برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از مدتها بی‌خبری و در آستانه کنسرت 28 مرداد اعلام شد؛
هژیر مهرافروز: خاطره انگیزترین آثار گروه «آیان» را برای این کنسرت انتخاب کرده‌ایم
موسیقی ما – گروه «آیان» در دهه هشتاد با ارائه سبک متفاوتی از موسیقی مطرح شد. این گروه دو آلبوم «دل قلندر» و «آیان» را در سبک موسیقی ترکیبی و موسیقی قلندری به بازار عرضه کرد. این دو سبک با استقبال مخاطبان رو به رو شد و «هژیر مهرافروز» و گروه آیان کنسرت های متعددی را در تهران و خارج از کشور برگزار کردند. قرار است که گروه آیان به خوانندگی هژیر مهرافروز پس از دو سال و نیم اجرای برنامه داشته باشد. خواننده و سرپرست این گروه در گفتگو با سایت «موسیقی ما» به تشریح جزئیات این کنسرت و سایر فعالیت های گروه آیان پرداخت:

*برای کنسرت 28 مرداد چه برنامه ریزی هایی انجام داده اید؟
طی دو سال گذشته وقفه ای در کنسرت های ما ایجاد شده بود ولی روز 28 مرداد در برج میلاد تهران اجرای برنامه خواهیم داشت. ما همیشه در کنسرت های گذشته گروه «آیان» قطعات جدیدی را اجرا می کردیم. برای این برنامه هم تلاش داریم که گلچینی از بهترین قطعات کنسرت های 88 تا 90 را ارائه کنیم. از دو آلبوم «دل قلندر» و «آیان» هم انتخاب هایی را انجام داده ایم و به طور کل سعی کردیم که خاطره انگیزترین آثار آیان را انتخاب کنیم. برنامه ریزی هایی را هم برای قسمت بصری کنسرت انجام داده ایم و دوستانی که آن روز به سالن تشریف می آورند می توانند نظاره گر کنسرت متفاوتی باشند.

*آخرین کنسرت گروه آیان در اسفند 90 برگزار شد. آیا نسبت به آن کنسرت تغییری در بین اعضای گروه ایجاد شده است؟
در گذشته آقای «کیوان فرشیدنیا» و در سال 90 آقای «دارا دارایی» به عنوان نوازنده گیتار بیس در کنار ما حضور داشتند ولی امسال آقای «فرشاد رضایی» همراه ما هستند. آقای «فرهاد صفری» به عنوان نوازنده تمبک و سازهای کوبه ای به ارکستر ملحق شدند و سازهایی که می نوازند بیشتر از ساخته های خودشان است. نوازنده دف هم جناب آقای «شهریار نظری» هستند و بقیه اعضا هم دوستانی هستند که در گذشته حضور داشتند. آقای «بردیا امیری» نوازنده درامز، آقای «نیما رمضان» نوازنده گیتار الکتریک، «شاهد علیزاده» نوازنده پیانو و تار و تنظیم کننده گروه و آقای «نوید رهبر» هم نوازنده سینت سایزر هستند که در این برنامه روی صحنه حاضر می شوند.

*چرا در دو سال اخیر کلا هیچ خبری از این گروه نبود و فعالیتی نداشتید؟
بیشترین فعالیت من و شاهد علیزاده روی ارائه سبک دومی که گروه قرار است داشته باشد یعنی استایل موسیقی قلندری و مقامی روی متمرکز شد. جای این سبک را در فضای موسیقی کشور خالی دیدیم و از مهرماه سال 90 تمام تمرکز ما بر روی ارائه این سبک معطوف گردید. اولین اجرای آن سبک موسیقی را در تولد حضرت مولانا در کاخ سعدآباد برگزار کردیم. پس از آن کنسرت های سوییس، لوکارنو و قونیه و چند همایش در همین راستا را داشتیم.

