برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مناسبت 60 سالگی قدیمی‌ترین فروشگاه موسیقی کشور آغاز به کار کرد؛
نمایشگاه «بتهوون؛ پیوند نسل‌ها»، همراه با یادگاری‌هایی جذاب
موسیقی ما – قدیمیترین فروشگاه موسیقی کشور به مناسبت 60 سالگی خود در هفته جهانی موزه اقدام به برگزاری نمایشگاهی از یادگاریهای جذاب 6 دهه فعالیت خود کرده است.

به گزارش «موسیقی ما»، فروشگاه «بتهوون» به مناسبت 60 سالگی خود با برگزاری نمایشگاهی در کاخ سعدآباد، برخی دستنوشتههای قدیمی موزیسینهای سرشناس دورههای قبل و همچنین برخی تصاویر و عکسها و صفحههای خاص خود را به نمایش عموم گذاشته است.

این نمایشگاه که تا چهارم خرداد همهروزه از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر در «موزه ملل» کاخ سعدآباد برقرار است، با استقبال قابلتوجه دوستداران این حوزه روبهرو شده است.

«بابک چمنآرا» در روز افتتاحیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ما»، درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «سال گذشته فروشگاه «بتهوون» 60 ساله شد و از همان زمان قصد داشتیم برنامههایی را به این مناسبت برگزار کنیم. ولی به دلایل مختلف نشد. هفته گذشته آقای «طباطبائی» از میراث فرهنگی با ما تماس گرفتند و گفتند که هفته جهانی موزه با شعار «موزه پیوند نسلهاست» نزدیک است و در جلسهای که داشتهاند یاد ما افتادهاند که نمایشگاه ویژهای با عنوان «بتهوون؛ پیوند نسلها» برگزار شود. از من پرسیدند که شدنی است؟ و من هم با توجه به اتودهایی که برای 60 سالگیمان زده بودیم، سعیمان را کردیم که این اتفاق را به سرانجام برسانیم. دوستان کنسرتگذار می گویند کنسرت برگزار کردن کار سختی است، ولی من اعتقاد دارم که در این 2 هفته که درگیر برگزاری این نمایشگاه بودم، واقعاً چند برابر یک کنسرت زنده انرژی و زمان از من گرفته شد و قطعاً برگزاری این قبیل برنامهها چندین برابر از برگزاری کنسرت زنده سختتر است. در میان سالنهای مختلفی که ما دیدیم، سرانجام به این نتیجه رسیدیم که سالن کنونی بهترین مکان برای برگزاری این نمایشگاه است.»

وی درباره جزئیات آثار به نمایش گذاشته شده نیز توضیح داد: «ما اینجا برخی صفحهها را به نمایش گذاشتهایم. برخی از مَسترها و برخی از دفاتر معین و ریز حساب و کتابها و... را برای علاقهمندان ارائه کردهایم. صفحه خام و دستگاه تولید مستر صفحه، تعداد زیادی از قراردادهای قدیمی و جالب با ارگانها، شرکتها و سازمانها، برخی یادگاریهای نفیس از جمله دستنوشتههای هنرمندان و خوانندههای قدیمی از دیگر اقلام نفیسی هستند که در این نمایشگاه عرضه شدهاند. در ورودی نمایشگاه هم متن کوتاهی برای معرفی خود مرکز موسیقی بتهوون نصب کردهایم. از گذشته تا به حال.»

چمنآرا درباره قدیمیترین نسخه دستنویس ارائه شده در این نمایشگاه نیز توضیح داد: «ما یک دستنوشته از جناب «حسن زیرک» داریم که فکر میکنم قدیمیترین سند ما در این موزه است.»

مدیریت مرکز موسیقی «بتهوون» در انتها با انتقاد از مسئله نبود کپیرایت و تعطیلی اکثر موسسات موسیقی و شرکتهای وابسته، درباره شاخصههای بقای «فروشگاه بتهوون» در همه این سالها، علیرغم شرایط نامساعد صنفی، گفت: «همت بزرگترهای من و ریشه و تفکری که داشتند باعث شده که این روند ادامه داشته باشد و هرگز در مسیرشان تغییر سرعت ندادهاند.همیشه سعی بر این بوده که یک روال درست طی شود. ما الان اسنادی را داریم که نشان میدهند قانون کپیرایت اواخر دهه 40 و اواویل دهه 50 در ایران رعایت میشده و همهچیز اصولی و دقیق جلو میرفته. ما اگر هم قانون کپیرایت داشته باشیم در اوضاع کنونی، اعتقاد دارم که فرهنگ کپیرایت را نداریم. جملهای که من همیشه در این رابطه از آن استفاده میکنم این است که ما برای فرهنگسازی این قبیل موارد، وسایل ارتباط جمعی مناسبی نداریم. فقط رسانه ملی توانایی القای این فرهنگ را به عامه مردم دارد ولی از آنجایی که خود رسانه ملی بزرگترین نقضکننده کپیرایت است، تمرکز روی این مقوله به صلاح خودش نیست. وگرنه رسانه ملی با چند انیمیشن کوتاه توانست مردم را مجاب کند که کمربند ایمنی ببندند و بین خطوط رانندگی کنند. ولی در مورد کپیرایت این کار را نمیکند، چون نفعش در این ماجرا نیست.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 2 خرداد 1393 - 12:01

دیدگاه‌ها

شنبه 3 خرداد 1393 - 14:40

این جمله آخرشو خیلی خوب گفت.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نمایشگاه «بتهوون؛ پیوند نسل‌ها»، همراه با یادگاری‌هایی جذاب | موسیقی ما