برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش «موسیقی ما» از یک نامه که می‌تواند جامعه موسیقی را تکان بدهد؛
آیا طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های پاپ شهرستان‌ها، عملی می‌شود؟
موسیقی ما - موسیقی ایران در هفته‌های اخیر درگیر اتفاقات و کشمکش‌های فراوانی بوده است. زمان زیادی از انتشار گزارش «منع تدریس موسیقی در فرهنگسراها» و «سکوت دفتر موسیقی و انجمن موسیقی در قبال اتفاقات موسیقی در کشور» نگذشته و رسانه‌ها همچنان درگیر حاشیه‌های این ماجرا هستند. هنوز پاسخ دقیق و شفافی به سوالات اذهان عمومی داده نشده و نگرانی‌ها از این بابت ادامه دارد و در این بین درز اطلاعات نامه‌ای که در اداره ارشاد برخی از استان‌ها دیده شده، می‌تواند آب بیشتری بر آسیاب حاشیه‌های موسیقی کشور بریزد. اطلاعات رسیده به خبرنگار «موسیقی ما»، حکایت از آن دارد که برخی مسئولین بومی در شهرستان‌های مختلف کشور در یک اقدام هماهنگ، طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های پاپ را مطرح کرده‌اند.

با توجه به اینکه اجرای کنسرت‌های پاپ در شهرستان‌ها، مستلزم همکای نهادها و سازمان‌های مختلف است و بارها شاهد لغو این برنامه‌ها از سوی نهادهای بومی در کشور بوده‌ایم، دور از ذهن نیست که این اتفاق در برخی استان‌های کشور حتی به مرحله عملیاتی نیز برسد و خبرنگار «موسیقی ما» برای پاسخ به این سوال، سراغ مدیران فرهنگی و مدیران ارشاد برخی شهرستان‌ها رفته است.

این نامه به صورت همزمان در اداره‌های ارشاد تبریز و ارومیه رؤیت شده و برخی نهادها آغازگر این پروسه بوده‌اند و به صورت همزمان به دنبال عملیاتی کردن این طرح در شهرهای شمال غربی کشورند. بر اساس این طرح، از این پس سالن‌هایی که فاقد صندلی‌های ثابت و تهویه مناسب نیستند، اجازه برگزاری کنسرت‌های موسیقی را ندارد و ممنوعیت اجرای این قبیل برنامه‌ها در سالن‌های عروسی شهرستان‌ها نیز از دیگر بندهای این نامه است. تهیه‌کننده‌های کنسرت در شهرستان‌های ارومیه و تبریز نیز بایستی یک روز مانده به برنامه‌شان ریز چرخش مالی کنسرت را در اختیار مسئولین مربوطه قرار دهند.

اما عجیب‌ترین‌ بند این نامه، طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های پاپ است. طرحی که در آن اشاره شده کنسرت‌های پاپ حداکثر در دو شب در هر شهرستان برگزار شود و در شب اول بانوان و در شب دوم آقایان اجازه دارند در سالن‌های کنسرت حضور پیدا کنند!

«پیش‌گیری از برخی فعل‌های حرام»، «تحکیم روابط خانواده‌ها» و «آرامش روانی حاضرین در سالن» از جمله نکاتی است که به عنوان دلایل پیشنهاد این طرح عنوان شده است.
 
  • * محسن یگانه، رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری
کنسرت‌های محسن یگانه، رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری در تبریز و ارومیه نزدیک‌ترین برنامه‌هایی هستند که در مرداد و شهریور 93 در این بخش از کشور روی سن خواهند رفت و نگرانی‌ها در مورد نوع برگزاری این برنامه‌ها از هم‌اکنون به‌وجود آمده است.

