و اعلام کردیم شنیده شده که برخی از تهیه‌کنندگان اعلام می‌کنند که برنامه ما مجوز ندارد.

* اگر قرار باشد در مورد اجراهای امسال و اتفاقات فستیوال جزیره صریح صحبت کنید، اصلی‌ترین مشکل را کجا می‌دانید؟
مؤسسه ما و سایر دوستان همیشه به دنبال تعامل و همکاری هستند. درست است که توقعات مالی ما برآورده نشد ولی ما به دنبال یک کار استاندارد و خوب هستیم. در آنجا هم ما با آقای «حسنی» صحبت می‌کردیم و اصلاً این تفکر نباید وجود داشته باشد که ما رودرروی هم بودیم. من به آقای حسنی گفتم که ما با هم دوست هستیم و بهتر است که با تعامل بتوانیم مشکلات را همپوشانی کنیم. اگر تهیه‌کننده‌ها تعامل بیشتری داشتند، بهتر بود. توقعات مالی برآورده نشد و فکر می‌کنم که آقای حسنی هم ضرر کردند و برنده اصلی سازمان گردشگری کیش بود. امیدوارم این تجربه‌ای برای سایر برنامه‌ها باشد.
 
 ***
 
* دفاعیات معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درباره اتفاقات امسال جشنواره نوروزی جزیره:
محمد محب‌خدایی: قرار نیست که ما به صورت مونوپل و رانت عمل کنیم
 
در انتهای این گزارش به سراغ مسئول اصلی اعطای امتیاز برگزاری کنسرت‌های پاپ به برگزارکنندگان آن رفتیم. «محمد محب‌خدایی» (معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش) اعتقاد دارد که اتفاقات امسال نتایج خوبی را به دنبال داشته است:
 
* کمی از گستردگی جشنواره نوروزی کیش برای ما بگویید که امسال در نقاط مختلف جزیره شاهد برگزاری کنسرت‌های پاپ بودیم. شخص جنابعالی به عنوان نفر اصلی این ماجرا با چه طرز فکری چنین تصمیمی را اتخاذ کردید؟
اعضای خانواده‌ها با ذائقه‌های مختلفی سفر می‌کنند و ذائقه فردی وجود ندارد. زمانی که در مورد کیش صحبت می‌کنیم، بحث بر سر تعداد محدودی توریست نیست. وقتی ما در کشور خودمان نتوانیم به این ذائقه‌ها جواب دهیم، کشورهای دیگر با کنسرت‌هایی که با معیارهای ما سازگار نیست، از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند. این تنوع باعث شد که ما امسال به تمامی ذائقه‌ها پاسخ دهیم و برای همه سنین مختلف یک خانواده برنامه‌های متنوعی داشته باشیم و این ماندگاری در محیط را افزایش می‌داد. همین تنوع موسیقایی باعث شد که هم سالن 2400 نفری پر شود و هم سالن 700 نفری.

* این تصمیم بر مبنای نظر شخصی گرفته شد یا اینکه برآیند اجماع نظرات بود؟
این یک تصمیم علمی بود. ما باید در کیش ماندگاری افراد را افزایش دهیم. در سال‌های گذشته یک فرد پس از 3 روز اقامت در کیش نسبت به ترک جزیره اقدام می‌کرد. در این حالت و با تورهای کوتاه‌مدت، هزینه‌های بلیت سرشکن نمی‌شد. ولی امسال مردم به دلیل تنوع برنامه‌ها تا 7 روز هم در کیش اقامت داشتند.

* این نگاه به مخاطب قابل احترام است، ولی شما سالن اصلی جشنواره را پیش از این تصمیم به مزایده گذاشتید. کنسرت‌های اصلی با هر قیمتی واگذار و سپس مشخص شد که در نقاط مختلف قرار است کنسرت‌های دیگری نیز برگزار شود. فکر نکردید این اتفاق باعث شود که برگزارکننده کنسرت‌های سالن اصلی ضربه شدید مالی را متحمل شود؟
نه. چون اصلاً از جهت مالی ضربه نخوردند. ما امسال مسیر صحیحی را رفتیم که از طریق مزایده، کنسرت‌ها را واگذار کردیم. هر سه برگزارکننده در یک فضای باز صحبت می‌کردند و نسبت به این مسائل اطلاع داشتند.

* یعنی پیش از مزایده در مورد برگزاری کنسرت در نقاط مختلف صحبت شده بود؟
بله.

* ما با همه تهیه‌کننده‌هایی که امسال در جشنواره کنسرت داشتند صحبت کردیم. تمامی تهیه‌کننده‌ها متفق‌القول در مورد زیان مالی صحبت کردند.
اولاً در مزایده‌ای که شرکت می‌کنند، ما اصراری نداریم که قیمت خاصی ارائه کنند. ثانیاً قرار نیست که ما به صورت مونوپل و رانت عمل کنیم و قرار نیست برای دلخوشی کسی کاری را انجام دهیم.

