برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوید گوهری:آثار بزرگان موسیقی را اجرا می کنیم
به بهانه کنسرت ارکستر نیلپر؛
نوید گوهری: آثار بزرگان موسیقی را اجرا می‌کنیم
موسیقی ما - گروه موسیقی نیلپر در روزهای 30 و 31 اردی بهشت در تالار رودکی اجرای برنامه می کند.

این گروه در این کنسرت به اجرا آثاری از آروُ پارت، هِنری میکولای گوُرِسکی و پِتِریس وَسک می پردازد. از این جمله قرار است آثار همچون «تابولا راسا» اثر آرو پارت برای 2 ویلن و ارکستر زهی ، «برای اِلینا» اثر آرو پارت برای پیانو سولو ، «کنسرتو پیانو اپوس 40 » اثر هِنری گُورِسکی برای پیانو و ارکستر زهی و«دوُنا نوُبیس پاچِم» اثر پِتِریس وَسک برای گروه کُر و ارکستر زهی از آهنگسازان معاصر در این کنسرت به اجرا در آید. نوید گروهری سرپرست این گروه از جزییات این کنسرت در گفت و گو با موسیقی ما می گوید:

چرا ارکستر نیلپر در آخرین اجراهای خود به موسیقی معاصر روی آورده است؟

اجرای آثار مدرن و پست مدرن و پرداختن به تکنیک های موسیقی معاصر به دلیل تنوع تکنیک های نت نگاری، شیوه های نوین صدا دهی و سبک های آهنگسازی، یک نیاز ضروری برای نوازندگان، آهنگسازان، مخاطبان و به طور کلی یک جامعه موسیقایی پویا به حساب می آید. این یکی از مهمترین دلایلی است که ارکستر نیلپر به عنوان یک ارکستر خصوصی، به موسیقی معاصر پرداخته است.

برای مثال برای خود من، روند پریپرد کردن پیانو ( گذاشتن پیچ و گیره داخل سیم های پیانو ) تجربه بسیار خوبی بود. به دلیل عدم دسترسی به منبع موثق و قابل استناد، اندازه گیری دقیق فواصل، پیدا کردن محل دقیق نصب پیچ ها و گرفتن صدای درست از پیانو همگی در یک روند پژوهشی همراه با عادل پورصمدی و صبا صفوی انجام گرفت و به شکلی مکتوب و ضبط شد

استقبال مخاطبین به چه صورت است؟ آیا مخاطب این روزها از موسیقی به این شکل استقبال می کند؟

متاسفانه در اجرای پیشین ارکستر نیلپر با عنوان « شب وَسک » به دلیل عدم اطلاع رسانی ، تاخیر در صدور مجوزها و عدم اطمینان به درجه کیفی اجرای ارکستر میزان استقبال بسیار کم بود. این در حالی بود که در این کنسرت آثار آهنگساز معاصر لتونیایی " پتریس وسک " برای اولین بار در ایران و حتی برخی از آثار به عنوان اولین اجرای بین المللی از این آثار ثبت شد.

ارکستر نیلپر با ارتباط تنگاتنگ با آهنگساز و ناشر آثار ایشان اقدام به خرید پارت ها و پرداخت کلیه هزینه های مربوط به قانون حمایت از مولفین و مصنفین ( کپی رایت ) کرده بود و خود آهنگساز به طور مستقیم در جریان اجرا و تمرینات بود. پس از اجرا نیز در وب سایت رسمی ناشر آثار وسک، اجرای ارکستر نیلپربه عنوان اجرایی رسمی از این آثار به ثبت رسید. اما این بار خوشبختانه تعداد مخاطبا ن افزایش چشمگیری دارد و تقریبا تمامی بلیت ها به فروش رسیده است . احتمالا باید برای تمدید اجرا برنامه ریزی کنیم. و این برای برنامه ای که آثار پست مدرن را اجرا می کند بسیار جای شگفتی و خوشحالی دارد.

تمرینات و پیش تولید گروه در چه مرحله ای است؟

شخصا اعتقاد و باورم بر این است که تمرینات ارکستر برای اجرای یک برنامه باید کاملا برنامه ریزی شده و زمان بندی شده باشد. بازه زمانی طولانی برای تمرینات به نظرم جنبه ای آماتوری دارد. بنابراین در ارکستر نیلپر سعی بر این است که بازه زمانی تمرینات کوتاه و برنامه ریزی شده باشد.

ما در ارکستر نیلپر برای هر اجرا معمولا 10 جلسه تمرین در نظر می گیریم و از اولین جلسه برنامه تمرین را با جزییات به نوازندگان اعلام می کنیم. به این معنی که در واقع همه چیز از پیش تعیین شده است. میزان نیاز تمرین سولیست ها، میزان نیاز تمرین هر قطعه و حتی پرداختن به بخش های مشکل هر قطعه.

تمرینات سولیست های این برنامه نیز از بهمن ماه 92 آغاز شد و در یک پروسه برنامه ریزی شده تا فروردین به مرز آمادگی رسید. این درحالی است که تمامی سولیست های این اجرا برای اولین بار در مقام سولیست روی صحنه خواهند آمد و من کاملا مطمئن هستم که خواهند درخشید.