برخی تهیه‌کننده‌های بومی کنسرت در این بخش از کشور، در گفتگوهایی جداگانه با «موسیقی ما»، ضمن تأیید این موضوع، از پیگیری‌شان از دفتر موسیقی وزارت ارشاد خبر داده و عنوان کرده‌اند که عملی شدن برخی تصمیمات محلی در اجراهایی که مستقیماً مردم و دوستداران یک خواننده را هدف گرفته، می‌تواند نتایج ناراحت‌کننده‌ای در پی داشته باشد. در این بین، مسئولین ارشاد این دو شهر بزرگ نظرات جالبی داشتند که برخی از این نظرات را در ادامه می‌خوانید:
 
  • * مسئول موسیقی اداره ارشاد ارومیه:‌ معضل سالن‌های کنسرت در شهرستان‌ها اصلی‌ترین دلیل است
«علیرضا قوجاری» مسئول ارشد موسیقی اداره ارشاد ارومیه در توضیح طرح ابلاغ شده به برخی از برگزارکننده‌های کنسرت در این شهرستان در گفتگو با «موسیقی ما» توضیح داد:‌ «شرایط فرهنگی در بخش‌های مختلف کشور متفاوت است. هر منطقه از ایران آداب فرهنگی و بومی مختص به خود را دارد اما چنین طرح‌هایی که در آنها موضوع تفکیک جنسیتی در سالن‌های کنسرت عنوان شده، بیشتر به سالن‌های برگزاری این برنامه‌ها در شهرستان‌ها برمی‌گردد. متأسفانه سالن‌های استانداردی در شهرستان‌ها وجود ندارد و همین باعث می‌شود که برخی از ناظرین نهادهای مختلف، چنین تصمیماتی را برای برنامه‌های فرهنگی بگیرند.»

قوجاری در ادامه افزود:‌ «این طرح در ارومیه در حال چکش‌کاری است ولی تعدد جریان‌های موازیِ تصمیم‌گیرنده در این حوزه‌ها باعث شده کمی سوءتفاهم به‌وجود بیاید. در حال بررسی هستیم و به زودی این ماجرا به صورت رسمی رسانه‌ای خواهد شد.»
 
  • * یک مقام اداره ارشاد تبریز:‌ ما تصمیم‌گیرنده نیستیم!
یک مقام اداره ارشاد شهرستان تبریز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» درباره قطعیت این طرح در این شهر توضیح داد:‌ «متأسفانه در این موضوع، اداره ارشاد چندان تصمیم‌گیرنده نیست.»

این مقام مسئول که خواستار عدم انتشار نام، مقام و سمت‌اش در این اداره بود، ادامه داد:‌ «بعد از برگزاری چند کنسرت پاپ و استقبال چشمگیر از این برنامه‌ها در تبریز، برخی جریان‌ها وارد عمل شده‌اند و این طرح یکی از طرح‌های پیشنهادی بوده که به نظر می‌رسد با توجه به قدرت نهادهای دخیل در این جریان، از بعد از ماه رمضان به عمل در بیاید.»
 
  • * دفتر موسیقی چه عکس العملی نشان خواهد داد
انتهای این گزارش می‌توانست با نقل‌قول مدیران دفتر موسیقی به اتمام برسد، اما رؤسای دفترِ این مدیران، گرفتاری‌های کاری مدیرکل دفتر موسیقی را توجیه عدم برقراری ارتباط با ایشان دانستند تا باز هم در یک چنین موضوع پراهمیتی شاهد عدم پاسخگویی و سکوت مدیران ارشد این حوزه باشیم.

خبرنگار «موسیقی ما» در تلاش است تا در روزهای آینده این موضوع را از طریق مدیران حوزه موسیقی پیگیری کند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1393 - 00:10

دیدگاه‌ها

جمعه 3 مرداد 1393 - 12:13

تکلیف خواننده های مثل آقای پاشایی که اکثر افرادی که به کنسرتش می روند خانم هستند و آقا خیلی کم است چه می شود؟!

جمعه 3 مرداد 1393 - 12:48

واقعا متاسفم،معلوم نیست که چه کسی از این قانونا میزاره
اگر این اتفاق افتاد ،بهترین راه اینه که دیگه کنسرت ها رو هم تحریم کنیم
البته مردم ما میدونم که توجهی نمیکنن

جمعه 3 مرداد 1393 - 14:36

قبلا هم کنسرت خواجه امیری و یگانه به دلیل تفکیک جنسیتی لغو شده بود.
واقعا متاسفم برای مسئولین با این تصمیماتشون.