* شما در جریان بودید که خواننده‌های پاپ برای حضور در جشنواره قیمت‌های دو برابر را پیشنهاد داده بودند؟
این مساله ارتباطی به من ندارد و متولی آن بخش نیستم.

* سازمان گردشگری کیش با اعمال مدیریت فرهنگی اتفاقات خوشایندی را رقم زد که شاید به رضایت بیشتر مردم از سفر به کیش منجر شده باشد. اما رسانه‌ها این انتقاد را وارد کردند که سازمان شما پیش از برگزاری برنامه، پول‌اش را گرفته بود. یعنی شما مزایده را برگزار کردید و آقایان «حسنی» و «احدزاده» کنسرت‌ها را اجرا کردند. اما در برگزاری برنامه قیمت‌ها را بالا بردند و قیمت سالن‌ها را هم می‌دانیم که چه شرایطی دارد. ضربه خوردن تهیه‌کننده‌ها شاید باعث شود که در سال‌های آینده کیفیت برگزاری کنسرت‌های جشنواره نوروزی چندان مطلوب نباشد.
شما از کجا چنین پیش‌داوری انجام می‌دهید؟

* من پیش داوری نمی‌کنم و صرفاً انتقاداتی که رسانه‌ها درباره این موضوع مطرح کرده‌اند را بازگو می‌کنم.
در همه دنیا این برنامه‌ها هست و ماشین و ساختمان ساخته می‌شود و از کیفیت زده نمی‌شود و روز به روز وارد رقابت صحیح می‌شود. یک زمان به گونه‌ای بود که برای سیم‌کارت تلفن 400 هزار تومان پرداخت می‌کردید و آن را 10 میلیون تومان می‌فروختید. سال دیگر شاید فردی بخواهد قیمت کمتری را ارائه کند ولی ما مزایده صحیح برگزار می‌کنیم. اینکه معاونت گردشگری برگزاری کنسرت‌ها را مونوپل کند و فضای رانت و مفسده ایجاد کند باعث افت کیفیت می‌شود. زیرا کیفیت کار باعث افزایش درآمد می‌شود و مونوپل و رانت باعث افزایش درآمد نیست.

* اگر قرار باشد جشنواره امسال را با جشنواره‌های سال گذشته مقایسه کنید، چه نظری دارید؟
البته قطعاً کسی نمی‌گوید ماست من ترش است! ولی این سوال به قضاوت مردم و آمار و ارقام و نتایج باز می‌گردد. وظیفه ما این است که توسعه گردشگری (از جهت ایجاد مطلوبیت و رضایتمندی) را در این حوزه افزایش دهیم. کیش تنها شهری بود که نوروز امسال به اندازه سال گذشته میزبان مسافران بود و هیچ افتی نداشت. ماندگاری مسافران در کیش هم از 3-4 روز به 7 روز رسید. خود شما هم اگر با خانواده محترم به جایی سفر کنید و راضی نباشید، قطعاً در آنجا نمی‌مانید. وظیفه ما این است که رضایت گردشگران را حاصل کنیم و این رضایت با تنوع سلیقه‌ها حاصل می‌شود. جنابعالی اگر به شهری مثل «استانبول» بروید، می‌بینید که 50 مرکز خرید و هزاران رستوران و برنامه‌های تفریحی دارد و همین است که توسعه را به دنبال دارد. ما امسال بازارگردی و خیابان‌گردی بی‌هدف را به بازارگردی، خیابان‌گردی و ساحل‌گردی هدفمند تبدیل کردیم. امسال استیج روی اسکله به رایگان، جُنگ نشان می‌داد و تالار شهر با پول جُنگ نشان می‌داد. کنسرت شب و برنامه‌های «عمو پورنگ» برقرار بود. گروه «پاکان» روی اسکله برنامه‌های تئاتر کودکانه داشت و برنامه‌های خیابان هنر و سنت هم جریان داشت. ما در حال برنامه‌ریزی‌های جدید هستیم که تمامی دانشجوها از سراسر کشور به کیش بیایند و استیج داشته باشند و تئاتر کمدی با هدف استعدادیابی برگزار کنند. از 75 میلیون جمعیت، سهم گردشگری کیش در سال 5/1 میلیون نفر است و 73 میلیون نفر دیگر فراموش شده است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 - 16:29

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 - 18:55

ما أمثال نوروز كيش بوديم و در مدت ٣ شب أقامت تونستيم ٣كنسرت بريم و به نظر من هر كس با هر سليقه به ديدن كنسرت خواننده مورد علاقه اش شركت ميكند .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گرد و خاک در جزیره! | موسیقی ما