برنامه یاد بعضی نفرات
 
با داوری استادان گلچین، خوشدل و شیرازی، سومین برنامه هزارصدا برگزار شد
درخشش جوانان در محضر بزرگان
موسیقی ما - پنج شنبه بیستم شهریور ماه، جمعی از دست اندرکاران و علاقمندان موسیقی در تالار هنر فرهنگسرای ارسباران گرد هم آمدند تا سومین برنامه مسابقه آواز در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران را برگزار کنند. برنامه با یک ساعت تاخیر و از ساعت ۱۶ آغاز شد و در ابتدای برنامه مدیر و مجری برنامه آرش نصیری برنامه را با خواندن ترانه معروف فریدون مشیری، گلچهره آغاز کرد: «گلچهره مپرس آن نغمه سرا از تو چرا جدا شد؟ / گلچهره مپرس پروانهٔ تو بی‌کجا‌‌ رها شد...». شعری از مجموعه دلشدگان که آن را با آهنگی از استاد علیزاده و صدای استاد شجریان شنیده‌ایم و به مناسبت سالروز تولد استاد مشیری در شهریور ماه اجرا شد و پس از آن تیتراژ برنامه پخش شد که تصاویری از برنامه‌های قبلی هزارصدا بود روی ترانه معروف «کوچه باغ» با صدای استاد نادر گلچین بود: «چشای تو نور کوچه باغ رازه». از ساخته‌های زیبای مرحوم حسن یوسف زمانی. پس از آن به دعوت مجری، استاد نصرالله شیرین آبادی، ویولونیست پیشکسوت و امیر اثنی عشری خواننده به روی صحنه دعوت شدند تا در حضور سازندگان اثر معروف «نوای کاروان»، این اثر ماندگار و معروف را اجرا کنند و اجرای متفاوت و زیبای این اثرتوسط این دو هنرمند و همراهی پیانوی بردیا امیری و تنبک امیر شکرابی مورد توجه حضار قرار گرفت. اثنی عضشری برنامه را با آواز آغاز کرد و در ادامه نوای کاروان را با حال و هوای صدای گرم و دلنشین خود اجرا کرد. پس از پنج گروه جوان موسیقی ایرانی به روی صحنه دعوت شدند تا در مقابل سه تن از دست اندرکاران برجسته موسیقی و تماشاگران حاضر در سالن و تماشاگران به اجرای برنامه بپردازند و در پایان برنامه هم برندگان بخش آواز و نوازندگی انتخاب شدند. داوران برنامه سوم هزارصدای سنتی عبارت بودند از استادان نادر گلچین (آواز)، عباس خوشدل (آهنگسازی و نوازندگی) و محمدعلی شیرازی (شعر و ترانه) بودند.

سپس به ترتیب پنج گروه به این ترتیب به روی صحنه دعوت شدند تا آثار خود را به سمع و نظر حضار برساند:

گروه اول: امید آزاک (آواز)، میثم جهانی اسد (سه تار) از ملایر، گروه دوم، گروه نوای جان از زنجان: محمدرضا عزیزی (تار-سرپرست گروه)، محمدمهدی حاجی خانی (آواز)، محمد محمدی (سنتور)، جلال نقی لو (تنبک)، گروه سوم: سید شهاب روحانی (آواز)، پیمان طاهری (تار) و حسین عابدی (تنبک)، گروه چهارم: امیر هراوی (آواز) و سعید آذرنوش (تار) از آمل و گروه پنجم: محمود حیدری (آواز) و کمال خسروی (تار) از زنجان.

 در پایان اجرای هر گروه کار‌شناسان برنامه اجرایشان را مورد نقد و بررسی قرار دادند و نکات فنی را برای هرچه بهتر شدند کارشان گوشزد کردند که در این میان نظرات پدرانه و کار‌شناسانه و بسیار دقیق استاد نادر گلچین بسیار مورد توجه و استفاده شرکت گنندگان و حضار قرار گرفت. نطرات استاد خوشدل و شیرازی هم بسیار فنی و کار‌شناسانه بود

در بین قسمت‌های مختلف برنامه هم میان برنامه‌هایی اجرا شد که اکثرا به مناسبت تقارن تولد یا درگذشت بزرگان موسیقی با ماه شهریور ترتیب داده شده بود. در اولین بخش از این میان برنامه‌ها، فیملی پخش شد از سلسله برنامه‌هایی که قبلا تحت عنوان آوای دوست و به همت سیدعباس سجادی برگزار شده بود و در آن استاد حسین علیزاده درباره استاد محمد اسماعیلی سخنرانی کوتاهی داشت و بعد اجرای همزمان این بزرگان پخش شدو میان برنامه بعدی پخش فبلم کوتاهی از پیانو نوازی استاد مصطفی کمال پورتراب بود که امسال نودسالگی ش را جشن می‌گیرد. سومین میان برنامه هم به مناسبت سالزور تولد استاد پرویز یاحقی برگزار شد که در آن ابتدا استاد شیرین آبادی قطعه‌ای از قطعات معروف استاد یاحقی را نواخت و بعد از آن فیلمی از اجرای همزمان ایشان به همراه استاد فضل الله توکل و سعید رودباری پخش شد.

بخش پایانی اجراهای این برنامه هم اجرای گروهی از شیراز به خوانندگی وصال علوی و نوازندگی صادق ولیئی (تار) و خشایار طیار (کمانچه) بود که چون «نوای کاروان» استادان گلچین و خوشدل را اجرا کردند، در مسابقه شرکت داده نشدند و اجرایشان هم بسیار مورد توجه استادان و تماشاگران قرار گرفت.

در پایان برنامه هم کار‌شناسان برنامه سید شهاب روحانی از ماسوله را به عنوان نفر اول خوانندگی و محمدمهدی حاجی خانی (گروه موسیقی نوای جان) از زنجان را به عنوان نفر دوم این بخش برگزیدند. همچنین پیمان طاهری (تار) و میثم جهانی اسد (سه تار) هم به عنوان نفرات اول و دوم نوازندگی برگزیده شدند.

استاد محمدعلی بهمنی،، شاهرخ تویسرکانی، مهران مهرنیا، عباس سجادی، مهران مهتدی، محمدصدیقی پارسی (برادر استاد یاحقی)، حمید اسفندیاری، یلدا یزدانی، غلامرضا طریقی، ابراهیم اسماعیلی، علیرضا بندری، رضا رضازاده لنگرودی و جمع دیگری از اهالی هنر مه‌مان این برنامه بودند.

برنامه مسابقه ساز و آواز هزارصدا با مدیریت و اجرای آرش نصیری سومین پنج شنبه هرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 22 شهریور 1393 - 10:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درخشش جوانان در محضر بزرگان | موسیقی ما