جمعه 3 مرداد 1393 - 15:30

واقعا جای تاسف داره
فکر یه عده مسمومه....
ینی چی؟؟؟؟
خیلی خنده داره
دنیا به این کار میخنده....
تفکیک جنسیتی کنسرت!!!
هه...

جمعه 3 مرداد 1393 - 15:32

دیگه واقعا قانونی مسخره تر از این وجود نداره!!!!!واقعا متاسفم!!!مثلا ما یه خانواده ای هستیم که پدرم و من و مادرم و خواهرم هستیم که بخوایم بریم کنسرت من و خواهرم و مادرم سه تایی یه شب بریم کنسرت و فرداش بابام تنهایی بره کنسرت!!!!!!!!!!!!خیلی مسخرس واقعا ادم بهش برمیخوره!!!انگار ادم احساس میکنه واسه ی هرکاریش دارن براش تصمیم میگیرن!!!!!همه که دوستانه کنسرت نمیرن خیلیام خانوادگی میرن!!!!!این کاراشون باعث میشه مردمو از همه چی محروم کنن استادیوم که خانوما نمیتونن برن!!!خانوما دوچرخه سواری که نمیتونن بکنن!!!خیلی امکانات تفریحی دیگه رو هم که نداریم بعضیا وسعشون میرسید یه کنسرت میرفتن روحیشون عوض میشد که اونم دارن از ادم میگیرن!!تازه کنسرتامونو با کنسرتای روز و حرفه ای دنیا مقایسه کنیم هیچی نیست از لحاظ امکانات نه صدابرداری مناسب کنسرت داریم نه سالن مناسب کنسرت!!!تازه مردم ما به همینم قانع بودن که اینم دارن ازشون میگیرن!!!!واقعا متاسفم!!!اصلا انگار هدف واقعا همینه اینا با موسیقی پاپ بد بودن و میخواستن از ریشه درش بیارن تا حالا موفق نشده بودن این قانونو گذاشتن که کسی کنسرت نره خود خواننده ها دلسرد بشن و کار نکنن و موسیقی پاپ خود به خود از بین بره!!!خیلی نامردیه بعد میگن چرا میرن از ایران و دم از غرور ملی و میهنی و حس وطن پرستی و این حرفا میزنن!!!!اگه این محدودیتا نباشه به خدا خیلی اتفاقای بهتری میفتاد و وضعمون خیلی بهتر از این بود!!!

جمعه 3 مرداد 1393 - 15:35

مسخره است
توهینه به شعور این ملت این کار
این طرح رو هم کم مونده تو خونه ی مردم اجرا کنند
معدرت میخوام با حیوانات هم این کار رو نمی کنن

جمعه 3 مرداد 1393 - 15:49

واقعا جديترين مشكل كشور اينه؟ مشكل عدم وجود تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها و كنسرتها و كتابهاي درسي كودكانه؟..........نه مشكل ما وجود عدم تفكر و تصميم گيري هايي است كه از روي هيجان و جو بوده و هنوز به مرحله ي اجرا نكشيده تغيير ميكنند....به اميد روزهايي با فكرهايي روشنتر و آزادتر....

جمعه 3 مرداد 1393 - 16:06

متاسفم . نکنید . بهمون میخندن :|

جمعه 3 مرداد 1393 - 16:33

این یک فاجعست... یعنی شعور و اختیار مردم رو نشانه رفتن....
کم کاری و عدم فرهنگ سازیشونو به گردن مردم میندازن...
واقعا متاسفم.

