برنامه یاد بعضی نفرات
 
طی روز‌های یازدهم و دوازدهم شهریور؛
برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای نرمه‌نای‌نوازی در بوکان
موسیقی ما - زادگاه استاد حسن زیرک در روز‌های یازدهم و دوازدهم شهریور میزبان جمعی از اساتید و هنر‌آموزان ساز نرمه‌نای خواهد بود که قرار است نوای این ساز را در قالب جشنواره‌ای محلی در این شهر طنین‌انداز کنند.

منصور بهرام‌بیگی، از نوازندگان جوان و چیره‌دست نرمه‌نای و دبیر اجرایی دومین جشنواره نرمه‌نای‌نوازی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری جشنواره هدف از برگزاری آن را جلوگیری از فراموش شدن این ساز در میان اهل موسیقی دانست و در همین راستا اظهار داشت: نرمه‌نای از جمله ساز‌هایی است که در همه گونه‌های موسیقی مناطق کرد‌نشین اعم از ریتمیک و غیر ریتمیک یا بزمی و رزمی نقش انکار‌ناپذیری دارد. با عنایت به کمتر شدن توجه جوانان به این ساز ریشه‌دار، بر آن شدیم تا با تربیت هنر‌جویان جوان و اجرای جشنواره‌هایی از این دست، جایگاه نرمه‌نای را در میان موسیقی‌دوستان حفظ کنیم.

بهرام‌بیگی تشویق هنر‌جویان جوان نرمه‌نای و تجلیل از اساتید پیش‌کسوت این ساز را یکی دیگر از اهداف این جشنواره دانست و گفت: جشنواره امسال به مانند سال پیش در دو بخش رقابتی و جنبی برگزار می‌شود با این تفاوت که در جشنواره امسال رقابت در دو گروه جوانان زیر بیست و سه سال و بزرگ‌سالان انجام خواهد شد. به علاوه، اجرا‌ها در انحصار مردان نخواهند بود و این بار سه دختر نوازنده نیز روی صحنه خواهند رفت. همچنین در بخش جنبی بر خلاف سال پیش که صرفا از اجرای تک‌نوازان نرمه‌نای استفاده شد، شاهد اجرای برنامه توسط گروه‌های مختلف موسیقی کردی نیز خواهیم بود. تجلیل از اساتید پیش‌کسوت این ساز نیز از جمله برنامه‌هایی است که در بخش جنبی جشنواره انجام خواهد پذیرفت. داوری بخش رقابتی بر عهده سه تن از اساتید و محققان موسیقی نواحی کرد‌نشین از شهر‌های سنندج و مه‌آباد خواهد بود. دبیر اجرایی جشنواره نرمه‌نای‌نوازی از انجمن جوانان خیر‌اندیش بوکان به عنوان حامی مالی این جشنواره یاد کرد و افزود: ما در راستای اجرای این جشنواره از همکاری‌های بی‌دریغ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بوکان نیز بهره بردیم. همچنین آقای رضا عباسی مدیر کل اداره فرهنگ ارشاد اسلامی بوکان نیز در جایگاه دبیر این جشنواره با ما همکاری خواهند داشت

. آیین افتتاحیه جشنواره نرمه‌نای‌نوازی در ساعت ده صبح روز سه‌شنبه یازدهم شهریور و در سالن آمفی‌تئا‌تر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان برگزار خواهد شد. نرمه‌نای از ساز‌های قدیمی و ریشه‌دار متعلق به نواحی کرد‌نشین است و نوازندگان شناخته شده‌ای از این نواحی نوای آن را به گوش جهانیان رسانده‌اند. این ساز در میان آذری‌زبان‌ها به عنوان بالابان و در بین ارامنه به نام دودوک شناخته می‌شود.

همچنین «رضا عباسی» مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بوکان و دبیر جشنواره منطقه‌ای نرمه‌نای‌نوازی در این باره اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان تلاش کرده تا در حد بضاعت خود به هر شکل ممکن از برگزار کنندگان این جشنواره حمایت کند. او در ادامه مدیریت امور مربوط به اسکان شرکت کنندگان در جشنواره و در اختیار قرار دادن سالن اجرا را به عنوان گوشه‌ای از حمایتهای اداره مطبوعش از این رویداد یاد کرد و گفت: عوامل برگزاری این جشنواره در تمامی مسائل اجرایی و اداری آن از کمک و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان بهره‌مند شدند. عباسی هدف از برگزاری این جشنواره را جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن این ساز و نوازندگانش دانست و گفت: در جشنواره نخست، سیمای مه‌آباد پوشش تصویری برنامه‌ها را بر عهده داشت که تصاویر ارزشمندی را از نرمه‌نای‌نوازان پیش‌کسوت منطقه ثبت و ضبط کرد. برخی از این نوازندگان کهن‌سال در فاصله بین جشنواره نخست و دوم از دنیا رفته‌اند اما جای خرسندی است که سیمای مه‌آباد توانسته تصاویر این نوازندگان را به عنوان یادگار به ثبت برساند. در این جشنواره نیز پوشش تصویری برنامه‌ها بر عهده تلویزیون مه‌آباد خواهد بود

دبیر جشنواره در پایان خاطر‌نشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان توانسته طی تعاملاتی با ادارات ارشاد سایر استان‌ها این جشنواره را به رویدادی فرا‌منطقه‌ای تبدیل کند؛ به طوری که در جشنواره امسال علاوه بر نوازندگان مناطق کرد‌نشین، شاهد اجرای نوازندگانی از استانهای خراسان شمالی، گیلان، تهران و... خواهیم بود. جشنواره نرمه‌نای‌نوازی قرار است طی روز‌های یازدهم و دوازدهم شهریور امسال و با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان و انجمن جوانان خیر‌اندیش این شهرستان برگزار شود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1393 - 01:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای نرمه‌نای‌نوازی در بوکان | موسیقی ما