*آلبوم جدیدی در دست انتشار دارید؟
 ما برای امسال دو آلبوم آماده انتشار داریم که یکی آلبوم «من خانه نمی دانم» در سبک موسیقی مقامی و قلندری است. آلبوم دوم بنده هم به نام «لامی» در  سبک ترکیبی تعریف شده است که نمونه های آن را در موسیقی مجموعه های دل قلندر و آیان در گذشته داشتیم. قرار بود که فضای دو آلبوم ادغام داشته باشند. اما به دلیل بازخوردهای متفاوتی که از مخاطبان در این چند سال دریافت کردیم و همفکری که با دوستان داشتیم، نظر بر این شد که فضای دو آلبوم کاملا از یکدیگر تفکیک شوند. یعنی موسیقی مقامی کاملا از موسیقی ترکیبی جدا شود. موسیقی مقامی را به صورت ناب در آلبوم من خانه نمی دانم قرار داده ایم و موسیقی ترکیبی هم در آلبوم لامی شنیده خواهد شد. کنسرت بعدی ما در مهرماه برگزار می شود و به امید خدا قطعاتی از آلبوم جدید را هم در آن برنامه اجرا می کنیم.

*کدام آلبوم زودتر منتشر می شود؟
 آلبوم من خانه نمی دانم طی روزهای آینده وارد بازار می شود و پس از کنسرت مهرماه هم آلبوم لامی را به مخاطبان عزیز تقدیم خواهیم کرد. روند اخذ مجوز و میکس و مسترینگ این دو آلبوم به پایان رسیده است و فقط منتظر زمان مناسب برای انتشار هستیم.

*با توجه به اینکه می گویید یکی از این دو آلبوم طی روزهای آینده منتشر می شود چرا هیچگونه اطلاع رسانی صورت نگرفته است؟
من آلبوم را در اختیار مجموعه پخش «گلچین» قرار داده ام و آنها استراتژی مخصوص خود را در زمینه انتشار آثار دارند. من زیاد وارد استراتژی و سیاست گذاری دوستان نمی شوم ولی فکر می کنم که تمرکز اصلی آنها بر روی آلبوم لامی است. قرار است که این دو آلبوم همدیگر را پوشش دهند. حدودا 5 سال است که از آلبوم آیان می گذرد و طی این مدت روی این دو اثر کار می کردم. در همین کنسرت مردادماه هم سعی می کنیم از هر دو فضا داشته باشیم یعنی علاوه بر موسیقی ترکیبی در مواردی صرفا از موسیقی مقامی استفاده خواهیم کرد.

*و کلام آخر؟
پس از برگزاری کنسرت در برج میلاد و سالن «اریکه ایرانیان» واقعا اعضای ارکستر رضایت صد در صد از سیستم صدابرداری و همکاری مجموعه نداشتند. این معضل را همه ما داریم ولی زمانی که کنسرت به اتمام می رسد همه چیز به فراموشی سپرده می شود. بارها و به اشکال مختلف اعلام کرده ایم که به جریان صدا در کنسرت ها اهمیت بیشتری بدهید. هر زمان که ما کنسرتی را برگزار کردیم، مشکلاتی در جریان صدا داشتیم. بهترین برنامه همان برنامه سال 90 بود که باز هم به دلیل عدم همکاری سیستم صدا و تصویربرداری، ضررهای زیادی متقبل شدیم. به دلیل اینکه نتوانسته بودند صدای درستی را ضبط کنند تا به بخش تصویربرداری ارائه شود. شما سوال کردید که چرا اینقدر وقفه داشتید و شاید یکی از دلایل همین عدم همکاری ها باشد. از سوی نهادهایی که باید نسبت به این مسائل بررسی و آسیب شناسی داشته باشند کم توجهی صورت می گیرد. فعالیت های خوبی تا کنون در این زمینه صورت گرفته است اما باز هم باید به سطح استانداردهای جهانی نزدیکتر شویم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1393 - 22:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هژیر مهرافروز: خاطره انگیزترین آثار گروه «آیان» را برای این کنسرت انتخاب کرده‌ایم | موسیقی ما