جمعه 3 مرداد 1393 - 16:42

ما رو باش ! رو ديوار کي داريم يادگاري مي نويسيم !!!! کمتر خودتونو مسخره ي خاص و عام کنين ! يعني چي ؟؟؟ اصلا توجه عواقب اين حرفي که مي زنين هستين !!! اصلا مي دونين چي ميشه ؟؟؟؟ تو رو خدا کمتر از اين تصميم هاي مسخره بگيرين !!!! آبرومون رفت ! يعني چي ؟؟؟؟

جمعه 3 مرداد 1393 - 16:47

من تا حالا هزار بار رفتم کنسرت
همش هم با خوتهرم و خانومم بوده
اگه اینجوری باشه نه من نه امثال من عقلشون کم نیست برن کنسرت
دیگه به درد نمیخوره

جمعه 3 مرداد 1393 - 17:13

بعضی از شهر ها هم که خیال خودشونو راحت میکنن و اصلا مجوز صادر نمیکنن ..... واقعا مسخرست

جمعه 3 مرداد 1393 - 19:39

روحـــــــــــــــــانی مچکــــــــــــــــــــــــــــــــریـــم!
چشممون به یه وزارت ارشاد نورانی شده بود که اونم فک کنم برق رفت....

جمعه 3 مرداد 1393 - 21:00

اینجوری که پیش میریم، روزی میرسه که اعلام میکنن: «کنسرت در همه جا ممنوع شد». و به کشورهای دوست و همسایه هم پیشنهاد اجرای این طرح را میدهند.

جمعه 3 مرداد 1393 - 23:17

سلام،این هم دولت اقای مدبر.........

شنبه 4 مرداد 1393 - 03:29

من میگم کل جامعه رو هم تفکیک جنسیتی کنید و مثلا تاکسی و اتوبوس و هواپیما و قطار رو جداگانه بر مرد و زن بذارید و همچنین صفوف نانوایی یک روز مردانه باشه یک روز زنانه و ادارات دولتی و خصوصی هم به همین ترتیب و مساجد رو هم یک روز بذارید برای خانمها و یک روز برای مردان و همچنین مهدکودک ها رو هم سانس بندی کنید و یه سانس پسرا باشن یه سانس دخترا و در پارکها هم یک روز دخترا اجازه ورود داشته باشن و یک روز پسرا و در سوپرمارکتها هم خانمها یک روز حق خرید داشته باشن و اقایان هم یک روز همچنین در هر خانه ای خانواده ها رو مجبور کنند که یک روز فقط اعضای مونث در خانه بمونن و یک روز اع9ضای مذکر و همچنین کسانی هم که میخوان ازدواج کنن نباید با هم به دفاتر ازدواج برن و اول خانم میره و خطبه اجرا میشه و بله رو میگه و فرداش باید اقا بره و برای طلاق هم به همین شکل !! همچنین در بیمارستانها هیچ نوزاد پسری حق نداره در روزی که نوزاد دختر به دنیا میاد به دنیا بیاد و باید صبر کنه و در روزی که مخصوص اقایانه به دنیا بیاد !! در اخر هم روحانی مچکریم !!!

شنبه 4 مرداد 1393 - 14:45
امین عصار

خخخخخخخخخخخخ مثل همیشه عالی دمت گرم:)

2.180.32.110
شنبه 4 مرداد 1393 - 18:37
صبا .

تازگیا خیلی نظراتو قبول دارم !!!

206.190.149.88
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 04:04
نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر)

امین اقا دم شما هم گرم دوست عزیزم !! همچنین صبا خانم باعث خوشحالی منه شما نظراتم رو قبول داشته باشید و البته اختلاف سلیقه و نظر همیشه وجود داره دوست عزیز!!

2.147.152.237
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 14:30
امیرحسین فخری

یعنی شدیدا باهات موافقم اینجا داش نوید

2.178.72.137
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 15:42
mehrnoosh garmabi

این دفعه رو لااااااااااااااااااااایک داری نه دیس لایک

151.247.153.63
شنبه 4 مرداد 1393 - 12:54

بحث این چیزا نیست. مسیولا چشم دیدن موسیقی پاپ رو ندارن. اولا چرا فقط موسیقی پاپ تفکیک جنسیتی شه؟دوما چرا گیر مجوز دادن واسه موسیقی پاپ هست؟؟ اینا فقط میخان با این کارا خواننده های پاپ رو سر دوراهی ایران یا موسیقیشون قرار بدن.شادمهر وقتی از ایران رفت گفت ارشاد ب عکس آلبوم هم گیر میداد.