 سولیست های اجرا چه کسانی هستند؟

آقای عادل پورصمدی و خانم صبا صفوی به عنوان سولیست ویلن قطعه تابولا راسا اثر آرو پارت را با سازهای استاد ابراهیم قنبری مهر خواهند نواخت و آقای آرمان نصیری به عنوان سولیست پیانو قطعه پیانو کنسرتو اپوس 40 اثر هنری گورسکی در کنار ما حضور دارند.

گروه کرچگونه به ارکستر اضافه شد؟

گروه کر ملل از سال 81 تحت سرپرستی خانم دنا قوامی مشغول به فعالیت بوده است و مقام های متعددی را در جشنواره های داخلی و خارجی کسب نموده است. کر ملل در سال 83 یک تجربه مشترک دیگر هم با ارکستر نیلپر داشت و از آبان ماه 92 رهبری میهمان این گروه به نوید گوهری سپرده شد و علاوه بر تمرین روی رپرتوار اختصاصی کر، قطعه دونا نوبیس پاچم هم به آن اضافه شد که در این اجرا به عنوان آخرین قطعه باهمراهی ارکستر نیلپر تقدیم علاقه مندان خواهد شد. چرا که فکر کردیم گروه کر به خوبی می تواند ضمن اینکه موفق به اجرای قطعات فوق باشد، ارکستر را همراهی کند تا آثار به شکل بهتری شنیده شوند.

چه آثاری را در این اجرا خواهیم شنید؟

در این کنسرت گروه نیلپر به اجرا آثاری از آروُ پارت، هِنری میکولای گوُرِسکی و پِتِریس وَسک می پردازد. از این جمله قرار است آثار همچون «تابولا راسا» اثر آرو پارت برای 2 ویلن و ارکستر زهی ، «برای اِلینا» اثر آرو پارت برای پیانو سولو ، «کنسرتو پیانو اپوس 40 » اثر هِنری گُورِسکی برای پیانو و ارکستر زهی و«دوُنا نوُبیس پاچِم» اثر پِتِریس وَسک برای گروه کُر و ارکستر زهی از آهنگسازان معاصر در این کنسرت به اجرا در آید.

اعضای گروه چه کسانی هستند؟

پندار پارسی ؛(کنسرت مایستر) ، عادل پورصمدی و صبا صفوی ( سولیست ویلن) ، آرمان نصیری ( سولیست پیانو ) دونا قوامی ( سرپرست گروه کر ملل) روناک معماری، یاسمن کشاورزی، صبا ندایی، امین مجدم زاده، آذین نصرتی، پویا فراگردی، فرمهر بیگلو، الناز پگاه، محمد علی قریبی، شیما گشتایی، میلاد سنایی ( نوازندگان ویلن ) ، عادل پورصمدی، صبا صفوی، نیلوفر هادی سهی، طناز اسداللهی ( نوازندگان ویلن آلتو ) ، ماکان حویی نژاد، علی آقاجانی، غزاله شیرازی، نگین وکیلی (نوازندگان ویلنسل ) ، فرشید پاتی نیان، مَهدی کلانتری ( نوازندگان کنترباس ) و مریم معینی ( پیانو دستکاری شده و ارگ ) اعضاء گروه را تشکیل می دهند. همچنین ازعادل پورصمدی و صبا صفوی به عنوان سولیست های ویلن در قطعه « تابولاراسا » اثر آروُ پارت به همراهی اُرکِسترنیلپِر باسازهای ساخته دستان پدربزرگ هنرمندشان استاد ابراهیم قَنبری مِهر و همچنین اجرای قطعه « کنسرتو پیانو » اثر هِنری گُورِسکی، که آرمان نصیری را به عنوان سولیستی توانا و با استعداد به جامعه حرفه ای موسیقی معرفی می کند نام می برم.

 برنامه های آینده ارکستر چیست؟

سعی ما برنامه ریزی برای اجراهای بیشتر در بازه زمانی کمتر برای ارکستر است. همچنین در تلاش برای اجرا در شهر های دیگر نیز هستیم و همینطور به اجراهای بین المللی هم فکر کرده ایم و در حال رایزنی و برنامه ریزی هستیم. برای اجراهای آینده امیدواریم که بتوانیم به تعداد اعضای ارکلی لا رضایستر اضافه کنیم و بتوانیم رپرتوارهای متنئع تری را از آثار پست مدرن در ایران و در سالن های بزرگ تر اجرا کنیم.

در پایان لازم است از تمام نوازندگان ارکستر نیلپر و گروه کر ملل به دلیل درک متقابل، خواست گروهی و اعتقاد و تلاشی که در این ارکستر داشتند و دارند صمیمانه تقدیر کنم. ارکستر نیلپر همواره تلاش کرده بدور از هرگونه حاشیه و رابطه گرایی که آفت خانمان سوز اکثر گروه ها و ارکسترهای حرفه ای است، به کار خود با جدیت بپردازد و این بدون همراهی و همدلی اعضای دلسوز این ارکستر و کر ملل قطعا میسر نبوده و نیست. گروه موسیقی نیلپر در روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه ، ساعت 21 در سالن رودکی به اجرای برنامه خواهند پرداخت و فروش بلیت این کنسرت از طریق سایت سی گذر به آدرس www.sigozar.com صورت می گیرد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 - 09:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوید گوهری: آثار بزرگان موسیقی را اجرا می‌کنیم | موسیقی ما