شنبه 4 مرداد 1393 - 15:45

به نظرتون خود خواننده معذب نمیشه ؟؟؟ یه روز جلوی یه عالمه خانم و یک روز جلوی یه عالمه مرد !!!!!
آرامش روانی ؟؟ وقتی ساعت 12 شب یه کنسرتی تموم میشه اون همه خانم تنها چیکار کنن ؟؟
یعنی آدم این حق رو نداره که یک روزش رو با خانوادش خوش باشه ؟؟ مگه تو سالن کنسرت چه اتفاقی میخواد بیفته که مرد و زن از هم جداشن ؟؟ تازه کار خاصی هم که نمیتونن بکنن تا آدم میاد یه ذره از صندلی تکون بخوره لیزر میندازین !!!
چرا همه چیز رو از دید منفی نگاه میکنین ؟؟
امیدوارم این طرح اجرا نشه هرچند فکر کنم اگر هم اجرا بشه هیچ خواننده ای کنسرت نمیذاره اگر هم بذاره خیلی جمعیت کمی حضور پیدا کنن .

شنبه 4 مرداد 1393 - 18:03

يعني چي تفكيك جنسيتي؟؟؟؟
بايد خودمونو اماده كنيم واسه روزي كه ميگن ديگه كنسرت رفتم ممنوعه !!!!
ما كه فقط دلمون به اين كنسرتا خوش بود كه اونم تفكيك جنسيتي كردن و كسي هم مثل من كه با خانواده از راه دور پا ميشم واسه كنسرت ميامم با اين تفكيك جنسيتي ديگه نميتونيم!!!!!
كي ميخوايم پيشرفت كنيم ما؟؟؟

یکشنبه 5 مرداد 1393 - 01:01

به به!!! آفرین به مسئولین عزیز!!! که انقدر ما رو با تصمیماتشون ذوق مرگ میکنند!! از این به بعد هر آقایی خواست بره کنسرت همسر و دخترو خواهرشو بذاره خونه تنهایی بره کنسرت!! میگم این مسئولین یه وقت نمی خوان این طرحو تو خونه ها هم تصویب کنن؟؟؟!!! ای خدا...

یکشنبه 5 مرداد 1393 - 04:56

یعنی انقد نظرم تند بود که تایید نشد؟! وقتی تو یه سایت موسیقی هم حرفات سانسور بشه دیگه معلومه که اوضاع چه جوریه!
باشه اصلا تفکیک جنسیتی خیلیم طرح خوب و مدبرانه ایه!!!حالا تایید کن

یکشنبه 5 مرداد 1393 - 15:38

این قدرررررررررررررررررررررررررررررر خندیدم که خدا میدونه
کاری که از دستم بر می یاد
یکی از معذب شدن خواننده گفته
یکی از طرح زوج و فرد جامعه
یکی این مساله رو فاجعه میدونه
یکی میگه این کار واقعا مدبرانه ای و دست مدیران ...بووووووووووووووق درد نکنه
یکی هم داره مث من ذوق مرگ میشه
آقا اصلا من دلم میخواد با بابابزرگم برم کنسرت ببینم کی میخواد جلو مون رو بگیره
اوهووووووووووووووووووووم

دوشنبه 6 مرداد 1393 - 01:08

نهههههههههههه نکنید تر خدا زشته این کار نشون میده که مردم حتی قدرت تصمیم گیری اینو ندارن که با کی برن کنسرت ویه شب بهشون خوش بگذره

دوشنبه 6 مرداد 1393 - 13:26

واقعا تاسف آوره......

دوشنبه 6 مرداد 1393 - 16:40

هخخخخخخخخخخخ
هخخخخخخخخخخ
هه هه هه هه هه هه
هر هر هر هر هر هر هر

وااااااااای دلم ترکید از بس خندیدم
موسیقی ما نگفته بودی موضوع سایت از موسیقی به طنز تغییر کرده!!!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آیا طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های پاپ شهرستان‌ها، عملی می‌شود؟ | موسیقی ما